REVIEWTeufel

Review: Teufel Cinebar Lux

De Teufel Cinebar Lux weet zowel de film- als de audioliefhebbers te behagen. Een subwoofer is niet noodzakelijk, maar zou in sommige gevallen wel voor meer definitie kunnen zorgen. Met een subliem design, uitstekende audioweergave en een schappelijke prijs, is het een waardige tegenstander voor merken zoals Sonos. Teufel maakt duidelijk een statement met de Cinebar Lux. Prachtig!

• Prijs
  • Audioweergave
  • Goed voor film en muziek

• Subwoofer voor meer definitie
  • App en afstandsbediening

Een review openen we doorgaans met een pakkende intro. Bij de Teufel Cinebar Lux ligt dat net even anders. We ontvingen de gloednieuwe soundbar namelijk al vier weken geleden, om er eens uitgebreid mee aan de slag te gaan. Gedurende de testperiode ontstonden er echter wat problemen, waardoor de Duitse fabrikant besloot om de Cinebar Lux op te halen en een nieuwe te plaatsen. Dat bleek een verstandige keuze, want in eerste instantie waren we zeker niet verder gekomen dan 3 sterren. De aanpassingen van Teufel hebben goed uitgepakt, waarbij er zelfs een serieuze software-update werd doorgevoerd. We hopen dat het een gevolg was van onze bevindingen met de vroege versie, maar zijn hoe dan ook blij met de verbeterde resultaten. Door naar de review!

Teufel Cinebar Lux

Teufel hoopt met de Cinebar Lux een hoop huiskamers te vullen met audio. Eén van de speerpunten daarbij is de geïntegreerde subwoofer. Die zit namelijk in de soundbar ingebouwd en is volgens de fabrikant zo goed dat een extern model overbodig is. Een ingebouwde subwoofer? Dat komt ons ergens wel bekend voor. Maar hopelijk doet Teufel het toch beter dan zijn concurrenten. Laten we maar meteen de materie in duiken, want er is veel te vertellen over de Cinebar Lux.

Design

Toen we de Teufel Cinebar Lux binnen kregen, waren we aangenaam verrast. We ontvingen niet alleen een langwerpige doos, want er zat ook nog een vierkant doosje bij. Daarin troffen we twee draadloze speakers voor de achterkanalen. Hiermee biedt Teufel dus de mogelijkheid om echt fysiek surround neer te zetten.

We besloten dat eerst de draadloze rear speakers neergezet moesten worden, want onze nieuwsgierigheid moest worden bediend. Vervolgens toveren we de Cinebar Lux uit de langwerpige doos. Het design is iets wat we graag meteen even willen aankaarten.

Waarom? We begrijpen heel goed dat dit niet voor iedereen of elke woonkamer is weggelegd. Wat direct opvalt is namelijk de gril. Nu zijn er een hoop andere soundbars die ook gebruik maken van zo'n gril, denk bijvoorbeeld eens aan de Bluesound Pulse. Echter heeft het bij de Teufel Cinebar Lux een andere uitstraling. De ruimte van de gril, de uitsparingen, het is allemaal wat groter. Hierdoor heeft het een stoer uiterlijk, helemaal als de complete soundbar ook in het zwart is. Het heeft wat industrieels over zich. De vorm van de soundbar is rechthoekig. De zijkanten lopen schuin af. Dit ontwerp is vermoedelijk gekozen voor de speakers die in de zijkant verwerkt zitten. De schuine afwerking zien we ook weer aan de bovenkant terug. Een ontwerpaspect waar aandacht aan is besteed. Dat ontwerp loopt door naar de onderkant en via de onderkant een klein stukje naar de voorkant.

