REVIEWDALI

Review: Various Artists – The DALI LP (LP)

Eric de Boer | 04 juli 2016 | DALI
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 23 mei 2016

De bekende Deense luidsprekerfabrikant DALI produceert sinds 2006 naast luidsprekers ook CD’s. Inmiddels zijn er van de reeks verzamelaars, die allen The DALI CD zijn genoemd, vier stuks uitgebracht. De wens van DALI om ook een verzamelaar op vinyl uit te brengen is nu ook eindelijk bewaarheid, met het verschijnen van The DALI LP.

Dat de Denen muzikaliteit op de eerste plaats stellen is inmiddels bekend. Het leuke - en het succes - van de DALI samplers is dat ze zijn samengesteld vanuit de liefde voor goede muziek en in mindere mate met het oog op extreem audiofiele weergave. Dat houdt niet in dat de reeds verschenen verzamelaars van DALI niet goed klinken, want stuk voor stuk zijn de tot nu toe verschenen CD’s het toonbeeld van goed geluid. Weergave in dienst van de muziek, en niet andersom zoals dat bij veel audiofiele titels het geval lijkt.

Met dat idee in het achterhoofd werd al enige tijd geleden de wens geboren om een LP uit te brengen die het bedrijfsmotto ‘In Admiration Of Music’ eer aandeed. De vierde DALI CD diende als basis om tracks te vinden die geschikt waren voor de eerste DALI LP. Dat bood echter een flinke uitdaging, want sommige tracks op de vierde DALI CD zijn dusdanig dynamisch dat de gemiddelde platenspeler zou overslaan. Er waren dus knopen door te hakken voordat de LP uit kon komen.

De enkele plaat die in de blauwe albumhoes zit, is vermoedelijk in Duitsland geperst. Wie goed naar de groeven kijkt, herkent meteen de grote dynamiek die van een audiofiele LP verwacht mag worden. Dat belooft wat. De acht tracks die op de (eerste?) DALI LP staan zijn zoals gezegd afkomstig van The DALI CD Vol. 4. DALI poogt altijd muziek voor elke smaak op hun samplers te zetten en ondanks dat de LP dus zeven tracks mist ten opzichte van zijn bron, is die veelzijdigheid bewaard gebleven.

De muziek op The DALI LP wisselt populaire muziek van nu (Lukas Graham) af met instumentale blues met een jazzy karakter van het Vestbo Trio. Jazz-invloeden komen ook terug op de door Jaqcues Loussier bewerkte ‘Siciliano In G Minor’ (Bach), dat vanaf de LP extreem fraai en dynamisch wordt gepresenteerd. De enorme hoeveelheid grove en fijne dynamiek op deze track bieden meteen een instrument om de afstelling van arm en element op gehoor te beoordelen, mocht u daar behoefte aan hebben. Voor de doorgewinterde audiofiel - en liefhebber van vrouwelijk vocaal schoon - ontbreekt Eva Cassidy ook niet op deze persing. ‘Ain’t No Sunshine’ behoort natuurlijk toe aan Bill Withers, maar wordt door de overleden zangeres met verve vertolkt.

Kant twee van The DALI LP start met Tom Jones (het nummer ‘Did Trouble Me’ vermengt country, folk en gospel en laat goed horen hoe Toms stem zonder enige vorm van bewerking klinkt en biedt tevens fraai drumwerk). Musica Temprana laat met ‘Missa Criolla’ op een goede set horen hoe niet alleen de instrumenten en stemmen individueel en samen klinken, maar ook de akoestiek van de ruimte waarin het stuk werd gespeeld. Prachtig! ‘Coal’ van Michael Penn lijkt een vrij simpele poptrack, maar biedt met veel ritme, dynamiek en ruimte voor details een prettig gelaagd geluid. De sampler sluit af met Laurie Anderson, wiens heldere en goed bewerkte stemgeluid samen met diepe bassen niet alleen lekker wegluisteren, maar ook een prima test voor de hifi set bieden.

Ondanks het - wellicht logische - wegvallen van meer dan de helft van de tracks van de CD die als blauwdruk diende voor The DALI LP is het doel van de Deense muziekliefhebbers behaald. Muziek om de muziek, met audiofiele eigenschappen. Persoonlijk was ik blij geweest als Hans Zimmer, Eivor en James Blood Ulmer Live Experience ook op de LP hadden gestaan, maar het is niet anders. Smaken verschillen en exact dat gegeven wordt door DALI goed gebruikt op hun samplers.

Dat DALI-oprichter Peter Lyngdorf aanhanger is van goed opgenomen muziek heeft niet alleen zijn stempel gedrukt op de luidsprekers en muziek die door DALI in de markt wordt gezet. Peter is op dit moment bezig met een nieuw project, dat daar nog veel verder in gaat. Daarover leest u binnenkort ongetwijfeld meer op dit medium. Speciaal voor de muziek die door DALI wordt uitgebracht is een aparte webshop ingericht. En dat is maar goed ook, want elk land beschikt vanaf deze week over slechts 50 tot 100 persingen van The DALI LP voor verkoop en distributie.

Klankmatig biedt deze sampler op vinyl exact wat DALI belooft. De prijskaart van € 45,- vind ik echter aan de forse kant, maar dat ligt waarschijnlijk (deels) aan hogere productiekosten en de zeer gelimiteerde oplage. Wie het geld ervoor overheeft kan in elk geval genieten van hoogstaande audiofiele weergave en bezit meteen referentiemateriaal op vinyl. Vrij van loudness of andere compressie. Een wasbeurt was bij mijn recensie-exemplaar wel even nodig, getuige wat groefruis die daarna verdween. The DALI LP is nu al een collectors item en wie hem in huis haalt mag hem dan ook koesteren.

Muziek: 8 ½
Klank: 9 ½
Kwaliteit persing: 9 ½