Vanuit mijn woonplaats Tilburg passeer ik op weg naar de Gydotron luistershow meerdere malen onze landsgrens - de bonte verzameling van enclave en exclaves van Baarle-Nassau/Baarle-Hertog ligt namelijk halverwege de route naar het landelijk gelegen Malle - onderweg benzine-, sigaretten- en biertoeristen trotserend. Het Vlaamse plaatsje Malle zal de gemiddelde Nederlander niet bekend in de oren klinken, maar menig bierliefhebber zal warme gevoelens krijgen bij het horen van de naam van het dorpje dat vlak naast Malle ligt, Westmalle.
Aan de toegangsdeur van het gebouw waarin de show gehouden werd kreeg iedere bezoeker een consumptiebon uitgereikt: goed voor een kop koffie, een glaasje fris of...een heerlijke kelk Westmalle Tripel of Dubbel. Dit door de lokale trappisten gebrouwen Goddelijke Gerstenat vloeide dan ook rijkelijk in de Sint Martinuspastorij waar Gydotron voor de gelegenheid was neergestreken.
Maar natuurlijk waren de bezoekers niet naar Malle afgereisd om de smaakpapillen te strelen, het waren de cilia (de trilhaartjes in het oor) die met louterende klanken verwend dienden te worden. Daarvoor had het echtpaar Guido de Laet en Katrien Lammers een achttal ruimtes beschikbaar. Op de zolder van de pastorij was bovendien nog ruimte ingericht voor Puresound.be, Music Emotion en natuurlijk HiFi.nl, aanwezig om de onlangs gelanceerde Community te vertegenwoordigen. Zo was er voor members een extra consumptie, en worden er bijvoorbeeld live-registraties van de instrumentale muzieksessies die plaatsvonden nagestuurd.
De zolder kreeg op deze zondagmiddag namelijk een bijzondere muzikale invulling, met een heus ‘aperatief-concert’ van Piet van Steenbergen en Eddy Moons, die op authentieke middeleeuwse - op cello lijkende - instrumenten, muziek ten gehore brachten van onder andere Marin Marais en Sainte-Colombe. En ook Gerrit Nutters van Nutters Audio - je weet wel, de man met de Mobile Fidelity elpees et cetera - was op deze zolder te vinden.
Daarnaast vertelde Jan Didden van Linear Audio op zaterdag én zondag over de verschrikkingen van de ‘Loudness Wars’, de strijd die producers met elkaar uitvechten om de aandacht van de luisteraar en die uitmondt in steeds luider klinkende - en daardoor overstuurde - geluidsopnames.