Klipsch heeft met de Reference Premiere-lijn een interessante serie speakers op de markt gebracht, toch zeker wanneer je diverse modellen bij elkaar zet voor een stukje surroundgeweld. In deze review kijken we naar de combinatie van twee RP-8000F vloerstaanders, ondersteund door een RP-404C center speaker, twee RP-500M boekenplank achterkanalen en de stevige SPL-120 subwoofer. Pakt u de popcorn?
Op zoek naar surround
In de afgelopen paar weken heeft mijn eigen 7.1.4 referentiesysteem het veld moeten ruimen voor een 5.1-set van Klipsch. Een dergelijke omschakeling doen we natuurlijk niet zomaar, dus we hebben voor dat 5.1-verhaal wel stevig uitgepakt met de Klipsch Reference Premiere of RP-lijn. We tellen in onze thuisopstelling tweemaal de RP-8000F vloerstaander, tweemaal de RP-500M monitor, eenmaal de RP-404C center en eenmaal de SPL-120 sub.
Toen ik ooit zelf begon met het samenstellen van een surroundsysteem, is de naam Klipsch veelvuldig gevallen. Het merk uit Indianapolis kan in home cinema-land op veel enthousiaste liefhebbers rekenen, maar ik heb uiteindelijk niet voor deze Amerikanen gekozen. De reden? Ze werken met hoorn-tweeters, en het is mijn beleving niet aan te raden om hoorn-tweeters in een set te mixen met ‘normale’ tweeters. Maar meer nog voorkwam mijn toenmalige liefde voor m’n MB Quarts met hun titanium tweeters dat ze vervangen werden door weergevers van een ander merk.
Toch heb ik Klipsch altijd op de radar gehouden, en voel ik tot op de dag van vandaag de nieuwsgierigheid om bepaalde speakers in mijn set te vervangen door – bijvoorbeeld – Klipsch. Over de review-aanvraag van de RP 5.1-set hoefde ik dan ook niet lang na te denken.
Klipsch RP: Reference Premiere
Laten we het meteen even hebben over de olifant in de porseleinkast. Met maar liefst 109 centimeter hoogte, 27 centimeter breedte, 44 centimeter diepte en een gewicht van 27 kilo is de RP-8000F één van de allergrootste vloerstaanders uit de Reference Premiere-lijn van de Amerikanen. Het is een 2-weg speaker met twee 8 inch gesponnen koper kera-metallische woofers en een 1 inch titanium LTS-geventileerde tweeter binnenin een Tractrix hoorn. Aan de achterzijde vinden we een Tractrix basreflexpoort. Ook zijn er twee setjes binding posts aanwezig om de speakers eventueel te kunnen bi-ampen of bi-wiren, mocht die wens er zijn.
Zoals gebruikelijk worden er bruggetjes gebruikt om de twee sets te verbinden, maar die heb ik er direct tussenuit gehaald en vervangen door speakerkabel, want dat komt mijns inziens de kwaliteit bij alle speakers erg ten goede. Ook de andere modellen in de RP-lijn worden gekenmerkt door dezelfde mooie afwerking met magnetische speakergril en solide bouwkwaliteit. Zo is er voor ieders smaak wel een speaker, groot of klein, in de Reference Premiere lijn te vinden.
Nu we het toch over ‘eisen’ en ‘groot’ hebben, is het een goed moment om ook de RP-404C center speaker onder de loep te nemen. Dat is namelijk een center speaker waar je wel even over na moet denken voordat je tot de aanschaf over gaat, want zelfs de grootste tv-kasten van de lokale meubelboer zullen al snel te klein zijn. Deze unit is een goeie 66 cm breed, 33 cm diep en een bescheiden 14 cm hoog met een gewicht van bijna 13 kilo en vereist dus enige ruimte om tot zijn recht te komen. De RP-404C is een 3-weg speaker met vier 4-inch gesponnen koper kera-metallische woofers en een 1-inch titanium LTS-geventileerde tweeter wederom binnenin een Tractrix hoorn. Op de achterkant is een Tractrix poort en een enkel set binding posts aanwezig.
