Dat het herindelen van dorpen en gemeentes rare vormen aan kan nemen blijkt eens te meer uit de verdeling van Avezaath in Kapel-Avezaath en Kerk-Avezaath, beide nogmaals opgesplitst in de gemeenten Buren en Tiel. Plaats van handeling is Kerk-Avezaath, gemeente Tiel, waar Da Capo High End Audio van eigenaar Jeroen Tidström sinds 2011 is gevestigd. Een landelijke omgeving om in alle rust over muziek en audio te filosoferen, te luisteren naar het werk van de merken NuPrime en Scansonic met een muzikale keuze waarin ik Jeroen graag de vrije hand laat. Immers met ouders waarvan vader viool speelde en moeder piano is muziek altijd onderdeel geweest van Jeroen’s leven. Een nieuwe aflevering in onze zomerse serie.
Van Beethoven naar Rammstein
Jeroen wilde dolgraag Beethoven’s werken leren spelen, maar was zo verstandig om te onderkennen dat een dergelijk talent niet voor hem was weggelegd. Puttend uit een collectie van ruim 2000 lp’s kwam hij er op de B&O installatie van zijn ouders achter dat anderen dat beter konden en hij slechts hoefde te genieten. Vanaf zijn eerste Luxman versterker op zijn zestiende groeide het audiosysteem. Tot zijn zorgvuldig opgebouwde installatie in de huiskamer verhuisde naar de naast de huidige woning gelegen garage. “Hoera, de grote speakers zijn de kamer uit”, verzuchtte de vrouw van Jeroen. Het werd de spin-off voor het ontstaan van Da Capo High End Audio.
Met een rustige start in het verhandelen van tweedehands apparatuur kon Jeroen zonder vreemd kapitaal naar de Kamer van Koophandel om het bedrijf definitief te vestigen. Met hulp van een importeur die wel brood zag in een dealer in de omstreken van Avezaath kwamen daar ook nieuwe producten bij. Jaren later is de garage fors uitgebouwd met een grote, tweede luisterruimte waarin het goed toeven is. Gezien zijn achtergrond is het niet verwonderlijk dat een gesprek met Jeroen al snel over muziek gaat en de audiosystemen slechts het middel vormen en nooit het doel. Met zijn brede smaak heeft Jeroen het over goede en ‘overbodige’ muziek, slechte muziek bestaat niet. Rock, jazz, klassiek, tot aan Rammstein is muziek er om plezier te geven aan het leven. Zoals Jeroen opmerkt: “Met Bach als basis zijn er muzikaal weinig drempels”.
Omdat Da Capo High End Audio uitsluitend geopend is op afspraak is er altijd tijd voor een goed gesprek van muziekliefhebber tot muziekliefhebber zonder dat er op horloges gekeken wordt. Als het kan geniet hij samen met zijn klant(en) gerust de hele dag van muziek. Muziek gespeeld op onder meer Duevel, Scansonic en Diptyque luidsprekers, NuPrime, Advance, Cocktail Audio en Audio Research elektronica, Transrotor platenspelers en Wireworld bekabeling. Ook is Jeroen begonnen met het ontwerpen en vervaardigen van eigen luidsprekers waarvoor een tweede model in de planning staat. Wireworld bekabeling is doelbewust gekozen als standaard door Jeroen, net als de Torus Power TOT MAX scheidingstrafo in de grote ruimte, het Wireworld Spaceport blok in de kleinere ruimte en Silent Angel Bonn N8 ethernetswitches. Muziekdienst voor de streamers is Qobuz. Zelf naar Da Capo High End Audio om met Jeroen kennis te maken? Zet de navigatie op Kerk-Avezaath gemeente Tiel en verlaat de A15 bij de McDonald's reclamezuil aan de snelweg.
