NIEUWSMagico

Lezersbezoek: Magico, Dan D'Agostino, dCS en een bijzondere akoestiekoplossing

HIFI.NL lezersbezoeken zijn een geliefde rubriek. En als dat niet zo is voor onze lezers – de cijfertjes zeggen van wel – dan toch in ieder geval voor onze redacteurs. Die trekken graag het land in om bij een medeliefhebber de resultaten van een vaak jarenlange zoektocht naar een optimaal systeem te beoordelen. In deze jongste editie gaan we op bezoek bij Jeffrey, die op basis van de vorige aflevering – Goldmund in Rotterdam – de redactiemail wist te vinden met tekst en uitleg over waarom zijn set eveneens recht heeft op onze redactionele spotlight. “Misschien heb ik hier een set staan die ook niet alledaags is
”

In de zomer van 2020 – want ook deze rubriek blijft doorgaans niet actueel, er kan altijd weer iets veranderd of verbeterd worden – is die set opgebouwd rond zijn laatste aanwinst: twee imposante Magico vloerstaanders. “Ook hier een lange weg bewandeld om bij de huidige set aan te komen, die naar mijn mening heel aardig speelt
"

De zware jongens die dat paar weergevers aan mag sturen, komen uit de hoek van dCS en Dan D’Agostino, netjes tot een geheel geweven met AudioQuest, Transparant Premium en Neerlands trots Crystal Cable. Om het plaatje af te ronden is er een aparte ‘Kemp-groep’ met kabels onder het huis door, AudioQuest Carbon van de meterkast naar de set met aan beide zijden een Bonn N8 Silent Angel, een Roon Nucleus Plus en Synology NAS DS1817 Plus. De Roon wordt bovendien gevoed door een lineaire voeding van Nederlandse bodem, de Farad Super3. Kers op de taart zijn de hifi-abonnementen op zowel Qobuz als Tidal. Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen, het is immers een lezersbezoek – geen setbezoek.

Echte liefhebber

Jeffrey een hobbyist noemen is een understatement. Althans, het dekt de lading niet. Vooral omdat die term toch enigszins met een zweem van amateurisme komt die niet valt te rijmen met zijn benadering. Het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat je hem wel eens gezien hebt op een audioshow of hifi-evenement, en de laatste keer dat wij elkaar spraken was op de HIFi.NL AudioQuest Experience een kleine twee jaar geleden. Het zal je niet verbazen dat het Amerikaanse audiomerk een rol in de opstelling speelt, maar daarover later meer. Jeffrey blijft graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, en staat altijd open voor een goede A/B-vergelijking om het resultaat van zijn inspanningen naar een hoger plan te tillen. Een aanhoudende drang naar beter is hem niet vreemd, zeg maar.

Waar dat vandaan komt? “Opvallend genoeg begon dat eigenlijk bij mijn vrouw.” ‘Opvallend’ niet omdat dames de betere hifi niet kunnen waarderen –integendeel–, maar omdat de man-vrouwverhouding op een gemiddelde audioshow vaak een ander beeld geeft. Hier wordt de oorsprong echter helder aan de dag gelegd. Jeffrey was namelijk altijd al wel een liefhebber van muziek, en gaat bijvoorbeeld zeer regelmatig naar optredens en live concerten, maar dat had zich nog niet vertaald naar hifi-uitspattingen in eigen huis. “Mijn vrouw was toen we kennismaakten en ze voor het eerst bij mij kwam zeer uitgesproken over de audiokwaliteiten van mijn Bose melkpakjes”, vertelt Jeffrey lachend. “Je bent best een leuke vent, maar die speakers van je kunnen Ă©cht niet
”

The journey begins

Kort erna was hij erg onder de indruk van het audiosysteem in haar eigen appartement, en even more so toen hij voor het eerst bij zijn schoonouders kwam en daar kon ervaren wat een goede set met je muziekbeleving doet. Het duurde dan ook niet lang voordat er, toen ze eenmaal samenwoonden, iets ‘fatsoenlijks’ kwam te staan. Dat begon met een set Bowers & Wilkins CM4, maar dat bleek slechts de eerste etappe van een reis die, met fraaie tussenstops bij een tweede set B&W (de D2-uitvoering van de 804) en Ayre Acoustics ("eerst de K5 met V5, daarna KX5 Twenties met VX5 Twenties) voor veel lezers herkenbaar zal zijn.

