HI-VISITKharma

BeursVisit - Kharma In München

Ik heb al heel wat gereisd om HiVisit’s en andere bedrijfsbezoeken af te leggen, maar tot nu toe bleef de afstand altijd beperkt tot een actieradius van minder dan één tank benzine. Heel Nederland heb ik doorkruisd, België ken ik inmiddels ook redelijk goed, en af en toe mocht ik ook naar Duitsland. Vlak over de grens dan.

Het feit dat ik elk jaar een midweek uittrek om met bevriende collega’s de High End beurs in München te bezoeken bleek goed te combineren met een nieuwe redactionele vondst: de BeursVisit. En zo had ik, met 735 kilometer heenreis en twee beursdagen in mijn achterzak, op zaterdagochtend een afspraak met Charles van Oosterum van Kharma, onze Nederlandse high end luidsprekerbouwer uit Breda die ook internationaal zeer hoge ogen gooit met zijn producten. Want er was veel nieuws te melden. Heel veel…

Hoewel de afspraak om 10 uur precies stond gepland (het aanvangstijdstip van de beursdag) liep het al snel vol in de fraai ingerichte ruimte van Kharma op de tweede verdieping van een der Atriums van het MOC beursgebouw. Kosten noch moeite waren gespaard om de ruimte niet alleen sfeervol te maken (een volledige Kharma-uitstraling in zowel kleurgebruik als vormgeving van de dempende achterwand, tot aan de custom gebouwde tweezits bank) maar om hem ook akoestisch wat te kneden tot een alleszins aanvaardbaar niveau.

Volgens Charles is de High End voor Kharma nóg belangrijker dan de CES, die altijd in de tweede week van januari in Las Vegas plaatsvindt. Het high end deel van die beurs (dat daar in het Venetian hotel plaatsvindt) is weliswaar een belangrijk moment voor veel fabrikanten om nieuwe producten te lanceren, maar dan toch vooral voor de Amerikaanse markt. München staat echter - niet alleen voor Kharma trouwens, maar voor álle high end fabrikanten in onze branche, óók de Amerikaanse - veel meer als ‘wereldhoofdstad van de high end’ op de kaart.

En ondanks dat is het nadeel van de ruimtes in de Atriums van het MOC nog steeds dat ze vooral zijn ingericht op invallend licht en de verstaanbaarheid van spraak, en dus heel nadrukkelijk niet op muziekweergave met high end geluidsapparatuur. Charles en zijn mensen weten echter waar ze mee bezig zijn, en hoewel de ruimte wel wat zwaarder gedempt was dan menig huiskamer bleek dat juist een zegen te zijn voor de weergave van het grote systeem dat er stond opgesteld. Maar daarover later meer. Er waren diverse noviteiten te melden, waarvan er één zelfs zo vergaand was dat ik het me twee keer heb laten uitleggen om zeker te weten dat ik de implicaties een beetje kon overzien.

Butterfly
Maar we beginnen - letterlijk en figuurlijk - wat kleiner. Kharma’s compacte maar zeer hoogwaardige actieve Butterfly sub-satelliet systeem werd vorig jaar al geïntroduceerd, dit jaar was er de nieuwe iOS iPad App, waarmee het systeem op afstand kan worden bediend. Met deze App bedien je niet alleen het volume en de input-selector, maar ook de 5-kanaals parametrische equalizer die in de (overigens ook vernieuwde) DSP-chip is ingebouwd. Daarnaast is de Butterfly nu ook voorzien van een digitale ingang en is hij in hoge mate aan de akoestiek van de ruimte aan te passen. Hiervoor zijn vijf fabrieks-presets voorhanden, waarmee je kunt kijken wat het beste bij je ruimte past. Maar je kunt ook een eigen instelling maken en opslaan.

Een meetsysteem ontbreekt in de Butterfly, maar dat is volgens Charles bewust gedaan omdat de licentie om bijvoorbeeld een Audyssey systeem te mogen integreren echt bizar veel geld kost. Via je dealer kun je echter een afspraak maken voor een akoestische meting, die voor een perfect op maat gesneden instelling wordt gebruikt. Deze instelling kun je dan in de Butterfly opslaan en via de App inschakelen. Ik heb heel even met de App mogen spelen en ik moet zeggen dat hij uitstekend in elkaar zit. Hij reageert uitermate soepel op mijn vingerbewegingen op het touchscreen en de indeling is uitermate intuïtief. Dat klink nogal voor de hand liggend, maar geloof me; ik heb al heel wat goedbedoelde Apps in schoonheid ten onder zien gaan wegens een volstrekt rampzalige user-interface. Heel knap gedaan dus.

Diamonds are forever
Kharma werkt graag met diamant als materiaal. Niet omdat het zo kostbaar is, maar omdat het volgens Charles zeer bijzondere mechanische en akoestische eigenschappen bezit. Daarom is er nu voor alle Exquisite modellen een nieuwe voet beschikbaar waarin diamant als ontkoppeling wordt gebruikt. Deze kan als upgrade worden besteld of bij een nieuw model worden aangeschaft.

MERK





EDITORS' CHOICE