ARTIKEL
Muziekbeleving met passie en filosofie
AudioPaul |
16 januari 2003
Muziekbeleving met passie en filosofie...
Een luisterbezoek bij Ron Ploeger
Inleiding
Het is vrijdag 3 januari, al weer de laatste dag van m`n kerstvakantie, als ik in de auto stap om richting Amstelveen te rijden voor een luisterbezoek bij Ron Ploeger.
Onder de forummers op Hifi.nl is Ron bekend onder de nickname "Callas". Deze naam is afgeleid van Callas-Audio Products, een éénmansbedrijfje, waar door Ron op ambachtelijke wijze audioracks, soundboards, recordclamps en footerpucks worden gebouwd. Eigenlijk heeft hij hiermee van z`n audiohobby een beroep kunnen maken.
Bij een bezoekje aan z`n website, ongeveer een jaar geleden, werd m`n aandacht gevestigd op z`n buitengewoon fraaie high-end set. En na vele interessante e-mail discussies komt het dan eindelijk tot een afspraak voor een enerverende luistermiddag.
Dankzij een prima routeplanner kan ik zonder zoekproblemen m`n auto op een parkeerterrein vlak bij het appartementencomplex neerzetten waar Ron met z`n vrouw woont. Vijf minuten later sta ik handen te schudden met Ron en nog eens een minuut later kom ik dan oog in oog met de set, die er in het echt nog imposanter uitziet dan op de foto`s. Ik ben echt heel benieuwd hoe dit nou klinkt, maar voordat dát zover is zijn we al pratend al weer een klein uurtje verder......
Setbeschrijving
De basis van zijn set wordt gevormd door de indrukwekkende Verdier Platine draaitafel. Deze speler is gelagerd door middel van een magneet constructie waarop het 16 kg zware plateau blijft zweven.
Vanwege het zweven zou er, volgens Ron door akoestische invloeden kans bestaan dat het plateau gaat "swingen". Hoewel Verdier hieraan heeft gedacht bij het ontwerp gaat dat volgens Ron nog niet ver genoeg. Daarom heeft hij eigenhandig nog een extra modificatie aangebracht. Ook de voeding van de Verdier is niet standaard meer, Ron heeft de motordrive omgebouwd tot een droge accuvoeding.
De carbon fibre arm is de ACT 2 van Wilson Benesch, deze is gemonteerd op een armbase van purperheart hout.
Het element, de Van den Hul "de Colibri XCW" is een echte special. De body wordt gemaakt uit de Cardas Golden Cuboid, dit is een geselecteerd stuk Myrtlewood welke vervolgens ook in de U.S. tot body wordt gefraisd door een specialist op dit gebied. Daarna volgt transport naar Nederland, waar Aalt Jouk van den Hul er een "custom made" Colibri van maakt.
De voorversterker is van Cello, de Encore 1 Megohm. De Phono RIAA voorversterker is de Cello RMC met Palette Power suply.
Cello is het merk dat Mark Levinson heeft opgericht nadat hij bij de gelijkgenaamde firma is weggegaan.
Al zijn ideeën en ervaring die hij in de loop van de jaren heeft opgedaan zijn in deze apparatuur gestoken. Als eindversterker worden de Atma Sphere MA-2 MKII OTL buizen-monoblokken ingezet. Deze imposante versterkers leveren 75 Watt pure klasse-A en een AB vermogen van 220 watt en verstoken in rust 1000 Watt per kanaal! Deze OTL`s zijn door hun concept werkelijk
gebalanceerd. Hoewel deze mono`s toch wel enige uren nodig hebben om volledig op klank te komen én ze van een stand-by stand zijn voorzien, zet Ron ze na gebruik meestal volledig uit!
En dan de speakers, de Voce Divina Tenore MKIII, het legendarische Amerikaanse merk. Het merk is destijds razendsnel doorgestoten naar de wereldtop 5, maar is momenteel niet meer leverbaar in ons land. De Tenore is een twee-weg systeem, de ingezette units komen van Scan Speak en werden op specificatie voor Voce Divina gemaakt. De kasten wegen ca. 70 kilo per stuk en dat is, gelet op de redelijk bescheiden afmetingen, zeer opvallend. Het geeft aan dat er zeer veel aandacht is besteed aan het voorkomen van trillingen door de kast. Bekloppen van de kast maakt duidelijk dat dit zeer goed voor elkaar is. De Tenore valt af in het laag af bij ca. 40 Hz. Voce Divina heeft hiervoor gekozen als logisch gevolg op het zoveel mogelijk elimineren van kastresonanties. Er kan dan ook, als onderdeel van het totaalconcept, een aparte laagunit worden ingezet, de Basso.
Ron had zelfs twee Basso`s in gebruik, maar heeft er om redenen van uitleen nu even afstand van gedaan. Er wordt nu dus geluisterd zonder de Basso`s, die in zijn set hun werk doen van 20 > 45 Hz.
De tweeter van de Tenore zit bovenop de kast in een apart gedeelte, welke onder een hoek van 17 graden is geplaatst met als resultaat een bijna rechte afstraling. Hierdoor kan een ingewikkelde filtering achterwege blijven. De gevoeligheid van de Tenore ligt op 91 dB/1W/m en dat is een hele mooie waarde om ook kleine buizenversterkers voor in te zetten.
Ron gebruikt momenteel geen cd-speler in zijn set. Hoewel hij cd-spelers uit de absolute top, zoals Wadia, heeft gehad vindt hij de meeste voldoening in z`n muziekbeleving door middel van een draaitafel.Wel is hij van plan om zich opnieuw te gaan verdiepen in de laatste ontwikkelingen op digitaal gebied.
Ook is aan de overige onderdelen van zijn set veel aandacht besteed. Bekabeling is van Monster, NBS en XLO. Zijn apparatuur is geplaatst in z`n eigen produkt, het Superclamprack. Hierbij is ieder apparaat in het rack door middel van footerpucks vastgeklemd tussen de schappen. Het Superclamprack is met haar enorme gewicht juist gebaseerd op koppeling, en werkt als een resonantie-absorber. Door het inklemmen van de apparaten in het rack bereik je dat de apparaten ook hun eigen resonanties kwijt kunnen. De monoblokken staan op soundboards, gebaseerd op losse schappen uit het Superclamprack.
|