REVIEWSupra Cables

Review: SUPRA Sword Excalibur

SAMENVATTING

Mijn eerste échte kennismaking met de kabels van SUPRA pakte verrassender uit dan verwacht. SUPRA-fabrikant Jenving heeft met de Sword Excalibur wat mij betreft een prachtige luidsprekerkabel met een zéér concurrerend prijskaartje op de markt gebracht.

PLUSPUNTEN

  • Luxueuze vormgeving
  • Evenwichtige en transparante klank
  • Eenvoudig wisselen tussen connectoren
  • Mogelijkheid tot aarden
  • Concurrerende prijs

MINPUNTEN

  • Vrij stug
  • Aan de zware kant

Hoewel ik het sympathieke en veelgeprezen Zweedse no-nonsense kabelmerk SUPRA Cable al jaren ken en veel van hun producten ook op allerlei plaatsen heb beluisterd, had ik nog nooit iets van hen in mijn eigen set gehad voor een review. Daar kwam verandering in toen ik benaderd werd voor deze review van hun nieuwe high end luidsprekerkabel Sword Excalibur. Het werd een interessant samenzijn, waarvan de kringen in mijn audiofiele vijvertje nog steeds niet volledig zijn uitgedeind.

In mijn voorbereidende contact met Renato Sahadat van importeur Viertron vertelde ik dat ik wat kabels betreft de ‘full loom’ filosofie aanhang. Ik doe met kabels niet aan ‘mix&match’, omdat dat in mijn ervaring doorgaans meer ‘hit&miss’ is. Ik ben sterk overtuigd van de maximale synergie van een volledige kabelketen van hetzelfde merk. Dus of ik nog wat méér SUPRA kabels mocht ontvangen? Zo gezegd zo gedaan.

Kort daarna ontving ik niet alleen de SUPRA Sword Excalibur luidsprekerkabel, maar ook twee LoRad stroomkabels, een LoRad verdeeldoos, een Sword interlink, een ethernetkabel en een Sword USB kabel, zodat ik in ieder geval via het streaming-deel van mijn set volledig naar SUPRA zou kunnen luisteren. Uiteraard gaat deze review over de nieuwe Sword Excalibur luidsprekerkabels, maar de lezer mag - ter lering én vermaak - ook rekenen op een beschrijving van wat ik hoorde toen ik in de aanloop naar het aansluiten van de nieuwe luidsprekerkabels mijn ‘full loom’ van AudioQuest stapsgewijs verving door een ‘full loom’ van SUPRA kabels.

De SUPRA Sword Excalibur luidsprekerkabel nader bekeken 

De SUPRA Sword Excalibur is de doorontwikkeling van de succesvolle ‘vlaggenschip’ luidsprekerkabel uit de Sword serie, die in 2003 op de markt verscheen. Deze serie is het ‘vrije teugel’ high-end geesteskind van SUPRA’s hoofdontwerper Johnny Svärd, wiens achternaam ‘zwaard’ (en dus ook ‘Sword’) betekent. De Sword Excalibur overtreft zijn voorganger op alle fronten. Allereerst het uiterlijk. De Excalibur straalt een veel grotere luxe uit. De zeer herkenbare SUPRA-lichtblauwe kunststof buitenmantel die ook de oude Sword nog sierde heeft plaatsgemaakt voor een transparante mantel waaronder een lichtblauw gelakte folie-afscherming te zien is.

De uiteinden zijn nu voorzien van een CNC gefreesde metalen kabelsplitter waaraan een meegeleverde aardkabel kan worden bevestigd. Uit die splitters komen eveneens transparant gemantelde ‘benen’ waarin de bifilair gewonden geleiders van 5N OFC koper zichtbaar zijn. Bifilair betekent dat de 24 individueel geïsoleerde draden in de geleiders twee aan twee om een centrale drager gewikkeld zijn. Twaalf draaien linksom en twaalf rechtsom. Hierdoor worden volgens SUPRA de magnetische uitdoving en de inductie van de kabel bijzonder laag gehouden en wordt tevens het ‘skin-effect’ verminderd.

Het resultaat zou een kabel moeten zijn die zich elektrisch volkomen neutraal gedraagt en daarom extreem weinig aan het signaal verandert. De connectoren van de Excalibur zijn van het CombiCon type, waar naar keuze de meegeleverde rhodium-plated banaanstekkers of spades op kunnen worden geschroefd.

Luisteren naar de SUPRA kabels 

De Excalibur werd beluisterd in mijn grote set die bestond uit een AURALiC Altair G1 streamer, een PrimaLuna EVO400i versterker (PrimaLuna KT88 eindbuizen en NOS General Electric 5814A gain buizen) en Kharma Ceramic prototype luidsprekers, verbonden met diverse types AudioQuest bekabeling.

Omdat ik in mijn grote set geen USB kabel meer gebruik werd die in mijn werkkamer aangesloten op een set die bestond uit een Mac mini met Roon, een AudioQuest Carbon USB, een Peachtree Decco65 als voorversterker aan een PrimaLuna ProLogue Four eindversterker (JJ 6L6GC eindbuizen, TechTube E813CC in de gain sectie) AudioQuest CV4 luidsprekerkabel en KEF LS50 Anniversary luidsprekers.

