REVIEWYamaha

Review Yamaha RX A6A av-receiver en alleskunner

Yamaha, iedereen kent het merk. De Japanse fabrikant bouwt en ontwikkelt enorm veel producten op veel verschillende gebieden voor veel verschillende liefhebbers, van piano's en motoren tot consumentenelektronica, pro audio en nog veel meer. Vandaag staat er op de testbank een nieuw pareltje van de in Hamamatsu, Japan gevestigde techreus, de RX A6A AV Receiver.

Yamaha RX A6A

Functies; Heel. Veel. Functies. Dit is het op één na hoogste model in de onlangs uitgekomen avr-lijn van Yamaha, en daarmee zeker niet de minste. Zo beschikt de RX-A6A over een gigantisch scala aan opties, met onder meer support voor 4K120/8K60, Dolby Atmos, DTS: X, Auro 3D, HDR10+, Dolby Vision, eARC, multiroom audio, AirPlay 2. 

Dat is bepaald niet het enige, want zo bezit de A6A ook over 9 nieuw ontworpen high slew rate versterkers, 11.2 kanaals verwerking door middel van de rca pre-outs, een set gebalanceerde xlr in- en uitgangen, een phono versterker, 7 HDMI ingangen en 3 HDMI uitgangen, 3 extra zones, een speciale gamefunctie, Surround AI, YPAO, en zelfs spraakbesturing. Mocht je meer over de functies willen lezen, dan raad ik de review van de RX-A8A aan.

Bomvol tech

Yamaha heeft voor de nieuwe Aventage lijn veel nieuwe technologieën gebruikt om de prestaties die we gewend zijn van de gevestigde orde naar een hoger niveau te tillen. Zo hebben ze een nieuw circuit ontworpen waarmee de slew-rate van de versterkers meer dan verdubbeld kan worden. Dat houdt in dat de versterkers ééns zo snel kunnen reageren op het veranderen van het input level, maar dat kan ook betekenen dat de kans op instabiliteit veel groter wordt. De techneuten van Yamaha hebben er echter voor gezorgd dat dit tot een minimum beperkt blijft door een nieuwe circuitontwerp.

Naast nieuwe versterkers heeft Yamaha ook de A6A volgepropt met luxe high-end chips. Zo is er voor het coderen van de audio een Qualcomm QCS407 aanwezig en voor de digitale conversie een SABRE ES9026PRO. In de A8A reciever en de A5200 processor is er een tweetal van deze dac chips aanwezig.

Veel audio producten staan of vallen met een goed intern ontwerp en een goed chassis, en wat ik zeer mooi vind om te zien is dat Yamaha naast de technologie in de receiver zich hier óók mee bezighoudt. Zodoende is er een compleet nieuw H-vormig frame ontworpen en is er een anti-resonantietechnologie aanwezig om vibraties en andere ongewenste trillingen te verwijderen.

In dit nieuwe chassis bevinden zich nieuwe printplaten met onder andere een symmetrische indeling en korte signaalpaden om vervorming tegen te gaan. Combineer dit alles met een gigantische transformator en uit de oven komt een technische hoogstandje rollen dat niet alleen high-end is op receivergebied, maar ook mee kan komen in de audiofiele wereld, waar veel hoge eisen worden gesteld.

De testomgeving

In de tijd die ik had met de A6A wilde ik vooral de geluidskwaliteiten gaan testen. Dat heb ik op twee manieren aangevlogen. Zo heb ik de A6A een tijd gebruikt als louter een surround processor, en als een volledige receiver in combinatie met een externe versterker aangezien zich ook een 7.1.4 speaker setup in de luisterruimte bevindt.

De eindversterker voor de onderste 7 kanalen was een tijdje een Arcam P1000 maar deze werd vervangen door een monster van ATI, de AT1820. Daarnaast is voor de 4 atmos speakers een Marantz MM7055 gebruikt.

Installeren

Om het zo makkelijk mogelijk te maken heeft Yamaha een app ontwikkeld om de klant te ondersteunen bij de installatie. Die app is erg overzichtelijk en legt alles mooi uit, wat erg handig is voor de mensen die van goed geluid houden maar niet zo technisch zijn. Het afstellen van de speakers gebeurt via de software YPOA. Toen het afmeten afgerond was heb ik de YPOA-resultaten vergeleken met mijn eigen metingen en hoewel niet alles perfect was kwam het heel dichtbij; chapeau Yamaha! Al met al verliep dit proces erg soepel en binnen een uurtje had ik de receiver werkend en was ik klaar voor de eerste tests.

Processor mode

Één van de hoofddoelen van een goede surround setup is het betrekken van de luisteraars bij wat er op het witte doek gebeurt. Kortgezegd, immersie is enorm belangrijk. 

