In Nederland is het begrip shopping mall nog nauwelijks doorgedrongen en beschouwen velen het als een dagje vertier bij slecht weer. In de USA en (misschien onverwacht) in Polen is het echter een heel normaal begrip. Van kleding tot dagelijkse boodschappen, van luxe artikelen tot huishoudelijk, van exotisch eten tot popcorn in de bioscoop, een mall zorgt voor een totaalervaring en brengt in een fantastische opzet onder één dak alles wat een consument zich wenst. Daar hoort ook audio en beeld bij, getuige de succesvolle opzet van Denon Stores in malls in Polen, Tsjechië, Litouwen, Duitsland en Nederland. | Fotografie: Erwin van den Bulk.
Gevestigd in Westfield Mall of the Netherlands vinden we de eerste Nederlandse Denon Store, met een ruime keuze aan merken. Iets verderop zal een Bang & Olufsen Brandstore geopend worden, een samenwerking met Audio Forum.
Met de komst van Westfield Mall of the Netherlands en de Denon Store zijn Leidschendam en Audio Forum in één klap op de kaart gezet.
Denon Store en Audio Forum
De Denon Store en Audio Forum vormen samen de winkelketen van een grote Poolse distributeur van audio en video, gespecialiseerd in het leveren van een eenvoudige in-ear tot high end. De winkels dragen verschillende namen: Audio Forum wordt gebruikt in een winkelstraat, Denon Store indien gevestigd in een shopping mall.
Dat onderscheid heeft alles te maken met de namen van de winkels in de mall, waarvoor merknamen eerder gebruikt worden dan winkelnamen, of winkelstraten waar juist een bedrijfsnaam past.
In het totale aanbod maakt Denon Store en Audio Forum geen enkel onderscheid. Wel is er onderscheid in het gepresenteerde aanbod, wat weer alles te maken heeft met het beschikbare vloeroppervlak van de winkel, dat in een mall altijd wat minder zal zijn dan in een winkelstraat beschikbaar komt.
In Leidschendam wordt in de Denon Store in een riante opzet elk plekje benut, zonder de klant te overweldigen met apparatuur. Reiken de contacten van de Poolse moedermaatschappij tot in Nederland, de Denon Store krijgt zijn producten grotendeels gewoon van de Nederlandse distributeurs. Ook voor zover er voorraad in Nederland ligt als u iets besteld via de internationale webshop. Met zijn bijna 30 winkels en oprichting in 1978 is Audio Forum een stevige speler in de markt en zal dat gaan bewijzen in Nederland.
Westfield Mall of the Netherlands
Een shopping mall stelt bijzondere eisen aan een winkel en het personeel. In Leidschendam werken zeven mensen elke dag voor de Denon Store. Met openingstijden door de week van 10.00 tot 20.00 uur, op maandag van 11.00 tot 20.00 uur en op zondag van 12.00 tot 18.00 uur moet dat ook wel. Reken daarbij dat een weekend rustig 50- tot 60.000 bezoekers kan trekken, dan snapt iedereen dat 4 à 5 mensen (en 3 op weekdagen) een must is. Een extra personeelsuitbreiding vanwege de B&O Brandstore is binnenkort noodzakelijk.
De heel brede klantenkring van de Denon Store komt uit geheel Nederland. Niet zelden staat in de winkel iemand uit de Noordelijke provincies zij aan zij met een klant uit Limburg of Zeeland. Wie de nodige kilometers achter de rug heeft en besluit tot aankoop, wil zijn keuze graag mee naar huis nemen. Daarin is de Denon Store redelijk uniek, er is elders in de mall een grote opslag zodat alles uit voorraad leverbaar is.
In het onverhoopte geval dat een product er echt niet ligt, dan wordt het gewoon thuis afgeleverd, veelal door een eigen medewerker. Staat u wat verder weg geparkeerd, dan wordt uw aankoop naar uw auto toegebracht. Service, klantgericht werken, het presenteren van een aantrekkelijk aanbod, het zijn gewone, dagelijkse dingen voor de medewerkers van de Denon Store. Omdat de shopping mall in deze opzet nieuw is voor Nederland en de Nederlandse klant nieuw is voor Audio Forum zal het aanbod en de presentatie van merken in de winkel dynamisch zijn in het eerste jaar.
Audiomerken
Waarschijnlijk wilt u nu wel eens weten wat het aanbod behelst. Welnu, bekende namen als Focal, Naim Audio, Bowers & Wilkins, Marantz, Denon, DALI zult u in ieder geval aantreffen. Misschien wat minder bekend zijn Polk Audio, Definitive Technology en In-Akustik. Of het huismerk van Audio Forum met de naam Wilson. Het zal u mogelijk verbazen dat op het winkeloppervlak van 100m2 Naim vertegenwoordigd is met de Classic Line, Focal de Sopra presenteert en van Denon en Marantz bijna alles staat opgesteld.
Als ik u meeneem door de winkel en de luisterruimte, dan staan boven Focal, DALI en Bowers & Wilkins naast elkaar te pronken. Aangestuurd met Naim, Denon of Marantz. Loop ik via de trap naar beneden, dan is er een ruime hoeveelheid kabels van QED, In-Akustik, Dali en Wilson te vinden. Opgehangen naast in-ears en andere oordopjes van Bowers & Wilkins, Soundcore en Jays.
