KAD, voluit Kaempfer Audio Design, doet misschien niet direct een belletje rinkelen. Begrijpelijk, de jonge startup wilde in 2020 een vliegende start nemen maar werd helaas terug gefloten door de coronacrisis.
Kaempfer Audio Design is gevestigd in Apeldoorn. We ontmoeten er Ernest Kaempfer, stichter en bezieler van een gloednieuw Nederlands audiomerk. Een startup met ambitie. Dit artikel verscheen in het Hi-fidelity Jaarboek.
Ernest Kaempfer
De voorbije dertig jaar werkte Ernest Kaempfer als product en business development engineer bij Philips Telecom Industries, AT&T Bell Labs, Lucent Technologies en Intel Corporation. Dat leverde hem niet alleen een enorme fascinatie op voor allerlei soorten technologie maar ook een enorme expertise. In 2019 besloot hij het roer om te gooien. Met een concertpianiste als moeder, een violiste als zus en een vader die modelreplica’s bouwt, is het voor de hand liggend dat de man die als tiener al eigen luidsprekers en versterkers ontwierp, er helemaal klaar voor was om met zijn technische bagage en liefde voor muziek een eigen concept te ontwikkelen.
Actief, draadloos en hi-res
“Ik besefte dat ik om in de hifiwereld met een interessant product uit te pakken een actief en draadloos systeem moest ontwikkelen dat hoge resoluties aan kan. All-in-one en in staat om via een centraal aanspreekpunt twee of meerdere luidsprekers aan te sturen”, legt Ernest Kaempfer uit. “Met het concept dat ik opgezet heb, is dat perfect mogelijk.”
De high end streaming generatie
“Het is alweer een aantal jaren geleden dat merken zoals Kii Audio, Dutch & Dutch en nog een aantal Deense merken met systemen op de markt kwamen die de evolutie van passieve naar actieve systemen in een stroomversnelling hebben gezet”, gaat Ernest verder. “Vooral de jongere generatie high end-liefhebbers wil af van de bekende stapel hifitoestellen met uitgekiende kabeling."
"Muziek moet tegenwoordig gemakkelijk toegankelijk zijn, overal en vooral draadloos. Daarbij speelt streaming audio een belangrijke rol. Maar dan wel op hoog niveau, in hoge resoluties. Het is die ‘high end streaming generatie’ die we met KAD Audio willen bereiken.”
Niet WiFi maar WiSA
“Het uitgangspunt van KAD Audio is een zo geïntegreerd mogelijk operating systeem dat alle draadloze aspecten aankan”, aldus Ernest Kaempfer. “En met draadloos bedoel ik niet WiFi maar WiSA.” WiSA, voluit ‘Wireless Speaker and Audio’ is een draadloze technologie voor speakers die ontwikkeld werd door de ‘Wireless Speaker and Audio Association’ in Sunnyvale, Californië. WiSA was oorspronkelijk bedoeld om in home theater systemen zoveel mogelijk luidsprekerkabels weg te laten. Meer zelfs, met WISA zou ook de traditionele audio/video receiver overbodig gemaakt worden. Maar wat is WiSA?
Transmitters en receivers
Een WiSA-signaal wordt altijd bit-perfect en ongecomprimeerd met een snelheid van ruim 2,3 Megabit/s per kanaal (maximaal 8 kanalen) via de 5GHz DFS band verzonden van een vast punt (transmitter) naar een ander punt (receiver). Een beetje zoals Bluetooth, maar dan lossless en met dat verschil dat de WiSA transmitter altijd via een streamer, voorversterker of gelijksoortige bron werkt. De receiver is altijd een actieve luidspreker. WiSA-technologie wordt al langer aangewend ook voor mobiele toepassingen. Vooral bij live optredens waar draadloze verbindingen met gitaren, versterkers en luidsprekers een zegen zijn. WiSA wordt steeds populairder. Enkele grote merken uit de audiovisuele wereld hebben de technologie al omarmd. WiSA-technologie is geknipt voor toepassingen waar draadloze, maar vooral lossless-verbindingen belangrijk zijn.
Kaempfer Audio Design
Het door Kaempfer Audio Design ontwikkelde KAD K7-luidsprekersysteem maakt gebruik van WiSA. Het is een digitaal, actief, hi-resolution streaming luidsprekersysteem dat bestaat uit twee full-range vloerstaande actieve luidsprekers en een centrale unit/netwerk transport.
