Review Atoll Electronique SDA 300 Signature: streaming alleskunner met klasse (A)

SAMENVATTING

De Atoll SDA 300 Signature huwt beter dan verwachte versterkerprestaties met een uitgebreid streamingmenu en een goede app-bediening. Omdat deze Franse versterker bovendien redelijk goed voorzien is qua ingangen -we missen enkel HDMI, eigenlijk- kun je met de Atoll-versterker veel kanten uit.

PLUSPUNTEN

  • Veel streamingopties, incluis Roon en Tidal Connect
  • Lichtwarme, maar toch gedetailleerde aansturing
  • Veel vermogen voor een alles-in-één
  • Connectiviteit
  • Past in veel toekomstgerichte scenarios

MINPUNTEN

  • Geen HDMI
  • Chromecast

Met z’n groot kleurenscherm, uitgebreide streamingfunctionaliteit en verrassend vermogen is de SDA300 Signature van Atoll een opmerkelijke doet-alles muziekmachine. Gewoon luidsprekers toevoegen, dat is het motto van deze aantrekkelijk Normandiër die hifi-prestaties op hoog niveau belooft.

Atoll SDA300 Signature

Is het een streamer? Is het een dac? Of een versterker? Bij een alles-in-één-toestel als deze supergeïntegreerde versterker van Atoll is het antwoord eigenlijk altijd wel “ja”. We spreken in deze review over een wel heel veelzijdig ding dat mensen wil aanspreken die graag hun muziekhonger stillen met één toestel. Hoewel muziek streamen een groot deel van het SDA 300 Signature-verhaal vormt, is het toch wel flexibeler inzetbaar. Het apparaat is ook voorzien van ingangen om iets externs aan te sluiten. Een cd-speler of een televisie, bijvoorbeeld.

De SDA 300 Signature is zeker niet de enige supergeïntegreerde versterker van Atoll. Eerder verscheen van het bedrijf uit Normandië de SDA 200 Signature. Het toestel die we hier bekijken deelt veel eigenschappen met dat apparaat van 3.100 euro, zoals de app-bediening en streamingopties. De SDA 300 Signature pakt voornamelijk uit met een veel krachtigere eindversterking. Gevoed door twee grote ringkerntransformatoren kan de eindtrap volgens de fabrikant 2 x 150 Watt (8 Ohm) leveren. Dat is heel wat voor een compacter apparaat. Het maakt 'm minder compromisloos, ook met moeilijkere speakers. De voorversterker opereert overigens volledig in klasse A. De eerste 50 Watt van de eindtrap is eveneens in klasse A, daarna gaat het verder in klasse AB. Een intrigerende keuze die ervoor moet zorgen dat deze alles-in-één van Atoll toch rasechte hifi-prestaties kan leveren.

Niet supercompact, met reden 

De meeste alleskunner-rivalen opteren voor compacte designs. Dat is hier niet het geval. Gigantisch mag je hem niet noemen, maar de SDA300 Signature heeft wel gewoon de afmetingen van een typisch hifi-apparaat. En ook wel het gewicht. Neen, het is zeker geen licht ding, merken we als we het toestel oppikken. Dat komt vast omdat de ontwerpers niet kozen voor een klasse D-oplossing, maar wel voor een klasse A/AB-eindtrap met twee immense voedingen. Als je de bovendeksel optilt, word je begroet door dit duo van kloeke ringkerntransfo’s.

Ook de koelvinnen die de twee zijkanten begrenzen, doen de weegschaal nog harder kreunen. Maar de naald beweegt vast ook naar rechts omdat de behuizing – en dan vooral het massieve voorpaneel – uit dikker aluminium is vervaardigd.