SUPRA Sword Excalibur USB 

De SUPRA Sword Excalibur USB van 2 meter lijkt met zijn transparante mantel met daaronder een blauw gelakte folie-afscherming en zijn robuuste (en goede afscherming biedende) metalen connectoren een beetje op de fraaie Excalibur luidsprekerkabel. Hij nam op mijn werkkamer de plaats in van de vertrouwde AudioQuest Carbon USB van anderhalve meter.

Deze kabels kosten ongeveer evenveel en ik moet zeggen dat ze elkaar ook niet zoveel ontlopen, al vond ik de Excalibur nét iets opener klinken. Dat ging weliswaar licht ten koste van de klankkleur die ik gewend was, maar het klonk absoluut niet kaal. De ruimtelijke weergave was zelfs een tikje guller en het laag had iets meer textuur.

SUPRA Ethernet CAT8 ipv AudioQuest Vodka CAT7 

In de grote set mocht als eerste de SUPRA Ethernet CAT 8 van 2 meter de plaats innemen van mijn AudioQuest Vodka van anderhalve meter. Het prijsverschil tussen deze kabels is fors, de SUPRA kost nog niet 1/10 van wat de AudioQuest tegenwoordig moet opbrengen, maar dat verschil maakt van de SUPRA helaas ook geen reuzendoder. Het laag was met de SUPRA minder diep maar ik hoorde wél dezelfde ruimtelijkheid.

De Vodka gaf iets meer highlights en was kleurrijker, de SUPRA klonk gelijkmatiger maar was wat vlakker in zijn ruimtelijke presentatie. Daardoor was hij meer laid back dan de Vodka, die opener klonk en meer textuur, klankkleur en verfijning van het midden en hoog liet horen. De SUPRA kwam echter dicht in de buurt en was voor een fractie van het geld een zéér aangename ethernetkabel om mee naar muziek te luisteren. Maar de Vodka bleef puur op klankmatige aspecten wél de betere ethernetkabel. De prijs-kwaliteitverhouding van de SUPRA zal echter moeilijk te kloppen zijn.

SUPRA Sword interconnect ipv AudioQuest Water 

Ook deze kabel van 0,8 meter heeft het Sword design met een transparante mantel met daaronder een lichtblauw gelakte folie-afscherming. Hij klonk wat slanker in het laag dan de AudioQuest, maar was tonaal wel heel mooi in balans, eerder transparant dan overgedetailleerd, en mooi snel en dynamisch.

De AudioQuest Water was wel wat opener en verfijnder, vooral in vollere passages, maar het ruimtelijk beeld was even groot. De AudioQuest had wat meer klankkleur, de SUPRA gaf stemmen een fractie donkerder weer. Maar overall zou je hem toch neutraler kunnen noemen dan de AudioQuest, en veel luisteraars prefereren dat. De SUPRA Sword en de AudioQuest Water kosten ongeveer evenveel en zijn erg aan elkaar gewaagd en welke je beter vindt is echt een smaakkwestie.

SUPRA Lorad MD06 mkIII en SUPRA Lorad SPC 2.5 Silver ipv AudioQuest Blizzard en Monsoon 

Ik verving eerst de AudioQuest Monsoon tussen mijn standaard stekkerblok en de AURALiC Altair G1, door de SUPRA LoRad SPC 2.5 Silver powercable, waarbij ik goed op de juiste lichtnetfase lette, en na een dag luisteren ook de AudioQuest Blizzard aan de PrimaLuna EVO400i. Hiermee begon de SUPRA sound, voor zover die er is, al meer vorm aan te nemen. De Lorad SPC 2.5 Silver maakte aan de PrimaLuna overigens meer verschil dan aan de AURALiC, maar met beide powercables in de set was de huissound van SUPRA inmiddels goed hoorbaar. Neutraal, ruimtelijk en wat meer laid back dan Audioquest, en dat klonk zeer aangenaam.

Ik houd weliswaar van een iets betrokkener weergave waarbij het geluidsbeeld ook wat meer vóór de luidsprekers te horen is, en dat doet - in mijn set - een keten van AQ net wat mooier, maar SUPRA biedt absoluut een zeer hoge kwaliteit voor aanzienlijk minder geld. Het MD06 stekkerblok is naast de standaardversie met parallelle filtering voor een kleine meerprijs ook als MD06/SP leverbaar (met overspanningsbeveiliging), en voor aanzienlijk meer geld zelfs als MD06/DC, met een ingebouwde DC blocker.

Aangezien mijn PrimaLuna intern al een DC-blocker heeft voldeed de eenvoudigste versie. Om de klankmatige invloed van het Lorad MD06 stekkerblok te beluisteren sloot ik de AudioQuest Monsoon weer aan op de AURALiC en werd het parallel gefilterde MD06 blok direct tussen de wandcontactdoos en de PrimaLuna geplaatst. Dat bracht op aangename wijze nog een tikje méér soepelheid en vloeiendheid in de weergave. Ook nam de ruimtelijkheid erdoor toe, het geluidsbeeld kwam zelfs een stukje verder naar voren. Waarom niet ook de AURALiC aan het MD06-blok? Simpel, ik had maar twee Lorad SPC 2.5 Silver power cables ter beschikking, maar ik wilde vooral weten of het MD06 blok een negatieve invloed had op het dynamische gedrag van de PrimaLuna. En het antwoord daarop was overduidelijk: NEE.

