REVIEWDavone

Review Davone Meander: Deens design heruitgevonden

Harro Tillema | 23 december 2021 | Davone

Het Deense Davone is heel goed op weg om met haar prachtig ontworpen luidsprekers en muzieksystemen een plek in het hart en de huiskamers van vele muziekliefhebbers te veroveren. Waar voorheen design en geluidskwaliteit niet altijd pasten bij elke lifestyle, is het Davone gelukt om design, lifestyle en geluidskwaliteit met elkaar in het prachtige Meander multiroom muzieksysteem te verenigen.

• Prachtig design
  • Erg goede geluidskwaliteit
  • Simpele bediening
  • Compleet en schaalbaar systeem
  • Roomcorrectie en toonregeling via app

• Geen bedieningsknoppen op behuizing
  • Geen analoge ingangen

De Deense luidsprekerfabrikant Davone behoeft inmiddels geen uitgebreide introductie meer. Er zijn ondertussen al meerdere mooie reviews gepubliceerd en zijn de creaties van Davone al op verschillende Hi-Fi en lifestyle shows aan het publiek gepresenteerd. Eén eigenschap verbindt alle creaties van de Deens/Nederlandse luidsprekerfabrikant. Namelijk, de uitstekende geluidskwaliteit. | This review in English, click here | En français, cliquez ici

We maken voor het eerst kennis met de laatste creatie van de vriendelijke Davone eigenaars Paul en Debby, de Davone Meander, tijdens het druk bezochte Dutch Audio Event in Veldhoven. Ondanks dat we de Meander al een paar maal op het scherm hebben mogen aanschouwen, zijn we beslist onder de indruk van het eigenzinnige design van deze fraai gevormde actieve hifi-speaker. En eigenlijk doen we 'm met de betiteling ‘speaker’ meteen te korte. De Davone Meander is namelijk een volwaardig streaming muzieksysteem waarbij geen additionele componenten nodig zijn. Steek de netstekker in het stopcontact en de Meander is vrijwel direct klaar voor gebruik.

Meander(s) dan anders

Davone is anders dan anders. Deze Davone Meander is op zijn beurt weer anders dan andere Davones. En eigenlijk zijn alle Davone luidsprekers anders dan de overige modellen in de line-up. Het is een beetje als die hele leuke blonde buurvrouw met de vele kinderen die allemaal net niet op dezelfde vader lijken en we toch al snel bestraffend naar de melkboer zouden kijken. Ware het niet dat dit de buurvrouw eigenlijk nog wel mysterieuzer en nóg leuker maakt. En aan de kinderen ligt het al helemaal niet. Deze spelen allemaal even vrolijk alleen en met elkaar. Zo is het maar net met de creaties van het bedrijf Davone, maar dan wel op een relatievriendelijke manier.

De Meander is al helemaal een afwijkend model. We moeten heel eerlijk bekennen dat het design van deze fraai gevormde Davone op de plaatjes niet optimaal tot zijn recht komt. Maar dat is al snel met mooi gevormde objecten. Deze moeten niet op platte manier op het scherm worden bekeken, maar in real-life worden aanschouwd en teder worden betast om de maximale appreciatie te verkrijgen die ze verdienen.

Nadat we het muzieksysteem tijdens het Dutch Audio Event van verschillende kanten hebben geïnspecteerd en de kwalitatief hoogwaardige materialen hebben betast wordt het duidelijk dat dit niet zomaar een ontwerp betreft, het is eigenlijk een huzarenstukje. Behalve dat het kegelvormige ontwerp van de behuizing van de Meander verre van eenvoudig is om te maken, heeft ontwerper Paul Schenkel ook de rand zodanig afgeschuind dat er optisch een speelse vorm wordt bereikt. Meander is overigens heel treffend een synoniem voor een kronkelende of slingerende rivier. Dit snijdt dus hout. Samen met de opwaarts gerichte baffle met mooi afgeronde randen en het fraai gevormde stalen voetje is het design echt helemaal af. Wij zijn zeer gecharmeerd van de walnoot afwerking, maar voor de liefhebbers is de meander ook in blank geolied eiken verkrijgbaar.

De Meander kan als zelfstandige stereo unit in de ruimte worden neergezet. Binnenkort zal Google het naar verwachting mogelijk maken om via de Home app met low latency naar een linker en rechter kanaal te casten. Voor een volwaardige stereoweergave kan de Meander dan met een tweede Meander worden gecombineerd. Wij zien dit vooral een hele mooie configuratie in ruimere woonkamers waarbij deze actieve systemen meer als minimalistische ‘statements’ worden neergezet. Als muzikale sculpturen zeg maar.

Hiermee betreedt Davone niet alleen het lifestyle terrein van concullega Bang & Olufsen, Davone kan de competitie – als ze dit zou willen – moeiteloos aan. Op het designvlak onderscheiden beide merken zich overduidelijk van de grijze massa en durven beide anders te zijn. We zijn beslist onder de indruk van de meer technische lifestyle producten van B&O, maar hebben zeer zeker een zwak voor de prachtige, meer op lifestyle gerichte en organisch ogende hifi-oplossingen van Davone. Uw auteur vindt dat Davone net even een stapje verder gaat op het gebied van Deens design. De materialen zijn mooier, het design is spannender en de oplossingen van Davone klinken in onze getrainde oren geluidstechnisch net even een streepje beter.