Aan de bovenkant vinden we ook de knoppen voor de eventuele fysieke bediening. Precies in het midden, achter de gril, heeft Teufel een display verwerkt. Teufel is daar niet alleen in, Samsung doet dit ook bij de soundbars. Het eerste model dat we ontvingen was een zwarte, de tweede een fraaie witte. Het ontwerp aan de boven- en onderkant is dan wit en de soundbar zelf zwart. Oh Oh Oh, was is dat een lust voor het oog.

Bij ons paste de witte soundbar perfect in het interieur. Het slaat dan de spijker op zijn kop. Aan de onderkant heeft de Cinebar Lux hele kleine pootjes zitten. Hierdoor komt hij iets los van het meubel waar hij op staat. Dit kan heel gunstig zijn voor de akoestiek.

Onder de motorkap

Teufel richt zich met de Cinebar Lux op een echte bioscoopervaring. In de soundbar zitten namelijk 16 speakers verwerkt. Hiervan zijn er 4 membraan en 12 conventionele driver units. Daar vinden we wel wat van…. Absoluut geweldig natuurlijk! Zeker als je zegt dat een subwoofer niet meer nodig is, dan zal dat ergens gecompenseerd moeten worden. Daarvoor zijn de 4 bas membranen geplaatst.

Daarnaast heeft Teufel ook een echte centerspeaker in de soundbar geplaatst. Voor het surround en Atmos-effect zijn aan de zij- en bovenkant op strategische wijze speakerunits geplaatst. En dat is alleen nog maar het speakerverhaal. Teufel wil namelijk ook de streaming audioluisteraars te vriend houden, en doet dat op een aantal slimme manieren. Het koppelen van een iOS- of Android device is met Bluetooth namelijk heel eenvoudig. HDMI ARC kunnen we ook direct afvinken. Maar Teufel heeft ook de mogelijkheid om een eigen muziekbibliotheek aan te leggen, met je eigen muziek. We hebben aardig wat muziek op een Nas staan, dus dat is prettig. Ook de brede ondersteuning aan verschillende geluidsformaten helpt hierbij; Mp3, WAV, FLAC en OGG zijn geen probleem. Ondersteuning voor verschillende Cloud muziek diensten? Check! Napster, Spotify, Google music, Deezer, Tidal, Apple en zelfs Soundcloud. Multiroom ondersteuning? Weer een vinkje. Waar andere merken wellicht te kort schieten met hun aansluiting op soundbars, doet Teufel daar niet moeilijk over. Een HDMI-ingang, Wifi, ethernet, optische ingang, mini jack(3.5mm), usb en een subwoofer uitgang. Dat biedt mogelijkheden voor eventueel een platenspeler.

Bioscoop zonder sub

Nu moeten we toegeven dat we erg kritisch zijn, als een fabrikant beweert dat er überhaupt geen subwoofer meer nodig is. Uiteraard testen we die stelling graag. We kiezen een paar films en series en starten de test. We nemen de film Aquaman als referentiepunt. Misschien niet het beste acteerwerk, het verdient zeker geen Oscars, maar de actie is erg vermakelijk. Dat is ook te merken aan de beleving. Zeker met draadloze rear speakers. In de scene waar goed gevochten wordt, is het geluid om van te smullen. We worden oprecht omringd.

Halverwege de film is het tijd voor een pauze en evaluatie. De dialogen zijn goed te verstaan. De actie vliegt om de oren en we voelen een belevenis. Maar het is niet het bioscoopgevoel waar we op gehoopt hadden. De lage tonen zijn goed en we horen ze ook, maar we voelen ze niet. Het is dat extra stapje wat voor het bioscoopeffect zorgt. Desalniettemin is het geluid gewoon heel erg goed. Maar willen we die echte bioscoopervaring, dan zou een losse subwoofer een goede aanvulling zijn.

De subwoofer is nu niet noodzakelijk, want de belevenis is er wel. We gaan verder met de film en starten vervolgens de laatste Avenger’s film. De eindconclusie voor de filmervaring is bij allemaal gelijk; het is een goede soundbar voor een goede belevenis, maar het mist de overtreffende trap voor het niveau bioscoop.

