Een winkel die zéker niet mag ontbreken in de serie Hi-Visits die HiFi.nl in het kader van de Maand van de HIFI publiceert is Hifi Solutions in Amsterdam. Deze op een steenworp afstand van het Waterlooplein aan de Muiderstraat gelegen winkel wordt al jaren met enthousiasme en vakkennis gedreven door Rick Oldersom, zijn vrouw Mandy, en een klein team van zeer trouwe medewerkers.
Hifi Solutions
De naam van de winkel beschrijft de insteek: hier kun je als klant terecht voor hifi-oplossingen. In soorten en maten. Van een heerlijk spelend instapsetje onder de 1500 euro of eeni hoofdtelefoon, tot een super-highend installatie met alles erop en eraan. Maar waar het uiteindelijk om gaat is de muziek, zo bezweert Rick me tijdens mijn bezoek meermaals, en de techniek hoort daaraan ten dienste te staan. Hier worden de wensen van de klant gekoppeld aan het beste dat de hedendaagse techniek te bieden heeft. En voor dit luisterbezoek viel ik met mijn neus in de boter, want als ‘proeve van bekwaamheid’ stond er een prachtige, door Rick samengestelde en getunede set voor me klaar met likkebaardend lekkere componenten van Wilson Audio, Accuphase, Grimm Audio en CrystalConnect (de nieuwe naam van Crystal Cable, voor wie dat persbericht had gemist).
Na een door de coronamaatregelen bijna lege trein én metro, en de dientengevolge zeer ontspannen heenreis, is de ontvangst als vanouds allerhartelijkst. En er is ook meteen een verrassing: het ‘kleine team van zeer trouwe medewerkers’ is sinds de laatste keer dat ik hier op bezoek was iets minder klein geworden door de toevoeging van Ton Spruijt, toevalligerwijze een oud-collega van me uit een grijs verleden, toen we bij verschillende filialen van een inmiddels van naam veranderde hifi-winkelketen werkten.
Als er tijdens de eerste kop koffie kort over de gevolgen van de coronacrisis wordt gesproken hoor ik een bekend verhaal, dat ik afgelopen voorjaar ook al diverse keren hoorde: de ellende is grotendeels aan Hifi Solutions voorbijgegaan. “We hebben érg goed gedraaid de eerste drie kwartalen”, vertrouwt Rick me toe. “Maar als ik dan bekijk wat er allemaal verkocht is dan zie ik geen verschuiving naar bijvoorbeeld meer goede betaalbare sets, of meer hoofdtelefoons, wat je vanwege het toegenomen thuiswerken misschien zou verwachten. Het was eigenlijk business as usual, maar dan méér van álles.” Waarna collega Michel Lamine aanvult: “Maar we hebben wél opvallend veel platenspelers verkocht!” Op de vraag aan Rick wat zijn prognose is voor de komende tijd en vooral voor volgend jaar komt zoals ik van hem gewend ben een duidelijk en weloverwogen antwoord: “Het zal minder worden. Dat kán niet anders. Gelukkig was onze branche nu eens níét aan de beurt, maar de groei is niet oneindig. Dat wil niet zeggen dat wij voor onszelf geen goed jaar verwachten, maar dat baseer ik eerder op onze stijgende omzet van de afgelopen jaren dan op de recente piek in de verkoop die je aan corona zou kunnen toeschrijven.”
