Recensie: Steve Hogarth & Richard Barbieri – Arc Light (CD)

Eric de Boer | 08 juni 2014

In 2012 verrasten Steve Hogarth en Richard Barbieri de progressieve wereld met het debuutalbum van hun samenwerking. Blijkbaar was er meer muziek die moest worden uitgediept, want de twee rasartiesten kwamen onlangs met Arc Light. Een aanvulling op het eerste album, met vier nieuwe tracks en een speciale versie van een eerdere track.

Na het geweldige album Not The Weapon But The Hand, waarop ex-Marillion frontman Steve Hogarth en Richard Barbieri (bekend van o.a. Japan, Porcupine Tree en Rain Tree Crow) de handen ineensloegen, is Arc Light een perfecte aanvulling die gewoon wat later is uitgekomen. Eind 2013 werd het album in gelimiteerde versie reeds aangeboden, maar nu is de cd uitgebracht in een luxe gatefold kartonnen hoes.

Net als op het debuutalbum is een ingetogen en tegelijkertijd eclectische mix van progressieve stijlen hoorbaar. Barbieri schreef de muziek voor de vier nieuwe tracks, waarvan de track Oil het meest innovatief genoemd mag worden. Hier worden oosterse invloeden (mede dankzij de door Dalbir Singh op meesterlijke wijze bespeelde tablas) vermengd met een rijke orkestratie en de wat afstandelijk hol klonkende stem van Steve Hogarth, die de laatste tijd ook wel alleen met de letter ‘H’ wordt betiteld.

Elke track van Arc Light weet de luisteraar te mee te voeren en de toevoeging van gitarist Aziz Ibrahim (o.a. Stone Roses) op drie tracks zorgt wederom voor een geslaagde aanvulling. Wat vooral blijkt op de voor Arc Light aangepaste versie van Intergalactic. Dat eigenlijk flink rockt. De opener en tevens titeltrack van het album vervoert op dromerige wijze, met rustige percussie, akoestische gitaar en atmosfeer vanaf het keyboard. De stem van Hogarth past hier perfect bij en zorgt bij tijd en wijle zelfs voor kippenvel, zo intens klinkt de man. Daddy Does Work is een stuk ingetogener en neigt zelfs naar werken van Roger Waters. Afsluiter Elaine biedt melancholische perfectie, die zorgt dat deze EP bijblijft.

In plaats van een ‘zoethoudertje’ is Arc Light een echte aanvulling op de jonge collaboratie van Steve Hogarth en Richard Barbieri. De productie (uit handen van de twee artiesten zelf) laat een positieve indruk op de luisteraar achter, net als het goed verzorgde artwork. Verplichte aanschaf voor liefhebbers van rustige, indringende progressieve muziek of voor wie het debuutalbum al bezit!

Muziek: 8
Klank: 8 ½
Label: KScope