In feite is het zowel revolutionair als doodsimpel: wissel informatie uit tussen LED-schermen en de smartphone via zichtbaar licht. Dat doet de LinkRay van Panasonic. Op vele plaatsen en ook voor grotere groepen toepasbaar. De ontvangers behoeven slechts een app te laden en op een behoorlijke afstand van de uitzendende LED-display te staan.
Uit: Home Emotion, december 2017
Panasonic LinkRay
Panasonic LinkRay, het op licht gebaseerde platform voor dataoverdracht, zag al het licht op de ISE 2016. In 2017 is dit concept volledig uitgerold. Het LinkRay-platform maakt gebruik van LED-licht om informatie over te brengen naar mobiele toestellen zoals smartphones en tablets. Digitale informatieschermen, borden en lichtbronnen kunnen zo worden omgezet in marketingtools voor smartphones, wat het gebruik van QR-codes overbodig maakt.
Gegevens, die vanuit LinkRay-zenders verzonden worden, kunnen door gebruikers worden ontvangen met behulp van hun smartphonecamera. Informatie kan worden gedownload en in de taal van de gebruiker worden weergegeven. Dit kan de ervaring van bezoekers aan musea en galerijen, maar zeker ook in de retail verrijken. Maar natuurlijk tevens een grote toekomst in het smart (kantoor)-gebouw en huis. Data anywhere gereed om te ontvangen als tekst, graphics, foto, geluid en video.
Vanuit de LED-display
Licht is heel efficiënt voor datatransmissie. Er gaan enorm veel data in de i-stroom, het is goedkoop en op tal van locaties toepasbaar. Panasonic gaat bij de LinkRay-technologie in de eerste instantie uit van de (eigen) verschillende professionele displays (42, 49 en 55 inch). De voedingseenheid heeft een constante spanning en bevat ook een Fixed ID-modulator. Deze modulator levert de LinkRay ID-codes aan een aangesloten LED-lichtbron, zoals een informatiebord of een lamp. De introductie van LinkRay voor grotere displays van 70 inch en 80 inch staat gepland voor komende winter.
Enrique Robledo, Marketing Manager bij Panasonic: “We hebben analysemogelijkheden opgenomen in het LinkRay-platform zodat ook marketing- en managementteams hier voordelen uit kunnen halen. Zij kunnen de statistieken raadplegen. Daardoor krijgen zij inzicht in het aantal bezoekers dat de displays heeft gescand en in de populariteit van de verschillende aanbiedingen of exposities.”
Panasonic LinkRay: toepassingen
Er zijn legio mogelijkheden om LinkRay in te zetten. Bijvoorbeeld realtime aankondigingsborden (vertrektijden, programma’s, bijeenkomsten etc.) digital signage, productpromotie, toerisme (bezienswaardigheden en musea of plattegronden), rondleiden/bewegwijzering en het verschaffen van coupons of tickets. Dit alles in de native taal van de regio/land. Kortom eenzelfde genre als bij iBeacons maar dan nog uitgebreider en met inzet van attractieve aanprijzende LED-displays. In verhouding zijn de kosten voor installatie, redactie en onderhoud relatief laag.
De enige beperking vormt een teveel aan omgevingsdaglicht dat de transmissie kan beïnvloeden of verstoren. Bij de LED- en kunstlichtomgeving is het systeem relatief ongevoelig voor interferentie. Voor het smarthome en building kan LinkRay de toepassing voor informatieoverdracht, entertainment en infotainment worden. Voor de marketing voorziet Panasonic LinkRay in diverse analyse-, volg- en observatietools. Wat doen de gebruikers, waar en hoe lang kijken ze, zijn er trends of prangende vragen?
Hoe werkt het?
De Light ID van 1-20 kHz vormt de kern voor de op te zetten communicatielink. Eerst laadt de gebruiker de LinkRay solution-app (IOS en Android) op de smartphone en richt deze op de gewenste LED-display. Daarin zit de Light ID-zender (transmitter). Vervolgens zendt de transmitter de gevraagde data naar de smartphone.
Het transmission interval is lekker kort, het werkt zowel op een behoorlijke afstand als dichtbij. Bij dichtbij kan LinkRaymultiple Light ID’s van elkaar onderscheiden. Met een software development-kit maken de aanbieders de informatie op eigen maat en smaak.
Panasonic | Website