De Versterker: Accuphase E-800
Wijze woorden, denk ik, en daarmee is het tijd geworden om naar de grote luisterruimte te verkassen, waar de voor deze Hi-Visit geselecteerde set al fraai muziek staat te maken. Als hart van de set dient de nieuwe Accuphase E-800 geïntegreerde versterker, een jubileum-model dat het vijftigjarig bestaan van de Japanse fabrikant luister had moeten bijzetten maar dat door dat vermaledijde virus wat langer op zich liet wachten. Hij was de vertraging echter méér dan waard, want deze grote, volledig gebalanceerd opgebouwde versterker levert op soevereine wijze 50 Watt Klasse-A aan 8 Ohm. Hij is stabiel tot maar liefst 1 Ohm en gooit dan niet minder dan 300 Watt Klasse-A in de strijd. Dit exemplaar is voorzien van de optionele DAC50 insteekkaart, waarmee het in feite een ‘Super-Integrated’ is geworden. Bij Accuphase is een ‘insteekkaart’ overigens een volwaardige da-converter, die binnen de versterker ook een eigen voedingslijntje krijgt. Het voordeel van een losse kaart is duidelijk: de versterker gaat sowieso een leven lang mee. De DAC feitelijk óók, maar in de digitale technologie vindt nog steeds veel verbetering plaats. Wie op dat vlak bij de tijd wil blijven kan na verloop van tijd dus volstaan met een DAC-wissel. Duurzaam!
De Streamer: Grimm Audio MU-1
Als streamer van dienst staat een Grimm MU-1 opgesteld. Daar is al veel over geschreven en gejubeld, dus ik probeer me te beperken tot de mededeling dat ik geen streamer ken die ‘analoger’ klinkt dan deze MU-1. Door een zéér uitgekiend ontwerp, waarbij de uiterste zorg werd besteed aan het tegengaan van noise, is deze Eindhovense streamer een lust voor het oor. Misschien zijn er streamers die de muziek scherper afbeelden, of net iets meer dynamisch spektakel geven, maar als je behoefte hebt aan een weldadig bad van natuurlijk klinkende muziek waar je oneindig lang van kunt genieten, dan is de MU-1 je streamer. Hij wordt hier ingezet als Roon endpoint, en met een custom gemaakte Grimm Audio TPU AES/EBU naar coaxiaal digitale interconnect op de DAC50 in de E-800 aangesloten.
Een winkel die zéker niet mag ontbreken in de serie Hi-Visits die HiFi.nl in het kader van de Maand van de HIFIpubliceert is Hifi Solutions in Amsterdam. Deze op een steenworp afstand van het Waterlooplein aan de Muiderstraat gelegen winkel wordt al jaren met enthousiasme en vakkennis gedreven door Rick Oldersom, zijn vrouw Mandy, en een klein team van zeer trouwe medewerkers.
Hifi Solutions
De naam van de winkel beschrijft de insteek: hier kun je als klant terecht voor hifi-oplossingen. In soorten en maten. Van een heerlijk spelend instapsetje onder de 1500 euro of een hoofdtelefoon, tot een super-highend installatie met alles erop en eraan. Maar waar het uiteindelijk om gaat is de muziek, zo bezweert Rick me tijdens mijn bezoek meermaals, en de techniek hoort daaraan ten dienste te staan. Hier worden de wensen van de klant gekoppeld aan het beste dat de hedendaagse techniek te bieden heeft. En voor dit luisterbezoek viel ik met mijn neus in de boter, want als ‘proeve van bekwaamheid’ stond er een prachtige, door Rick samengestelde en getunede set voor me klaar met likkebaardend lekkere componenten van Wilson Audio, Accuphase, Grimm Audio en CrystalConnect (de nieuwe naam van Crystal Cable, voor wie dat persbericht had gemist).
Na een door de coronamaatregelen bijna lege trein én metro, en de dientengevolge zeer ontspannen heenreis, is de ontvangst als vanouds allerhartelijkst. En er is ook meteen een verrassing: het ‘kleine team van zeer trouwe medewerkers’ is sinds de laatste keer dat ik hier op bezoek was iets minder klein geworden door de toevoeging van Ton Spruijt, toevalligerwijze een oud-collega van me uit een grijs verleden, toen we bij verschillende filialen van een inmiddels van naam veranderde hifi-winkelketen werkten.
