REVIEWTeufel

Review: Teufel Cinedeck

Quintijn Bulterman | 20 december 2019 | Teufel

Teufel heeft de Cinedeck ontwikkeld voor een pure filmsound. Met 9 speakerunits en een zeer indrukwekkend laag is de Cinedeck de perfecte partner voor een goede film of serie. Een extra subwoofer is niet nodig. Het design is van deze tijd en past in vrijwel elk interieur. Het is ook mogelijk om muziek te streamen, maar dan wel via Bluetooth; dat hadden we toch graag anders gezien.

• Aanrader voor filmgeluid
  • Geen subwoofer nodig
  • Modern design
  • Geschikt voor popmuziek

• Geen ethernet/wifi
  • Geen Teufel app ondersteuning

Teufel heeft nog niet zo heel lang geleden de nieuwe Cinebar Lux geïntroduceerd. Daar waren we zeer verrast en zeer tevreden over. Een echt allrounder. Maar Teufel lijkt een beetje op Sinterklaas en kwam in decembet met nog twee nieuwe “soundbars”; de Cinedeck en de Ultima. En nu zeggen we wel soundbar, maar de Teufel Cinedeck is eigenlijk iets anders.

Teufel Cinedeck

De naam verklapt eigenlijk al een hoop; Cinedeck. We dachten direct aan een vliegdekschip. Misschien een beetje een rare associatie, maar toen we de Cinedeck uit de doos trokken en op het meubel plaatste, was dat toch niet zo heel gek. In tegenstelling tot de Cinebar Lux is de Cinedeck plat, diep en breed. Niet echt een bar dus. Maar het heeft Teufel wel een hele hoop ruimte gegeven om technisch gezien helemaal los te gaan. Het geeft mogelijkheden die je in een compacte en beperkte ruimte, zoals een soundbar-formaat, niet hebt.

Zoals we weten, maken Duitsers geen grappen. Ook niet bij de Cinedeck. Ongetwijfeld dat het engineering team bij Teufel onze review van de Cinebar had gelezen. Waarna de chief engineer tegen zijn team zei: 'Mehr Bass!'

Vliegdekschip met inhoud

Van Teufel ontvingen we een wit model Cinedeck, wat er erg gestyled uitziet. Het apparaat is erg trendy en past in vrijwel elk interieur, maar is ook in het zwart verkrijgbaar; mocht dat beter staan bij je tv. De Teufel Cinedeck heeft 5 speakerunits aan de voorkant, 2 aan de zijkant en nog eens 2 aan de onderkant. Die zijn speciaal voor de lage tonen, zodat we nu echt geen losse subwoofer meer nodig hebben.

Omdat een speakerunit ook ruimte nodig heeft, wordt het platte ontwerp ook ineens duidelijk. Speakerunits hebben nou eenmaal een klankkast nodig. Aan de voorkant vinden we ook het display. Het display is heel netjes weggewerkt achter de stof. Als we iets opschuiven naar de zijkant, dan vinden we daar een bedieningsknop. Het is een ronde draaischijf met daarin een knop en daaronder nog een knop, te gebruiken voor het volume, power en play. De knop daaronder kan je gebruiken voor het inputkanaal en Bluetooth.

We krijgen warme gevoelens van de draaischijf. Het doet ons denken aan de eerste generatie iPod, maar Teufel heeft ook voorzien in een afstandsbediening. De Cinedeck staat op geïsoleerde voetjes, dat is ook nodig in verband met de units aan de onderkant. De speakerunits worden gevoed door een klasse-D versterker en is goed voor 220 Watt RMS vermogen. Dat vermogen heeft Teufel in een formaat van 35 cm diep, 80 cm breed en 8,5 cm hoog weten te stoppen. Qua aansluitingen zit de Cinedeck ook niet verlegen. Aan de achterkant vinden we 2 HDMI-aansluitingen, een optische en RCA-ingang. Tot onze verbazing vinden we hier ook een usb (micro usb b) ingang. Dit is voor de ondersteuning van de 2.0 USB-geluidskaart. De aansluiting die er wel is, maar die we niet zien, is Bluetooth. Er is Bluetooth aptX aan boord, vermoedelijk stuurboord. Er is echter wel iets wat we missen; we zien nergens een setup knop en ook geen ethernetpoort. Dat zorgt voor opgetrokken wenkbrauwen en vraagtekens.