Scansonic MB series
Vandaag beperken we ons tot luisteren naar een tweetal installaties, beide opgebouwd rond Scansonic luidsprekers en NuPrime apparatuur. Ontwerper Michael Børresen tekende de eerste Scansonic modellen toen hij nog in dienst was van de Deense maatschappij Dantax Radio AS waaronder de merken Scansonic, GamuT en Raidho vallen. Michael is een bijzondere ontwerper al strookte zijn visie niet altijd met die van moederbedrijf Dantax. Een luidspreker van € 3.000,- per paar ontwerpen die alleen optimaal speelde aan een versterker van € 30.000,- was een brug te ver en Michael verliet het bedrijf. Hij maakte plaats voor Benno Baun Meldgaard, een jonge ontwerper met een schat aan ervaring en het was Benno die de MB serie luidspreker aanpakte en zodanig opwaardeerde dat een MB-2.5B wel goed speelt aan betaalbare apparatuur. Opwaarderingen aan zowel de units als de filters en de kasten. Zo is in de kasten als eerste de luchtstroom geoptimaliseerd ter voorkoming van kleuring. Waarna alle modellen de toevoeging “B” meekregen.
Een kermerkende eigenschap van Scansonic is het gebruik van een bandtweeter voor de hoge tonen. De uit kapton en aluminium gevormde sandwich van materiaal heeft een bewegende massa van 0,03 gram, hetgeen tot 50 maal lichter is dan vergelijkbare dome materialen als aluminium, beryllium, textiel of keramiek. Een natuurwet in de audio is: hoe lager de massa, des te hoger de resolutie en des te lager de vervorming. De woofers bezitten een uit carbon gevormde conus zonder stofkap of faseplug. Het magneetsysteem staat grote uitslagen toen en de stijfheid van de conus laat de woofer perfect integreren met het gedrag van de bandtweeter.
Twee modellen staan klaar: de MB-2.5B als slank vloerstaand model met dubbel uitgevoerde 4,5 inch woofers en de MB-1B monitor. Hoe slank de MB-2.5B ook lijkt, inwendig is hij verstevigd met braces, zodat de organische vorm behouden kan blijven en de behuizing toch zo stijf als mogelijk is. De MB-1B moet het doen met één 4,5 inch woofer onder de bandtweeter. Deze woofer maakt gebruik van een basreflex poort aan de voorzijde. Het monitormodel heeft eenzelfde signatuur als de vloerstaander en staat bij voorkeur op zijn daarvoor ontworpen stand. De modellen hebben aan de achterzijde WBT terminals en de uitstraling doet niet vermoeden dat de prijs voor de MB-1B € 1.950,- per set is en voor de MB-2.5B € 2.990,-. De stands kosten tussen de € 695,- en € 825,- per set, afhankelijk van de uitvoering.
Klasse van NuPrime
Van NuPrime is een aantal modellen in stelling gebracht. In het grote systeem werkt een DAC-10 gecombineerde voorversterker met interne dac als centrale regeleenheid. Deze dac kan signalen verwerken tot 384 kHz PCM en DSD256, daarvoor verantwoordelijk is de toegepaste Sabre32 Reference ES9018K2M converter chip. JFET’s aan de ingang zorgen voor een lage eigen ruis en in de DAC-10 is een symmetrische signaalweg gebruikt. Zowel analoge als digitale ingangen zijn beschikbaar in de vorm van: USB, 2x Optical, 2x Coax en 2x analoog. Uitgangen zijn analoog via RCA en gebalanceerd over XLR. Een lineaire voeding zorgt voor de stroomvoorziening in het apparaat. De DAC-10 is leverbaar tegen meerprijs van € 300,- als DAC-10H waarop een hoofdtelefoon uitgang met eigen versterker beschikbaar is. De prijs van de DAC-10 is € 1.495,- zowel in de zwarte als de zilverkleurige uitvoering.
