Europese verkoop van radio's en receivers met DAB+ is in de eerste helft van 2017 met zo'n dertig procent gestegen. Dat meldt WorldDAB, het internationale forum voor digitale radio dat een rol van ambassadeur speelt voor de implementatie van DAB en DAB+.
Deze ontwikkelingen volgen in het spoor van de eerdere berichtgeving vanuit Noorwegen, dat er internationaal als eerste land voor gekozen heeft om te stoppen met FM-radio en in plaats daarvan volledig digitaal te gaan.
Cijfers uit de markt komen overigens uit onderzoek van GfK, niet van WorldDAB zelf. De groei van dertig procent is gebaseerd op de eerste zes maanden van 2017 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de landengroep Nederland, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Zweden, Zwitserland en Noorwegen zijn ruim 1,1 miljoen DAB/DAB+-compatibele apparaten verkocht.
Specifiek in Noorwegen steeg de verkoop met 192 procent, een verdriedubbeling. Volgens Digital Radio Norway zijn er inmiddels meer dan vier miljoen digitale radio's verkocht, waardoor maar liefst 78 procent van de huishoudens één of meerdere sets in huis heeft. Het volgende land dat de digitale overstap (of DSO, 'digital switchover') zal maken, is Zwitserland in 2020. Een stevige advertentiecampagnes eerder dit jaar om de switch aan te kondigen resulteerde in een verkoopgroei van bijna tien procent.
Patrick Hannon (directeur WorldDAB): “Deze statistieken laten de kracht van de Europese markt [voor digitale radio] zien. Naast de impact van de overstap in Noorwegen en straks in Zwitserland zien we ook stevige doorontwikkeling in DAB+ in een groeiend aantal gebieden. Sterke politieke steun, de lancering van nieuwe diensten, toegenomen dekking en investering in consumentencampagnes stuwen DAB+-verkopen voort."