Deze interconnect is door Grimm Audio voorzien van een impedantie en niveau aanpassing om de hogere uitgangsspanning van de professionele AES/EBU uitgang op de MU-1 geschikt te maken voor de coaxiale S/PDIF ingang op de DAC50
Als er tijdens de eerste kop koffie kort over de gevolgen van de coronacrisis wordt gesproken hoor ik een bekend verhaal, dat ik afgelopen voorjaar ook al diverse keren hoorde: de ellende is grotendeels aan Hifi Solutions voorbijgegaan. “We hebben érg goed gedraaid de eerste drie kwartalen”, vertrouwt Rick me toe. “Maar als ik dan bekijk wat er allemaal verkocht is dan zie ik geen verschuiving naar bijvoorbeeld meer goede betaalbare sets, of meer hoofdtelefoons, wat je vanwege het toegenomen thuiswerken misschien zou verwachten. Het was eigenlijk business as usual, maar dan méér van álles.” Waarna collega Michel Lamine aanvult: “Maar we hebben wél opvallend veel platenspelers verkocht!” Op de vraag aan Rick wat zijn prognose is voor de komende tijd en vooral voor volgend jaar komt zoals ik van hem gewend ben een duidelijk en weloverwogen antwoord: “Het zal minder worden. Dat kán niet anders. Gelukkig was onze branche nu eens níét aan de beurt, maar de groei is niet oneindig. Dat wil niet zeggen dat wij voor onszelf geen goed jaar verwachten, maar dat baseer ik eerder op onze stijgende omzet van de afgelopen jaren dan op de recente piek in de verkoop die je aan corona zou kunnen toeschrijven.”
De Versterker: Accuphase E-800
Wijze woorden, denk ik, en daarmee is het tijd geworden om naar de grote luisterruimte te verkassen, waar de voor deze Hi-Visit geselecteerde set al fraai muziek staat te maken. Als hart van de set dient de nieuwe Accuphase E-800 geïntegreerde versterker, een jubileum-model dat het vijftigjarig bestaan van de Japanse fabrikant luister had moeten bijzetten maar dat door dat vermaledijde virus wat langer op zich liet wachten. Hij was de vertraging echter méér dan waard, want deze grote, volledig gebalanceerd opgebouwde versterker levert op soevereine wijze 50 Watt Klasse-A aan 8 Ohm. Hij is stabiel tot maar liefst 1 Ohm en gooit dan niet minder dan 300 Watt Klasse-A in de strijd. Dit exemplaar is voorzien van de optionele DAC50 insteekkaart, waarmee het in feite een ‘Super-Integrated’ is geworden. Bij Accuphase is een ‘insteekkaart’ overigens een volwaardige da-converter, die binnen de versterker ook een eigen voedingslijntje krijgt. Het voordeel van een losse kaart is duidelijk: de versterker gaat sowieso een leven lang mee. De DAC feitelijk óók, maar in de digitale technologie vindt nog steeds veel verbetering plaats. Wie op dat vlak bij de tijd wil blijven kan na verloop van tijd dus volstaan met een DAC-wissel. Duurzaam!
De Streamer: Grimm Audio MU-1
Als streamer van dienst staat een Grimm MU-1 opgesteld. Daar is al veel over geschreven en gejubeld, dus ik probeer me te beperken tot de mededeling dat ik geen streamer ken die ‘analoger’ klinkt dan deze MU-1. Door een zéér uitgekiend ontwerp, waarbij de uiterste zorg werd besteed aan het tegengaan van noise, is deze Eindhovense streamer een lust voor het oor. Misschien zijn er streamers die de muziek scherper afbeelden, of net iets meer dynamisch spektakel geven, maar als je behoefte hebt aan een weldadig bad van natuurlijk klinkende muziek waar je oneindig lang van kunt genieten, dan is de MU-1 je streamer. Hij wordt hier ingezet als Roon endpoint, en met een custom gemaakte Grimm Audio TPU AES/EBU naar coaxiaal digitale interconnect op de DAC50 in de E-800 aangesloten. Deze interconnect is door Guido Tent van Grimm Audio voorzien van een muzikaal transparante converter-schakeling om de hogere uitgangsspanning van de professionele AES/EBU uitgang op de MU-1 geschikt te maken voor de coaxiale S/PDIF ingang op de DAC50.
