Review Magico A5

Er hangt best een prijskaartje aan de Magico A5, maar je kunt ook voor veel meer geld luidsprekers kopen die dit niveau niet halen. Wat er dan overblijft is de geweldige ervaring en een holografische stage met een enorme dichtheid van informatie en een subliem coherente weergave van het laag.

• Extreem coherent en realistisch klinkende luidspreker
  • Superieure holografische stage
  • Zeer hoge kwaliteit van de laagweergave
  • Detailrijk en met een perfecte focussering
  • In het licht van de kwaliteiten betaalbaar

• Vraagt om de best mogelijke versterkers
  • Helaas iets duurder door sterk verhoogde transportkosten

Magico's A-series is genoegzaam bekend. Naast de A1 en A3 is de A5 het grotere flagship model. De bedoeling was om een betaalbare serie luidsprekers in de markt te zetten, met prestaties die een Magico waardig zijn. In vergelijking met de topmodellen van het merk is de A-serie zeker betaalbaar, hoewel de prijzen momenteel hoger zijn. Uitsluitend als gevolg van het fors toenemen van de vrachtkosten tussen de VS en Europa. De Magico A5 weegt zowat 90 kg. In tegenstelling tot de YG Acoustic luidsprekers bestaat de A5 uit een enkel stuk. Luisterruimte 5 ligt op een upper floor. Het vereist een hoogwerker om die dingen binnen te krijgen. Voor deze review werd daarom gebruik gemaakt van de faciliteiten van AudioXperience in Nuenen.

AudioXperience: ervaren winkeliers

AudioXperience is een hifi dealer in het hogere segment. De gevoerde merken zijn onder andere Wilson, Aurender, Moon, Spectral, Magico, Vivid, Levinson, dCS, Dan D’Agostino, SME en Bassocontinuo. De winkel is modern ingericht. De luisterruimtes zijn akoestisch aangepast en ingericht als een chic moderne woonetage. De Magico A5 luidsprekers staan in een ruimte die vergelijkbaar is met luisterruimte 5. Ongeveer 5 x 10 meter en de akoestiek bij AudioXperience is net een streepje droger dan in nummertje 5. In ieder geval representatief om een goede indruk van een systeem te krijgen.

De winkel wordt gerund door Martijn Lavrijsen en Erik Paulus. Al lang bekenden van uw auteur en de heren hebben een track record in de hifi-business. Bij AudioXperience is derhalve een enorme kennis over het matchen en tunen van systemen. Maar Martijn en Erik zijn daarnaast bovenal muziekliefhebbers. Het is met Erik goed converseren over muziek, akoestiek, apparatuur en gitaren. Het was ook meteen duidelijk dat de A5’s goed geplaatst waren. Als je even rondsnuffelt in een hifi-winkel, dan snap je ogenblikkelijk of de uitbaters verstand van zaken hebben. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat deze winkel een uitgebreide klantenkring heeft en al veel fraaie projecten heeft opgeleverd. Erik is zeer bedreven in het uitzoeken van sublieme stukjes muziek, die heel precies de verschillende aspecten van een audiosysteem kunnen uitvergroten. Erg handig tijdens de review.

Verantwoorde compromissen

Zoals al genoemd wilde Magico met de A-series een betaalbaarder luidspreker op de markt zetten, maar wel met de Magico kwaliteit. Dat was een tour de force en gaf logischerwijs aanleiding tot enkele compromissen. Niet tot nauwelijks in de geluidskwaliteit, maar wel in de vormgeving en de kwaliteit van de afwerking. Laat het duidelijk zijn dat deze Magico’s een absoluut sublieme afwerking kennen, maar de coating is net een streepje minder gelijkmatig dan van de top series. Dan moet je al kijken met een leesbril en onder fel wit licht.

Een ander compromis is dat de vormgeving binnen de A-series identiek is aan het gewone rechthoekige model. Het maken van gebogen en geprofileerde aluminiumdelen, zoals bijvoorbeeld in de M-modellen, is namelijk zeer kostbaar. De A5 is niettemin opgebouwd uit het 6061-T6 aircraft grade aluminum, bekend van de Q-series. Complexe interne bracing maakt dat de behuizing extreem resonantievrij is. Magico luidsprekers kennen geen kleuring en zijn strikt neutraal.

