Als je een hifi-fanaat bent, kom je gauw in de situatie terecht dat je ogen groter zijn dan je beurs. Gelukkig is er een levendige markt aan tweedehandsaudio. Het is enkel kwestie om met de juiste houding op zoek te gaan naar je droom-hifi. We serveren je graag wat tips om je te helpen bij je zoektocht.
Als je grasduint op een site gespecialiseerd in gebruikte hifi - zoals de tweedehandsrubriek van HiFi.nl of Marktplaats - ontdek je dat er veel audio- en videoproducten worden aangeboden. Hoe exotisch het merk ook mag zijn, vroeg of laat biedt iemand het wel aan. Het wordt al gauw heel verleidelijk.
Voor veel audiofielen is tweedehands audio ook een mooie manier om te proeven van diverse merken en apparaten. Ja, er zijn heel wat audioliefhebbers die sparen om een epische speakerset te kopen - een set Bowers & Wilkins 800, Focal Utopia’s, misschien wel iets van Kharma. Maar voor anderen draait het meer om de ontdekkingstocht. Ze zoeken niet naar een rustpunt, maar willen net weer iets anders horen.
1. Is het slim?
“Is gebruikte hifi kopen een goed idee?” is een veelgehoorde vraag. In heel veel situaties wél, als je met de nodige voorbereiding en inzichten aan de slag gaat. Of een tweedehandstoestel een goede optie is of niet, hangt in de eerste plaats af van wat je wil aankopen. In sommige productsegmenten evolueert alles heel snel, terwijl andere productcategorieën zelden grote technische sprongen maken. Passieve luidsprekers evolueren bijvoorbeeld niet zo snel als pakweg netwerkspelers of AV-receivers. Als je een goede speakerset van tien jaar oud vindt en hij is in goede staat, dan zit je waarschijnlijk nog altijd goed. Een AV-receiver van tien jaar geleden is echter bijna onbruikbaar, omdat hij heel wat mogelijk cruciale features mist. Als het gaat om functies hangt veel af van je wensen. Neem nu 4K-passthrough op een AV-receiver: als je nooit van plan bent om 4K-video te bekijken, is het ontbreken hiervan geen dooddoener. Je kunt je dan wel wagen aan een ouder toestel. Je hoort het al: vooraf research doen en je eigen noden identificeren is een goed idee.
Last van ontbrekende functies heb je sowieso niet bij ‘klassieke’ hifi. Luidsprekers bijvoorbeeld, kennen wel technische vooruitgang maar die is doorgaans eerder te zien als een verfijning van het voorgaande dan als een nieuwe, revolutionaire stap. Ook versterkers en draaitafels verdragen het ouder worden beter. Je kunt gerust stellen dat hifi een relatief waardevast product is dat vaak in goede staat tweedehands te vinden is. Dat is trouwens ook goed nieuws voor wie liever nieuw koopt, maar toch van verandering houdt. Je nieuwe spullen in de verkoop zetten levert vaak een resultaat op, zodat jij weer nieuw terrein kunt opzoeken.
2. Wees een jager
Een jager loopt nooit zomaar een bos binnen om het eerste beest dat hij tegenkomt dood te schieten. Hij sluipt, hij bestudeert, zoekt het juiste terrein op, wacht zijn kans af – en slaat dan pas toe. Bij tweedehands audio-apparatuur is dat niet anders. Vermijd impulsaankopen van producten die je eigenlijk niet goed kent. Je kunt beter eerst je doelstelling definiëren - ik wil een netwerkspeler - en dan bijvoorbeeld via fora of magazines op zoek gaan naar het geschikte toestel. Je mag ook gerust een shortlist samenstellen met apparaten die je wel ziet zitten, zodat je met een zekere afstand naar verschillende opties kunt kijken. Raak je echt gefixeerd op één apparaat, dan ga je mogelijk sneller overhaast te werk gaan en teveel betalen omdat toevallig net die ene versterker na lang wachten ergens opduikt. Dan pas trek je naar tweedehandssites om je prooi te zoeken.
3. Neem je tijd
Zelfs al weet je wat je wilt - ga niet overhaast te werk. Wederom: tenzij het niet anders kan, kun je beter het terrein verkennen. Zo krijg je een beter idee van wat een goede prijs is voor je gewenste hifi-apparaat. De tweedehandsmarkt is immers veel dynamischer dan als je nieuw aanschaft. Dat komt deels omdat er niet zoveel informatie is over wat pakweg een versterker van vijf jaar oud waard is. Het verklaart waarom je soms heel uiteenlopende vraagprijzen langs ziet komen. Als je even observeert, krijg je een veel beter idee van wat iets waard is.
4. Praat over de prijs
Als je een meer afwachtende houding aanneemt, sta je ook sterker in de onderhandeling. Je hebt voor tweedehands hifi geen vaste afschrijvingstabel zoals bij auto’s. Is een cd-speler na drie jaar nog 70 of 40 procent van de aankoopprijs waard? Niemand weet het en net dáárom is het goed om over de prijs na te denken. De meeste kopers zijn doodeerlijk, maar wel overoptimistisch. Ze kijken naar de adviesprijs van een product en doen er relatief weinig af. Voor een stuk is dat deel van de onderhandeling, maar soms ook wat wereldvreemd. In realiteit kun je veel nieuwe hifi met een zekere korting kopen bij een goede dealer, zeker als je meteen een systeem aanschaft. Sommige producten zoals AV-receivers, televisies, streamers en hoofdtelefoons kennen in de winkel sterke prijsdalingen in hun productleven. De adviesprijs is dus een slechte referentie voor tweedehands.
5. Wandel langs de hifi-winkel
Je gaat voor tweedehands omdat je met een bescheiden budget iets mooi wil aanschaffen. Nieuw kopen gaat echt niet, want te duur. En toch zouden we je altijd aanraden om eens met je hifi-handelaar te spreken.
Zoals gezegd kan het zijn dat de verkoopprijs van een nieuw product in werkelijkheid toch iets lager ligt, wat de kloof met een goede occasie verkleint. Een beetje meer betalen voor een perfect product met service, daar moet je toch ook over nadenken. Heel wat winkels doen ook aan inruil en hebben degelijke tweedehandsspullen van andere klanten. Ook een gouden tip is dat er bij aardig wat hifi-winkels demonstratiemodellen staan opgesteld. Die worden na een tijd verkocht, meestal met een mooie korting. Een goede bron van dergelijke demo-hifi is bij de winkeladvertenties op HiFi.nl.
Demomodellen, maar ook nieuwe producten, zie je vaak in grotere aantallen aangeboden worden als er een vernieuwing op til staat. Het is dus ook een goed idee om het AV-nieuws op de voet te volgen. Zo worden bepaalde segmenten bijna jaarlijks vernieuwd, waardoor de resterende stock van oude modellen snel de deur uit moet. Dat is bijvoorbeeld het geval bij mobiele producten, televisies en AV-receivers.