De Luidsprekers: Wilson Audio SabrinaX
Via een set CrystalSpeak Ultra Diamond luidsprekerkabels van CrystalConnect is de Accuphase E-800 aangesloten op een paar Wilson Audio SabrinaX. Op uitnodiging van Rick kwam Michael Huigen (foto rechts, red.) van Wilson Audio importeur Reference Sounds ook nog langs om toelichting te geven over deze bijzondere luidsprekers. De X in de naam SabrinaX geeft aan dat deze nieuwe versie van de kleinste vloerstaander in het assortiment van Wilson Audio nu volledig is opgebouwd uit wat zij X-Material noemen. Dat is een geheime samenstelling van polymeren die een vrijwel perfecte balans heeft tussen stijfheid en inwendige demping.
Als de luidsprekers even later tijdens de luisterset staan te bulderen is een zachte aanraking van de zijkant, de achterwand en de baffle van de luidspreker voldoende om vast te stellen dat er zelfs geen fractie van een Decibel aan muziek verloren gaat in resonanties. Bij deze luidsprekers komt het geluid echt alléén maar uit de luidsprekerunits.
De gebruikte 5e-generatie soft-dome tweeter is in eigen huis ontwikkeld en identiek aan die in het tot de verbeelding sprekende topmodel XVX. Oók noemenswaardig is dat Wilson Audio de fabrikant waarvan zij hun condensatoren betrokken hebben overgenomen, zodat de productie van deze filtercomponenten nu óók in eigen huis plaatsvindt. Dat is belangrijk omdat ze nu condensatoren kunnen maken die exact aan de gewenste specificaties voldoen. Ze zijn nu niet meer afhankelijk van de standaardwaardes die de fabrikant leverde en er hoeven nu dus ook geen (soms oneven) combinaties van verschillende condensatoren meer te worden gebruikt om een paartje luidsprekers meettechnisch identiek te maken. Het voordeel van volledig gelijke wisselfilters is, net als de toepassing van het X-Material, zeer duidelijk hoorbaar in het tijdsdomein en in het fasegedrag.
Luisteren
Voor de luistersessie maakte ik gebruik van een aantal tracks die ik heb bijgedragen aan de HIFI.nl Playlist die op Spotify, Tidal en Qobuz te vinden is. Ten eerste omdat ik deze tracks goed ken en vaker gebruik voor recensies, en dat is in een setting die weliswaar niet vreemd voor me is maar toch anders dan thuis wel een goed idee. Maar ten tweede ook om de Playlist in kwestie nog eens te promoten, want er staat echt heel veel leuke muziek in. Omdat één van de tracks niet op Qobuz te vinden is speelde ik die af van Tidal, maar voor de rest gaf ik de voorkeur aan de beter klinkende Franse streamingdienst.
De aftrap werd verzorgd door de Engelse folktronica-band Tunng. Het nummer Nobody Here van het album Songs You Make at Night begint met vallende regendruppels en een diepe trommel, waarna de flink door de effectenmangel getrokken stem invalt. Het nummer bouwt op naar een break die uitloopt in een heerlijke beat met een elastische bassynthesizer eronder.
