De 21ste eeuw was de start van het digitale tijdperk met een aantal nieuwe internetgestuurde branches als gevolg. Met de opkomst van het internet en een constante stroom aan nieuwe technologieën lijken de mogelijkheden eindeloos. Het zorgde ervoor dat de meerderheid van de bedrijven hun verkoop en andere diensten naar online verplaatsen. In het volgende lijstje bespreken we een aantal van de meest snel groeiende digitale industrieën van dit moment.
Externe bijdrage – dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van HIFI.NL
De iGaming industrie
Onder iGaming verstaan we online gokken: onder andere tafelspellen als blackjack, poker en slots. Dankzij verbeterde technologie wordt het spelen in online casino’s steeds gemakkelijker en aantrekkelijker. Grote casino’s bieden apps voor je smartphone of tablet wat gokken vanaf elk apparaat toegankelijk maakt.
Door de sterke groei zijn steeds meer overheden bezig met het legaliseren en beter reguleren van de industrie. In Nederland kunnen we vanaf dit jaar de wet voor Kansspelen op Afstand verwachten. Aan de hand van deze wet kunnen online casino’s legaal een licentie verkrijgen van de Nederlandse Kansspelautoriteit. Daarbij neemt het spelaanbod en de betaalmogelijkheden steeds meer toe. Onder iGaming behoren ook wedden op sport. Zowel traditionele sporten als virtuele sporten en e-sports worden aangeboden bij sportweddenschappen. De e-sports branche op zich groeit exceptioneel.
De E-Commerce industrie
Het is waarschijnlijk geen verrassing dat E-Commerce een snel groeiende industrie is. Het begrip staat voor elektronische handel en het omvat alle online winkels. De voornaamste reden waarom e-commerce zo populair is, is omdat het perfect pas bij de hedendaagse consument. Grote bedrijven zoals Alibaba, Amazon en eBay verwerken miljoenen pakketjes per dag. Naar de winkel gaan is tegenwoordig meer een luxe dan noodzaak en de gemiddelde mens bestelt maar wat graag online.
De websites van e-commerce bedrijven zijn speciaal ingericht om het bestelproces zo eenvoudig en snel mogelijk te maken. Consumenten waren in het begin nog angstig waren om online te bestellen bij zaken zoals de Chinese Alibaba maar deze e-commerce bedrijven hebben zich bewezen.
De Cybersecurity industrie
Met de groeiende aanwezigheid van bedrijven online neemt de vraag naar cybersecurity vanzelfsprekend toe. We bevinden ons in een digitaal tijdperk waarbij het belang om onze gegevens te beschermen steeds sterker wordt. Om deze reden is cybersecurity een bijzonder snel groeiende industrie. Hackers worden steeds vernuftiger, daarom zullen cybersecurity bedrijven steeds moeten evolueren om gegevensinbreuken en schendingen van privacy tegen te gaan. De groei van E-commerce is direct gerelateerd aan de stijgende populariteit van cybersecurity, consumenten willen immers veilig kunnen blijven kopen zonder te veel complicaties.
De Digitale Marketing industrie
Bedrijven kunnen er niet meer omheen want zonder online aanwezigheid tel je niet meer mee in het huidige ondernemingsklimaat. De Digital Marketing agencies schieten uit de grond als paddenstoelen en begrippen als optimalisatie, backlinks, keywords en SEO klinken niet langer onbekend. Naast een geoptimaliseerde website voor zoekmachines hebben de meeste bedrijven een aantal sterke social media kanalen. Als oplossing zijn er de social media bedrijven die ondernemingen helpen om hun zichtbaarheid te verbeteren. De gedachte achter digitale marketing is om meer publiek naar een website te trekken en verkopen te stimuleren.
De EdTech industrie
De pandemie zorgde voor een enorme ontwikkeling in de educatie sector. Door het gebrek aan contacturen moesten scholen snel met een oplossing komen om leerlingen en studenten van kwalitatief onderwijs te voorzien. De EdTech industrie draait om het verbreden van mogelijkheden om eenvoudig online lessen te volgen. Een aantal onderdelen van deze branche zijn virtuele klaslokalen, whiteboards en programma’s zoals Zoom en Magister. Verder worden mobiele apps voor smartphones steeds vaker ontwikkeld voor studenten. Diverse bedrijven zijn bezig om technologieën te gebruiken om de ontwikkeling en resultaten van studenten te verbeteren.