Het succes van 3D in de bioscoop heeft ook duidelijk invloed op de consumentenmarkt. In het eerste jaar waarin 3D televisies voor de consument beschikbaar kwamen, werden meer toestellen verkocht dan in het eerste jaar van de introductie van LED schermen. Volgens kenners is dit nog slechts een begin. Zij verwachten dat binnen afzienbare tijd een kwart van de huishoudens een 3D-televisie heeft. Is 3D de hype voorbij?
Het waren mooie cijfers die voorzitter Wilco Wolfers van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie (NFC) dinsdag 4 januari tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB), de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten (NVS) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) in Pathé Tuschinski overlegde. Want ondanks dat de filmindustrie regelmatig de noodklok luidt over piraterij en gederfde inkomsten, groeiden ook in 2010 de omzet én het aantal bioscoopbezoekers in Nederland.
De Nederlandse filmtheaters verwelkomden in 2010 ruim 28 miljoen bezoekers, ruim 860.000 meer dan in 2009. Het hoogste aantal sinds 1978, het jaar dat dansfilms als Grease en Saturday Night Fever succesvol waren. Ruim dertig jaar geleden vonden 27,8 miljoen Nederlanders de weg naar de bioscoop. In 2010 waren de Nederlandse bioscopen goed voor een omzet van net geen 220 miljoen euro. Een stijging van ruim negen procent ten opzichte van een jaar eerder, waarin iets meer dan tweehonderd miljoen werd binnengeharkt.
Sony 3D televisie
Je kunt dus stellen dat het wel meevalt met gederfde inkomsten voor bioscopen door piraterij. Wolfers haalde in zijn nieuwjaarstoespraak één heel belangrijke reden voor het eclatante succes aan: 3D. Liefst zes films uit de top-10 over 2010, werden in 3D vertoond. De Nederlander gaat niet alleen vaker naar de bioscoop, maar is – gezien de gevraagde 3D-toeslag op een toegangskaartje – zelfs bereid daar meer voor betalen. De vraag is alleen voor hoelang nog.
Avatar 3D was een groot succes in de bioscoop
Want in navolging van het 3D-succes in de bioscoop, brachten veel fabrikanten vorig jaar 3D-televisies op de markt. “Voor de consument leek het misschien net alsof die er ineens waren”, zegt Frits Kraefft, hoofdredacteur van DigitalMovie. “Maar de ontwikkelingen waren al een tijdje gaande. Het succes van Avatar zorgde ervoor dat er vraag naar kwam.” Dennis Mons denkt dat er meer meespeelt dan alleen het bioscoopsucces. “Er is nu vooral voldoende content beschikbaar om de aanschaf van een 3D-televisie te rechtvaardigen”, zegt de techjournalist van Sp!ts. “Twee jaar geleden werden op de CES beurs in Las Vegas al 3D-televisies getoond. Maar je had er toen niets aan, want er waren simpelweg nog geen 3D-films op Blu-ray, of 3D-games beschikbaar. Nu zijn die er wel. Daarnaast is de consument door 3D-films in de bioscoop en de gecreëerde buzz nieuwsgierig geworden.”
Philips Ambilight met 3D weergave
Dat resulteerde in korte tijd in een breed assortiment 3D-televisietoestellen. Grote merken als Philips, Sony, LG, Toshiba, Panasonic en Samsung proberen allemaal een graantje mee te pikken van de snel groeiende markt. Geschat wordt dat alleen al vorig jaar zo’n honderdduizend 3D-tv’s werden verkocht. “Al moet je dat wel in perspectief zien”, zegt Kraefft. “In 2009 werden bijvoorbeeld zo’n 1,8 miljoen televisies verkocht.” Zeker met de intrede van de platte schermen, werd het designkenmerk van een televisiescherm ineens belangrijk. Kraefft: “Er zijn heel veel tv’s vervangen, terwijl dat niet strikt noodzakelijk was. Mensen wilden iets nieuws, niet achterblijven bij hun vrienden en kennissen of kochten puur uit esthetische redenen een nieuwe televisie. Helemaal toen de prijs onder de psychologische grens van duizend euro kwam. Datzelfde zie ik binnen afzienbare tijd ook met 3D-televisies gebeuren.” Adviesprijzen van 3D-toestellen beginnen nu nog zo rond de zestienhonderd euro.