De KAD K7 speakers
Op het eerste gezicht hebben we te maken met een modern, functioneel ontwerp. Een strak vormgegeven houten behuizing uit MDF, afgewerkt met 5mm fineer, dat vijf drivers herbergt. Maar aan de achterkant van de K7 ontdekken we niet alleen de aansluitingen op het versterkergedeelte maar ook nog eens twee extra drivers. “De K7 is feitelijk een driewegsysteem, maar we maken gebruik van zeven drivers”, legt Ernest Kaempfer uit. “De secties voor het midden en het hoog zijn geconfigureerd volgens de principes van D’Appolito. De frontwoofers zijn symmetrisch rond de midden sectie geplaatst. De woofers aan de achterkant hebben een speciale functie en vormen een cardioïde paar met de frontwoofers.”
Cardioïde afstraling
Dat klinkt ingewikkeld, maar we leggen het uit. Je weet waarschijnlijk dat de meeste basopbouw gebeurt in de hoeken van de kamer omdat speakers de eigenschap hebben om vooral lage tonen rondom af te stralen, dus ook naar achter en opzij. Dat geluid weerkaatst naar de luisteraar en kan voor een onzuivere basweergave zorgen. Door achterwaarts gerichte woofers in te bouwen en in een andere fase aan te sturen, worden - simpel gezegd - muurreflecties voorkomen en valt het achterwaarts uitgestuurde signaal heel precies samen met het naar voor afgestraalde signaal. De afstraling van de lage tonen verloopt dus hartvormig, een cardioïde genoemd.
Van het podium naar de kamer
De cardioïde geluidsafstraling is een techniek die gebruikt wordt voor professionele toepassingen. Een live band op een podium wil zo weinig mogelijk last hebben van de muziek die naar het publiek uitstraalt. Door woofersystemen te plaatsen die gebruik maken van cardioïde technologie, horen de muzikanten vooral het geluid dat ze zelf produceren en kunnen ze daardoor een betere controle houden over hun prestatie. “Wij hebben diezelfde cardioïde technologie aangepast om in luidsprekers voor huiskamers te laten passen”, glundert Ernest. “Met als resultaat luidsprekers die niet alleen het geluid met een correcte timing en precisie de kamer insturen maar die ook minder last hebben van de akoestische eigenschappen van de kamer.”
Het operating systeem
Het kan niet anders, we moeten nog even technisch blijven. Zoals gezegd worden de K7 speakers aangestuurd vanuit een centrale unit die via WiSA draadloos verbonden is met de speakers. Het kan ook via optische kabels indien WiSA niet beschikbaar is. Hoe dan ook, de centrale unit ontvangt alle digitale en analoge bronnen zoals cd-loopwerk, muziekstreamers en platenspeler. De DA-conversie gebeurt in de geïntegreerde versterker unit in de achterzijde van iedere K7 speaker. Daar bevindt zich ook een digitale signaalprocessor die zorg draagt voor de cross-over naar de zeven drivers en de diverse fase-aanpassingen die nodig zijn voor onder andere de cardioïde afstraling. Deze centrale unit is een digitaal netwerk transport en KAD maakt op dit moment gebruik van de Primare SC15.
Vier versterkers en twee DAC’s
Nog een woordje over de toch wel bijzondere versterkers die de K7 speakers actief maken. Deze units zijn specifiek ontworpen en gebouwd door KAD voor de K7’s. De ingebouwde klasse D-versterking zijn NCore® units van Hypex Audio. Opgesplitst in vier versterkerkanalen: tweeter, dubbele midden sectie, front en rear woofers. De KAD versterker units kunnen in drie vermogens categorieën worden geleverd, op dit moment zijn de 750W en 1000W units beschikbaar, maar er wordt gewerkt aan een 1500W versie.
Om de kanaalscheiding te optimaliseren worden twee hoogwaardige 2-kanaals DAC chips ingezet: een voor de hoog/midden sectie, de andere voor de vier woofers. Samengevat: vier versterkers en vier DAC’s per luidsprekersysteem. Dit geheel wordt digitaal aangestuurd door een 4-kanaals 32bit DSP, welke het draadloze ingangssignaal ontvangt via de ingebouwde WiSA receiver module. Een doordachte modus operandi om er voor te zorgen dat de verschillende driver secties elkaar niet kunnen beïnvloeden.