Door naar de echte surround speakers; de achterkanalen. Daarvoor is een paar RP-500M’s aanwezig die aan de zijkanten links en recht van de luisterpositie geplaatst zijn. Deze moppies hebben een afmeting van 34 cm hoog, 17 cm breed en 24 cm diep en wegen een schone 5 kilo. De RP-500M is een 2- weg speaker en beschikt over een 5,25-inch woofer en een 1-inch tweeter met dezelfde setup en technologie als de eerder besproken speakers.
Dan naar een van de belangrijkste componenten in iedere thuisbioscoop: de sub. Specifiek de 12-inch huissubwoofer van de Reference Premiere-lijn, de SPL-120. Er is ook een 10-inch en voor de echte bas liefhebbers zelfs een 15-inch versie verkrijgbaar.
De SPL-120 brengt het nodige met zich mee; zo heeft deze unit een versterker met 300 Watt RMS en 600 Watt piek, een 12-inch gesponnen koper kera-metallische woofer, een grote platte poort aan de voorkant en een frequentie respons van 24Hz t/m 125Hz.
Je hoeft omwille van de SPL-120 niet zo snel contact op te nemen met je fysiotherapeut; door het formaat (45 cm hoog, 37 cm breed, 50 cm diep) en gewicht van 20 kilo is de speaker voor het laag eigenlijk best handzaam.
Aangezien je met een subwoofer al snel last hebt van vibraties is er gekozen voor een klassiekere pinnen-bevestiging voor de gril. Een groot pluspunt van de SLP-120 is dat het mogelijk is om gebruik te maken van de optionele Subwoofer Wireless Kit van Klipsch, wat fijn is om te zien. Steeds meer merken implementeren de optie voor zo’n wireless kit, want je krijgt door het zoeken naar de perfecte plek voor plaatsing soms echt een punthoofd.
De opstelling in het kort
In de periode dat ik met deze combinatie heb mogen spelen is er grotendeels alleen gebruikgemaakt van de Klipsch speakers in een 5.1-setup, maar ik heb de speakers ook geïmplementeerd in mijn eigen 7.1.4 set – om toch eens te zien of het verhaal dat je hoornspeakers niet met normale speakers moet mengen klopt, waarover later meer.
De speakers zijn aangesloten op mijn Denon X6300H en alles is grotendeels afgesteld met Audyssey Multeq, al was er her en der nog wel wat knutselwerk nodig in de instellingen. Alle EQ meuk staat uit behalve Audyssey, alle speakers staan op small behalve de twee grote vloerstaanders en ze hebben allemaal een crossover van 80hz aan de broek gekregen, aangezien ik heb gemerkt dat dat het beste werkt. THX beveelt het ook aan.
De RP-8000F heb ik aangesloten op mijn Onkyo M5060 en wordt voor muzikale doeleinden gevoed door mijn HTPC via een high-end DAC van Breeze Audio.
Vooruit met de geit!
Mijn grootste zorg bij deze tijdelijke opstelling was dat ik mijn eigen set zou missen, en dan vooral het aantal speakers waar ik normaal mee speel. Maar mijn Plex server heeft een stevige workout gekregen, met tientallen films gedurende de voorbije weken, en tot mijn verbazing heb ik geen moment de drang gehad om mijn eigen set aan te slingeren.
Een eerste reden daarvoor is de fraaie balans die aanwezig is tussen deze speakers. Ik hoor vaak mensen zeggen dat het zo van belang is om een surroundsysteem samen te stellen met speakers uit dezelfde serie. In mijn observatie en ervaring is dat speakers 9 van de 10 keer prima door één deur kunnen mits ze redelijk gelijke specificaties hebben. Toch merk ik hier dat deze set écht gemaakt is om perfect samen te werken. Een klein voorbeeld als illustratie: wanneer op mijn scherm iemand uit beeld loopt, hoor je vanuit de speakers vanaf het midden tot diep achterin precies hetzelfde, zonder enige klankverandering.