In de home cinema hoek wordt ruime aandacht gegeven aan Denon Heos, naast de diverse luidsprekermerken met subwoofers, center en surround weergevers. Wie het bescheidener wil houden aan de tv heeft een keuze uit verschillende soundbars. Mag het luxer en design zijn, dan staat vooralsnog B&O in de Denon Store tot de eigen winkel geopend is. Iets kan ook een klein prijskaartje dragen, zoals een Wilson luidspreker uit de Exclusive reeks, of een Bluetooth-speaker van Jays of Anker.
Totaalaanbod
Liever een hoofdtelefoon? Wat te denken van een fraaie Focal, waarbij het aanbod loopt van Celeste tot aan de Utopia. Daarbij past uitstekend een Naim Uniti Atom Headphone versterker. Denon gaat van de eenvoudige noise cancelling voor onderweg tot het AH-D9200 topmodel. DALI, Bowers & Wilkins en B&O zijn direct te beluisteren. Liever geen hoofdtelefoon maar overal in huis geluid? Met Denon Heos vult u de keuken, de badkamer, het thuiskantoor, de woonkamer en andere ruimtes met handige, actieve en compacte systemen.
Een vleugje nostalgie en de oude grammofoonplaten van zolder halen? Pro-Ject en Marantz platenspelers kunnen worden afgeregeld of meegenomen. Net als accessoires om vinyl en diamant schoon te houden. Liever streamen van muziekdiensten als Spotify, Amazon, Qobuz, Deezer, Tidal en internetradio? Denon, Naim, Marantz en andere merken draaien er de hand niet meer voor om.
De jonge medewerkers van Denon Store, of zo u wilt Audio Forum, zijn zich terdege bewust van de interesse in gaming en laten graag horen wat een behoorlijk systeem van Denon of Marantz kan toevoegen aan de beleving. Want een snelle computer en een helder beeld combineer je met een geluidservaring die past bij de game. In stereo of ultiem in surround. Met een Polk of Wilson luidspreker is dat betaalbaar te houden.
Wie de open façade herkent in de Westfield Mall of the Netherlands kan zonder schroom de winkel binnenlopen. Het uitnodigende karakter, het hoge plafond en de in coronatijd zo belangrijke verversing van lucht zorgen voor een aangenaam klimaat. Waarna een klant in overleg met de winkelmedewerker middels een schakelpaneel een eerste keuze kan maken. Daarna wordt de keuze in de luisterruimte boven aangesloten voor een luistersessie. Zich bewust van de beperking in ruimte en het niet kunnen presenteren van alle 30.000 artikelen uit het pakket van Audio Forum, wordt veel gewerkt met demo’s aan huis. Een medewerker van Audio Forum komt vrijblijvend langs om samen met de klant een optimum te bereiken. Voor de B&O store gaat dat nog een stap verder, in samenwerking met architecten kan een multiroom systeem worden opgezet of kunnen luidsprekers in een woonomgeving naadloos worden geïntegreerd.
Samenwerking met architecten, installateurs en bouwkundigen is voor het bedrijf Audio Forum in Nederland nog nieuw, de ervaring van de medewerkers op dat gebied is ruim aanwezig. Heeft u een keuze gemaakt maar wilt u nog even nadenken, dan is er de webshop van het moederbedrijf. De Denon Store in de mall mag altijd uw aanspreekpunt zijn, ook voor web-aankopen. Al is een keuze in de winkel interessanter voor het tunen van systemen en het regelen van een thuisdemo. Oh ja, voor beeld is de Denon Store vaak een servicepunt. Een tv of beamer is leverbaar, veelal in combinatie met een audio systeem. Voor de B&O Brandstore ligt dat anders, Bang & Olufsen levert immers graag een tv-toestel als design object voor de leefruimte. In de Denon Store ontbreekt het aan ruimte om beeld in de breedte aan te kunnen bieden.
Een beleving
Het is al eerder aangehaald, werken in Westfield Mall of the Netherlands is geen sinecure voor de medewerkers van de Denon Store. Er is gezocht naar een plek in de mall waar gericht publiek komt, zodat serieus ingegaan kan worden op de specifieke eisen van de klant en het aanbod. Een gesprek tussen klant en verkoper zal zelden of nooit worden onderbroken door een vraag naar een telefoonhoesje, een setje batterijen of Apple oortjes. De Denon Store verkoopt beleving en emotie, daarvoor moet je met gedrevenheid en plezier kunnen verkopen naast het correct voorlichten van de klanten. Geen drempel opwerpen als de open façade is gepasseerd.
Tel daarbij op dat primeurs vanuit de moederorganisatie heel snel beschikbaar zijn, dat het merkenaanbod groot is en de voorraad verborgen in de mall ieders voorstelling te boven gaat. Kijk in de Westfield Mall of the Netherlands gerust eens naar de veilige winkelomgeving, de schone vloeren en glimmende ruimtes. Het plezier in winkelen wordt daarmee vergroot. Maak gebruik van het ruime aanbod in de mall voor een hapje en een drankje.
Komt u met uw partner in de buurt van de Denon Store, splits dan niet op maar loop eens samen naar binnen. Muziek is voor samen, en wat is er nou leuker dan in overleg audio kopen waar ieder gezinslid voor lange tijd plezier van gaat hebben?
Denon Store / Audio Forum B.V.
Kornoelje 3 | 2262 AX Leidschendam
www.nl.audioforum.eu