Wat me opviel is dat de set, ondanks het ietwat verkeerd ingeschatte (behoorlijk hoge) volume ongelooflijk schoon en dynamisch speelde. Het luisterde zó gemakkelijk weg dat het vermoeden van een oneindige reserve aan controle en power zich direct aan me opdrong. De muziek klonk neutraal maar kleurrijk, alsof hij net in al zijn diepglanzende glorie uit de wasstraat kwam. Het beeld was zéér breed en diep en er speelde zich een heleboel vér links en rechts naast me af. De projectie was ongelooflijk driedimensionaal. Na Tunng was het de beurt aan Sofi Tukker, een Amerikaans duo dat op de EP Soft Animals een aanstekelijk soort synthpop laat horen. Openingstrack Drinkee heeft een diepe baslijn over een lome beat die tot bewegen dwingt. De vrolijkheid spatte er vanaf en opnieuw was de hele ruimte gevuld met muziek. De SabrinaX’en gaan niet putdiep, maar het laag dat er uit kwam was soepel, krachtig en gedefinieerd. Van ‘one note bass’ was absoluut geen sprake. Het volume mocht zelfs nog wat omhoog, want ook hier gaf de set geen krimp. De weergave bleef schoon en doorzichtig. Om te kijken of ik het 3D effect van Tunng kan herhalen speelde ik vervolgens Sa Talaia, van het album Linkwood & Foat. In dit broeierige chillout-epos dwarrelen dubby geluidjes door een kunstmatig verbreed geluidsbeeld dat opnieuw tot vér naast me reikte. Dit kun je alléén horen als de weergave faserein is en ook geen afwijkingen in het tijdsdomein heeft. Zowel de brandschone Grimm MU-1 als de perfect identieke SabrinaX’en zorgden daarvoor, en dat is zeldzamer dan je denkt.
Eén van de allermooiste opnames van dit millennium is wat mij betreft Book Of Romance And Dust van de band Exit North, een samenwerkingsproject tussen ex-Japan drummer Steve Jansen (inderdaad, de broer van David Sylvian) en een aantal Zweedse muzikanten. Jammer genoeg is het uitgerekend deze track die niet bij Qobuz te vinden is. De track Short Of One Dimension klonk desondanks dichtbij en intiem, de stem van Thomas Feiner was prachtig neutraal en iedere kleine bijklank van de mond was op natuurlijke wijze hoorbaar. Omdat er voldoende ‘borst’ onder het geluid zat was de illusie van een echte, voor mij staande zanger zeer groot. De trompet had eenzelfde impact en realiteit en de ruimtelijkheid was weer groot. De afbeelding bleek dus een zeer sterk punt te zijn, maar het allermooiste was dat de SabrinaX’en zich als een paar kameleons telkens aan bleken te passen aan wat de muzikale mix hen oplegde. Iedere track was tot nu toe anders van ‘dimensie’, een bijzondere ervaring die ongetwijfeld mede werd veroorzaakt door het feit dat de luidsprekers geen enkele eigen klank bijdragen aan het geluid.
We zaten met open mond te luisteren en bleven met de volgende track nog even in Scandinavië. In buurland Noorwegen om precies te zijn, met buitencategorie gitarist Terje Rypdal die op het ECM-album Blue met zijn kortstondig bestaande band The Chasers het knoerthard loomfunkende nummer Kompet Går speelt. Deze uiterst dynamische opname is nooit ten prooi gevallen aan de Loudness War en dus lekker dynamisch gemasterd, dus het volume ging nog verder open. Je zou inmiddels wel wat harmonische vervorming van het signaal verwachten op het gespeelde volume, maar de enige vervorming die te horen was kwam uit de scheurende gitaar van Rypdal.
Tot slot – en dat kan bijna geen toeval zijn – nog een track van een ánder Noors muzieklabel dat grossiert in sublieme opnames, namelijk Kirkelig Kulturverksted. Het album Nåde Over Nåde (Genade Boven Genade) van gitarist Knut Reiersrud en organist Iver Kleive opent met het bloedmooie en zeer ontroerende Da Høsten Kom (Toen De Herfst Kwam). De track begint met een klassieke gitaar met kunststof snaren die een folky melodietje speelt. De Sankt Knuts Kirke in Odense, Denemarken, waarin de opname is gemaakt, verscheen als bij toverslag in zijn geheel in de luisterruimte bij Hifi Solutions. We hoorden de ruimte, de nagalm van de gitaar, het aanblazen van het orgel en we konden de wierook bijna ruiken.