Fast forward naar een paar jaar geleden in de luisterruimtes van AudioXperience. “Daar heb ik uitgebreid naar de Magico S1 zitten luisteren, waarbij Martijn (Lavrijsen, rechts op de foto, red.) duidelijk kon merken hoe zeer ik daarvan onder de indruk was. ‘Jeffrey, het is nu half 4’, zei hij – ‘Ik kan om 5 uur bij jou zijn’. Stipt anderhalf uur later stond hij hier voor de deur, met diezelfde set S1’s – en hij ging pas rond 2 uur ’s nachts weer weg. De Magico’s bleven staan.”

This is where the Magico happens

Daar bleef het natuurlijk niet bij
 “Een maandje of twee later werd ik gebeld, dat mijn S1’s er nog niet waren. Ik speelde nog altijd met de set uit de showroom, en mijn gloednieuwe paartje had zijn weg vanuit Amerika nog niet naar Nuenen gevonden. ‘Maar’, zei Martijn toen, ‘ik heb hier inmiddels wel iets nieuws staan
’. Dat bleek de Magico S3 te zijn, en nog voordat ik over mijn eigen S1 kon beschikken had ik de upgrade naar de S3 al gemaakt.” Dat verklaart dan ook meteen waarom je Martijn hierboven tussen twee S3's ziet staan, met het dubbele aantal front units ten opzichte van de S1. En waarom de foto hieronder, ongeveer de voorlaatste etappe in de tour van Jeffrey, eveneens een setje S3's laat zien.

De oplettende lezer heeft namelijk al gezien dat het dĂĄĂĄr vervolgens ook niet ophield. De stevige vloerstaander met het stoere, haast industriĂ«le uiterlijk op de foto naast de inleidende alinea is immers geen model uit de S-serie van het Amerikaanse merk, maar uit de M-lijn. De M2, om precies te zijn – de eerste op Hollandse bodem.

Neen, niet deze dus

Vervolgens moest de keuze voor de aansturing nog gemaakt worden – met uitgebreide proefsessies met bijvoorbeeld Spectral, of de serieuze combinatie van Ayre Acoustics die tegenwoordig bij Jeffrey’s schoonvader muziek staan te maken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de uitdagingen van de akoestiek in deze ruimte.

Akoestiek op maat

Het gehele overzicht van al het imposante speelgoed dat gezamenlijk de huidige set opmaakt, vind je voor de volledigheid onderaan dit artikel. Voor nu duiken we graag even in die akoestiek. Want: “Alles op voorhand gemeten en tot in detail uitgewerkt door misschien wel een van de beste importeurs die ik ken (Reference Sounds, red.)."

“Wat in deze set Ă©cht het onderscheid maakt, is een custom-made akoestische achterwand van 33 cm diep, die volledig op maat gemaakt en getuned is op de tekortkomingen van de ruimte. Deze achterwand maakte misschien wel het grootste verschil voor deze toch al behoorlijke set.” We nemen je even mee aan de hand van wat foto's van Jeffrey zelf.

'De kamer mag wel iets kleiner, toch?'

Sjiek wijnrek heb je daar.

Michael Huigen laat zien dat het niet alleen meten, berekenen en weer aanpassen is, maar ook gewoon luisteren.

...en vooruit, ook veel meten en berekenen.

Poppetje gezien, kastje weer dicht.

Ook hier nog de S3, niet de M2. "Tijdens onze laatste versterkerupgrade hebben we de Ayre KX5 en VX5 gelijktijdig vergeleken met de Dan D’Agostino’s Progession vóór- en eindcombinatie Ă©n de Spectral 30SV voor- en 300RS eindversterkers. Voor ons gevoel paste de DD’s beter bij onze voorkeuren." Lekker doorpuzzelen – keus genoeg, nietwaar?

En presto, het huidige totaalplaatje!

‘Speelt heel aardig’

Een lezersbezoek is natuurlijk niet compleet zonder een uitgebreide luistersessie. Na een uitstekend verzorgde lunch en een kennismaking met de vrouw des huizes, toch degene die Jeffrey op het juiste pad gezet heeft, ploffen we in de zithoek om de Magico’s en de indrukwekkende combinatie eromheen aan het werk te horen.

