ARTIKELTechnics

Interview met Michiko Ogawa, verantwoordelijk voor het Technics Project

Omdat Panasonic een immens bedrijf is met veel activiteiten, zit je op de conventie van de fabrikant met een enorm breed aanbod aan nieuwe producten. Het evenement vindt al jaren plaats in Frankfurt en is bedoeld voor heel de Europese pers om alles wat nieuws is bij Panasonic te ontdekken. Van tv's tot zonnepanelen en fotocamera's tot smart city-infrastructuur, het is een unieke gelegenheid om herinnerd te worden aan de breedte van het Japanse bedrijf. Eén kleine poot van dat groter geheel krijgt van ons wat extra aandacht: Technics.

Technics in de kijker

Twee jaar geleden werd de legendarische merknaam afgestoft en opnieuw gelanceerd met nieuwe producten. We spraken eerder op technologiebeurs IFA met de stuwende krachten achter dit initiatief en toen bleek één ding meteen heel snel: de Technics-naam wordt niet zomaar gebruikt als een marketinginstrument. Technics heeft zijn 
eigen assortiment aan producten dat ook wel meer premium geprijsd werd.

Toen bleek ook dat er een zekere trots hangt aan de nieuwe Technics-producten. Zo was het eerste wat Technics presenteerde de Reference Class R1, een indrukwekkende set met versterking, bron en luidsprekers die ergens rond 40.000 euro aftikt. In de jaren daarna heeft Technics gelukkig meer toegankelijke systemen voorgesteld, hoewel het etiket premium zeker nog van toepassing bleef. Zo was er nog een opmerkelijke hoofdtelefoon met dubbele driver per oor en een prijskaartje van 1.300 euro.

Herstart van Technics

Technics begon echter pas echt in de kijker te lopen bij de introductie van de SL-1200GAE, de remake van de bij DJ-geliefde SL-1200-draaitafel. Die lancering was voorspelbaar omdat deze platenspeler hét Technics-product bij uitstek was. Bij de herstart van Technics had de CTO, de bekende ingenieur Tetsuya Itani, al aangegeven dat er een draaitafel zou komen, maar dat het toestel op dat moment gewoon nog niet klaar was. Tegelijkertijd was de herlancering wat verrassend, omdat Technics vanaf het eerste moment sterk de nadruk legde op hi-resaudio. Die 'dualiteit' blijft ook wat bestaan.

Toen we Michiko Ogawa, de Director of Technics Project, daar een vraag over stelden, gaf ze aan dat er inderdaad wel een zekere tegenstelling tussen analoge en digitale bronnen is, maar dat het uiteindelijk allemaal kaderde in een streven naar een bepaald geluid en eindresultaat. Dat de herboren SL-1200 goed ontvangen werd, bleek snel in de handel. Ondanks het prijskaartje van meer dan 3.000 euro waren zowel de limited lanceeredition als de gewone zeer snel uitverkocht.

Technics breidt dit jaar uit

Dit jaar breidt Technics het aanbod aan draaitafels uit. Er komen twee nieuwe versies: de SL-1200GR en SL-1210GR, die vriendelijker geprijsd zijn en wat anders geconstrueerd. De twee nieuwe modellen zijn technisch identiek, maar de ene is zilverkleurig, de andere zwart. Met een prijskaartje van ongeveer de helft van de 
eerste herlanceermodellen zijn ze acceptabeler voor de oorspronkelijke doelgroep van de SL-1200: DJ’s. 
Er zijn ook wat technisch aanpassingen geweest om de SL-1200GR en SL-1210GR beter geschikt te maken voor clubomgevingen, zoals verwijderbare kabels. 

Een van de hoogtepunten op deze editie van de conventie asde aankondiging van nieuwe OLED-modellen, met de EZ1000 als topmodel. De 65-inch EZ1000 heeft het Master HDR OLED-logo en de Studio Color HCX²- processor om de allerbeste beeldkwaliteit te garanderen, terwijl de Absolute Black-filter ongewenste reflecties uit 
het scherm houdt. Bijzonder is dat deze tv komt met een soundbar van Technics, een gigantische speaker met veertien drivers. Het doel van de soundbar is vooral het topmodel van Panasonic aantrekkelijk te maken en concurrentieel met rivalen, zoals van LG, die met ingebouwde soundbars komen. Het is de enige uitstap van Technics richting tv-audio, benadrukt Ogawa.  

Groot in Berlijn

Een belangrijke aankondiging op de Conventie is de samenwerking tussen de Berliner Philharmoniker Foundation (BPM) en Panasonic. De samenwerking wil de authentieke live concert hall ervaring niet alleen naar de woonkamer brengen, iets waar Technics aan meewerkt. En het heeft nog een voordeel: “Onze ingenieurs gaan ook wat ervaring opdoen in een concertomgeving en dat is belangrijke kennis voor als ze audiotoestellen ontwerpen”, merkt Ogawa op.

Ogawa is zelf een akoestische ingenieur én een jazzpianiste, een combinatie die volgens eigen zeggen haar hielp op betere muziekweergevers te helpenbouwen. Technics zal met BPM samenwerken om de artistieke intenties van de muzikanten te reproduceren op de laatste nieuwe Panasonic audio- en videoapparatuur, zowel in de woonkamer als in de wagen.


EDITORS' CHOICE