Review: Raumfeld Sounddeck

• Hi-res audio
  • Mooie remote
  • Premium afwerking

• Geen extra HDMI-ingangen
  • Raumfeld-app biedt geen snelle toegang tot alle functies
  • Beetje spelen met de equalizer is nodig

Tijdens de zoektocht naar beter tv-geluid én multiroom-muziek kom je gauw terecht bij een soundbar zoals de Sonos PLAYBAR. De Sounddeck van Raumfeld is echter net voor mensen die iets compact en hoogwaardig zoeken waar ze hun tv-toestel op kunnen plaatsen.

Raumfeld gooide tijdens de kerstdagen hoge ogen met de Soundbar, een multiroom-soundbar die even goed klinkt als hij er uitziet. Maar niet iedereen wil een soundbar met bijhorende subwoofer. Heel wat mensen geven de voorkeur aan een audio-oplossing waar ze hun televisie op kunnen plaatsen en die je met één kabel kunt aansluiten. En daarom is er nu de Sounddeck, een attractieve soundbase. Qua design haalt de Sounddeck vertrouwde Raumfeld-elementen boven, zoals afgeronde hoeken, een moderne styling en een aluminium voorplaat met wat minimalistische knoppen.

Onder je tv

De Sounddeck is een zogenaamde soundbase, een speakersysteem dat uitdrukkelijk werd ontworpen om onder een televisie te plaatsen. Een speaker die een televisie kan dragen is in bepaalde situaties nuttig, bijvoorbeeld als er geen plaats is om een soundbar op te hangen of te plaatsen voor het tv-scherm. Soundbases zijn ook heel wat dieper (er moet nu eenmaal een tv-voet op kunnen rusten) waardoor het mogelijk wordt om een subwoofer te integreren. Alles zit in één behuizing, in tegenstelling tot soundbars die voor het beste effect vergezeld moeten worden door een aparte subwoofer. En die sub moet je dan ook weer ergens in de woonkamer kwijtspelen. Wie weinig plaats heeft of het gewoonweg discreet wil houden, zit dus goed bij een sounddeck.

Krasbestendig

Je mag de Sounddeck gerust een grote soundbase noemen, met afmetingen van 41 cm diep en 73 cm breed. Hoewel Raumfeld niet publiceert wat de maximale draagkracht is, zegt de fabrikant wel dat de speaker in staat is om de zwaarste platte tv’s te dragen. Met die breedte moet dat ook wel lukken, tenzij je één van die tv’s hebt met pootjes aan de buitenkant. Maar dat is zeldzaam, want de meeste televisietoestellen hebben een centrale voet.

De bovenkant van de Sounddeck is van laminaathout gemaakt en bedekt met een matte verflaag die vrij goed bestand lijkt tegen het krassen. Ons testmodel was uitgevoerd in een trendy matwit, maar je kunt eveneens gaan voor matzwart.