Review Digibit Aria muziekserver

René van Es | 03 september 2014

Velen onder de lezers zullen kiezen voor een relatief eenvoudige oplossing om muziek te kunnen streamen en digitaal op te slaan. Systemen als Bluesound, Sonos en Logitech lenen zich daar voor, en met een NAS in de gangkast ben je klaar. Of er wordt een pc aangeschaft die naast de stereo-installatie zijn werk doet. Wie een stap hoger wil en naar echte kwaliteit zoekt, komt terecht in de wereld van de dedicated muziekserver, zoals de Aria van het Spaanse bedrijf Digibit.

Een veel gehoorde klacht over muziekservers, ongeacht het merk, is dat het rippen en vooral sorteren van klassieke muziek te wensen overlaat. Juist op dat terrein liggen de kansen voor Digibit om te scoren met de SonataDB software-oplossing.

Wie nog nieuw is op dit terrein zal de kreet 'Metadata' wellicht onbekend in de oren klinken. Metadata is eigenlijk niets meer en niets minder dan een set labels die aan de muziekfile wordt gehangen en waar relevante informatie in staat over de artiest, titel van de cd, tracknaam, componist, enzovoort. Sommige fileformaten, denk aan het veel gebruikte FLAC of het minder bekende ALAC, nemen de metadata mee in de file zelf, voor een niet gecomprimeerd formaat als WAV ligt dat veel lastiger. Een probleem met metadata is de eenvormigheid, want Abba is voor een computer iets anders dan ABBA of abba. Daarom vereist rippen nog al eens wat handvaardigheid om een mooie muziekbibliotheek op te bouwen.

Nog veel erger is het rippen van klassieke muziek. Vaak ontbreekt metadata en bovendien is het voor de liefhebber van klassieke muziek gruwelijk onvolledig. Voor pop is het vaak genoeg om artiest, cd en track op te slaan, van klassieke muziek willen velen ook opslaan wie de componist is, de uitvoerenden, de solist, het werk zelf, het genre, de periode of andere relevante informatie. Dat vereist een ander soort database, waarin andere metadata zijn opgeslagen en daar komt Digibit om de hoek kijken. De Digibit Aria muziekserver is qua software gebaseerd op een pakket waarin achttien velden zijn aangemaakt om ‘tags’ in te stoppen. Die achttien vormen de standaardwaarde die hoort bij de Digibit SonataDB, maar dit aantal kan door de gebruiker nog worden uitgebreid. Bovendien hoef je dat niet te doen via een pc maar kan dat direct in de gratis App (iOS) worden gedaan. Een extra pc is helemaal niet nodig met de Aria; het apparaat is compleet zoals we later zullen ontdekken. De Aria is overigens een gesloten systeem dat niet kan werken met een extern toetsenbord, een muis of een monitor. Wel blijft het mogelijk om via uw netwerk de opgeslagen muziekbibliotheek aan te vullen, te veranderen of te wissen.