De opstelling
Nu we ons door het technische gedeelte heen geworsteld hebben, is het de hoogste tijd om in het KAD auditorium het KAD K7 systeem te beluisteren. De afmetingen van het Primare SC15 netwerk transport voorzien van WiSA , Auralic streamer en CD loopwerk vallen heel bescheiden uit.
Alles past keurig op elkaar en hoeft niet per se tussen de beide luidsprekers in te staan. De beide smal ogende K7 luidsprekersystemen staan zeker 1 meter van de achterwand, maar kunnen ook dichterbij geplaatst worden en de enige twee zichtbare kabels zijn de “Monsoon ’s” van AudioQuest die direct het stopcontact ingaan.
Luisteren
Het KAD K7 luidsprekersysteem komt krachtig uit de hoek, letterlijk en figuurlijk. Het geluid uit de in totaal 14 drivers komt met de grootste precisie bij ons terecht. Het systeem geeft blijk van een grote ruimtelijkheid. En hoewel het auditorium een grote, rechthoekige ruimte is met kale bakstenen muren, is er van reflecties nauwelijks sprake. Ook niet als we door de ruimte wandelen. Als we achter de speakers gaan staan, is het er bij wijze van spreken stil. Het cardioïde systeem doet duidelijk zijn werk.
Dynamiek en controle
Met ‘Hollow’ uit het album ‘Biophilia’ van Björk wordt dat meteen duidelijk. Dit nummer is een aanslag op de laagweergave, maar de KAD K7 speakers hebben er absoluut geen moeite mee. De stem van de Ijslandse sirene komt volledig los van de speakers, kristalhelder en zonder scherpe randjes. Als we het album ‘Touch’ van Yello beluisteren, is het helemaal feest. Baanbrekende elektropop die nog niets van zijn glans verloren heeft en nog altijd als een beproeving geldt voor hedendaagse muzieksystemen. ‘Turner’s Ship’ uit het album ‘Convergence’ van Malia, doet er nog een schepje bovenop. De warme Afro-stem van Malia en de speelse back vocals, gecombineerd met de krachtige elektronische muziek van Boris Blank, vergen heel wat controle van de K7’s die geen krimp geven en maar al te graag het bewijs leveren van hun dynamisch vermogen.
Schwung
De K7’s hebben oog voor de fijnste nuances. De piano in ‘Chopinesque’ uit het album ‘Hollywood Africans’ van Jon Batiste klinkt meer dan levensecht. Gedetailleerd en verfijnd maar de krachtige aanslagen op snaren van de piano zinderen door het auditorium. Net zoals de sprankelende, ingetogen stem van Youn Sun Nah in ‘La chanson d’Hélène’ op het album ‘Same Girl’. Het betere gitaarwerk en de stem van Mark Knopfler in ‘You and your friend’ op ‘On every street’ van Dire Straits doet ons wegdromen. De ietwat rauw klinkende Knopfler en de verschillende gitaren worden met de grootse precisie op het podium geplaatst. Met voldoende lucht onderling en zonder enige vorm van versmering. Kortom, het KAD K7 luidsprekersysteem zorgt voor ‘Schwung’. Het maakt muziek. Het systeem kan alles aan. Hier worden we gewoon vrolijk van. En als we naar het bescheiden setje in het midden kijken, vragen we ons af hoe Ernest dat geflikt heeft.
Tot slot
Onze kennismaking met Kaempfer Audio Design was op zijn minst opmerkelijk. We ontdekten een meer dan verdienstelijk nieuw muzikaal concept. De immer beheerste maar vriendelijke Ernest Kaempfer gidste ons door het hoogtechnologische verhaal met hetzelfde gemak als dat waarmee zijn KAD K7 systeem muziek maakt. KAD staat in de startblokken te popelen om te vertrekken. De high end streaming generatie kan er samen met ons naar uitkijken.
Even Apeldoorn bellen
Als lezer van HIFI.NL hoef je niet zo lang wachten. Sinds een jaartje ben je welkom bij Kaempfer Audio Design in Apeldoorn voor een vrijblijvende luistersessie. Op afspraak, zowel overdag, ’s avonds als in het weekend. Contacteer Ernest Kaempfer via de website of het mailadres van KAD en reserveer je ‘Very Personal Invitation’. Het loont beslist de moeite.