De ST-10 eindversterker werkt met Klasse-D, maar op een eigen NuPrime engine met een veel hogere schakelfrequentie dan normaliter voor klasse D gebruikt wordt (600 kHz i.p.v. 300 kHz). Daarmee ontstaat een meer organisch geluid dat eenzelfde vloeiend karakter heeft als conventionele klasse A en AB ontwerpen. De tweemaal 150 Watt aan 8 Ohm is ruim genoeg voor de Scansonic MB2.5B, wie meer vermogen wil kan kiezen voor de ST-10M mono eindversterker. De voeding van de ST-10 is lineair en werkt met een stevige ringkern transformator. Het weglaten van condensatoren in de signaalweg brengt een frequentiebereik van DC tot 50 kHz binnen -3 dB. De geringe afmetingen zijn 59 x 215,4 x 394 mm (HxBxD). De prijs van deze fraaie eindtrap is € 1.595,-.
Combineer de functies en technieken uit de DAC-10 en de ST-10, maak onderdelen eenvoudiger, verlaag het uitgangsvermogen, pas daarmee ook een kleinere voeding toe en dan ontstaat een IDA-8 versterker met ingebouwde dac. Met 2 x 100 Watt is het nog steeds een versterker die ruimschoots geschikt is voor het aansturen en onder controle houden van Scansonic MB-1B luidsprekers. Het aantal ingangen is beperkt tot USB, Coax, Optisch, Bluetooth en analoog (alles éénmaal), dat voor velen al genoeg zal zijn. De klasse D techniek met de hoge schakelfrequentie van 600 kHz is aanwezig en daarmee de analoge klanksignatuur. Volume wordt in 99 stappen geregeld via een FPGA, geen zorgen over een aan slijtage onderhevige potmeter met slechte gelijkloop tussen de kanalen. De prijs voor de IDA-8 is € 1.095,- in zwart of zilver.
NuPrime biedt meerdere streaming oplossingen aan en binnen de grote set is gekozen voor de Omnia SW-1 server/renderer/receiver en streamer in één. Deze € 899,- kostende alleskunner kan gebruikt worden als server met een USB disc als opslag. Speelt net zo gemakkelijk muziek af van een NAS of een Melco opslag via het UPnP/DNLA protocol. Koppeling aan een dac gaat via optisch, coax of I2S, een HDMI aansluiting toont op beeld wat u aan het doen bent. Via de I2S uitgang kunt u gaan van 32 kHz resoluties tot 768 kHz en DSD512. USB poorten voor toetsenbord, muis, Wifi dongle en harde schijf zijn beschikbaar. Met Android apps speelt u streams van Spotify, Qobuz, Tidal, Youtube en meer. Apps van Mconnect en Bubble UPnP spelen lokaal opgeslagen muziek. Meerdere Omnia’s zijn te koppelen in een multi-room systeem. De Omnia SW-1 heeft geen interne dac, iets dat binnen de NuPrime familie geen enkel bezwaar is. Zeker niet aan de DAC-10 en de ST-10.
Last but not least moet de Omnia WR-1 vermeld worden. De handige multi-zone Wifi en aptX Bluetooth streamer voor muziekservices, internet radio, eigen muziek vanaf uw NAS of USB sticks. Allemaal bestuurd met iOS of Android App. Zelfs vanaf een digitale en analoge bron kunt u via de WR-1 multi-room muziek afspelen. De WR-1 is tevens Roon endpoint. De interne dac laat de WR-1 analoog aansluiten op een versterker en speelt tot een resolutie van 24bit/192kHz. Op de voorzijde van de WR-1 is een display aanwezig. Een losse voeding en een afstandsbediening zijn in de prijs van € 379,- inbegrepen.
De WR-1 hebben we analoog aangesloten op de IDA-8 versterker en is in de praktijk een klein wonder van techniek, dat zowel in een serieuze opstelling als die van vandaag mee kan komen of uitstekende diensten kan bewijzen in een (thuis)kantoor, kinderkamer of in een tweede audiosysteem.