Geluidskwaliteit

Waar veel actieve luidsprekers of muzieksystemen een nogal proactief werkende DSP hebben waarmee het geluid al vrij snel gekleurd, te dik en over-dynamisch de ruimte in wordt geworpen, doet deze Meander dit veel meer gedistingeerd. Geen diep en rommelig laag, geen tenenkrommende midbas en geen verkouden weergave van zang en stemmen. Nee, deze Meander klinkt heel open, neutraal en dynamisch. Vooral heel Europees. Soms bijna een beetje timide, in de goede zin van het woord.

Davone geeft aan dat de klankeigenschappen het best tot recht komen bij plaatsing aan een lange wand en niet in de hoek van de ruimte. Aangezien we niet heel veel vrije lange wanden in onze ruime woon- en eetkamer hebben, kiezen we er tegen goed advies in toch voor de speaker in een hoek van onze eetkamer te plaatsen. We verwachten dat veel Davone Meander luidsprekers in de praktijk ook in een hoek zullen worden neergezet. De Meander heeft wanden en plafond nodig om de muziek ruimtelijk de ruimte in te projecteren, dus we verwachten dat dit wel goed komt. Wij hebben bij het plaatsen een afstand aangehouden van zo’n 30 centimeter tot de zij- en achterwand en de Meander voelt zich hier hoorbaar op zijn plek. De midrange heeft een goede definitie en het midlaag sluit heel mooi aan op het tot 35Hz doorlopende sublaag. Deze speaker zal met zijn prettige klankbalans nooit zwaarmoedig of opdringerig op de luisteraar overkomen.

Een van de redenen van de goede geluidskwaliteit is de keuze van Davone om de 4 units van een paar van haar Davone Twist DSP luidsprekers in een enkele behuizing te bouwen en deze opwaarts te richten. Een methode die in de jaren ’70 ook werd gebruikt bij, bijvoorbeeld, de OA12 en OA14 luidsprekers van het Zweedse Sonab.

Ondanks dat de imaging eigenschappen voor een dergelijk ontwerp prima zijn, is de beleving niet te vergelijken met een set traditionele of actieve hifi-speakers zoals de Davone Twist. De muziekweergave komt bij deze Meander door de aard van de speaker vooral vanuit één punt. Net als bij de natuurlijke weergave van zang, piano, gitaar enzovoort. Dankzij de bouw en reflecties is het ruimtelijk effect aanwezig, maar verwacht bij een full band geen kamerbrede soundstage. Hier zijn toch echt twee speakers voor nodig, maar dit kan zoals al eerder vermeld binnenkort ook met de Meander.

Gebruiksgemak

Dit muzieksysteem is ontwikkeld voor streaming multiroom toepassing en laat zich met behulp van de Google Home app eenvoudig configureren. Hiermee integreert het muzieksysteem zelfs met smarthome oplossingen en laat deze speaker zich gemakkelijk met spraakcommando’s bedienen. Wij werken ondertussen al een paar jaar met Google Home en moeten bekennen dat dit tot op heden een van de meest intuïtieve systemen is die het minst de fout ingaat bij het ontvangen van spraakcommando’s.

De bediening van dit muzieksysteem kan niet eenvoudiger. We kunnen door de implementatie van Wi-Fi, Chromecast en Apple AirPlay2 direct muziek vanaf de Spotify en Tidal muziekapps streamen. Gebruikt u Roon, dan werkt de Davone Meander hier ook perfect mee samen via Chromecast. Wilt u muziek vanaf uw NAS of muziekserver streamen, dan kan dit via DLNA. Maak hierbij simpel gebruik van een universele DLNA app of van de muziekapp van uw eigen NAS. Hiermee is het op het gebied van connectiviteit heel dik in orde.

Nadat we de handleiding grondig hebben doorgenomen leren we dat deze speaker ingebouwde room correction bezit. Na het opstarten van de app vindt deze het Davone muzieksysteem vrijwel direct. Hierna is het een kwestie van op het corresponderende knopje drukken waarna de Davone op significant volume witte ruis laat horen.

Vervolgens laat de app via de in de smartphone ingebouwde microfoon de originele gemeten curve zien en bepaalt vervolgens een alternatieve curve waarvan de app vindt dat deze het best klinkt. Naar ons gevoel levert de correctie assistent na een eerste inregelronde net even een fractie teveel aan laag en besluiten het geluid verder handmatig op smaak te brengen met de bas, midrange en treble regelaars via dezelfde app. Nadat we een tweede inmeet ronde hebben gedaan waarbij we meer aandacht besteden aan het inmeetproces, de microfoon van onze iPhone 11 Pro beter hebben gericht en de speaker wat meer lucht hebben gegeven klinkt de Meander al een stuk beter. Na deze kalibratieronde hebben we geen behoefte de klank handmatig verder af te stellen.

