Review: Larus Sigurdsson – We Are Told That We Shine (CD)

Atmosferische klanken gemaakt met onder andere aarde-harpen, waarin de winterse duisternis van IJsland wordt verwoord. Het album We Are Told That We Shine van Larus Sigurdsson (officieel Lárus Sigurðsson) kwam onlangs uit via VOLKOREN en neemt de luisteraar mee naar het noorden van de aardbol.

Sigurdsson is nieuw onder de vlag van VOLKOREN, dat zijn album We Are Told That We Shine (dat reeds in 2013 werd opgenomen en in eerste instantie in eigen beheer werd uitgebracht) nu voor een groter publiek bereikbaar heeft gemaakt. De muziek van de in IJsland en Engeland geschoolde houtbewerker, filosoof, dichter, componist, muzikant en singer-songwriter mag speciaal heten, aangezien het leeuwendeel van de instrumentale nummers op dit album van een hoofdrol wordt voorzien door instrumenten die Larus zelf ontworpen heeft. Deze ‘aarde-harpen’ -ofwel: Jarðhörpur- zijn vervaardigd uit hout dat uit IJsland afkomstig is, wat op zich al een zeldzaamheid is.

We Are Told That We Shine is reeds het vierde album van Larus Sigurdsson, die na zijn studie aan het IJslandse College Of Music naar Engeland toog om daar Antroposofie en Pedagogiek te studeren. Daar leerde hij muziekinstrumenten bouwen van een meester-vioolbouwer, met de speciela harpen als gevolg. Het is dan ook logisch dat het instrument zijn weg vond in de muziek van Larus, die teruggekeerd in IJsland zijn intrek nam in een kleine gemeenschap waar hij een hout-bewerkplaats oprichtte voor mensen met een handicap.

Op het album staan elf tracks, die zoals eerder gezegd een hoofdrol bieden aan de aarde-harpen. Lárus Sigurðsson schreef dromerige, atmosferische nummers die hij aanvulde met cello, viool, soundscapes vanaf een elektrische gitaar en een tweekoppig ‘koor’ voor ondersteunende klanken. Hoewel er van post-rock niets te merken is, schurken de composities daar wel aan. Logisch, Larus speelde zelf gitaar in de IJslandse post-rock band Stafraenn Hakon.

Het maakt dat de muziek doet denken aan de rustiger werken van Godspeed You! Black Emperor. Natuurlijk ligt ook de link met sommige werken van landgenoot Björk voor de hand, hoewel in veel mindere mate. De arrangementen die door Larus zijn geschreven nemen de luisteraar in elk geval mee naar een wat desolaat aandoend, donker eiland dat ondanks al zijn ruwheid ook enorm veel schoonheid herbergt. Het album legt ook een link naar de eenvoudige klanken van oude muziek bloot, niet in de laatste plaats door de manier waarop de snaren van de harp worden bespeeld. Het geheel doet soms sprookjesachtig, soms melancholisch en soms licht dreigend aan.

De puike productie is afkomstig van Jan Borger, die ervoor zorgde dat de beoogde sfeer op het album goed op de luisteraar over kon komen. We Are Told That We Shine is geen makkelijke kost, noch blijven de melodieën van de tracks hangen. Dat is zowel de valkuil als de kracht van het album, dat het ontdekken zeker waard is. Vooral voor avonturiers en fantasierijke liefhebbers van rustige muziek.

Muziek: 7 ½
Klank: 9
Label: VOLKOREN