Jaguar opent met zijn nieuw ontwikkelde XF de aanval op de verwende zakelijke rijder. Opvallend genoeg leggen ze daarbij nogal wat nadruk op het geluid in de Britse limousine. De Jaguar krijgt namelijk de primeur van een B&W automobielinstallatie.
Het systeem is weliswaar niet zo spectaculair highend-ig (Nautilus) als in het Jaguar C-XF prototype dat tijdens de Detroit autoshow werd getoond, maar er is een boel werk van gemaakt om ook de audiotechniek in deze productieversie op niveau te brengen.
Bij de ontwikkeling van dit Bowers & Wilkins Premium Sound System werkten de specialisten van de luidsprekerspecialist jarenlang samen met de ontwikkelingsafdeling van het automerk. Daarbij was van groot belang dat ze zelf mee konden denken over de locatie van de speakers en dus niet – zoals meestal – moesten werken met de posities die designers en automobieltechneuten hadden bedacht. Veelal oogt zo’n oplossing weliswaar aardig of komt het voor de fabriek constructief plezierig uit, maar heeft de akoestiek bij het uitdelen van de centimeters interieurruimte bepaald niet vooraan gestaan.
In het samenwerkingsproject tussen Jaguar en B&W is nadrukkelijk voor de andere route gekozen. Het samensmelten van beide werelden: auto en audio. Het luidsprekermerk meldt met een tevreden ondertoon dat ze niet alleen bij de plaatsing en keuze van de luidsprekers letterlijk ‘toonaangevend’ zijn geweest, maar bijvoorbeeld ook hebben meegedacht over de kwaliteit van de gebruikte kabels. Zowel tussen bron en versterkers als tussen versterkers en luidsprekers. En aangezien we het hier over veertien stuks hebben (in Dolby Pro Logic II 7.1 opstelling) is dat een extra belangwekkend gegeven. Ook over de afstelling van de equalizers dacht B&W vanzelfsprekend mee.`
De veertien luidsprekers zijn als volgt onderverdeeld: vier metalen dome tweeters, een gespierde subwoofer achterin en negen Kevlar speakers die strategisch verdeeld over het interieur zijn geplaatst.
,,We hebben het luidspreker design voor de Jaguar XF de afgelopen jaren constant verbeterd, tot we een nog niet eerder in een auto vertoond niveau van precisie en helderheid bereikten,” meldt Bowers & Wilkins topman Martin Lindsay. Hij voegt daaraan toe dat ze de luidsprekers die uiteindelijk goedkeuring van de B&W ontwikkelingsafdeling kregen nu als referentie bewaren. ,,Die worden gebruikt om de productiekwaliteit te controleren en kunnen een rol spelen bij eventuele toekomstige aanpassingen. Zie ze als een gouden ijkpunt.”
Overigens bewaakt het systeem in de auto continu de kwaliteit van het geluid en past de afstelling van equalizer en versterker automatisch aan indien de omstandigheden veranderen. Bijvoorbeeld wanneer je sneller gaat rijden. De versterkers worden opgewaardeerd naar 440 Watt en ook een ‘portable audio interface’ hoor erbij. Een aansluiting voor bijvoorbeeld je iPod.
Prijzen:
Wat dat alles kost, is afhankelijk van het type Jaguar XF dat je bestelt. De luxere versies vergen iets minder aanpassingen namelijk. De bedragen variëren van 2.230 euro tot 3.580 euro. Plus minimaal 67.990 euro voor de auto zelf. Voor dat bedrag kun je kiezen uit een 2.7 V6 diesel of een 3.0 benzine.