Films in de aanslag

De toepassing van de Teufel Cinedeck is vrij helder; pure filmsound. Dat wordt mede onderbouwd door de aansluitingen. Er gaat een stroomkabel in en een HDMI-kabel. Dan ben je klaar. Misschien nog even wat finetunen qua geluid, maar dat is het. Wij zitten er klaar voor. Met de serie Jack Ryan van Amazon Prime, en de kersverse verfilming van de boeken en game The Witcher, onder andere. Een goede graadmeter voor ons is ook altijd Star Wars. Op de een of ander manier zijn lightsabers een perfecte benchmark.

Jack Ryan is gebaseerd op de boeken van Tom Clancy. Een CIA-analist die een terrorist probeert te vangen. Dat kan natuurlijk niet zonder dat er veel dingen ontploffen en een hele hoop kogels worden afgevuurd. We hebben op het puntje van onze stoel gezeten en dat is mede dankzij de Cinedeck. Het laag is ongekend goed voor een “soundbar” of deck in dit geval. Bij ontploffingen horen we de verschillende lagen. Dit is werkelijk een apparaat dat geen externe subwoofer nodig heeft.

Deze ervaring wordt ook bevestigd bij The Witcher. De details worden scherp en helder weergegeven, zonder dat dit ten koste gaat van het laag. En vice versa. De Teufel Cinedeck weet je echt in de scène te trekken en je aandacht vast te houden. Hiermee vertaalt het de visie van de regisseur op precies de juiste momenten in films en series. Voor de ultieme test starten we Star Wars - The Last Jedi op Disney+. Er is een scène waar Rey op een rots aan het trainen is met de lightsaber. Het moment dat de lightsaber aan gaat, schiet er bij ons kippenvel over de armen. Het is dat stukje zoemmm in het laag dat kenmerkend is voor de lightsaber.

De Teufel Cinedeck slaagt dus voor de lightsaber-benchmark. De surround ervaring is er niet helemaal. Al het geluid speelt zich af in een grote bubbel die voornamelijk aan de voorkant van de kamer zit. De effecten zijn goed te horen, maar voor echt surround zal er toch een setje Teufel Effekt surround speakers bij moeten.

Muziek zonder app

Teufel heeft een grote lijn met audioproducten. Veel producten maken gebruik van het Teufel ecosysteem. Net als vele andere merken zoals Sonos, Bluesound of Heos. Staat er al een product van het merk, dan kan er eenvoudig een tweede of derde apparaat worden toegevoegd. Of zelfs vijf of zes apparaten. Stel dat er nu al een Teufel One S of een One M staat en je daar heel erg blij mee bent. En je wil je ecosysteem van Teufel verder uitbreiden, want de bediening van al die apparaten kan heel eenvoudig met de Teufel app. Plus je bent op zoek naar een mooi audioproduct voor filmgeluid bij de tv. Dan is deze Teufel een goede keuze. Maar de Cinedeck heeft geen ethernetpoort en ook geen wifimodule. Dus de Cinedeck zal niet in de Teufel app omhoogkomen. Ook de bediening met de app is niet mogelijk. Als we muziek willen luisteren, dan zijn wij dus gebonden aan de Bluetooth-verbinding. Nu is er een grote groep mensen die dit geen probleem vindt en dat snappen wij. Het is ook duidelijk dat Teufel zich op die doelgroep richt. Maar als we hier iets langer over nadenken, vinden we doe netwerkconnectie een groot gemis. Een blik op de concurrentie laat ook zien waarom. De Sonos Playbase is een vergelijkbaar product. Iets duurder en het laag is van een veel minder niveau, maar qua product goed te vergelijken. Maar alle producten van Sonos komen wel in het Sonos ecosysteem, zelfs de IKEA Symfonisk. Je bent dan als consument al snel geneigd om binnen hetzelfde merk te blijven, net als bij Apple. Dat geeft veel functionaliteit en weinig stress met bedienen.

