Wisselobjectieven op spiegelreflexcamera’s zijn er in verschillende optische en mechanische kwaliteiten voor foto en video. Elk cameramerk voert wel een toplijn met de hoogste prestaties en een veel simpelere kit-serie objectieven. Daartussen nemen de onafhankelijke objectievenfabrikanten zoals Tamron en Sigma positie in. Tamron mikt met de Super Performance (SP) en Sigma met Contemporary en Art op de foto/videograaf die een goed verwisselbaar zoomobjectief tegen een betaalbare prijs zoekt.
Menigeen koopt een spiegelreflex of systeemcamerabody met een zogenaamde kitlens er op. Er is immers vaak al een flink bedrag in de body geïnvesteerd en als set met een kitzoomobjectief ben je dan voordelig uit. Voordelig inderdaad, maar of het optisch en mechanisch allemaal zo kwalitatief goed uitpakt is zeer de vraag. Om de prijs laag te houden zijn kitobjectieven minder lichtsterk en onscherper in de hoeken, er kunnen zichtbare vertekeningen en lichtafval optreden en ook mechanisch is het allemaal niet je van het. Na enige tijd en bij het vorderen van de eigen techniek gaat zo’n kitlens dan flink tegenvallen.
Een standaard- of telezoom met hogere optische en mechanische van het cameramerk loopt al snel in de papieren of is zelfs onbereikbaar voor de hobbybeurs. Dan komen de betere objectievenseries van Tamron (SP) en Sigma (Comtemporary, Art en Sports) in beeld. Behoorlijk veel meer kwaliteit ten opzichte van de kitlens en toch nog betaalbaar. Dat geldt nog veel meer voor een Full Frame spiegelreflexcamera.
Tamron 24-70 mm f/2.8 Di VC USD SP
De Special Performance-reeks van Tamrom is bedoeld voor de doelgroep gevorderde en professionele foto- en videogebruikers. Het gaat om relatief lichtsterke, optisch en mechanisch goed presterende, spatwater en stofdichte objectieven voorzien van optische beeldstabilisatie en een snelle stille scherpstelmotor. Tevens zijn de SP-objectieven zowel geschikt voor Full Frame als APS-C beeldsensoren. De beeldstabilisatie en AutoFocus kan de gebruiker naar believen aan- en uitzetten.
Een zoom met het brandpuntbereik van 24-70 mm biedt zowel een flinke groothoek als een bescheiden telelens. Let bij APS-C op de brandpuntsverlenging of cropfactor (gemiddeld 1,6-1,6 maal). De AF werkt perfect, lekker snel, accuraat en heel stil. Ook heel geschikt voor video-opnamen. Doordat de frontlens niet draait kan je rustig polarisatie- en andere filters toepassen. En met de ingebouwde optische beeldstabilisator (Vibration Compensation, VC) valt zelfs op 1/8 tot 1/15 seconde nog rotsvast te fotograferen. In de praktijk heb je twee diafragmastoppen winst en dat komt van pas bij lichtzwakke omstandigheden. Een ander voordeel van de OIS is het rustige zoekerbeeld.
De scherpte in het beeldcentrum is prima en in de hoeken goed. In ieder geval een stuk beter als bij veel kitlenzen het geval is. Zoals te verwachten zijn de prestaties bij Full Frame net iets beter dan bij APS-C. Met de diafragmaopening van F.2.8 valt best te werken zij het dat er bij Full Frame lichtafval zichtbaar is. Deze verdwijnt echter al snel bij F4-F5.6. Een aantal camera’s kan de lichtafval digitaal corrigeren en anders lukt dit ook met de betere software voor fotobewerking. Bij een APS-C-sensor is de lichtafval aanmerkelijk minder. Er is sprake van lichte tonvormige (groothoek) en kussenvormige (telestand) vertekening die binnen de praktische perken blijft. Eveneens achteraf softwarematig te corrigeren.
De drie Low Dispersion (LD) glaselementen houden kleurafwijkingen als chromatische aberratie heel laag. Er is weinig overstraling en de Bokeh ziet er fraai uit. De mechanische uitvoering kan zich meten met die van de grote cameramerken. Kortom, een objectief dat er in deze prijsklasse mag wezen. Leverbaar voor Canon, Sony en Nikon.