NIEUWSMarantz

Onder de motorkap van de Marantz PM-10 en SA-10

Met de PM-10 en SA-10 wil Marantz opnieuw een echte high-end statement maken. Eens goed met de spierballen rollen is het. Want dit duo van versterker en bron moet na 13 jaar de legendarische combinatie SC-7S2, MA-9S2 en SA-7S1 overtroeven. Op een technische sessie kregen we samen met de internationale pers tekst en uitleg én een prachtige demo van Mr. Marantz, Ken Ishiwata. Marantz wil ons duidelijk overtuigen dat ze iets ongelooflijks hebben neergezet. Is dat gelukt?

De nieuwe high-end set van Marantz bestaat uit twee onderdelen: de PM-10, een geïntegreerde versterker, en de SA-10, een speler die alle optische schijven lust en via een USB klasse B-poort eveneens als DAC kan dienen voor een computer. Het is een toestel dat dus zowel fysieke media als digitale bestanden in de hoogste kwaliteit kan afspelen.

Over het netwerk streamen kan echter niet en voorlopig zijn er zelfs geen plannen voor een NA-10, als een opvolger voor de NA-11S1-netwerkspeler. “We willen echt voor de beste geluidskwaliteit gaan en dat lukt nog niet via een netwerkinterface,” legt Oliver Kriete uit. Kriete, die bij D&M de rol van Europese productmanager vervult, sluit een nieuwe high-end netwerkspeler ergens in de toekomst echter niet uit.

De PM-10 en SA-10 werden reeds in mei 2016 op High End München gepresenteerd. Op dat moment leken de twee toestellen bijna klaar, maar onder meer Ishiwata wilde de klank nog verder finetunen. Uiteindelijk wordt het wellicht februari 2017 voordat de versterker en speler effectief in de hifi-winkels liggen, met een prijskaart van circa 8.000 euro voor de PM-10 en 7.000 euro voor de SA-10.

Een sterk voorbeeld            

Merkambassadeur Ken Ishiwata laat aan de start van de technische sessie geen twijfel bestaan: het is weer tijd dat Marantz iets echt high-end neerzet. En hij bedoelt daarmee duidelijk nog een heel stap hoger dan de al zeer goede PM11S3-versterker die de laatste jaren bij het merk de rol van topmodel opnam. Het grote voorbeeld voor de PM-10 is namelijk de combinatie van SC-7-voorversterker en MA-9-eindtrap die in 2003 ontworpen werd, een duo dat Ishiwata nog het liefst een trio ziet worden. De ultieme configuratie was immers één SC-7 en twee MA-9’s.

De zaken die de SC7- en MA-9 zo goed maakten moesten ook bij de PM-10 van de partij zijn, stelt Ishiwata. Een volledig gebalanceerd design bijvoorbeeld, waarbij de twee kanalen van het begin tot het einde van de keten volledig gescheiden zijn. Door de gebalanceerde aanpak wordt ongewenste noise vermeden en heb je een perfecte kanaalscheiding. Kort door de bocht gesteld: de 2 x 200 watt (bij 8 ohm) PM-10 bevat twee volledig discrete versterkers, met elk met een eigen geschakelde voeding, met nog een lineaire voeding voor de analoge voortrap die mee in de kast zit.

Naar goede Marantz-gewoonte zijn de voedingen in de PM-10 ‘oversized’, waardoor grote, dynamische volumewisselingen geen enkel probleem zijn. Even merkeigen is het gebruik van HDAM-SA3-modules die bestaan uit aparte kleine printplaten met aparte componenten in plaats van traditionele op-amps in een alles-in-één IC-verpakking.

Qua uiterlijk is de PM-10 helemaal trouw aan de designtaal die Marantz al jaren hanteert. Van veraf zie je misschien niet meteen het verschil met de PM-11S3. Toch is er de afwerking heel wat anders. Ishiwata houdt wel van solide machines en dat is de PM-10 met zijn kast uit aluminium die bekleed werd met koper zeker. De massieve frontplaat, de zware gegoten voeten en de bovenkant uit 5 mm dik metaal maken het apparaat geen lachertje om te verplaatsen. Nog een visueel-functioneel element dat de PM-10 onderscheidt van de lagere modellen? “De nieuwe speakerterminals, gemaakt uit koper van de hoogste zuiverheid,” klinkt het.

Loopwerk

Er gaat veel aandacht naar de PM-10, misschien wel omdat een versterker door velen gezien wordt als het meest cruciale element in een audiosysteem. Voeg daarbij nog de dalende populariteit van fysieke media (en in het bijzonder cd’s) en je kunt je al inbeelden dat de meeste Marantz-fans minder geïnteresseerd zijn in de SA-10. Veel fabrikanten denken stilaan na over het schrappen van cd-spelers uit hun assortiment, maar Marantz niet. Ishiwata vindt het zelfs nog zeer relevant om de SA-10 uit te brengen. Sterker nog, er zit behoorlijk wat innovatie in deze allesspeler.

Het kloppende hart van de SA-10 is een loopwerk dat D&M zelf ontwikkelde en eerder toepaste in de prima klinkende Denon DCD-2500NE. Het werd in die speler zo goed onthaald dat zelfs andere merken nu komen aankloppen om het in hun eigen design te gebruiken. Dat er stilaan weinig hoogwaardige loopwerken meer worden gefabriceerd, heeft daar zeker mee te maken.

Ondanks het gelijke loopwerk is de SA-10 iets helemaal anders dan de Denon-speler. Hij zal ook aanzienlijk meer kosten: circa 7.000 tegenover 2.500 euro voor de DCD-2500NE. Wat voegt Marantz er aan toe? Om te beginnen een behuizing die even hoogwaardig is als de PM-10, maar ook een gloednieuw DAC-proces waar Marantz duidelijk heel trots op is.

MERK

EDITORS' CHOICE