Magico A5: specificaties

Design-highlights voor de A5 zijn de van de M2-technologie afgeleide beryllium tweeter, zoals ook toegepast in de andere A-modellen. Er is een nieuwe 5-inch midrange driver met een wijdere dispersie en de Graphene Nano-Tech cones van de 9-inch bass drivers zijn een verbeterde versie. De A5 is een gesloten systeem. Het beste principe om een luidspreker te bouwen. Die hele technologie zorgt voor een frequentiebereik van 24Hz tot 50kHz, een spl van 115 dB, een aanbevolen versterkervermogen tussen de 50 en 1000 Watt en een gevoeligheid van 88dB.

De hoogte van de A5 is 113,7 cm. Daarmee is de A5 een nagenoeg full-range systeem dat in staat is tot buitengewoon powerful laag. De A3 is trouwens maar een centimetertje lager, net iets smaller en het frequentiebereik begint hier bij 26Hz. Het is dus ook een full range. De spl zal iets lager zijn dan van de A5.

Versterking

De A5 stond aangesloten op een Linn Klimax DSM Organik. Dat is een network player en dac. De eindversterker is de Linn Klimax Twin. Die levert 200 Watt per kanaal aan de 4 Ohm belasting die de A5 vormt. In de praktijk is dat ruim voldoende voor een woonkamer met een oppervlakte van ongeveer 45 vierkante meter. Zoek in ieder geval de allerbeste versterkers om de A5 aan te sturen. Anders doe je jezelf en deze luidsprekers echt te kort.

Holografie

Wat doet nou zo’n A5? Wel, een van de belangrijkste eigenschappen in de weergave is voor ondergetekende de ruimtelijke presentatie. Het is natuurlijk vreemd om dat te zeggen, want in werkelijkheid zijn alle eigenschappen belangrijk. Maar, live-muziek heeft nagenoeg altijd een sterke ruimtelijke component. Je ervaart muziekinstrumenten en orkesten in een driedimensionale ruimte. Feitelijk ervaar je elk geluid om je heen in een 3D-vorm. Als je over het Waterlooplein wandelt of op het Damrak, dan begeef je je in een driedimensionale akoestische bubble. Met luidsprekers kun je die dimensionaliteit realiseren door de juiste opstelling.

Het is altijd een gigantische showstopper om die ruimtelijkheid te missen. Bij consumenten met twee tegen de muur geplakte luidsprekers met daartussen een flatscreen en een of andere overbemeten plant. Maar, bij AudioXperience hebben ze dat begrepen. De A5-set is daar perfect geplaatst en dat resulteerde onder andere in een holografische stage van grote klasse. Geen reden dus om nog even te gaan slepen met die luidsprekers. De geheimen worden hier niet onthuld, maar vraag vooral het advies van deze winkel.

Laag

Een tweede aspect van weergave betreft het laag. Dat is de achillespees van de hifi. Er zijn verdraaid weinig luidsprekers die dat echt goed doen en als het al zo is, wordt het weer om zeep geholpen door een verkeerde plaatsing, verkeerde kabels en een verkeerde aansturing. Veel luidsprekers klinken echt als ‘hifi’, door dat laag. Maar ga eens een keer luisteren naar echt laag. Een bas, een vleugel, een cello, een gitaar, drums, een carnavalsorkest en een kerkorgel. Dat laag lijkt absoluut niet op wat de meeste systemen daar van maken. Het beste laag komt uit gesloten systemen.

Er zijn maar heel weinig poortsystemen die het laag echt op orde hebben. De A5 geeft het laag weer zoals het is. Het heeft snelheid (waarmee de start- en stoptijden worden bedoeld), het laat de klank en definitie van echte instrumenten horen en het integreert subliem met de rest van het door de A5 weergegeven spectrum. In dat opzicht lijkt de A5 op een sublieme studiomonitor zoals de ATC’s. Afgelopen week was er hier wat masteringwerk van indertijd gemaakte opnames met Frits Landesbergen en Madeleine Bell. De klus werd geklaard met een drietal Pultec EQ’s en ATC monitors. Je realiseert je dan hoe dicht de opname aanzit tegen hoe het gedurende de opname echt klonk. Dat is dezelfde ervaring als met de Magico’s. Maar, bij veel luidsprekers is het laag een vergaarbak van meerdere soorten vervormingen en fase-ellende.