Muziek met design

We weten dat de meeste soundbars onder de maat presteren op het gebied van stereo. Gewoon muziek afspelen is niet hun sterkste punt. Er zijn uitzonderingen, maar dan is de film beleving weer minder. Teufel wil hun muzikale achterban niet in de steek laten en dat is ook te merken. De toevoeging van een dedicated muziekbibliotheek, inclusief de afspeelfunctie is een duidelijk signaal. Ook de extra aansluitmogelijkheden, voor bijvoorbeeld een platenspeler is een signaal. Maar laten de koe eens bij de horens vatten. De audiokwaliteit, want dat is waar we naar moeten luisteren. Hiervoor spelen we met 2 variabelen. Enerzijds hebben we Spotify, anderzijds luisteren we naar muziek vanaf de Nas. Muziek vanaf de Nas biedt de mogelijkheid om ook hoge resolutie audio te streamen. Laten we beginnen met wat 80’s pop. Whitney Houston, Brain Adams en Phil Collins. Dat klinkt allemaal erg goed. Vocalen worden netjes neergezet, melodie is tastbaar en zowel het midden als laag zit er lekker in. Het nodigt uit om naar te blijven luisteren. Dus dat doen we dan ook.

We schakelen over naar een actieve luisterhouding en zetten Adele met het album 21 op. Hier worden verrast door de audioweergave van de Teufel Cinebar Lux. De stem van Adele krijgt een mooi podium in de kamer. Het midden en hoog vormen samen een goede basis. Het is duidelijk dat Teufel hier aandacht aan heeft besteed. We luisteren het hele album af, dat is al een knappe prestatie bij een soundbar. De Teufel Cinebar Lux presteert op muzikaal gebied beter dan de meeste soundbars op de markt. Er wordt geprobeerd een duidelijk kader om de elementen heen te zetten. Dat lukt niet altijd, maar de motivatie is er wel. Dat is ook terug te horen in de audioweergave. Reflecterend op het hele album, kunnen wij zeggen dat de audioweergave boven gemiddeld is. Nog niet vergelijkbaar met een hifisysteem, maar het komt er dichtbij in de buurt. Wat missen we dan? De definitie en diepgang. In dit geval inherent aan elkaar. De soundbar moet namelijk het laag compenseren. Zou dit niet het geval zijn, dan kan de soundbar meer definitie geven aan het middensegment. Het laag wordt dan opgepakt door een subwoofer. Op die manier creëer je meer definitie en diepgang in de muziek.

Puntjes van kritiek

We zijn na de software update erg tevreden over de prestaties van de Teufel Cinebar Lux. De audioweergave en belevenis laten horen dat er gewerkt is om een bepaald niveau te halen. Toch zijn er bepaalde dingen die vreemd aanvoelden. De afstandsbediening is van hoge kwaliteit, uit één stevig stuk gevormd metaal. Het voelt heel degelijk en robuust. Deze gebruik je voor de instellingen op de soundbar. Maar! Deze instellingen kunnen alleen worden gedaan via de afstandsbediening en niet via de Teufel app. Stop die functionaliteit nou gewoon ook in de app. Dat scheelt een hoop handelingen en ook weer een afstandsbediening, hoe fraai die verder ook is.

Bij het gebruik van de soundbar voor geluid van de tv, dus via HDMI ARC, kan het daarnaast wel tot 30 seconden duren voordat het geluid doorkomt. Dat kan leiden tot frustraties. Slechts kleine puntjes, maar toch. Het zal voor de koper een vraag zijn of hij meer voelt voor de surround effecten en de draadloze speakers wil toevoegen, of de 400 euro wil gebruiken voor een subwoofer. Of als je het goed wil doen, gewoon allebei.

Teufel Cinebar Lux
€ 799 | teufelaudio.nl
€ 399 voor de rear-speakers, subwoofers vanaf 319 euro