SUPRA Sword Excalibur luidsprekerkabel ipv AudioQuest William Tell Zero 

De Excalibur luidsprekerkabel bleek redelijk stug te zijn. Buigen ging prima, maar een kwartslag twisten om aan weerskanten rood aan rood en zwart aan zwart te krijgen was lastig. Na wat goedgeplaatste krachttermen had ik hem echter toch netjes tussen de versterker en de externe filters van de luidsprekers zitten. Gedurende de eerste week was het laag met de SUPRA een streepje dieper dan met de AudioQuest, maar dat ging heel licht ten koste van de hoeveelheid hoge frequenties en de detaillering. Ik zou daar echter mee kunnen leven. De ruimtelijkheid had er nauwelijks onder te lijden en dat zorgde voor een prettige en ontspannen luisterervaring.

De William Tell Zero liet me wat meer naar het puntje van de bank schuiven, met de Sword Excalibur zakte ik wat dieper weg in de kussens. Na de tweede week was het tonale spectrum beter in balans en daardoor nam ook de ruimtelijkheid toe zonder dat de weergave scherp werd. De AudioQuest was nog net wat guller qua klankkleur, maar de SUPRA Sword Excalibur zou je per saldo ook gewoon neutraler en misschien zelfs wel natuurlijker kunnen noemen. Hij deed qua ruimtelijkheid en dynamiek zeker niet onder voor de AudioQuest, en dat voor ongeveer een derde van de prijs!

De invloed van aarding 

Ik moet het nog even hebben over de klankmatige invloed van het aarden van de SUPRA Sword Excalibur. In eerste instantie had ik die netjes aangesloten op het niet gebruikte aardpunt van de phonotrap in mijn PrimaLuna EVO400i. Toen ik de aarde loskoppelde om te luisteren wat dat uitmaakte was het klankmatige verschil eerlijk gezegd zeer klein. Ik zou naar waarheid kunnen zeggen dat de weergave met de aarde gekoppeld nét iets meer ‘rust’ had gehad, met meer ‘zwart tussen de instrumenten’, maar zónder had de muziek dan weer nét een ministreepje levendiger geklonken. Een smaakkwestie? Hoe dan ook, het effect was in mijn set dus gering. Ik kan echter niet uitsluiten dat de aarde in andere situaties wél een grote verbetering kan brengen. Experimenteer er dus mee!

Terug naar de oude situatie 

Na drie weken luisteren - dan ben je al ruimschoots uit de gewenningsfase - was het geluid van de SUPRA ‘full loom’ zeer prettig en evenwichtig, vloeiend, schoon en gedetailleerd, zonder enige schelheid. De ruimtelijke weergave was nog wat beter geworden, net als de ‘energie’ die de muziek leek te bezitten, wat een bepaalde volheid en tastbaarheid gaf. Vette producties klonken vet (maar beheerst) en natuurlijke producties klonken natuurlijk. Zelf houd ik van nét een streepje meer kleur, maar zit daarmee wél ‘aan de warme kant’. De SUPRA keten was gewoon prachtig neutraal en transparant.

Toen ik mijn volledige AudioQuest ‘loom’ weer had aangesloten bleek pas hoe neutraal de SUPRA ‘loom‘ had gespeeld en hoe gemakkelijk je daar aan went. De AudioQuest keten leek in eerste instantie té warm te klinken, misschien zelfs wat gecomprimeerd. Maar ik weet beter dan op de eerste indruk af te gaan. Na een weekje was ik weer vertrouwd met ‘mijn’ geluid, al moet ik toegeven dat ik de transparantere neutraliteit van de SUPRA kabels vooral bij akoestische muziek wel mooi had gevonden.

Conclusie 

Mijn eerste échte kennismaking met de kabels van SUPRA pakte verrassender uit dan verwacht. Hoewel de review eigenlijk alleen over de Sword Excalibur luidsprekerkabel zou gaan ben ik blij dat ik een volledige set heb gevraagd. Mijn overtuiging dat het ‘full loom’ concept synergie brengt werd in ieder geval weer bevestigd. De SUPRA huisklank beviel me vervolgens zeer goed. Zoals gezegd was die evenwichtig, vloeiend, schoon en transparant. En SUPRA-fabrikant Jenving (laat ik die naam niet vergeten te noemen) heeft met de Sword Excalibur wat mij betreft een prachtige luidsprekerkabel met een zéér concurrerend prijskaartje op de markt gebracht.

SUPRA Sword Excalibur luidsprekerkabel
2 x 2 meter | 1.155 euro | www.viertron.nl
Beoordeling 4.5 / 5

MERK





EDITORS' CHOICE