Teufel had er daarom goed aan gedaan om in de Cinedeck minimaal een wifimodule te stoppen. Hiermee had Teufel de gebruiker alle functionaliteit van het ecosysteem en de app kunnen bieden. Want als we naar muziek luisteren, dan zet de Teufel zeker een aardig geluid neer. We luisteren naar Bruno Mars, The Weeknd en Phil Collins. En als we heel eerlijk zijn, klinkt dat prima. Het is niet geschikt voor intense luistersessies, maar even lekker wat muziek op of gewoon radio is prima. Met het overtuigend laag is het ook zeker geschikt voor een feestje. En met de prestaties die het neerzet met muziek en film, had de Teufel Cinedeck een echte Sonos Playbase killer kunnen zijn. Zeker als we voor de prijs van 599 die wififunctionaliteit zouden hebben. Nu zijn we gebonden aan Bluetooth streaming.

Wekkerradio uit 1983

De eerste digitale wekkerradio's maakten gebruik van rode lampjes. Hiermee werd digitaal de tijd aangegeven. Het display van de Cinedeck met de rode kleur geeft ons precies datzelfde gevoel. Jammer, want de Teufel Cinedeck heeft een prachtig ontwerp. Ronde hoeken, strakke witte of zwarte kleur en een speakergrill in bijpassende kleur. De goed gestylede speakergrill verbergt ook het display. Het display heeft gelukkig een ontzettend goede functie; je kan 'm namelijk uitzetten. Want de cijfers en letters in de rode kleur trekken ons terug naar de vorige eeuw, wat echt afbreuk doet aan het design. Dus hier volgt een kleine smeekbede aan het adres van Teufel.

Lieve Teufel,

Al jaren luisteren wij met veel plezier naar de audioproducten van Teufel. Goed geluid voor een betaalbare prijs. Je bent ook niet bang om de strijd aan te gaan met de gevestigde orde in de markt, een van de vele redenen waarom we zo blij zijn met Teufel. Ook de nieuwe lijn van producten passen in het moderne interieur van vele huishoudens. Goed gestyled, er zou zo een sticker van VT Wonen op kunnen.

Maar lieve lieve Teufel, willen jullie alsjeblieft stoppen met die rode lampjes in het display? De jaren 80 roepen dat ze deze terug willen. Het pas echt niet bij het ontwerp. Had gekozen voor wit of blauw. Maar niet rood. Of geef ons de mogelijkheid om een kleur te kiezen.

Meer vragen we niet.

Heel veel liefs,

Quintijn, redacteur HiFi.nl

Eindoordeel

De Cinedeck is echt neergezet als een product voor pure filmsound en dat doet Teufel goed. Zo goed dat wij het een aanrader voor filmgeluid geven. We hebben echt geen enkel moment een subwoofer gemist. Dat is een uitstekend prestatie. Ook het design, het esthetische element, is om door een ringetje te halen. De muziekweergave is prima, maar daar is de Cinedeck niet voor ontwikkeld. Er zijn genoeg mensen die muziek luisteren via Bluetooth streaming. Aan de achterkant zitten genoeg aansluitingen. Hierdoor is het mogelijk om bijvoorbeeld de Teufel Connector aan te sluiten. Maar dit zijn kosten die er weer bovenop komen, waardoor de prijs gelijk wordt aan die van de Sonos Playbase. Had Teufel ervoor gekozen om de netwerk/wifi-functionaliteit voor de prijs van 599 euro in te bouwen, dan was het werkelijk een Playbase-killer geweest.

Begrijp ons niet verkeerd, dat is de Cinedeck nú ook. Van het niveau van de laagweergave kan Sonos echt wel wat leren, maar als het aankomt op netwerk en app-functionaliteit mag de Cinedeck wel wat meer laten zien. Het ecosysteem van Teufel is namelijk heel prettig om mee te werken. En als Teufel dan witte ledjes voor het display zou gebruiken, dan kunnen wij de Cinedeck de volle 5 sterren geven.

Teufel Cinedeck

Beoordeling: 4 / 5