NIEUWSOnkyo

Onkyo (1946 - 2022) heeft faillissement aangevraagd - UPDATE - maar de merknaam, service en garantie blijven

Sinan Kökbugur | 17 mei 2022 | Fotografie Fabrikant | Onkyo
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 16 mei 2022

De Japanse maker van audioapparatuur Onkyo Home Entertainment (OHE) heeft afgelopen vrijdag faillissement aangevraagd bij de rechtbank van Osaka. Naar verluidt kan het bedrijf zijn lopende verplichtingen van circa 23 miljoen euro niet meer nakomen. Het bedrijf werd al eerder van de beurs gehaald. Een deel van de activiteiten is eerder verkocht aan een joint venture van VOXX en Sharp, dus mogelijk blijft de merknaam Onkyo bestaan, zo hebben wij gisteren geschreven. De voorzitter van de raad van bestuur van Premium Audio Company (PAC), een volledige dochteronderneming van VOXX International, heeft gisterenavond laten weten dat productontwikkeling en garantieverplichtingen van de producten voorzien van de merknamen Onkyo en Integra voortgezet zullen worden. Lees hieronder de verklaring van de bestuursvoorzitter van PAC.

Onkyo (1946 ‚Äď 2022): Japans audiobedrijf

De Japanse audiofabrikant Onkyo is in 1946 opgericht door Takeshi Godai, een voormalige Matsushita-ingenieur. Onkyo begon aanvankelijk met de productie van versterkers en luidsprekers maar voegde gaandeweg steeds meer typen apparaten, zoals tuners en platenspelers, toe aan het portfolio. Achteraf gezien kan worden gesteld dat het keerpunt voor Onkyo kwam met de introductie van digitale muziek die is opgeslagen op harde schijven op het thuisnetwerk of ergens op internet. De markt transformeerde in de jaren na de millenniumwisseling toen Apple's iPod en vergelijkbare apparaten populair werden. De slinkende markt voor analoge audioapparatuur in de vorm van klassieke stereosets, bestaande uit een stapeltje apparaten met gelijkgestemde frontplaten, leidde tot een gestage daling van de inkomsten.

Twee dochterondernemingen van Onkyo die zich bezighielden met de productie van OEM apparatuur, zoals het assembleren van luidsprekers voor andere merken, en de verkoopvertegenwoordiging van audioapparatuur, vroegen in maart van dit jaar al vrijwillig faillissement aan.

Het bedrijf verkocht zijn belangrijkste audiovisuele activiteiten voor thuisgebruik aan Sharp en het in de VS gevestigde Voxx International en zijn hoofdtelefoonactiviteiten aan een investeringsfonds. Dat was ongeveer een jaar geleden. De joint venture tussen Sharp en Voxx zal naar verwachting de merknaam Onkyo blijven gebruiken, zo hebben wij gisteren geschreven.

‚ÄúWe hebben alle mogelijke manieren onderzocht om zaken te blijven doen maar konden onze schulden niet afbetalen,‚ÄĚ aldus het bedrijf. Tenzij iemand tussenbeide komt om het bedrijf uit het faillissement te kopen, hetgeen op dit moment onwaarschijnlijk lijkt, zal het bedrijf Onkyo verdwijnen.

Onkyo gaat verder als merknaam, bezitters hoeven zich geen zorgen te maken

Op het moment van het bekend worden van het faillissement, was onbekend hoe lopende garantieverplichtingen etc. afgewikkeld zouden gaan worden. Wij hebben geschreven dat mogelijk de joint venture van VOXX en Sharp hier een rol in zou kunnen gaan spelen. Paul Jacobs, bestuursvoorzitter van Premium Audio Company (PAC), dochteronderneming van VOXX, heeft een verklaring doen uitgaan en heeft bevestigd dat lopende garantieverplichtingen gewoon zullen worden nagekomen. Er zullen zelfs nieuwe producten onder de merknamen Onkyo en Integra worden ontwikkeld. Hieronder volgt de integrale verklaring van Paul Jacobs.

Beste PAC-partners,

Eind vorige week vernamen we dat Onkyo Home Entertainment Corporation (OHE) zoals we hadden verwacht faillissementsbescherming had aangevraagd in Osaka, Japan voor twee van zijn dochterondernemingen. Als gevolg hiervan zijn er enkele valse en misleidende verklaringen opgedoken in verschillende media die ik wil aankaarten.

In een notendop, deze indiening omvat niet de activa die vorig jaar eerder werden gekocht door Premium Audio Company en Sharp. OHE fungeerde in wezen als een licentiebedrijf, vergelijkbaar met onze relatie met Pioneer. Deze indiening heeft geen invloed op onze activiteiten, aangezien we voor geen enkele functie van hen afhankelijk zijn bij het ontwikkelen of distribueren van audio/video-oplossingen van het merk Onkyo of Integra. Bovendien is de vraag van de consument naar deze merken nog nooit zo sterk geweest en zijn we gepositioneerd om de productie uit te breiden om aan de vraag te voldoen.

In september 2021 kondigde Premium Audio Company (PAC), een volledige dochteronderneming van VOXX International (NASDAQ: VOXX), aan dat we samen met Sharp Corporation een joint venture hebben opgericht en Onkyo's home audio/video-activiteiten hebben overgenomen, waaronder de lang- staande en innovatieve merken Onkyo en Integra. PAC bezit ongeveer 75% van de joint venture en beheert alle productontwikkeling, het engineeringteam van wereldklasse en hun bekwaamheid bij Onkyo, verkoop, marketing, distributie en alle intellectuele eigendom van Onkyo's home entertainment-activiteiten.¬†Sharp blijft, net als in het verleden, de producten en reserveonderdelen voor audio- en videooplossingen van Onkyo en Integra produceren in hun ultramoderne fabriek in Maleisi√ę. Het proces voor service en garantie gaat door zoals het nu gaat.

De vraag naar de producten van Onkyo en Integra is zeer groot en we verwachten dat deze de komende jaren zal toenemen. We hebben zeer nauw samengewerkt met Sharp om de productie op te voeren en hebben ons bedrijf aanzienlijk laten groeien in de acht maanden sinds de overname werd voltooid. We hebben grote plannen met deze merken en werken er hard aan om de productie en het bereik uit te breiden om aan de groeiende vraag van de consument te voldoen. Geruchten van het tegendeel zijn gewoon ongegrond en misleidend.

Het PAC-portfolio bestaat uit enkele van de meest legendarische en gerespecteerde merken zoals: Klipsch, Jamo, Onkyo, Pioneer, Pioneer Elite, Integra, Magnat, Heco, Teac en Esoteric.

De combinatie van het nummer √©√©n luidsprekermerk ter wereld met de technisch meest geavanceerde Japanse elektronicamerken luidde een nieuw tijdperk van design, innovatie en prestaties in. We kijken uit naar nog eens 75+ jaar van het cre√ęren van toonaangevende producten, winstgevendheid voor onze partners en het verbinden van mensen met hun passie voor entertainment.

Dank u voor uw voortdurende steun.

Paul Jacobs
President & CEO


EDITORS' CHOICE