Zomeraanbieding
Da Capo High End Audio heeft met deze apparatuur twee aanbiedingen voor u samengesteld:
Schaf in één keer een paar Scansonic MB-2.5B luidsprekers aan met daarbij van NuPrime een ST-10 eindversterker, een DAC-10 voorversterker-dac en een Omnia S1 server om daarbij een Silent Angel Bonn N8 ethernetswitch cadeau te krijgen.
Of schaf in één keer een set Scansonic MB-1B luidsprekers aan met stands, plus een IDA-8 geïntegreerde versterker en krijg daarbij een Omnia WR-1 streamer cadeau.
Grote set
Hè hè, eindelijk tijd voor de door Jeroen gekozen muziek waar hij het veel liever over heeft dan al die apparatuur en luidsprekers. Op de bank in de grote luisterruimte kijk ik naar de wijd uit elkaar opgestelde MB-2.5B luidsprekers. Ze staan ver van de achterwand en gezien de wijde opstelling dicht bij de zijmuren. Deze opstelling heeft de voorkeur van Jeroen en heeft alles te maken met zijn klassieke muziek liefhebberij waarvoor hij een grote stage zoekt om een orkest op natuurlijke wijze te kunnen plaatsen. We beginnen soepel met “Blues force” van Fourplay, een track met veel laag waarbij het bijna niet voor te stellen is dat een zo kleine zuil zoveel energie afgeeft. Een luisterafstand van een meter of vier staat losjes weergeven van lekkere loopjes in de muziek niet in de weg. “Family tree” van St. Germain brengt de bandtweeter tot leven met ragfijne metaal geluiden aan de rechterkant. Lang aangehouden pianonoten vormen de basis waarop veel kleine percussietikjes speels dansen. Naarmate de track vordert zitten in de opbouw steeds meer friemeltjes, dan komt ook een stem erbij. Muziek wordt lekker speels weergegeven met een diep laag, zelf zou ik de speakers wat meer naar elkaar zetten om de basinvloed van de zijwanden te verminderen en een kleiner beeld te creëren. Puur een kwestie van smaak en beschikbare ruimte. Dominic Miller kabbelt voort met “Mixed blessing” en laat horen dat je met dit systeem volledig tot rust kunt komen.
Van een andere orde is de stem van Eva Cassidy zingend over “Falling leaves”. Haar stem blijft heel zuiver en goed getroffen in klank, haar gitaar gaat losjes om haar stem heen. Met een opname als deze valt de rust in het systeem op, net als een totale afwezigheid van wat ik ervaar als klasse D geluid. De NuPrime ST-10 eindversterker maakt de weergave soepel tegen een stille achtergrond, de set zorgt voor intimiteit en houdt zaken sfeervol. Dit nummer is breed neergezet, met Eva’s stem vast in het midden zodat er nu geen neiging is om de speakers naar elkaar te schuiven. Live muziek is de grote verrassing op dit systeem. Met Gino Vanelli op het North Sea Jazz Festival staat “Wild horses” in een grote zaal waarvan de oorspronkelijke akoestiek direct duidelijk wordt. De stage loopt diep naar achter door met natuurlijke galm. De basdrum valt op tegen de duistere achtergrond van de basgitaar. Van een zelfde orde is Marcus Millers live uitvoering van “Tutu”. Het brengt een muurtje van geluid waarin vooral drums sterk naar voren komen. Kleine geluidjes uit de zaal laten zich gemakkelijk herkennen in de wijde akoestiek. Dit mag op laag volume spelen en heeft dan nog steeds overtuiging en power. Het Modern Jazz Quartet speelt “Blues in B Flat” dat beslist niet ‘vlak’ is. Van enig drukken in de lage tonen is geen sprake meer zoals eerder wel eens het geval kon zijn, een vibrafoon is heel helder en herkenbaar. Het weergeven van de zaalakoestiek en daarmee de live ervaring is geweldig met deze mannen aan het werk.