Toen na een kleine 20 seconden het kerkorgel inviel hoorden we dat meters ver achter de luidsprekers, tot een prachtig pedaalregister de ruimte vulde. Ongeveer halverwege het nummer speelt Kleive een prachtige solomelodie op het orgel die een eind bóven de luidsprekers leek te staan, de weergave was opnieuw volledig driedimensionaal. Toen de laatste klanken waren weggestorven keken we elkaar aan en zeiden: “Poehee, dát was mooi!”
Concluderend
Al teruglezend blijkt dat ik best wel een beetje ‘star-struck’ ben door deze set, maar ik kan écht niet anders dan er in zeer lovende woorden schrijven, Dat ik me daarbij onvermijdelijk van enige stijlfiguren als hyperbolen en metaforen bedien moet men mij maar vergeven, het klonk gewoon heel erg prachtig en dat laat zich in een strikt neutrale rapportage nu eenmaal wat lastig uitdrukken.
Aan de hand van deze luisterervaring is een aantal dingen vast te stellen, namelijk dat de apparatuur en kabels van Grimm Audio, Accuphase, CrystalConnect en Wilson Audio tot de top behoren. Het is geen goedkope set, alles bij elkaar toch ruim 50.000 euro, maar hij kan dan ook dienen als voorbeeld wanneer je iemand wil laten horen wat het verschil is tussen goede hifi en echte high-end. Wat óók geconcludeerd mag worden is dat Rick deze set met gevoel voor muziek heeft gecombineerd en opgesteld en dat de gastvrijheid van deze Amsterdamse winkel nog van hetzelfde hoge niveau is. Ik hoefde alleen maar te luisteren en te genieten. En me af te vragen hoe ik dat in hemelsnaam weer allemaal moest gaan verwoorden. Nou, zó dus…
De Set
Accuphase E800: 14.990 euro
Accuphase DAC50 insteekkaart: 1.200 euro
Grimm MU1: 9.800 euro
CrystalSpeak Ultra Diamond 2 x 2,5 meter: 7.590 euro
Wilson Audio SabrinaX: 24.490 euro/paar
Hifi Solutions | Muiderstraat 13-17 | www.hifisolutions.nl
De Luidsprekers: Wilson Audio SabrinaX
Via een set CrystalSpeak Ultra Diamond luidsprekerkabels van CrystalConnect is de Accuphase E-800 aangesloten op een paar Wilson Audio SabrinaX. Op uitnodiging van Rick kwam Michael Huigen (foto rechts, red.) van Wilson Audio importeur Reference Sounds ook nog langs om toelichting te geven over deze bijzondere luidsprekers. De X in de naam SabrinaX geeft aan dat deze nieuwe versie van de kleinste vloerstaander in het assortiment van Wilson Audio nu volledig is opgebouwd uit wat zij X-Material noemen. Dat is een geheime samenstelling van polymeren die een vrijwel perfecte balans heeft tussen stijfheid en inwendige demping.
Als de luidsprekers even later tijdens de luisterset staan te bulderen is een zachte aanraking van de zijkant, de achterwand en de baffle van de luidspreker voldoende om vast te stellen dat er zelfs geen fractie van een Decibel aan muziek verloren gaat in resonanties. Bij deze luidsprekers komt het geluid echt alléén maar uit de luidsprekerunits.
De gebruikte 5e-generatie soft-dome tweeter is in eigen huis ontwikkeld en identiek aan die in het tot de verbeelding sprekende topmodel XVX. Oók noemenswaardig is dat Wilson Audio de fabrikant waarvan zij hun condensatoren betrokken hebben overgenomen, zodat de productie van deze filtercomponenten nu óók in eigen huis plaatsvindt. Dat is belangrijk omdat ze nu condensatoren kunnen maken die exact aan de gewenste specificaties voldoen. Ze zijn nu niet meer afhankelijk van de standaardwaardes die de fabrikant leverde en er hoeven nu dus ook geen (soms oneven) combinaties van verschillende condensatoren meer te worden gebruikt om een paartje luidsprekers meettechnisch identiek te maken. Het voordeel van volledig gelijke wisselfilters is, net als de toepassing van het X-Material, zeer duidelijk hoorbaar in het tijdsdomein en in het fasegedrag.
