NIEUWS

20 jaar Music Emotion

Rob Nijman | 12 november 2025

Twintig jaar geleden, in het najaar van 2005, plofte het eerste nummer van Music Emotion op de mat. Of dat alleen bij de twee uitgevers was, of ook bij de allereerste abonnees durven we niet te zeggen, maar wat we wel weten is dat die laatste groep snel groeide. Een nieuw blad, geboren uit liefde voor muziek, techniek en de emoties die die twee samen kunnen oproepen.

Nu, twee decennia en een handvol weken later, is er daarom niet alleen sprake van een indrukwekkende mijlpaal, maar ook van een bevestiging van de passie, inspiratie en vakmanschap die tot honderden edities van het magazine geleid hebben. Namens het hele team van HIFI.NL feliciteren we onze concullega’s van Music Emotion – Ivo van den Broek en René van der Geld – dan ook van harte met dit bijzondere jubileum.

Music & Emotions

Twintig jaar ‘Music & Emotions’, zoals een niet nader te noemen voormalig uitgever van HIFI.NL het placht te zegen, dat is een flinke stapel papier. Ruimschoots tweehonderd nummers, om preciezer te zijn, want zoals de belofte in een nieuwsberichtje dat in het najaar van 2005 op HIFI.NL verscheen al luidde: “het nieuwe magazine verschijnt 11 keer per jaar.” Dat bericht halen we niet voor niets aan, want het is leuk om nog wat meer uit die eerste uiting te putten.

“Music Emotion is een blad dat is ontstaan uit een stukje onvrede omdat volgens ons de klant niet optimaal bediend wordt. Er kan méér en het is vaak te weinig. Daarom hebben wij besloten de diepte in te gaan. Testen worden breder en gaan echt meer inhoud brengen. Drie pagina’s per getest onderdeel is onze algemene standaard en daar willen we ons, als het even kan, aan houden.”

Ivo van den Broek en René van der Geld, ergens in de allereerste jaren

“Een blad met méér.” Niet zomaar een slogan, maar een programmaverklaring. Uit de al aangehaalde aankondiging sprak een duidelijke visie: de consument verdiende diepgang, inhoud en passie. Testen moesten niet oppervlakkig blijven, maar echt iets vertellen. Drie pagina’s per product als uitgangspunt – de toon was gezet. “Ieder product heeft op deze manier meer mogelijkheden zich optimaal te presenteren en de lezer krijgt de informatie die hem echt steunt bij het doen van een eventuele aankoop.”

Waar veel internationale audiobladen zich richtten op technische details en droge specificaties, bracht Music Emotion bovendien iets anders: beleving. De emotie van muziek werd niet voor niets in de titel verankerd. Dat maakte – en maakt – ‘ME’ een unieke speler in het medialandschap.

Tijdreisje

Wie het eerste nummer vandaag openslaat, waant zich in een andere wereld. De iPhone bestond nog niet, cd’s stonden nog fier in de kast, en streaming was een futuristisch idee. In dat eerste nummer stond onder meer een review van de VTL S400 buizenversterker – een high-end apparaat van bijna 24.000 euro. Het idee is duidelijk: Music Emotion ging voor kwaliteit, maar wilde tegelijk de volle breedte van de markt beslaan – van instapklasse tot het meest verfijnde high-end. In de jaren die volgden, veranderde de wereld razendsnel (streaming, anyone), maar de kern bleef hetzelfde: muziek, emotie en de menselijke factor. Het blad bleef dan ook trouw aan de beleving – de kippenvelmomenten, de tranen bij een mooie opname, de pure vreugde van een goed afgestemde set.

Wie de geschiedenis van Music Emotion in stappen bekijkt, ziet niet alleen een magazine dat meegroeit, maar ook een redactie die trouw blijft aan haar eigen koers. Rond de vijfde verjaardag, om in mooie ronde stappen te blijven denken, kijkt de redactie terug op een mooie eerste periode van groei. Het blad heeft zijn plek gevonden bij een loyale lezersgroep en wordt erkend als autoriteit in de Benelux.

Het tijdschrift is dikker, de fotografie rijker, de toon persoonlijker. De naam Music Emotion is synoniem geworden met hoogwaardige journalistiek in de wereld van audio. Als we weer even in de eigen berichtgeving duiken, zei Ivo van den Broek daar tegen HIFI.NL zelf het volgende over. “Op de redactie hebben er in den beginne discussies en gesprekken plaatsgevonden waaruit een redactieformule is gerold waar we ook achter staan. Zo kunt u in Music Emotion verwachten: vele diverse testen van alles dat met beeld en geluid te maken heeft in iedere prijsklasse, fabrieksbezoeken, trends en ontwikkelingen, voor- en nabeschouwingen op (inter)nationale shows en beurzen, dealerbezoeken, lp/(sa)cd/dvd en blu-ray recensies en het laatste nieuws van het audio/video front. Verder zijn we uiteraard dol op (inter)nationale primeurs! Dit is zoals u ziet geen alledaagse opsomming, wij hebben geprobeerd om met Music Emotion de goede dingen te behouden en een welkome aanvulling te bieden op het bestaande. Wij zijn in ieder geval enthousiast en hopen dat wij u ook iets ‘meer’ te bieden hebben.”