Met een zo grote stage onder handbereik moet welhaast van Agnes Obel “Familiar” gespeeld worden. Het is inderdaad groot, met een zoemende cello, heerlijke en herkenbare stemmen van zowel van mannen als van Obel. De cello maakt ineens echt indruk op mij. Het stereobeeld gaat zoals gedacht breed en los, ook diep maar blijft wel beperkt in het afbeelden van hoogte. Muziek vult voor de rest de ruimte om te voldoen aan alle verwachtingen. Als orkestwerk zo levendig en krachtig is dan hoor ik graag van Anne Sophie van Otter klassiek werk. Ik geniet van hoe mijn hersenen gefopt worden met de ruimte afbeelding door deze opstelling bij Da Capo High End. Een klassieke zangstem staat er bijna echt, voor het orkest geplaatst dat in een halve boog daarachter lijkt te zitten. In deze muziek bespeur ik geen scherpte of enig ongemak, het is subtiel, zuiver en vrij, op de achtergrond gespeend van onrust. Ook hiermee hoeft het volume niet omhoog geschroefd te worden om te genieten. Het “Concerto grosso no.1” van Handel is vervolgens heerlijk lichtvoetig en soepel. Maakt mij blij en neemt mij mee naar de concertzaal. Mooi en speels, precies zoals ik het zou willen hebben thuis. Tot slot speelt de Scansonic MB-2.5B aan NuPrime “Nantes” van Angelina Wismes. De dame brengt tranen in de ogen, echt veel Franser dan dit gaat het nooit worden. Haar stem vol warmte, half zingend, half pratend. Instrumenten en vooral de accordeon zijn fabuleus, piano met hoge noten past perfect in het totaalplaatje.
Kleiner systeem
We verhuizen naar de andere ruimte waar de Scansonic MB-1B’s trots op hun stands staan. Gekoppeld aan een WR-1 streamer en een IDA-8 versterker. Overeenkomstig de filosofie van Jeroen staan de luidsprekers hetzelfde opgesteld. Ver van de achtermuur, dichter bij de zijmuren voor een breed stereobeeld en op behoorlijke luisterafstand. De eerste indruk van deze opstelling is dat de weergave kleiner is en daardoor komt het nog iets intiemer over, fijner van korrel, stemmen verkrijgen extra nadruk en de hoeveelheid energie in lage tonen is afgenomen. Met Wismes nog eens getrokken van Qobuz blijft de accordeon zo heerlijk herkenbaar. Wismes is totaal onderkend in Nederland, niemand anders zingt zo geweldig alle muziek van het Franse fenomeen Barbara. Donker van sfeer is Melanie De Basio. Zelf staat ze rotsvast in het midden vol overtuiging te zingen. Op deze kortere luisterafstand pak ik volledig de sfeer op. Bekkens worden gebracht vol metaalklank. Zelfde soort rust op de achtergrond als in het grote systeem zorgt dat Melanie alle vrijheid heeft. Plaatsing van instrumenten in de ruimte is exact, alles heeft zijn plaats, samenwerkend maar separaat. Het resultaat is een indringende weergave die in het hoofd blijft hangen. Net als Wismes en De Basio bewijst Eva Cassidy op opvallende wijze hoe goed de stem en de instrumenten overeind blijven op dit kleinere systeem. Geboden wordt een zelfde signatuur, geen sprong naar een andere klank al is het prijsniveau van deze opstelling lager. Dat de weergave wat inlevert is logisch en heeft geen invloed op de prijs/kwaliteit verhouding.