Om te zien hoe de RX-A6A zich houdt als een processor heb ik meteen maar het zware geschut gepakt. De nieuwste film van Matt Reeves, ‘The Batman’ in Dolby Atmos. In het begin, wanneer de Riddler een bezoekje brengt aan het penthouse van de voormalige burgemeester van Gotham, klinkt alles erg intiem en klein wat zorgt voor een lugubere vibe. Maar wanneer de Riddler de burgemeester aanvalt, leent het geluidspodium zich voor luide muziek en harde geluidseffecten uit alle richtingen. Indringend!

De mooiste scène uit de film vind ik toch wel het moment dat Batman op zijn motor door de straten rijdt en het nummer ´Something in the Way´ van Nirvana begint te spelen. Hier ook weer presenteerde de A6A een groots geluidsbeeld met de stem van Kurt Cobain breed en duidelijk on display zonder dat de geluiden van Gotham en de motor van Bruce op de achtergrond verdwijnen.

Een paar scenès verder bezoekt Robert Pattinson (Batman) een nachtclub op zoek naar antwoorden over een mogelijke scharrel van de voormalige burgemeester. Hier wist de A6A ook weer perfect raad mee, zo kwamen er uit alle richtingen luide muziek, gillende mensen en geweerschoten maar desondanks was het gesprek tussen de Batman en de Pinguïn perfect te volgen.  

De meest indrukwekkende scène moet toch wel de achtervolging van de Pinguïn in zijn Maserati en Batman in zijn nieuwe Batmobiel zijn. Hier krijg je op een zilveren schaal enorme explosies, luide motoren, automatische wapens en epische muziek uit alle richtingen gepresenteerd. Ik kan er een heel verhaal van maken, maar laat ik het voor nu maar simpel houden en zeggen dat het echt episch klonk! In alle kanalen waren de effecten perfect te volgen en daarnaast werden alle geluiden gelijkmatig maar op een accuraat volume getoond zodat er geen details verloren gingen. Hoe is het afgelopen met de immersie? Goed dat je het vraagt! Aan het eind van de film moest ik oprecht even bijkomen… ik denk dat dat wel genoeg zegt.

Receiver mode

Toen ik van de zware eindversterkers afstapte en alles behalve de twee front speakers aansloot op de interne versterkers van de A6A merkte ik uiteraard een verschil, maar niet op de manier zoals ik verwacht had. Het grote surroundbeeld dat gevuld werd met detail en accurate plaatsing van effecten was nog altijd aanwezig, in grote lijnen miste ik alleen de kracht en net dat beetje verfijning. Desondanks was ik meer dan tevreden met de kwaliteit van de nieuwe high slew rate versterkers van de RX-A6A, naar mijn mening heeft Yamaha hier echt grote stappen gezet in de receiverwereld. Ik heb vele AVR's gehoord in verschillende prijsklassen maar tot nu toe heb ik er nog geen gehoord die dicht in de buurt kwam van een losse eindversterker. 

Zo doet de kwaliteit van de A6A me sterk denken aan die hele zware receivers van vroeger, die bakbeesten waar je een aparte kast voor moest bouwen omdat ze nergens in pasten.

Aandachtspunten

Een product dat tot de nok toe gevuld is met functies en technologie heeft altijd wel een aantal aandachtpuntjes en zo dus ook de A6A. Het grootste puntje voor mij is dat de receiver niet automatisch van input wisselt in stand-by modus. Ik gebruik de A6A als hub in mijn systeem en dus is alles er op aangesloten. Zo gaat het beeld van mijn audio pc door de receiver naar de televisie, maar als ik net een film heb gekeken via mijn Nvidia Shield moet ik eerst handmatig de stand-by input omzetten. Dat is vervelend, al kan ik het snel doen via mijn Logitech Harmony, maar deze optie zou er gewoon op moeten zitten.

Daarnaast had ik graag een ander schermpje gezien, want nu lijkt het er net op alsof die op het laatste moment geplaatst moest worden. De voorkant had er ook nog wat strakker uit kunnen zien door middel van een klepje gemaakt van hetzelfde materiaal als de rest van de voorkant om de verschillende poortjes af te dekken.

Conclusie

Er zijn maar weinig compromisloze receivers op de markt die voldoen aan de laatste eisen op homecinema en audiogebied maar Yamaha is met de Aventage RX-A6A enorm dichtbij gekomen. Combineer dat met de kwaliteit van het geluid en de verschillende apps om makkelijk muziek te streamen en de receiver te installeren, dan ben ik ben er zeker van dat de Aventage RX-A6A veel harten van oude maar ook nieuwe audiofanaten zal winnen.

De RX-A6A beschikt niet alleen over een scala aan functies maar ook onderdelen van een hoge kwaliteit en een goed intern ontwerp. Zodoende kan er maximaal genoten worden van je favoriete films en series. Door de sterke prestaties is hij niet alleen als all-in-one inzetbaar, maar ook prima te gebruiken wanneer de stap naar losse versterkers wordt gemaakt. Ik ben er zeker van dat je met deze A6A jaren plezier zal hebben.

Yamaha RX A6A
2.999 euro | yamaha.com
Beoordeling 4.5 / 5

MERK

EDITORS' CHOICE