ARTIKELPhilips

Nieuw aanbod voorgesteld op Philips Event

Aangezien Philips in de afgelopen twaalf maanden zowel zijn tv- als zijn audio-afdeling verkocht heeft – respectievelijk aan het Chinese TPV en het Japanse Funai -, kunnen we veilig stellen dat we vandaag met een heel ander Philips te maken hebben dan voorheen.

We waren dan ook erg benieuwd naar de nieuwe producten die deze fabrikant voor kwam stellen, toen we afgelopen week op bezoek gingen. Het merendeel van de audio-gerelateerde producten dat Philips op het persevent toonde, was echter niet echt nieuw te noemen. Zo kennen we de fraaie Fidelio Wireless Hifi-serie - opgebouwd uit de AW3000, AW5000 en AW9000 - al van vorig jaar.

Ook de Bluetooth Hi-Fi en de Fidelio SpeakerBar werden eerder al voorgesteld. Maar op die laatste twee komen we desondanks graag nog even terug.

Bluetooth
De Bluetooth Hi-Fi (€ 29.99) is een compacte interface die je toelaat om geluid dat over bluetooth komt aanwaaien - denk aan een smartphone of een tablet - om te zetten naar analoge audio. High-end geluid moet je er niet meteen van verwachten, maar geinig is het wel.

Hide&Seek
De Fidelio Speaker Bar, dan. Wat er uitziet als één grote speaker, bestaat stiekem uit de eigenlijke soundbar en twee surroundluidsprekers. Die twee zijn links en rechts op een onopvallende manier aan de eigenlijke soundbar bevestigd. Je kan de luidsprekertjes echter gemakkelijk losmaken, waarna ze dienst doen als draadloze surround luidsprekers. Je moet ze dan alleen nog neerzetten op de daartoe bestemde plaatsen, en klaar.

Deze HTL5120 Soundbar kost € 300. Een demonstratie tijdens het event maakte duidelijk dat het systeem prima werkt. De geluidskwaliteit is nu niet van die aard dat je 5.1 luidsprekersysteem en je AV-receiver meteen de deur uit mogen, maar wat wil je ook voor die prijs?

Oorzaken
Wel helemaal nieuw zijn de FidelioS2 en S1 in-ear hoofdtelefoons. Deze zijn beiden uitgerust met 13.5 mm neodymium drivers. Een lintkabel met geïntegreerde bedieningsknop en microfoon - zodat je inkomende telefoontjes kunt beantwoorden - zorgt voor het nodige gebruikscomfort. De prijskaartjes zijn niet mis: € 150 voor de betere/meer luxueuze S2 en € 100 voor de wat meer basic uitgevoerde S1.

We vingen ook nog op dat Philips tijdens de ontwikkeling van nieuwe audioproducten gebruik maakt van een zogenaamd 'gouden oren' team. Alle Philips audioproducten worden door dat team getest, waarbij ze een voorkeur van minimaal 65% moeten behalen ten opzichte van concurrerende producten uit dezelfde prijsklasse. Bij de Fidelio producten is zelfs 85% voorkeur vereist. Als die benchmarks om één of andere reden niet behaald worden, gaat het geteste product terug naar de ontwerptafel.

MERK

EDITORS' CHOICE