Een ander imposant pluspunt wat ik hoor is de grootsheid van het geluid vanuit alle weergevers. Het maakt niet uit welke unit je pakt, het geluidsbeeld ontstijgt in alle gevallen het formaat van de speaker. Zo hoorde ik uit de RP-500Ms geluiden achter me, naast me en zelfs boven me. En laten we vooral de subwoofer vergeten; hij mag dan in een hoekje staan, maar niet omdat-ie straf heeft….Of er nou spannende ambiance gecreëerd moet worden met zacht-maar-diep gerommel in A Quite Place, luide explosies in Hacksaw Ridge of snel strak laag in Bohemian Rhapsody, je merkt dat de SPL-120 van meerdere markten thuis is.
Filmspektakel
Om daar nog wat dieper in te duiken, wil ik graag de ervaring met Avengers: Endgame delen. Een film waar ik steeds weer van geniet, mede door de geluidskwaliteit. Één van de dingen die me daar direct bij opviel, was de kracht van de subwoofer. Het is wat lastig om te omschrijven, maar ik vind dat een goede sub in staat moet zijn om niet alleen hoorbaar meer laag te leveren, maar ook ‘fysiek’ meer laag, en daar stelt de SPL-120 niet teleur. Op het moment dat de basis van de helden bestookt wordt door raketten vanuit het oorlogsschip van Thanos is er een sterke maar toch gecontroleerde bas aanwezig die je echt van binnen voelt, wat er zeker voor zorgt dat je meer in de gebeurtenissen opgaat.
Ook tijdens het eindgevecht gebeurt er natuurlijk van alles, en ik was zeer benieuwd hoe de Klipsch hier meer om zou gaan. Spoiler: ik had geen enkel moment het gevoel dat het geweld op het slagveld deze subwoofer te veel werd, of dat hij ergens iets tekortkwam. Hetzelfde kan overigens niet gezegd worden voor de meubels in mijn kamer; Klipsch heeft het laag in films dus goed op orde.
En de rest van de set? Ook daar kan ik alleen maar goeds over spreken. Ik kom zoveel ‘home theaters’ tegen waar je meer naar de speakers zit te luisteren dan naar de films. Dat is hier absoluut niet het geval, want vanuit de hoorntweeters klinkt alles ontzettend groots en vult het de hele kamer. Alle speakers projecteren een groot, open, wijd en gedetailleerd geluid waardoor al snel vergeten wordt dat er überhaupt speakers aanwezig zijn in de ruimte.
De RP-404C center speaker deelt a deze karakteristieken, waardoor de stem van bijvoorbeeld Thanos voorzien wordt van een indrukwekkend diep en krachtig geluid wat eveneens erg positief werkt op de immersie. Om te zorgen dat de filmfanaten zich nog meer betrokken voelen bij de actie leveren de RP-8000F en RP-500M indrukwekkend gedetailleerde volle klanken om nog meer in de film te verdwijnen. Tijdens het laatste gevecht hoor je overal geluiden wegkomen; lasers, kogels, explosies, noem het maar op. Het mag dan ‘maar’ een 5.1 systeem zijn, het neemt je echt mee in de actie.
Dat laatste kan ook gezegd worden over Jurassic Park, en dan specifiek de scène dat de T-Rex ontsnapt en je overal ambiance vandaan hoort komen. Regen, onweer, wind en krakende hekken zijn duidelijk aanwezig zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Je kunt ook precies aanwijzen waar zich een bepaald geluid bevindt, en de wijde dispersie van de hoorn zorgt voor een ontzettende realistische weergave. Wanneer de geitenpoot op de auto valt, hoor je die ook daadwerkelijk van boven komen, wat zonder Atmos-speakers niets minder dan indrukwekkend is. Natuurlijk klinkt dat mèt Atmos beter, maar we moeten niet vergeten dat dit een enkel setje RP-500Ms is, en geen 4-kanaal setup met grote zuilen. Wanneer de T-Rex ontsnapt en aan komt stampen, voel je dat door de SPL-120 ook daadwerkelijk. In combinatie met de gehele set waan je je daardoor op het door storm getroffen Isla Nublar.
