Even opnieuw voorstellen: Electrocompaniet

Rob Nijman | 13 januari 2017 | Fotografie Van Voor | Electrocompaniet
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 13 januari 2017

Noorwegen. Niet je standaard hifi-land. Toch komen er uit de Scandinavische bossen veel mooie av-producten, en dan hebben we het niet over de Uppleva uit Zweden. Nee, we denken liever aan bijvoorbeeld Hegel, fabrikant van onder meer de ijzersterke H360 geïntegreerde versterker. En aan Electrocompaniet, het in de jaren 70 door Per Abrahamsen en Svein Erik Børja opgerichte merk. Na een periode van zelfstandige distributie wordt het merk sinds medio 2016 door importeur Smart Audio (Focal, Inakustik, Micromega) in de Benelux verdeeld.

Met dank aan Omera Vlaardingen voor de mogelijkheid om de nieuwe modellen te fotograferen

Stukje geschiedenis

Veel high-end audiomerken worden geboren uit de wensen een of meerdere specifieke componenten uit de keten te verbeteren. Bij Electrocompaniet ligt dat niet anders. Toen Svein Erik Børja ruim veertig jaar geleden een presentatie bijwoonde van Dr. Matti Otala over hoorbare vervorming in de audioweergave van versterkers, wist hij wat hem te doen stond.

Specifiek praten we over Transient Intermodulation (TIM), extra frequenties die opgewekt worden bij het versterken van een signaal, maar die daar idealiter niet thuishoren. En over wat er bij voorkeur wel en niet aan neveneffecten komt kijken bij het verwerken van audiosignalen, zijn an sich al voldoende boeken geschreven. Børja klopte samen met Nils Jorgen Kjaernet bij Per Abrahamsen aam om daar een nieuw hoofdstuk aan toe te voegen, en Electrocompaniet was geboren. Niet veel later zag ook de ‘2 Channel Audio Power Amplifier’ het levenslicht, in een verwijzing naar het originele idee ook wel de Otala Amplifier genoemd.

'Eat your hearts out'

Al sinds die beginjaren maakt het merk furore met zijn baanbrekende innovaties. Ontwerpen en producten werden vanaf het prille begin alom geprezen, met ontvangsten in audioland als “Audio freaks – eat your hearts out. This is the world’s best sounding amplifier.” Dat was in 1976(!), en in de tussentijd heeft de fabrikant een indrukwekkend complete lijn stereo- en surroundcomponenten opgebouwd.

Digital Age

Fast forward naar het huidige tijdperk, en de versterkers van het Noorse merk behoren nog altijd tot de topklasse in zuiverheid, met lage vervorming en ruisafstanden van 135 decibel. Inmiddels begeven we ons echter in het digitale tijdperk, en ook die ontwikkeling is aan de mannen van Electrocompaniet niet voorbij gegaan. Denk aan de EMC 1, nog altijd een paradepaardje bij de Noren. In 1998 op de markt gebracht en internationaal ontvangen als één van de beste cd-spelers ooit gemaakt. De huidige doorontwikkeling van het model kan onder meer bogen op 24-bit upsampling, SACD en een volledig gebalanceerde DAC.

In die categorie van mijlpalen in de bedrijfsgeschiedenis vinden we ook de Nemo AW600 Klasse-A monoversterker. Een referentiemodel dat in menig professionele studio terug te vinden is (inclusief Abbey Road, op een bepaald moment), en daarbij regelmatig in één adem genoemd wordt met de Bowers & Wilkins 800 Diamond-serie en de befaamde Nautilus. Het krachtige model werd dan ook bewust ontworpen met laatstgenoemde in het achterhoofd, om de relatief simpele reden dat het niet veel monoblokken gegeven was om een dergelijke luidspreker aan te sturen. Zelfs de naam Nemo verwijst naar de Nautilus: Nemo was de kapitein van de fictieve onderzeeër in de klassieker van Jules Verne, 20.000 Leagues under the Sea. Met 600 Watt in 8 ohm in pure Klasse-A nog altijd een van de krachtigere modellen op de markt.

EC Living

Belangrijk bij het merk anno nu is ook de moderne wereld van streaming audio, waarbij de digitale informatie – je muziek! – uit vrijwel iedere denkbare bron kan komen. Enter de Electrocompaniet EMC 2 netwerkerspeler. Een centrale hub voor je home entertainmentsysteem die zowel met audio als video overweg kan, en logischerwijs gezien kan worden als de future-proof variant van de gelauwerde cd-speler. Deze opvolger is gepositioneerd in het EC Living-assortiment van het merk, het multiroom-aanbod van het merk – dat bestaat uit elegante modulaire streaming componenten en luidsprekers.

‘Modulair’ mag je in dezen echt letterlijk zien, met alles van één enkele speaker als basis tot de mogelijkheid om stapsgewijs uit te bouwen naar een volwaardige 7.4-kanaals surround opstelling, en alles er tussenin. Gemak staat in deze serie voorop, zonder de inhoudelijke karakteristieken waarmee het merk zich vier decennia geleden introduceerde uit het oog te verliezen. In deze online brochure lees je er alles over. Hifi-specialisten die de lijn in huis hebben, zijn onder meer Audio Expert, AudioZaal, Botman, Omera en Stassen Hifi.

Nieuwe paradepaardje: ECI 6DX

De EC Living-lijn staat bovendien open voor integratie met modellen uit de Classic-lijn, zoals de ECI 6DX. Om het verhaal full circle te maken, kondigde het merk in de loop van 2016 de ECI 6DX aan. Een geïntegreerde versterker met ingebouwde DAC en streaming mogelijkheden, en voldoende power om hi-res bestanden zoals 24-bit/192kHz en DSD aan te kunnen. Om in die wereld bij de tijd te blijven, levert het merk bovendien regelmatig updates. De ingebouwde streamer kan direct muziek afspelen van streamingdiensten als Spotify, Qobuz en Tidal, maar kan ook gebruik maken van DLNA en AirPlay. En omdat de streamer hetzelfde DNA heeft als producten uit de ECM 2 en EC Living-serie, kan dezelfde app gebruikt worden om de ECI 6DX te bedienen.

MERK

EDITORS' CHOICE