Het Noorse ensemble Ulver heeft de afgelopen tijd niet stilgezeten. Elke cd weer is het een verrassing voor de luisteraar waarmee het gezelschap gaat komen. De titel van hun jongste product verraadt echter al dat Ulver een meer klassieke weg is ingeslagen. Een weg die al door veel andere bands werd bewandeld. Of toch niet?
Messe I.X - VI.X bestaat uit zes tracks die eigenlijk als progressieve Neo-klassiek met een flink avant-gardistisch karakter kan worden omschreven. De albumcover geeft de inhoud feitelijk ook al weer, er staat de vermelding/subtitel 'Music Commisioned For Tromsø Kulturhus in cooperation with the Arctic Opera and Philharmonic Orchestra'.
Ulver doet wat Ulver leuk vindt. Dat leert ook de geschiedenis van het gezelschap met hun folkloristische black metal wortels. Afgelopen jaar nog verraste de band positief met het op de sixties gebaseerde progressieve/psychedelische album Childhood’s End en een live-album. En een samenwerking met klassiek georiënteerde musici ging de heren ook al meer dan goed af op hun erg fraaie project Live In Concert: Norwegian National Opera.
Toch komen de Noren op geheel eigen wijze weg met dit nogal bombastische werk. In plaats van het vervallen in het opnieuw uit (laten) voeren van oud werk schreven de vier heren een met elektronica doorspekt epos vol atmosferische klassieke klanken. Uwe Boll zou deze muziek zo toe kunnen passen onder één van zijn films.
De eerste twee tracks (het ruim elf minuten lange As Syrians Pour In, Lebanon Grapples With Ghosts Of Bloody Past en Shri Schneider) zijn volledig instrumentaal. Veel strijkers, dreigende overstuurde gitaren die niet tot wasdom kunnen komen en intelligent geplaatste stille passages wisselen elkaar af. De elektronisch toegevoegde klanken en samples zijn af en toe putdiep en voeren de duistere kant flink op van het werk dat werd geschreven voor het Tromsø Kulturhus.
Hoogtepunten van formaat zijn zowel de track Glamour Box als Son Of Man. Hier komen ook de vocalen naar voren en laatstgenoemde track is werkelijk verpletterend om te beluisteren op een wat luider niveau. De twee afsluitende tracks zijn weliswaar wat rustiger, maar wordt door de heren met het Tromsø Chamber Orchestra gebruikt om meer samples, drone en zelfs wat ambient te kunnen toepassen. Messe I.X - VI.X is naar eigen zeggen geïnspireerd op diverse werken van klassieke componisten (Henryk Mikołaj Górecki zijn derde symfonie, Gustav Mahler, Gustav Holst) vermengd met soundscapes verkregen uit veel bronnen, waaronder veel films en typische jaren '70 en '80 muziek.
Ulver’s Messe I.X - VI.X is geen puur hoogstandje op klassiek gebied. De composities zijn eigenlijk vrij eenvoudig. Maar daarin ligt ook niet de kracht van de plaat. De samenwerking van Ulver ten tijde van de uitvoering op 21 september 2012 met het Tromsø Chamber Orchestra en de productie van bijna een half jaar geven aan dat het ‘wolvengezelschap’ de duisternis van het verleden onnavolgbaar heeft weten samen te vatten in een avant-gardistische stijl die eveneens onnavolgbaar is.
Dat succes lijkt voor deze Noren keer op keer te werken, want ondanks dat Messe I.X - VI.X bepaald geen lichte kost is werkt het album verslavend. Net als met vorige projecten van het gezelschap. Ulver heeft geen excuus meer nodig, ze zijn heer en meester op hun eigen - grauwe - vakgebied. Of, zoals de band het zelf stelt: “By now, most of you know where we come from. The rest is silence.†Waarvan akte.
Muziek: 9
Klank: 8 ½
Label: KScope Music
Speelduur: 44:47 minuten
Website