ARTIKELHegel

Lezersbezoek DJ The Fonz - streaming met Vivid en Hegel

Lezersbezoeken van HiFi.nl worden altijd veel gelezen, maar dat is niet de enige reden dat we er graag wat tijd insteken. De weg van eerste contact tot de gezamenlijke beleving van een met zorg samengesteld audio- of home cinema-systeem is één van de leukere dingen van onze hobby, en levert steevast een mooi verhaal op.

Soms worden we benaderd door een audiofiel die een mooi systeem bij elkaar verzameld heeft en ons uitnodigt om die trots eens te komen beluisteren, andere keren is het eerste contact vanuit een vraag over apparatuur, de aansluiting of bijvoorbeeld de juiste aanschaf. Zo ook bij ‘DJ The Fonz’, die ons begin december benaderde met een vraagstuk over een potentiële vervangende aanwinst in zijn set.

Lezersvragen

Onze redactiemail is namelijk niet alleen voor persberichten over aankomende shows, productintroducties en verzoeken voor reviews en achtergrondverhalen. Ook onze lezers weten redactie@hifi.be met regelmaat te vinden, met suggesties, verzoekjes, een scherpe opmerking over één van onze artikelen of een vraag over software of apparatuur. De vraag die Fonz (51) ons stelde had betrekking op de aansturing van zijn nieuwe set speakers, de Vivid Audio 1.5 Special Editions.

Fast forward naar medio januari en de set van Fonz is compleet. Deze keer nodigden we onszelf uit voor een bezoekje, omdat we toch minstens zo benieuwd geraakt waren naar het eindresultaat. Gelukkig ging Fonz hartelijk op dat verzoek in, waarop we eerder deze week voor een bakje koffie in zijn woonkamer neerstreken.

DJ The Fonz

Fonz is behalve verkoper bij MediaMarkt ook actief als DJ, via internetradio. Zijn digitale adres is softandsmooth.nl, zijn genre smooth jazz. Een combinatie van R&B, soul en jazz met invloeden van funk en pop dat vooral in Amerika de nodige populariteit geniet, met pioniers als Miles Davis en andere bekende namen zoals Grover Washington Jr., Gerald Albright, Bob James, Luther Vandross en bijvoorbeeld Earth Wind & Fire. Het heeft er toe geleid dat Fonz de wereld rondgereisd is om optredens bij te wonen en artiesten te ontmoeten, waar overigens leuke foto’s van op zijn site te vinden zijn. Ook is hij zelf geen onbekende van de studio: hij nam in Amerika met diverse artiesten albums op, waaronder met de Nederlandse zanger Bart Brandjes.

Hifi in huis

De liefde voor muziek en de betere weergave daarvan is dan ook bij Fonz niet pas begonnen bij de huidige samenstelling van apparatuur. Het startte een kleine 45 jaar geleden met de eerste albums van Barry White en Lou Rawls en leidde via disco in de 80s en R&B in de 90s naar de huidige klanken van smooth jazz.

Sindsdien is het een proces geweest om tot die huidige combinatie aan hifi-apparatuur te komen. Een weg die recent onder meer voerde langs Magnepan 1.6 en 1.7 in zowel stereo als surround, met Anthem als aansturing, Velodyne als ondersteuning in het laag en een kast vol Blu-rays als bewijs dat hier ook voor video ruimte is. Je hebt niet voor niets een 55-inch LG-oled staan, toch?

Van surround terug naar stereo

De weg liep verder. Langs Guru, dat zich in een stereo-opstelling mocht bewijzen omdat surround bij nader inzien ‘toch iets teveel wegneemt van goede stereoweergave’. Ook de akoestiek van de woonkamer speelde daarin in rol, waarop Ben van Leliveld van Chattelin-partner AcousticMatters zijn trukendoos mocht openen om de problemen van de ruimte aan te pakken. Om uiteindelijk uit te komen bij de bijzonder elegante Vivid Audio 1.5 SE.

Die aanschaf vroeg volgens Fonz om nog één laatste stap om de nieuwe situatie compleet te maken. Een nieuw middelpunt in zijn woonkamer: een moderne hub voor de vertaling van de stevige collectie aan albums op zijn Mac naar die twee opmerkelijke luidsprekers uit de pen van Laurence Dickie. En dat was het moment dat hij in de redactiemail aanklopte. De aansturing was namelijk in handen van de Naim SuperUniti en een passende opvolger daarvan was nog niet gekozen. Dat kon zomaar eens een andere Naim worden, een versterker/netwerkspeler van Hegel of wellicht een derde alternatief.

