Een ieder die in de laatste Music Emotion van 2015 mijn verslag over het fabrieksbezoek van de Noorse elektronicafabrikant Hegel heeft gelezen, weet dat ik ter plaatse bijzonder onder de indruk van met name de prestaties van de H360 raakte. Het is namelijk niet niks als je als versterker van nog geen €5.000,- op bijna achteloze en vooral zeer overtuigende wijze een akoestisch vergrootglas als de €48.000,- kostende Magico S5 luidsprekers, meer dan voortreffelijk weet aan te sturen. In deze test het vervolg van deze bijzondere versterker. Een product wat gelukkig nu eens niet op constante en (te) nadrukkelijke wijze de auditieve aandacht probeert te trekken, maar vooral opvalt door zijn complete pakket aan mogelijkheden en buitengewoon evenwichtige klankmatige eigenschappen.Â
In een maatschappij waarin consumenten dagelijks van allerlei kanten worden bestookt met een onophoudelijke stroom aan ongewenste reclame-uitingen, is het voor merken met werkelijke kwaliteiten en commerciële nuchterheid, een stuk lastiger nog boven het maaiveld uit te steken. Tot voor kort was het Noorse Hegel dan ook een wat triest schoolvoorbeeld van deze laatste categorie. Vooral omdat oprichter Bent Holter en zijn team, vooral gepassioneerden techneuten zijn en eigenlijk totaal geen kaas hebben gegeten hoe je producten nu eigenlijk aan de man moet brengen.
Gelukkig is sinds 2008 de situatie door de komst van de bevlogen en zeer sympathieke Hegel verkoopleider Anders Ertzeid, in sneltreinvaart ten goede veranderd. Mede door zijn inspanningen en een reeks nieuwe beter bij de markt aansluitende modellen, is een wereldwijde omzetstijging van maar liefst 400% gerealiseerd!
Hegel
Voor alle mensen die niet mijn eerdere verhaal hebben gelezen, volgt hier eerst nog een samenvatting over de geschiedenis en achtergronden van dit intrigerende merk. Hegel is het geesteskind van Bent Holter en is in 1988 opgericht. Bent is een prachtig voorbeeld van wat mensen zich doorgaans bij een (geniale) whizzkid voorstellen. Aan de buitenkant zie je in eerste instantie een heel normale man van begin vijftig. Maar zodra je met hem gaat praten, blijkt hij een heel andere en vooral enorm gefocuste pragmatische kijk op alles te hebben. Bent denkt daarbij niet in problemen maar vooral in oplossingen en is zijn gesprekspartner altijd zo’n drie stappen voor.
Daarbij is hij ook nog eens bijzonder goed in staat om het technische einddoel met alle onderlinge relaties in beeld te houden. Op 12-jarige leeftijd bouwde hij al zijn eerste eigen versterker en tijdens zijn studietijd als student aan de Technische Universiteit in Trondheim (NTNU), hield hij al bezig met het ontwerpen en vervaardigen van P/A-systemen. Zijn liefde voor muziek werd verder gevormd door zijn klarinetspel in een symfonieorkest en toen dat op een bepaald moment niet ‘cool’ en stoer genoeg meer was, wisselde hij van instrument en koos voor de elektrische gitaar.
Tijdens zijn studie wist hij een master graad op het gebied van semiconductor ontwerp te halen en die kennis bleek een grote steun bij het schrijven van zijn proefschrift te zijn. Een document waarin zijn diepgeworteld verlangen om de bestaande versterkertechniek met gebruik van transistoren beter te krijgen was verwerkt en hij zelfs een flink aantal ontwerpproblemen wist op te lossen. Deze door Bent gepatenteerde oplossing werd SoundEngine gedoopt en zou de basis van zijn latere merk Hegel gaan vormen.
SoundEngine
Hoewel je deze baanbrekende vinding technisch uit kan proberen te leggen, probeer ik het eerst op deze manier. Als een verhaal van persoon tot persoon wordt verteld verandert doorgaans al snel bepaalde informatie. Sommige dingen worden toegevoegd, terwijl andere juist verdwijnen. Na een willekeurig aantal personen te hebben doorlopen is op een gegeven moment het verhaal behoorlijk veranderd. Wanneer een muzieksignaal een audioversterker doorloopt, zal er een soortgelijk effect plaatsvinden. Want aangezien het signaal verschillende (versterkings-)fasen moet doorlopen, verandert ook het feitelijke muzieksignaal door elke versterkertrap. Wanneer dit signaal dan uiteindelijk bij de luidsprekers aankomt, verschilt het met het aan het begin door de signaalbron aangeleverde origineel.
Het Hegel SoundEngine ‘lokale fout uitdovingssysteem’ voorkomt deze vervorming en afwijking met behoud van de oorspronkelijke details en het dynamische bereik van het originele muzieksignaal. Het eindresultaat is een veel schoner en meer natuurgetrouw muzieksignaal, waarbij een groter dynamisch bereik en minder vervorming kan worden gerealiseerd. In technische zin komt het erop neer dat binnen deze gepatenteerde SoundEngine audiotechnologie, de voordelen van een klasse AB-versterker en het voordeel van de klasse A-versterkers samen worden gecombineerd zonder de nadelen. De technologie is namelijk in staat de cross-over vervorming die alle soorten klasse AB-versterkers nu eenmaal bezitten, volledig te elimineren.
Mede doordat het menselijk oor nu eenmaal zeer gevoelig is voor hoogfrequente vervormingscomponenten in het muzieksignaal, is de effectieve werking zeer goed waarneembaar. Om vervolgens zelf geen eigen nadelen te introduceren, maakt SoundEngine bewust geen gebruik van globale negatieve tegenkoppeling, maar wordt indien nodig van lokale tegenkoppeling en adaptieve ‘feed forward’ technologie gebruik gemaakt. Mede door de allerlaatste verfijningen aan deze techniek bereikt de H360 nu niet alleen een zeer hoge dempingsfactor van meer dan 4.000, maar blijft ook wederom de negatieve klankbeïnvloeding van globale tegenkoppeling gelukkig volledig achterwege.Â