REVIEW

Review: Stevie Ray Vaughan and Double Trouble – In The Beginning (LP)

Eric de Boer | 22 augustus 2016 | Fotografie Fabrikant

Nog voordat Stevie Vaughan ‘Ray’ in zijn artiestennaam had opgenomen en zijn begeleidingsband Double Trouble nog uit twee personen bestond, speelde het trio al live in Texas. De begintijd van de blueszanger en -gitarist bestond logischerwijs uit veel live optredens, waarvan de tapes van een voor een radiozender opgenomen concert uit 1980 in 1992 alsnog als album werden uitgebracht. In The Beginning is opnieuw op vinyl uitgebracht en laat een piepjonge, energieke Vaughan horen.

Deze live registratie kwam dus twee jaar na het vreselijke helikopterongeluk uit waarin Stevie Vaughan het leven liet op 35-jarige leeftijd. In 1980, tien jaar eerder, was de bluesgitarist nog niet erg bekend bij het grote publiek. Maar in zijn thuisstad en omstreken genoot de piepjonge muzikant al een flinke fanbasis, die ook op 1 april van dat jaar naar het podium van Steamboat 1784 in Austin togen om daar te genieten van het jonge talent en zijn 1959 Sunburst Stratocaster.

Dat In The Beginning in 1992 uit kon komen, was te danken aan de tweesporen tape van radiozender KLBJ-FM en de toenmalige programmamaker Wayne Bell, die de tapes in zijn privécollectie bewaarde. Nog twee jaar voordat Stevie Ray Vaughan de wereld veroverde met zijn optreden tijdens het Montreux Jazz Festival en bekend werd, en nog drie jaar voordat het debuutalbum Texas Flood zou uitkomen, speelden Stevie en zijn twee toenmalige bandleden een uur lang op het podium in Texas.

Hoewel het concert meer dan een uur in beslag nam, was de tweesporen tape van Bell en producent Malcolm Harper na zo’n 40 minuten op. Het budget dat de radiozender hen had gegeven was klein. Toch laat het album exact horen hoe goed Stevie en zijn toenmalige band (Chris Layton op drums en Jackie Newhouse op bas) op weg was naar een definitief en uniek geluid.

Albumopener In The Open - een Freddie King cover - blaast de luisteraar meteen energiek en vol in het gezicht. Dat het gezelschap er in 1980 flink zin in had bleek wel, want hoewel het vrij directe geluid even wennen is voor de luisteraar is de muziek van hoog niveau. Ook is goed hoorbaar dat Stevie voor een 25-jarige al best een doorleefde stem had. De blauwdruk voor de toekomst werd in Austin aan het Texaanse publiek voorgeschoteld met veel verve, strakke solo’s en een nog wat rauwe, ongepolijste klank.

Hoogtepunt van het album is met zekerheid de Robert Geddins-track Tin Pan Alley, dat met bijna acht minuten en een wat sneller tempo dan we later van Stevie Ray Vaughan gewend waren voor kippenvel zorgt. Vooral de solo in het midden van de track laat horen dat de gitarist flink was beïnvloed door de oudere ‘groten der aarde’: Hendrix, Guy, King en natuurlijk Waters.

Hoewel niet alle tracks perfect zijn uitgevoerd en ook de weergavekwaliteit van In The Beginning niet aan audiofiele eisen voldoet met een erg directe en wat harde sound, mag het album nog steeds niet ontbreken in de collectie van de bluesliefhebber. Deze herpersing is overigens van prima kwaliteit, maar aan de sound van de master kun je niet veel sleutelen zonder het origineel te blijven eren. Dit was de bakermat van Texas blues, waarmee Stevie Ray Vaughan de jaren tachtig domineerde. Genieten.

Muziek: 7
Klank: 5
Kwaliteit persing: 8 ½
Label: Music On Vinyl
Speelduur: 40:16 minuten
Website: http://www.srvofficial.com/


EDITORS' CHOICE