In het weekend van 01 en 02 maart stond de winkel van Multifoon in het Alexandrium III te Rotterdam volledig in het teken van de introductie van de nieuwe Audiovector S3 speakers.
Gedurende het weekend is er doorlopend gedemonstreerd met diverse types uit de range en om deze demo’s extra luister bij te zetten is exportmanager Peter Stenberg van Audiovector speciaal uit Denemarken overgekomen.
Via hoofdredacteur Marc Brekelmans kreeg ik het verzoek om hifi.be tijdens de introductie te vertegenwoordigen en hiervan verslag te doen. Als enthousiaste gebruiker van Audiovector speakers, en omdat ik Peter tijdens een fabrieksbezoek vorig jaar al ontmoet had nam ik de uitnodiging graag aan.
Wanneer ik zondagmorgen even nadat de winkel de deuren geopend heeft binnen kom word ik enthousiast onthaald door de medewerkers van Multifoon. Nog snel worden de puntjes op de i gezet om de gehele dag weer mooie demo’s te kunnen verzorgen, en is het wachten op Peter Stenberg en importeur Top Hifi in de persoon van Jan Kees Harteveld. Beide heren arriveren enige minuten later en na een hartelijke begroeting en een kop koffie neem ik met Peter plaats in één van de twee demoruimtes. Hier zal hij mij, met ondersteuning van muziekfragmenten, tekst en uitleg geven over de nieuwe speakers.
Het eerste en meest in het oog springende verschil ten opzichte van de “oude” M3i serie is de vormgeving. Was de M3i een luidspreker met een rechthoekige kast en traditioneel uiterlijk, de nieuwe S3 loopt naar achter toe taps weg wat de speaker slanker en visueel kleiner maakt. Wanneer de buitenmaten van de M3 en S3 naast elkaar gelegd worden wijken deze nauwelijks af maar gevoelsmatig is het verschil groter. Peter legt uit: “We hebben voor deze kastvorm gekozen omdat naast het visuele, en zeker niet onbelangrijke, aspect de prestaties van de luidspreker een flinke stap voorwaarts maken. Door het ontbreken van panelen die parallel lopen ontstaan er veel minder resonanties in de kast die kleuring veroorzaken. Deze kleuring is gedeeltelijk op te lossen met het aanbrengen van dempende materialen in de kast. Bij Audiovector maken we hiervoor gebruik van “fixed damping”, dit zijn exact op maat gemaakte blokken die op specifieke plaatsen in de kast geplaatst worden.”
Inderdaad heb ik vorig jaar tijdens het fabrieksbezoek gezien hoe precies deze demping aangebracht wordt en wat het verschil tussen de diverse materialen te weeg brengt. “Door de nieuwe kastvorm hebben we de hoeveelheid dempend materiaal ten opzichte van de M3i serie met circa vijftig procent kunnen verminderen. Het resultaat is een schoner en dynamischer geluid. Ook hebben we de baffle smaller gemaakt, zelfs dusdanig dat de aluminium ringen waarmee de bas en midrange units in de kast gemonteerd worden niet rond meer zijn maar 2 rechte kanten hebben. Ook dit sorteert direct resultaat in de vorm van een betere en meer afgebakende afbeelding van stemmen”, zegt Peter. Om dit te illustreren laat Peter de track Fever van Elvis Presley horen. Inderdaad staat de stem rotsvast in het midden en is het geluid heel open. Het knippen met de vingers links in het geluidsbeeld is dynamisch en droog. De elektronica die gebruikt wordt is van Exposure, allemaal componenten uit de 3010S serie, en de speakers zijn de S3 Avantgarde, het duurste type uit de serie.
Hij vervolgt: “Niet alleen de smallere baffle en de kastvorm zijn debet aan de verbeterde geluidsweergave, natuurlijk hebben we meer aanpassingen gedaan. Zo wordt er gebruik gemaakt van betere units en verbeterde bevestiging in de kast. De bas/mid drivers kennen een sandwich constructie bestaand uit 3 lagen. De buitenzijde is gemaakt van carbon en glass fibre, en de achterzijde is een Nomex fibre (eigenlijk een soort papier). Om beide materialen tot één geheel te maken wordt gebruik gemaakt van een superlichte lijm met een open structuur. Hierdoor kan de conus veel gemakkelijker bewegen. Ook konden we het aantal punten waarmee de units in de kast gemonteerd worden reduceren van zes naar drie. Door het gebruik van betere materialen voor het chassis werd dit mogelijk gemaakt zonder in te leveren aan stijfheid en soliditeit. Het gevolg hiervan is dat er veel minder ophoping van lucht is achter de conus wat de beweging vergemakkelijkt en een dynamischer geluid oplevert.”
Vervolgens verdwijnt er een andere CD in de lade van de Exposure speler en wordt ik getrakteerd op een op luid volume afgespeelde drumsolo. Ik kan niet anders dan beamen dan dat de muziek bijzonder dynamisch en stressloos de ruimte in geslingerd wordt. Opvallend is daarbij ook de goede doortekening van de laagweergave en het ontbreken van boem- of dreungeluiden. Wanneer ik Peter hier naar vraag geeft hij aan dat naast de verbeterde drivers ook het verhuizen van de basreflex poort(en) van de achter naar de onderzijde hier debet aan is.