Luisteren
Voor de luistersessie maakte ik gebruik van een aantal tracks die ik heb bijgedragen aan de HIFI.nl Playlist die op Spotify, Tidal en Qobuz te vinden is. Ten eerste omdat ik deze tracks goed ken en vaker gebruik voor recensies, en dat is in een setting die weliswaar niet vreemd voor me is maar toch anders dan thuis wel een goed idee. Maar ten tweede ook om de Playlist in kwestie nog eens te promoten, want er staat echt heel veel leuke muziek in. Omdat één van de tracks niet op Qobuz te vinden is speelde ik die af van Tidal, maar voor de rest gaf ik de voorkeur aan de beter klinkende Franse streamingdienst.
De aftrap werd verzorgd door de Engelse folktronica-band Tunng. Het nummer Nobody Here van het album Songs You Make at Night begint met vallende regendruppels en een diepe trommel, waarna de flink door de effectenmangel getrokken stem invalt. Het nummer bouwt op naar een break die uitloopt in een heerlijke beat met een elastische bassynthesizer eronder.
Wat me opviel is dat de set, ondanks het ietwat verkeerd ingeschatte (behoorlijk hoge) volume ongelooflijk schoon en dynamisch speelde. Het luisterde zó gemakkelijk weg dat het vermoeden van een oneindige reserve aan controle en power zich direct aan me opdrong. De muziek klonk neutraal maar kleurrijk, alsof hij net in al zijn diepglanzende glorie uit de wasstraat kwam. Het beeld was zéér breed en diep en er speelde zich een heleboel vér links en rechts naast me af. De projectie was ongelooflijk driedimensionaal. Na Tunng was het de beurt aan Sofi Tukker, een Amerikaans duo dat op de EP Soft Animals een aanstekelijk soort synthpop laat horen. Openingstrack Drinkee heeft een diepe baslijn over een lome beat die tot bewegen dwingt. De vrolijkheid spatte er vanaf en opnieuw was de hele ruimte gevuld met muziek. De SabrinaX’en gaan niet putdiep, maar het laag dat er uit kwam was soepel, krachtig en gedefinieerd. Van ‘one note bass’ was absoluut geen sprake. Het volume mocht zelfs nog wat omhoog, want ook hier gaf de set geen krimp. De weergave bleef schoon en doorzichtig. Om te kijken of ik het 3D effect van Tunng kan herhalen speelde ik vervolgens Sa Talaia, van het album Linkwood & Foat. In dit broeierige chillout-epos dwarrelen dubby geluidjes door een kunstmatig verbreed geluidsbeeld dat opnieuw tot vér naast me reikte. Dit kun je alléén horen als de weergave faserein is en ook geen afwijkingen in het tijdsdomein heeft. Zowel de brandschone Grimm MU-1 als de perfect identieke SabrinaX’en zorgden daarvoor, en dat is zeldzamer dan je denkt.
Eén van de allermooiste opnames van dit millennium is wat mij betreft Book Of Romance And Dust van de band Exit North, een samenwerkingsproject tussen ex-Japan drummer Steve Jansen (inderdaad, de broer van David Sylvian) en een aantal Zweedse muzikanten. Jammer genoeg is het uitgerekend deze track die niet bij Qobuz te vinden is. De track Short Of One Dimension klonk desondanks dichtbij en intiem, de stem van Thomas Feiner was prachtig neutraal en iedere kleine bijklank van de mond was op natuurlijke wijze hoorbaar. Omdat er voldoende ‘borst’ onder het geluid zat was de illusie van een echte, voor mij staande zanger zeer groot. De trompet had eenzelfde impact en realiteit en de ruimtelijkheid was weer groot. De afbeelding bleek dus een zeer sterk punt te zijn, maar het allermooiste was dat de SabrinaX’en zich als een paar kameleons telkens aan bleken te passen aan wat de muzikale mix hen oplegde. Iedere track was tot nu toe anders van ‘dimensie’, een bijzondere ervaring die ongetwijfeld mede werd veroorzaakt door het feit dat de luidsprekers geen enkele eigen klank bijdragen aan het geluid.