Wennen

Het punt is dat als je langere tijd luistert naar de A-serie Magico’s en vergelijkbare systemen en je doet dat met een sterke referentie naar instrumenten en live-muziek, dat het steeds herkenbaarder wordt dat zulke luidsprekers dicht tegen die echte live-ervaring aanzitten. Zulke systemen presteren veel natuurlijker. Zodanig dat het steeds meer moeite kost om naar zogenaamde hifi-systemen of 'audiofiele' systemen te luisteren. Hifi is vaak verworden tot het opzettelijk maken van een in een product ingebakken soundje en een ‘audiofiel geluid’ is daar het nog veel doortrapter en lastiger herkenbare verlengstuk van. Zo zijn er 'audiofiele' cd's en platen en 'audiofiele' luidsprekers en versterkers. Allemaal artikelen die door Photoshop zijn gehaald en waarbij luisteraars dan spreken over ‘zijdezacht’  hoog, een ‘smooth’ middengebied enzovoorts. Met als ultieme grail de strijkers zoals James Last die op het vinyl wist vast te leggen. Wel, de realiteit van instrumenten, orkesten en opnames is meestal net even anders. Die realiteit heeft een natuurlijke schoonheid. Hoe langer je luistert naar ‘the real thing’ ,hoe meer je dat gaat waarderen.

Venster op de werkelijkheid

De A5 is een van de ideale luidsprekers om de realiteit te ontdekken en te gaan waarderen. Het laag is subliem en kan ook enorm gecontroleerd uithalen. Het is dus extreem powerful, maar vliegt nooit uit de bocht. De integratie met de hogere frequenties is uitermate goed. De A5 is een zeer homogeen en coherent klinkende luidspreker. Het geluid heeft ook energie. Dat betekent niet dat het ‘hard’ kan. Het is een soort kracht achter elk weergegeven geluid.

De weergave is zeer rijk in detail en de focussering is subliem. To be fair, ondergetekende vindt het hoog van de A-modellen van topkwaliteit. Zowel ‘klankmatig’ als met betrekking tot detaillering. Er zullen weinig luisteraars zijn die de M2 geen topluidspreker vinden, maar als ik de M2 vergelijk met de A-series, dan hebben die net een streepje meer realisme. Hoe goed het hoog van de M2 ook is, het hoog van de A-series komt mi net iets dichter bij hoe live-muziek presteert. In de eerder gebezigde termen is de M2 wellicht iets dichter bij de audiofiel en is de A-serie net iets dichter bij de realiteit. Het gaat hier uiteraard om ‘shades of grey’.

Voortschrijdend inzicht

Het valt op dat consumenten soms een verkeerd beeld presenteren over Magico. De eerste modellen van Magico waren revolutionair en hebben een hele beweging in gang gezet naar minder kleurende en realistischer klinkende luidsprekers. Over die eerste modellen kon je best wat opmerkingen maken. Maar, ook bij Magico trad het voortschrijdend inzicht op. Vrijwel elke luidsprekerfabrikant ontwikkelt door en de producten worden vervolgens veel beter. De moderne Magico’s zijn niet meer te vergelijken met wat er tien jaar geleden was. Sommigen spreken over ‘muzikaal’,  maar dat is een term die je helemaal niet mag gebruiken voor apparatuur. Daarom is het beter om te melden dat de moderne Magico’s een zo eerlijk en realistisch mogelijk venster bieden naar de kwaliteiten van de opname.

Epiloog

Omdat de druk bij Magico tijdens de ontwikkeling van de A-series waarschijnlijk zeer hoog is geweest en de uitdagingen levensgroot, is het eindresultaat behoorlijk perfectionistisch. Magico wilde immers een betaalbaar product maken met de eigenschappen die kenmerkend zijn voor de (haast) cost-no-object hogere series. Met zo’n opdracht sleur je elk stukje inzicht, creativiteit, ervaring en kennis uit de ontwerpers. Dat heeft zich succesvol vertaald in de A-series en met name in de flagship A5. Deze luidsprekers spelen gewoon in een andere league. Het is een ander niveau en een andere en realistischer manier om muziek te beleven.

De A5 stijgt ver uit boven wat dan bedoeld wordt met de gemiddelde hifi-luidspreker. Er hangt best een prijskaartje aan, maar je kunt ook voor veel meer geld luidsprekers kopen die dit niveau niet halen. Wat er dan overblijft is de geweldige ervaring bij AudioXperience. Die enorme holografische stage met een enorme dichtheid van informatie en een subliem coherente weergave van het laag.

Magico A5 (Brushed Anodized Black)
36.200 euro | symphonyaudioimport.com