ARTIKELSonos

Interview met Sonos-oprichter John MacFarlane

Jamie Biesemans | 27 maart 2015 | Sonos

Sonos werd pas in 2002 opgericht en toch is het een van de invloedrijkste audiobedrijven op deze planeet. Het is een merk dat heel wat mensen terug naar audio heeft gelokt, met producten die iedereen toegang geven tot streaming-muziek. Als we dan de kans krijgen om een interview te doen met John MacFarlane, één van de oprichters van Sonos, dan zeggen we natuurlijk niet 'neen'.



Dat Sonos op zijn eentje verantwoordelijk is voor de doorbraak van streaming audio en multiroom bij de gewone consument, is nagenoeg bekend. De nadruk op toegankelijke en gebruikersvriendelijke producten die vooral heel makkelijk te bedienen zijn, hebben het 
bedrijf geen windeieren gelegd. Terwijl de audiomarkt in zijn geheel in de voorbije jaren niet geheel schitterde, heeft Sonos wel een mooi parcours gereden. In Nederland, waar Sonos heel vroeg zijn Europese zetel in Hilversum vestigde, misschien nog meer dan in België. Het succes van Sonos kreeg het afgelopen jaar bovendien het opperste compliment: heel wat merken brachten hun eigen Sonos-rivalen uit met multiroommogelijkheden en bediening via apps, overduidelijk bedoeld om een graantje mee te pikken in het segment. De tijden veranderen dus, Sonos heeft het veld niet langer voor zich alleen, en die concurrenten hebben soms wel goede ideeën. Benieuwd hoe Sonos daar op zal reageren... 

Streaming gaat exploderen
“2014 was voor ons een recordjaar”, krijgen we van een wakkere MacFarlane te horen. Het tijdsverschil tussen Antwerpen en Santa Barbara in California, zijnde wat het is, betekent dat het gesprek al vrij laat in de avond mag doorgaan. “Maar ik zou zeggen dat het pas begint, want betalend streaming (zoals Spotify, nvdr) breekt nu pas echt door bij het grote publiek. Er werden in 2014 bijvoorbeeld 650.000 nieuwe streaming-accounts toegevoegd aan Sonos-huishoudens. Voor ons is dat een interessante ontwikkeling, je ziet het echt exploderen.” Nu zijn we wel benieuwd wat de kip en wat het ei is in dit verhaal. Kopen mensen Sonos omdat ze Spotify-fans zijn of nemen ze een abonnement omdat ze een Sonos aangeschaft hebben? “Interessant genoeg lijkt het nu te keren. Vroeger leken ze na aankoop van een Sonos een streaming-abo te nemen, in een paar landen is nu al dat omgedraaid. Zodra 100-200 miljoen mensen wereldwijd betalen voor streaming, wordt het boeiend. Ook voor artiesten, want die krijgen dan een inkomstenstroom. Het is goed dat muziek als het ware echt deel van het internet wordt, in plaats van iets dat aanvankelijk in de illegaliteit zat.”

Nu ondersteunt Sonos een waanzinnige hoeveelheid streamingdiensten. De vraag is of al die diensten wel kunnen blijven bestaan. “Een zekere diversiteit, zeker op geografische basis, toch wel”, denkt MacFarlane. “In V.S. is Pandora nummer één, in Zweden is het Spotify, in Frankrijk is Deezer net iets sterker, Soundcloud is overal present, enzovoort. Gepersonaliseerde radiostations beginnen in Europa nog maar, bijvoorbeeld, als een nagedachte bij Spotify en Deezer. In de V.S. is dat net de reden om voor Pandora te gaan. Ik denk dat er meer genrespecifieke diensten komen. Voor jazz bijvoorbeeld (waarbij MacFarlane zonder dat wij het wisten een verwijzing deed naar de toen nog niet gelanceerde Blue Note-versie van de Play:1, nvdr) maar ook klassieke muziek is nog ondervertegenwoordigd online, vind 
ik. En bij klassieke muziek moet je pakweg Schehe-razade van Rimski-Korsakov kunnen beluisteren in de uitvoering die jij wilt. Momenteel is dat onmogelijk, vind je maar enkele versies.”



Lees meer op pagina 2


 


EDITORS' CHOICE