We zaten met open mond te luisteren en bleven met de volgende track nog even in Scandinavië. In buurland Noorwegen om precies te zijn, met buitencategorie gitarist Terje Rypdal die op het ECM-album Blue met zijn kortstondig bestaande band The Chasers het knoerthard loomfunkende nummer Kompet Går speelt. Deze uiterst dynamische opname is nooit ten prooi gevallen aan de Loudness War en dus lekker dynamisch gemasterd, dus het volume ging nog verder open. Je zou inmiddels wel wat harmonische vervorming van het signaal verwachten op het gespeelde volume, maar de enige vervorming die te horen was kwam uit de scheurende gitaar van Rypdal.
Tot slot – en dat kan bijna geen toeval zijn – nog een track van een ánder Noors muzieklabel dat grossiert in sublieme opnames, namelijk Kirkelig Kulturverksted. Het album Nåde Over Nåde (Genade Boven Genade) van gitarist Knut Reiersrud en organist Iver Kleive opent met het bloedmooie en zeer ontroerende Da Høsten Kom (Toen De Herfst Kwam). De track begint met een klassieke gitaar met kunststof snaren die een folky melodietje speelt. De Sankt Knuts Kirke in Odense, Denemarken, waarin de opname is gemaakt, verscheen als bij toverslag in zijn geheel in de luisterruimte bij Hifi Solutions. We hoorden de ruimte, de nagalm van de gitaar, het aanblazen van het orgel en we konden de wierook bijna ruiken.
Toen na een kleine 20 seconden het kerkorgel inviel hoorden we dat meters ver achter de luidsprekers, tot een prachtig pedaalregister de ruimte vulde. Ongeveer halverwege het nummer speelt Kleive een prachtige solomelodie op het orgel die een eind bóven de luidsprekers leek te staan, de weergave was opnieuw volledig driedimensionaal. Toen de laatste klanken waren weggestorven keken we elkaar aan en zeiden: “Poehee, dát was mooi!”
Concluderend
Al teruglezend blijkt dat ik best wel een beetje ‘star-struck’ ben door deze set, maar ik kan écht niet anders dan er in zeer lovende woorden schrijven, Dat ik me daarbij onvermijdelijk van enige stijlfiguren als hyperbolen en metaforen bedien moet men mij maar vergeven, het klonk gewoon heel erg prachtig en dat laat zich in een strikt neutrale rapportage nu eenmaal wat lastig uitdrukken.
Aan de hand van deze luisterervaring zijn in aantal dingen vast te stellen, namelijk dat de apparatuur en kabels van Grimm Audio, Accuphase, CrystalConnect en Wilson Audio tot de top behoren. Het is geen goedkope set, alles bij elkaar toch ruim 50.000 euro, maar hij kan dan ook dienen als voorbeeld wanneer je iemand wil laten horen wat het verschil is tussen goede hifi en echte high-end. Wat óók geconcludeerd mag worden is dat Rick deze set met gevoel voor muziek heeft gecombineerd en opgesteld en dat de gastvrijheid van deze Amsterdamse winkel nog van hetzelfde hoge niveau is. Ik hoefde alleen maar te luisteren en te genieten. En me af te vragen hoe ik dat in hemelsnaam weer allemaal moest gaan verwoorden. Nou, zó dus…
De Set
Accuphase E800: 14.990 euro
Accuphase DAC50 insteekkaart: 1.200 euro
Grimm MU1: 9.800 euro
CrystalSpeak Ultra Diamond 2 x 2,5 meter: 7.590 euro
Wilson Audio SabrinaX: 24.490 euro/paar
Hifi Solutions | Muiderstraat 13-17 | www.hifisolutions.nl