REVIEW

Santana - Welcome (LP)

Eric de Boer | 01 maart 2013

Na de successen van Caravanserai en het spirituele project dat Carlos Santana in het begin van de zeventiger jaren samen met John McLaughlin uitbracht, was het tijd voor vernieuwing. Welcome zag in 1973 het levenslicht en liet een vernieuwd Santana horen. De jazz-fusion plaat is nu verkrijgbaar op audiofiel Speakers Corner Records vinyl.

Welcome was het album zeker, want de ontelbare (rock-)fans uit die periode stonden open voor vernieuwing. Ook speelde het succes van Miles Davis’ Bitches Brew (en de vele bekroningen die de jazz-fusion plaat samen met andere uitgaven van Miles kreeg) een rol in de muziekkeuze voor dit album. Natuurlijk hebben de negen tracks op het album –dat werd opgenomen van april tot juni 1973- veel invloeden meegekregen van zowel Caravanserai en het projectalbum Love Devotion Surrender. Zweverig of zoekende is Welcome echter niet, de nog wat experimentele jazz-fusionstijl van het voorgaande album krijgt op dit album meer gestalte.

Zo zijn er niet alleen gitaren te horen, Welcome swingt, is af en toe voorzien van vocalen en biedt genoeg verwijzingen naar zowel het verleden als de toekomst. De openingstrack Going Home wordt van vocalen voorzien door een goed gekozen combinatie van Flora Purim (vrouw van de Braziliaanse artiest Airto Moreira) en Carlos, met de vrouw van John Coltrane, Alice, op toetsen. Ook John McLaughlin was weer aanwezig, maar nu als bandlid van de band Santana. De zang van Santana en zijn bandleden klinkt op Welcome erg overtuigend, terwijl het toetsenspel op de orgels, elektrische piano’s en de mellotron door Tom Coster en Richard Kermode ook in deze tijd als zeer professioneel zou worden beoordeeld. Luister maar eens naar de tracks Light Of Life of Yours Is The Light. De keuze om Wendy Haas te gebruiken als sessiezangeres (ze speelde toetsen op het vorige album) is tevens een goede gebleken. Verder wordt Welcome gekenmerkt door flink wat muzikale hoogstandjes van onder meer Carlos op gitaar, invloeden van soul, Latijnse funk en soms Afro-Braziliaanse klanken.

De vernieuwde bezetting van de band, de hoorbare zin om vernieuwend te musiceren en niet in de laatste plaats de kundigheid van alle meewerkende artiesten maken van Welcome anno 2013 nog steeds een intense luisterervaring. Hoewel de gitaar zeker aanwezig is op het album, mag ik Welcome niet als rockplaat, maar als geslaagd jazz-fusion project beoordelen. Waarvan de ruim 11 minuten durende track Flame – Sky wellicht de meest innemende is.  De herpersing op 180 grams Speakers Corner Records vinyl is puur analoog gemastered en weet elke toon op de juiste manier uit de groef te toveren, de plaat herbergt rust, diepte en een ongekende hoeveelheid stage. Zeker gezien de leeftijd van vier decennia. Om over de dynamiek maar te zwijgen. Verplichte aankoop voor liefhebbers van het genre!

Label: Speakers Corner Records
Speelduur: 50:34 minuten
Label


EDITORS' CHOICE