Accuphase huisshow bij De Groef Audio

Leo Wubbolt | 08 juni 2010 | Accuphase

Met gevoelens van gepaste nostalgie stap ik het pand van de Groef Audio binnen voor het bezoeken van Accuphase show, georganiseerd door eigenaren Frans Swart en Rogier van der Weg. Nostalgie, omdat ik in de veertig jarige geschiedenis van De Groef  al vele malen de rammelende deur in het portiekje gepasseerd ben en gepast omdat ik vandaag met andere ogen en oren te werk zal moeten gaan. Tenslotte moet het verhaal van het bezoekje enige objectiviteit bevatten, hoe aardig Frans en Rogier ook zijn.

In ieder geval waren zij er nog niet toen De Groef ergens in 1968 begon als winkeltje in vinyl en meer nog als outlet voor de ernaast gelegen platenwinkel van Roel Hemmes. Beide panden werden gescheiden door een muur met een klapdeurtje erin.

De Groef begon met het verkopen van aanbiedingen, cut-outs, bootlegs en gebruikt vinyl. Cut-outs, voor de niet ingewijden, waren LP’s die voornamelijk uit de US kwamen, daar geflopt  waren en als oud papier over de oceaan gestuurd werden voor een tweede leven in Europa. De hoezen werden gemerkt met een snee, een hoekje eruit of een gat in de hoes gestanst; vandaar de naam. Bootlegs zijn illegale opnamen van artiesten, op de plaat geperst door steeds professioneler wordende particuliere organisaties. Zij trokken ten strijde tegen de in hun ogen te hoge prijzen van de gevestigde platenmaatschappijen. Artiesten als Bob Dylan, the Grateful Dead, the Rolling Stones en Neil Young waren de eersten die hun heimelijk opgenomen live concerten zagen verschijnen in regelmatig erbarmelijke kwaliteit.

De ontwikkeling van De Groef als winkel stond niet stil en al snel verkochten ze draaitafels, luidsprekers [ Altec Lansing] , naalden en versterkers. Veel kroegen en dancings in de binnenstad uit die tijd hadden een installatie van De Groef in huis.

Met de komst van technicus [ en nu mede-eigenaar] Frans Swart in 1982 begon de winkel met het inbouwen van allerlei modificaties in apparatuur. Frans heeft altijd een kritisch oor gehad, die moest leiden tot een verbeterde geluidsweergave. Anno 2010 is het beleid wat dat betreft niet veranderd, getuige de slogan  “Wat we verkopen is goed, maar we kunnen het altijd beter maken.” Dat beter maken varieert van de verkoop van AHP producten zoals de klankmodule en de glaszekeringen tot de modificatie van bijvoorbeeld CD spelers of DA-omzetters.
Het assortiment van de winkel bestaat uit een aantal eigenzinnige producten waaronder het Japanse topmerk Accuphase. De import van Accuphase ligt sinds enkele jaren bij Paul Hattink van HiFine en Paul had het weekend gereserveerd voor zijn demonstaties en kleurrijke verhalen, afgewisseld met eigen optredens.

Op de zaterdag was het erg warm:  een echte terrasjesdag. Toch waren er liefhebbers afgekomen op de sets die de De Groef had opgesteld. De hoofdset  bestond uit de Accuphase C-2410 voorversterker, de M-6000 mono blokken; de DP-600 SACD speler en de Verity Leonore luidsprekers. Als tweede set kon de opvallende Leben CS-300 buizenversterker beluisterd worden, die bovengenoemde Leonore’s aanstuurde. Dit kleine buizenversterkertje met zijn 2x12 watt vermogen bleek een aangename verrassing, niet in het minst door zijn vette retro uiterlijk.

Bij het luisteren bleek de beperking van het pand waarin De Groef gevestigd is. Het pand is smal en niet al te diep en de luisterplek bevindt zich op een vide die met een trapje bereikbaar is. Op de overigens comfortabele bank is de afstand tot de luidsprekers klein, te klein om goed te kunnen oordelen.
De Accuphase set blonk desondanks uit in een enorme gedetailleerdheid en rust die je bij een set van deze prijsklasse mag verwachten. Bij So van Peter Gabriel (op SACD) viel de plaatsing op van de vocalen van Gabriel en Kate Bush in Don’t Give Up. De  prachtig afgewerkte Verity Leonore  basreflex doet uitermate efficiĂ«nt haar werk. Ze zien er uit als 1 unit, maar bestaan uit twee  losse systemen die boven op elkaar staan.

Aan de voorkant zijn een neo ring tweeter en een midrange zichtbaar. De achterkant toont twee woofers en een poort opening. Het stel geeft zeer dynamisch en gedetailleerd de muziek weer, zowel in de Accuphase set als met de Leben versterker.

Bij de Leben versterker verliest het geluid wat diepte en plaatsing ten opzichte van de Accuphase, maar wint aan muzikaliteit. Paul Hattink kon dan ook met verve het verhaal vertellen van de klant die vrijdag het ding had gezien en beluisterd; op slag verliefd werd en zaterdag met gevulde geldbuidel terug kwam om een CS-300 te kopen.

Dat Paul Hattink muziekmaker, kenner en liefhebber is, geeft de middag een bijzonder cachet. Hij onderkent als geen ander dat het de kracht van de muziek is die het publiek naar sessies als deze trekt.  Het zijn zijn enthousiasme, zijn bevlogenheid en de  verhalen in combinatie met de mooie sets die de middag uitermate geslaagd maken. Het is aan Rogier van der Weg en Frans Swart te danken dat zij hun winkel, toch een instituut in Groningen, openstelden voor een leerzame luisterervaring.

 

MERK

EDITORS' CHOICE