NIEUWS

Hotel(at)home wordt als pop-up concept aan doelgroep getoond

Rob van Mil | 02 januari 2016

De hotelwereld verandert razendsnel en de hoteliers zullen daar met nieuwe concepten op in moeten spelen. Een van die concepten biedt Hotel@home, waarvan Muurbloem Design Studio de geestelijk vader is. Initiator en manager van Muurbloem, Bart van de Kerkhof, wil van de hotelkamer een inspirerende beleving maken. En daarbij speelt gebouwautomatisering een cruciale rol. “We moeten elke kamer steeds opnieuw kunnen personaliseren en daarvoor moet je met de sfeer en het klimaat kunnen spelen.”

Hotel@home is feitelijk een platform voor en door (interieur)architecten, ontwerpers en leveranciers die zich met passie en gedrevenheid met hotel- en hospitalitydesign bezighouden. Op dit moment telt Hotel@home tien ambitieuze partners, die regelmatig bijeenkomen om kennis uit te wisselen en inzichten in trends te verkrijgen. Volgens Bart van de Kerkhof streeft deze groep ondernemers naar topkwaliteit, waarbij zij elkaar binnen een professioneel netwerk ondersteunen. Door het gezamenlijk doorontwikkelen van innovatieve hotelconcepten en -producten, kan Hotel@Home de opdrachtgever en de architect  het onderscheidend vermogen bieden dat vandaag de dag uiterst noodzakelijk is.

Twee belangrijke trends
”Er zijn op dit moment twee belangrijke ontwikkelingen gaande: diversificatie en personalisatie. Wil je als hotel relevant blijven, dan moet je beide ontwikkelingen in je bedrijfsvoering omarmen”, vertelt Van de Kerkhof. “Wij hebben daar flink over nagedacht en een concept ontwikkeld dat op die trends inspeelt. Erg belangrijk in onze gedachtegang is de automatisering van hotelkamers. Diversificatie in een hotel wil zeggen dat je inspeelt op specifieke doelgroepen. Je ziet bijvoorbeeld steeds meer hotels die ‘design’ als kenmerk hebben, maar ook hotels waarbij de lobby meer op een huiskamer lijkt en waarbij de kamers heel laagdrempelig en comfortabel zijn voor jongeren. Zonder dat het meteen een jeugdherberg is. Daarnaast zijn er natuurlijk hotels die zich puur op de vermogende klasse richten. Maar in al deze diversificatie speelt automatisering een rol, al kan die erg afhankelijk zijn van de primaire doelgroep die je kiest. Zo zal een overwegend jonge doelgroep veel prijs stellen op slimme en goed werkende audio- en video-installaties in hun hotelkamer. Maar ook dat zij hun devices via USB kunnen opladen, dat ze hun eigen muziek vanaf hun telefoon kunnen afspelen, en dat er een werkplek is die in alle gemakken voorziet. In een hotel voor de wat oudere en/of vermogende doelgroep is bijvoorbeeld het klimaat topprioriteit, maar ook voorzieningen waarmee men, als men  hulp nodig heeft of in een noodsituatie verkeert, zeer snel en eenvoudig hulp kan inroepen.”

Gerichter en individueler
”Het is duidelijk dat meer diversificatie in veel gevallen ook al meteen betekent dat je met personalisatie bezig bent. Maar het zijn wel verschillende ontwikkelingen. Personalisatie betekent dat je de kamer van het hotel nog gerichter en individueler op een specifieke gast kunt afstemmen. Je kunt je voorstellen dat veel hotels tijdens de weekdagen een zakelijke gast in huis hebben, maar in het weekend gasten die er even tussen uit zijn. En die verschillende type gasten hebben andere behoeften. Een gast die door de week logeert, doet dat vaak voor zijn werk, en wil op zijn kamer kunnen werken. De weekend-gast wil comfortabel kunnen ontspannen. De sfeer, het klimaat, de verlichting en de av- en ict-voorzieningen zijn voor beide typen in belangrijke mate verschillend. Met een slimme automatisering op basis van een wereldwijde standaard - wij kiezen dan bewust voor KNX - die veel fabrikanten ondersteunen kun je die omstandigheden eenvoudig en snel aanpassen. Sfeer kun je vrijwel volledig programmeren. Het enige wat het hotelmanagement moet doen is het identificeren van de gast aan de hand van bijvoorbeeld demografische kenmerken; wat voor type heb ik in huis en wat zijn de wensen?”
Volgens Van de Kerkhof wordt het in de komende jaren van groot belang dat een gast zich meteen thuis voelt, wanneer hij of zij de hotelkamer binnenkomt. “Mensen moeten zeker niet eerst zoeken naar allerlei schakelaars of instellingen doorlopen om de sfeer en het klimaat in de kamer naar hun zin te maken. Tegelijk is het in onze optiek ook essentieel dat de aansturing universeel moet zijn. De voorzieningen moeten grotendeels nagelvast in de kamer zitten. Besturingen op mobiele devices die eigendom zijn van het hotel, zien wij daarom niet zitten.”


EDITORS' CHOICE