Luisteren

We gebruiken voor onze luistersessies uiteraard de Tidal app via onze iPhone. We selecteren de juiste ruimte en spelen een hele collectie aan bekende en minder bekende albums in verschillende genres af. Wat ons vooral opvalt is de heerlijke ongedwongen muzikale geluidsweergave die deze Davone Meander produceert. De muziek vult de ruimte in overvloed. Zelfs de weergave van de laagste frequenties rollen heerlijk door de ruimte en we missen de tweede luidspreker eigenlijk niet. We luisteren nu echter wel op een andere manier. We gaan er nu minder snel actief voor zitten en we voelen minder de aandrang om de exacte positie van de verschillende instrumenten in de soundstage te beoordelen. Nee, we genieten van muziek tijdens het schrijven van reviews, terwijl we voor onze klanten aan het werk zijn en wanneer we onze middaglunch nuttigen.

Zodra de kinderen thuis zijn, worden de oordopjes van de smartphones uitgedaan en streamen ze eenvoudig via Spotify Connect verder via de Davone Meander en wordt het huiswerk onder het genot van de playlists gedaan. De Davone gaat op de dag eigenlijk niet meer uit. En dit is waar het in onze beleving om gaat. Bij deze Meander draait alles om muziek en klinkt echt heel goed. We prijzen de midrange definitie waarbij we zang en stemmen duidelijk kunnen verstaan. We genieten van de precieze detaillering waarbij niets in de muziek verborgen blijft. Het laag heeft een krachtige punch, waarmee we ongegeneerd op de maat mee tappen en wanneer de muzikant de drang voelt om heel speels een octaaf lager te spelen, de katten soms zelfs een paar centimeter van (of onder) hun initieel ingenomen plek schieten. Aan dynamiek en uitgangsvermogen echt geen gebrek, maar alles wordt op een zeer geraffineerde manier de gehoorgang ingeleid.

Eindoordeel

Davone heeft met deze Meander een innovatief designer muzieksysteem ontwikkeld waarmee op een ongedwongen manier naar muziek kan worden geluisterd en deze op een hele intuïtieve manier met de smartphone kan worden bediend. Het muzieksysteem vindt al snel een heel mooi plekje in een ongebruikte hoek van de ruimte en verbindt met het mooie design en de gekozen materialen verschillende texturen in de ruimte met elkaar. Hiermee lijkt het alsof deze Meander altijd al op de gekozen plek bedoeld was. Verplaatst de Meander na verloop van tijd, dan past deze weer net zo mooi op de nieuwe plek.

Bent u een muziekliefhebber die graag muziek luistert zonder dat u uzelf vermoeit met het inbeelden van plaatjes met de opstelling van de verschillende artiesten op de bühne, dan is dit beslist een speaker waarmee u vele jaren aan luisterplezier mee zult beleven. Dankzij de ingebouwde toonregeling en roomcorrectie hoeft u geen lastige concessies meer te doen in de plaatsing voor de beste geluidskwaliteit en laat deze Davone op elke gekozen plek echt elke noot en nuance horen. Vindt u het belangrijk om een breed geluidsbeeld te ervaren? Een tweede Meander is in een paar minuten besteld.

Waar zien wij deze Meander vooral tot recht komen? Omdat deze Meander nu eenmaal niet in een vergelijkbare prijsklasse als een Sonos of JBL luidspreker valt, zullen we dit muzieksysteem niet zo heel snel verwachten op de slaapkamers van uw kinderen. Anders chapeau! Wel zou dit muzieksysteem een mooi plekje in een stijlvol ingerichte woonkamer, eetkamer of eetkeuken vinden. Bovenal vinden we dit muzieksysteem heel interessant om in een minimalistisch ingerichte ontvangstruimte, op kantoor of in een galerie ruimte te midden van schilderijen en/of sculpturen te plaatsen. Vindt u het wel belangrijk om een hoogwaardige muziekbeleving met een kwalitatief goed geluid te ervaren zonder dat u hier precies bij in het midden wilt gaan zitten, dan is dit het perfecte muzieksysteem voor u.

Het Deense Davone is heel goed op weg om met haar prachtig ontworpen luidsprekers en muzieksystemen een plek in het hart en de huiskamers van vele muziekliefhebbers te veroveren. Waar voorheen design en geluidskwaliteit niet altijd pasten bij elke lifestyle, is het Davone gelukt om design, lifestyle en geluidskwaliteit met elkaar in het prachtige Meander multiroom muzieksysteem te verenigen. Wij hebben deze Meander ervaren als een muzieksysteem dat telkens weer een glimlach op ons gezicht weet te toveren. Zeker wanneer het volume een klein streepje harder gaat dan normaal.

Davone Meander (walnoot)
3.199 euro | te beluisteren bij Audio21 | davoneaudio.com
Beoordeling 4.5 / 5