Naim of Hegel?

In de correspondentie die volgt gaat het evenwel al snel tussen Naim en Hegel. Naim gaat voor een zekere warmte en muzikaliteit, waardoor de spelers bijna alles heel aangenaam doen klinken, terwijl Hegel inzet op transparantie en controle. Dat laatste is een troef bij elektronische en orkestrale muziek en ook bij live-opnames is de Hegel vaak net iets levensechter, terwijl Naims dan weer mindere opnames heel goed doen klinken.

Fonz kaatst terug met de door hem ervaren klankbalans: 'de Hegel legde meer nadruk op het midden en laag toen hij nog niet ingespeeld was, maar het laag werd steeds rustiger en gecontroleerder naarmate hij ingespeeld begon te raken en daar ging hij dan ook de Naim voorbij. Laatstgenoemde was lang niet zo gecontroleerd in het laag en bovendien minder prettig in het hoog.

Na weer wat mails lijkt de keuze van Fonz dan ook richting het Noorse merk te gaan, maar dan is er ook nog die stevige Hegel 360… Nee, dat is wellicht wat overkill. Niet zozeer omdat de speakers klein zijn en gek genoeg vaak lastiger om aan te sturen dan de grote jongens, maar 2 x 150 watt is toch al heel wat. De H190 is bovendien nieuwer en heeft Hegels nieuwe SoundEngine2-architectuur als extra kaart in de mouw. Geen enorm verschil met de eerste SoundEngine, maar toch wel net iets accurater.

Hegel H190

De keuze is uiteindelijk gevallen op de Hegel 190, een veelzijdig geïntegreerd toestel dat erg dicht in de buurt komt bij het ideaal van een transparante, krachtige versterker. Waar we hier overigens niet teveel woorden meer aan zullen besteden, dat heeft collega Jamie al eerder en beter gedaan in zijn recente review.

Er is nog wat discussie over de streaming en aansluiting, maar daar draagt Fonz zijn voorkeur aan: Audirvana Plus via upnp, de Hegel wordt meteen herkend via de netwerkpoort. Tot slot de nodige WireWorld-bekabeling en een OPPO UDP 203 voor film en muziek op blu-ray, nu in 2.0 stereo, en de set is geworden wat het zijn moet. Tijd voor een luisterindruk, want dat is natuurlijk óók onderdeel van een lezersbezoek.

Luisteren

Het zal je niet verbazen dat we via Audirvana op de Mac vooral in de smooth jazz duiken, met artiesten als Gregory Porter, Luther Vandross en Stacey Kent. Levendige livemuziek die in deze woonkamer een mooi podium krijgt en bovendien nieuwsgierig maakt naar wat smooth jazz nog meer te bieden heeft.

Ook voor enkele van de vele muziekschijfjes op Blu-ray is tijd en ruimte, want nogmaals: die 55 inch oled staat er niet voor niets. Lee Ritenour komt voorbij met een intiem optreden dat naar meer smaakt, en ook Sting weet met zijn liveregistratie te overtuigen. Hier staat een stereosysteem waar véél plezier aan te beleven valt, dat ook nog eens aantrekkelijk oogt en dankzij toch niet-interieuronvriendelijke oplossingen tot een mooi geheel komt, dankzij canvasjes (de Carreau') en ‘akoestiekpiramides’ (SiRRAH) aan de muur en twee bass blocks van hetzelfde merk aan weerszijden achter de speakers (meer informatie op www.r-t-f-s.de).

Het verschil met die bass blocks, de grijze, langwerpige akoestiekoplossingen op de foto hierboven, valt direct op als Fonz ze tijdelijk verwijdert. De controle van het laag en eigenlijk van de gehele ruimtelijke weergave valt weg, en waar er net nog een strak stereobeeld stond morst en fladdert dat nu aan weerszijden over de vloer. Het is logisch dat hij niet voor niets hulp zocht voor de akoestiek in deze ruimte. Indrukwekkend ook wat de units, in verschillende kleuren verkrijgbaar, doen voor de 199 euro per stuk die ze gekost hebben. Vermoedelijk zijn er heel wat duurdere oplossingen in de markt voor heel wat minder resultaat.

Enfin, de trotse eigenaar en gastheer is meer dan tevreden. Er staat een set die in ieder geval voorlopig op geen enkel onderdeel aangepast zal worden. Veel luisterplezier, Fonz! En wie wil weten waar hij zelf graag naar luistert, die moet eens afstemmen op softandsmooth.nl, het online radiostation van DJ The Fonz.

MERK

EDITORS' CHOICE