Agnes Obel presteert minder imposant dan op de grote set maar tegelijk levendiger, brengt heldere stemmen, plus nog altijd een stevig laag al reikt het niet zo diep. Het stereobeeld gaat meer de hoogte in, hulde aan de monitor. De weergave is speels en overal gebeurt er wel iets in de ruimte. Het zal dat de cello een stukje van de kast moet missen, het blijft onmiskenbaar het strijkinstrument. Met klassieke muziek weet de set mij eveneens te grijpen, niet de grote hoeveelheid ruimte informatie biedend als met de Scansonic MB-2.5B, daarin zal een rol spelen dat deze luisterruimte lager is dan waar ik net zat. Het fijne is dat er niets mis gaat, niet in het hoog, midden of laag. Dat het beter kan hoorde ik eerder, maar het ontbreken van storende zaken, ontbreken van een scheve frequentiebalans of digitale onrust zorgt dat het gehoor heel gemakkelijk kan leven met de beperkingen van een monitor luidspreker aan een eenvoudiger versterker en streamer. Wij speelden overigens van Aleksandar Glazunov een altsaxofoon concert met daarbij strijkers.
Modern Jazz Quartet brengt weer de ruimte informatie naar voren. Vibrafoon is nog veel duidelijker nu er minder gebeurt in de lage tonen. Van dicht bij opgenomen waardoor het instrument te groot wordt, dat valt het systeem an sich net te verwijten. Basloopjes zijn duidelijk, slagwerk vult de gaatjes in. Rachelle Ferrell met “Prayers dance”, live opgenomen in Montreux, produceert een voor een kleine luidspreker indrukwekkend laag. Haar stem zou nog iets wilder mogen. Bas is duidelijk aanwezig, piano gaat overal tussendoor met hoge noten. Heel speels, indringend en recht doende aan de fantastische stem van Ferrell. Publiek in de zaal doet goed mee, jammer dat de ruimtelijke informatie van het grote systeem hier niet bij zit, edoch je kunt niet alles hebben. Alicia Olatuja met “No ordinairy love” is snel en puntig, bas blijft zelfs nu volledig onder controle. De band staat breed in een muurtje van geluid waarin stevige drums zich laten gelden. Aan de prima getroffen stem kan weinig worden verbeterd. We sluiten de dag af met een big band achter Paul Anka op “Rock swings”. Genieten van metaal in de blazers secties. Deze kleine monitor weet toch een grote band realistisch weer te geven. Echt dat big band geluid spreidend in een zaal.
De huwelijksmakelaar
De indrukken verwerken van twee systemen is genoeg op één dag, zelfs als de beide systemen zoveel DNA gemeen hebben. Met een plezierig gevoel laat ik Jeroen Tidström achter in zijn met zorg opgebouwde bedrijf Da Capo High End Audio in Kerk-Avezaath. De twee prettige luisterruimtes nodigen uit om nog eens terug te komen, zeker als de eigen luidsprekers van Da Capo High End Audio een definitieve vorm hebben aangenomen. Voor vandaag stond Scansonic met NuPrime op het menu. NuPrime mocht ik al eens eerder thuis aan een langdurige luistertest onderwerpen en bracht de handen op elkaar. Scansonic kende ik slechts van beurzen en demo’s, meestal niet de beste omgeving om door te dringen tot de kern van een merk. Was ik daarmee bevooroordeeld geraakt, mede vanwege de oorspronkelijke afstemming van het merk voordat Benno Baun Meldgaard zijn handen uit de mouwen mocht komen steken, in deze vorm staan er weergevers met een heel snel en tegelijk zijdezacht hoog, een gedefinieerd laag en een gelijkmatige tonale balans. Kortom, een fijn stel luidsprekers met een moderne vormgeving die door het bescheiden formaat al snel overal een plekje kunnen vinden. Het huwelijk tussen beide merken, gesloten bij Da Capo High End Audio, zou wel eens heel lang kunnen gaan duren. Wie het echtpaar in huis haalt krijgt met elk van de twee besproken systemen een bestendige muzikale relatie.
Da Capo High End Audio
Jeroen Tidström
Daver 12 | 4017 BB Kerk-Avezaath (Tiel)
info@dacapohighend.nl | www.dacapohighend.nl
Alleen op afspraak geopend!
Kijk hier voor het volledige overzicht van zomerse dealervisits