Al sinds binnenkomst stond er op een zeer vriendelijk volume wat willekeurige achtergrondmuziek te spelen via een online radiostation, maar het is nu natuurlijk tijd voor het echte werk. Jeffrey wil eigenlijk direct zijn tablet en daarmee de muziekselectie uit handen geven, maar start toch eerst een eigen keuze in om direct even de toon te zetten. Die keuze is het nummer Bubbles van Yosi Horikawa (van het album Wandering), waarbij het niet lang wachten is op het waarom. Voor wie het niet kent, de eclectische symfonie van geluiden en instrumenten is een beetje het auditieve equivalent van een tv-reclame van Sony zo'n tien jaar geleden, waarbij er een kwart miljoen stuiterballen over de heuvels van San Francisco naar beneden komen kaatsen. Een kakofonie van kleur, geluid, prikkels en afleidingen, waarbij 'er gebeurt van alles' een enorm understatement is. De controle die de combinatie van de Magico's en de zware versterking over dat geheel hebben, smaakt naar meer – hoe verontrustend het op een comfortabel bankstel wegduiken voor fictieve stuiterballen ook moge zijn. 

Jeffrey heeft meer muziekstukken in petto die de talenten van de Magico's naar de voorgrond halen. Een daarvan is het nummer angel eyes van het album saxnbass van markusphilippe (alles inderdaad in kleine letters), waarbij het instrument naast je op de bank komt zitten. Of de Tunesiër Dhafer Youssef, die met zijn bijzondere zang kan doen voorkomen alsof je naar een instrument luistert, zodat plaatsing nog net een stukje ingewikkelder wordt.

Het is vervolgens lastig om te bedenken wat je wil horen als je de iPad zelf in handen gedrukt krijgt. Althans, je komt dan vaak op hetzelfde uit. Dankzij de intro van Horikawa is het bruggetje echter snel gemaakt: bij PUURavd hoorden we onlangs de keiharde electrotrack Make Us Stronger van Ghost Rider op een actieve set Goldmunds, en die willen we hier ook wel eens beleven. Spoiler alert: dat stelt niet teleur. Het dreunende laag, de ambient sounds op de achtergrond, de opzwepende en volledig generieke jaren-90-technofeest-voice-over die het instrumentale geweld begeleidt; het is een veeleisende combinatie die de tekortkomingen van mindere sets feilloos blootlegt. Zo niet bij de Magico's, die er een waar feestje van maken. "Sometimes i catch myself wondering, why the rain falls upon us and takes away the sunshine..." – je kunt de rookkanonnen bijna ruiken, en als je je armen boven je uitsteekt, is het niet moeilijk om je voor te stellen dat ze een serie groene laserstralen doorbreken. Enfin, je vergeet bijna dat je gewoon in een woonkamer zit, bij de veel subtielere groene verlichting van de D'Agostino's. 

Om aan te tonen dat het niet alleen symfonisch totaalgeweld is waar deze set in thuis is, maken we – mogelijk voor het eerst in streaming audio history – de overstap van Ghost Rider naar Eefje de Visser, wiens breekbare stem en lievigheid een heel ander effect hebben. En zo gaan we verder met onze muzikale ontdekkingen, bijgestaan door het enorme aanbod dat we via Roon ontsluiten. Dire Straits met die fantastische opener van Brothers in Arms? Geen probleem, kom maar door met die 8 minuten. Goodnight Saigon van Billy Joel voor helicopters in formatie en dat dromerige achtergrondkoor? Zorg maar voor een juiste versie (Tidal biedt er meer dan 10), want mindere opnames worden door de vloerstaande Amerikanen onverbiddelijk vertaald naar gecomprimeerde herrie. Een liveregistratie van Dave Matthews, koning van de gevarieerde setlists? Met de ogen dicht kun je precies zien waar de percussietrukendoos van Carter Beauford staat ten opzichte van zijn frontman. Knappe jongen die niet binnen de minuut zijn eigen luchtstokjes tevoorschijn tovert. We zitten hier goed, Jeffrey. We houden je tablet nog even vast als je dat goed vindt.

De Set: alles nog eens op een rij

Magico M2 vloerstaanders met MPOD’s
Dan D’Agostino Progression voorversterker
Dan D’Agostino Progression eindversterker
dCS Rossini Player
dCS Rossini Clock
Crystal Cable Reference Diamond luidsprekerbekabeling
Transparant Premium Powercords (Reference XLR tussen pre-amp en dCS, en Ultra tussen pre en power amp)
Transparant Reference Power Isolator
Transparent Reference interlinks Balanced/Ultra Balanced
Aparte Kemp-groep’ en zekering
AudioQuest Carbon, Vodka en Diamond
Bonn N8 Silent Angel (2x)
Roon Nucleus Plus met Farad Super3
Synology NAS DS1817 Plus

Kijk ook eens op de projectpagina van AudioXperience voor de veel mooiere foto's (zie onder) van Erik Paulus.

MERK

EDITORS' CHOICE