Online avontuur

Een blad ‘met meer’ blijft het uitgangspunt, waardoor de redactie vervolgens ook haar online aanwezigheid versterkt – op zoek naar een digitaal platform om met de recensies en reportages een groter publiek te bereiken. Music Emotion blijft trouw aan zijn papieren lezers, maar omarmt ook de kracht van internet – een logische stap in een tijdperk waarin luisteren en lezen steeds vaker digitaal samenkomen. 

De cover van het tiende jubileum in 2015

Aangezien ‘hifi’ en ‘online’ al snel naar HIFI.NL leiden, wordt er in 2011 een samenwerking gelanceerd: het domein music-emotion.nl linkt vanaf dan door naar hifi.be/musicemotion, waar je digitale versies van oude en previews van aankomende Music Emotion magazines kon verwachten.

We maakten er tevens een mooie selectie van recensies en verslagen uit actuele edities, zodat een redactioneel uitgelicht deel van Music Emotion artikelen ook online te vinden is. Het partnerschap tussen Music Emotion en HIFI.NL ging namelijk verder dan de wederzijdse promotie van twee op zichzelf staande media. “We willen het beste van twee werelden aan onze gezamenlijke lezers aan gaan bieden: de snelheid en het gemak van internet en de digitale omgeving, en de diepgang en rust van een goedgevuld magazine, waarmee je uitgebreid in je favoriete stoel kunt wegzakken”, zo werd de lancering ingeluid.

Zo’n vijf jaar geleden – we blijven lustrumstapjes maken – stopte die samenwerking met HIFI.NL. Het was voor Music Emotion tijd om op eigen benen te staan in het online uitgeversland. Een belangrijke katalysator voor die stap was de verkoop van onderdelen van Zhomer Media, waar tot dat moment zowel HIFI.NL, FWD Magazine en de titels homecinemamagazine.nl, smarthomemagazine.nl, wearablesmagazine.nl en tabletsmagazine.nl onder vielen. HIFI.NL ging naar Ivo Meijer en Aart van der Giezen, waar het sindsdien een heel fijn thuis heeft, en alle andere titels kwamen bij Ivo en René te liggen.

De focus verschuift dan naar het eigen online platform FWD.nl, waarin Music Emotion een vaste plek krijgt en het bereik van alle voormalige Zhomer-titels (met uitzondering dus van HIFI.NL) werd gebundeld. Artikelen uit de papieren Music Emotion ook op HIFI.NL publiceren was niet langer logisch, waardoor de wegen scheidden.

De weg FWD

Onze samenwerking kwam dus tot een einde, maar in vriendschappelijke verstandhouding. Op FWD.nl krijgt Music Emotion een vaste nieuwe plek: het domein music-emotion.nl gaat sindsdien naar fwd.nl/audio/music-emotion. De printeditie blijft uiteraard bestaan, terwijl de online omgeving een nieuwe generatie lezers moet bereiken.

Wat Music Emotion al die jaren onderscheidt, is niet alleen de inhoud, maar vooral de toon. De schrijfstijl is persoonlijk, soms ondeugend, altijd bevlogen. Of het nu gaat om een luistertest, een reportage bij een fabrikant, of een interview met een muzikant: de liefde voor muziek spat van de pagina’s. Na twintig jaar is ‘ME’ met recht uitgegroeid tot het beloofde ‘meer’ dan een tijdschrift. Het is een platform geworden waar de werelden van muziek, technologie en emotie samenkomen.

Voor ons bij HIFI.NL is Music Emotion altijd een bijzondere naam geweest. In de beginjaren werkten we nauw samen, deelden we artikelen en idealen, en bouwden we gezamenlijk aan de zichtbaarheid van de hifi-wereld in Nederland en België. Toen onze wegen zich later scheidden, bleef er vooral respect over. Concurrentie? Natuurlijk. Maar in een niche als de onze is er vooral kameraadschap. We delen dezelfde passie: het geloof dat goede muziek en goede apparatuur het leven mooier maken. En dat verdient niet alleen aandacht, maar ook samenwerking – hoe verschillend onze platforms inmiddels ook zijn ingericht.

Naar de volgende twintig

Twintig jaar is een indrukwekkende mijlpaal, maar geen eindpunt. De wereld van audio blijft zich ontwikkelen. Streaming, spatial audio, kunstmatige intelligentie, en duurzaamheid zullen de komende jaren het speelveld opnieuw vormgeven. Music Emotion zal ook daarvan met kennis, humor en enthousiasme verslag doen.

Namens het hele team van HIFI.NL willen we Ivo, René en iedereen die in de afgelopen twintig jaar
aan Music Emotion heeft bijgedragen, feliciteren met dit prachtige jubileum! 


EDITORS' CHOICE