Muziek!
De overstap naar muziek, zowel stereoweergave als surround, maakt dat het karakter van de Klipsch speakers meer naar voren komen. Ik ben persoonlijk meer een stereofan, dus ik heb meer tweekanaals op de set RP-8000Fs geluisterd dan op het hele complete geheel. Wat ik merkte is dat ze overal een klein energiek randje omheen doen; het zijn echt weergevers waarbij energie voorop staat. Ze klinken direct en brengen veel detail naar voren, waarmee ze wat mij betreft boven het prijskaartje presteren. Wat ik aan de ‘budgetkant’ wel merk is dat ze bij de echte finesse en rust in sommige muziek wat tekortschieten – al denk ik niet dat liefhebbers die daarnaar op zoek zijn bij deze set uitkomen.
Doordat de RP-8000F een grote jongen is met serieuze woofers is het laag zeer indrukwekkend, en dat is weer iets dat je niet snel ziet bij min of meer gelijk geprijsde speakers van de concurrentie. Het midden wordt daarbij niet weggedrukt door het hoog of laag en heeft zijn eigen plekje binnen het geluidspectrum van de RP-8000F; het geheel klinkt mooi ruim, in balans, gedetailleerd en met als hoofdeigenschap: energiek.
Toen ik de RP-8000F vervolgens ook voor muziek paarde met de SPL-120, was ik opnieuw zeer tevreden met de sub, want die veranderde van een bruut naar een gentle giant. Hij wist het laag goed te controleren en het niet overvol of blubberig te laten klinken. Het gevolg was dat alles mooi in balans was tussen de twee. Als je vervolgens nummers zoals Lose Yourself to Dance van Daft Punk speelt, merk je echt wel dat er meer punch, kracht en controle is over het laag als je de subwoofer toevoegt, en het gaat zeker ook dieper, maar de RP-8000F is prima te gebruiken zonder. Ik heb in de testperiode nooit de drang gehad om de SPL-120 te gebruiken voor muziek omdat ik niets miste in de RP-8000F.
Zoals ik eerder vermeldde was ik persoonlijk erg benieuwd hoe de hoorn speakers van Klipsch zouden omgaan met mijn eigen speakers: MB Quart 2000, T+A Criterion, en Translator Impact 30. Ik ben daarin behoorlijk verbaasd en verrast. Ik ben ervan overtuigd dat als je speakers bezit die dezelfde soort klank hebben – open, gedetailleerd, energiek, direct, beetje richting de analytische kant zonder scherp te zijn –, je dan mogelijk een zeer goede match kunt hebben met de speakers van Klipsch. Ik raad daarbij altijd aan om zelf op onderzoek uit te gaan en te luisteren, maar het taboe dat dit soort speakers niet goed samen kunnen spelen met speakers die over een meer traditioneel ontwerp bezitten is wat mij betreft de wereld uit.
Conclusie
In de tijd die ik heb doorgebracht met de 5.1 Reference Premiere-set van Klipsch heb ik geen moment niét genoten. De hoogtepunten zijn voor mij het enorm brede geluid van alle speakers, de diepe en neutrale stemklanken van de RP-404C, het diepe maar toch goed gecontroleerde laag van de SLP-120, de openheid en detail van de RP-500M voor surround doeleinden en de niet minder dan geweldige muzikale kwaliteiten van de RP-8000F.
De Reference Premiere-lijn van Klipsch geeft je echt waar voor je geld, en binnen het enorme aanbod van speakers in alle soorten en maten is het op deze manier gemakkelijk en betaalbaar om een goede thuis bioscoop te creëren zonder dat je inlevert op kwaliteit.
RP-8000F € 750 (per stuk)