Het Atoll-toestel steekt solide in elkaar en presenteert modern en aantrekkelijk. Het merk heeft vooral een eigen smoel. Dat is niet opvallend of schreeuwerig, eerder op subtiele wijze toch weer anders dan doorsnee hifi-apparatuur. Afgeronde hoeken en een minimalistische aanpak qua knoppen doen de Atoll gestroomlijnd overkomen, zowel in de zilveren als zwarte uitvoering. Bij de zilverkleurige editie valt wel de sierlijke lijn die het voorpaneel in twee deelt veel meer op – dat vinden we zelf toch wat mooier. Hierdoor is het verschil tussen de twee kleuruitvoeringen qua sfeer groter dan meestal het geval is. Zeker proberen beide kleuren te bewonderen vooraleer te kiezen, is ons advies. En vooraleer je denkt dat het allemaal ernst is met die Fransman: speelser zijn dan weer de verluchtingsgaten bovenaan het toestel, aangebracht in een patroon die de zijranden knuffelt.

Lekker leesbaar 

Deze designelementen vallen je echter niet meteen op, wellicht omdat je zit te kijken naar het grote 5-inch display. Een kleurrijk en helder schermpje is het, wat de SDA300 Signature nog meer een blikvanger tussen je luidsprekers maakt. Vijf inch (bijna 13 cm) diagonaal lijkt misschien niet veel, maar de informatie die er op verschijnt is toch goed leesbaar op enkele meters afstand. Dat is wel fijn, want al te vaak zien we hifi-apparaten met schermpjes die moeilijk leesbaar zijn vanaf een meter of twee-drie (en neen: we dragen geen bril).

Het is weliswaar geen touchscreen, maar dat is niet zo erg. In de praktijk zet je een toestel zoals dit op een meubel vooraan in de kamer. Je komt toch niet recht uit de bank om muziek te selecteren, dat doe je wel via de app (zie verder) of de meegeleverde afstandsbediening. Wil je toch up close & personal iets aanpassen, dan gebruik je de twee grote draaiknoppen die het scherm flankeren.

Twee toppers in één 

Atoll was een merk dat we persoonlijk niet zo enorm goed kenden. We waren daarom aangenaam verrast toen we ontdekten hoe uitgebreid het aanbod van dit bedrijf uit Normandië wel is. Een kwarteeuw geleden opgericht door de gebroeders Dubreuil, biedt Atoll inmiddels echt een heel uitgebreid assortiment van apparaten aan.

Waar ze eertijds begonnen met voor/eindtrap-combinaties, hebben ze inmiddels geïntegreerde versterkers, cd-spelers, streamers en meer. Voor de Frankrijk-liefhebbers onder de lezers: de fabriek van Atoll is in Brecey in Normandië. Maar typisch voor een Frans bedrijf is dat het zoveel mogelijk onderdelen binnenlands betrekt, bij leveranciers in de naastliggende regio. Zo komen behuizingen uit Bretagne, de voedingen van de Rhône en de opvallende voorpanelen worden met de laser geëtst in het departement Lorraine.

De SDA 300 Signature moet je zien als het huwelijk van de ST300 Signature (de beste streamer/DAC van de Fransen) en de AM300-versterker. Dat zijn twee losse toestellen die tot de top behoren van wat Atoll te bieden heeft. De techniek onder de motorkap van de Signature SDA300 Signature is heel gelijkend; je kunt hier echt wel spreken van een alles-in-één-combinatie die het beste van twee werelden samenvoegt.

Veel scenario’s mogelijk

Als we in de handleiding duiken en de connectiviteit onderzoeken, zijn er wel wat zaken die de aandacht trekken. Onverwacht ook, en deze zorgen ervoor dat de Atoll nog veelzijdiger is dan je eerst zou vermoeden. Er zijn bijvoorbeeld digitale outputs voorzien, wat je bij alles-in-één-toestellen niet zo vaak ontmoet. Het is iets dat de levensduur van de SDA 300 Signature kan verlengen, als je bijvoorbeeld in de toekomst een andere geïntegreerde versterker zou kopen. Het is dan mogelijk om de SDA 300 Signature aan te houden als pure streamer. Of koop je ooit een grote eindtrap, dan laten de pre-outs toe om de Atoll een nieuwe rol te geven als streaming voorversterker. De analoge volumecontrole kun je ten slotte omzeilen, om de Atoll als pure eindtrap te gebruiken met een eigen voorversterker. Het zijn allemaal best interessante zaken, maar vallen uiteraard eerder in de categorie ‘misschien ooit’-scenario’s. Het is wel iets heel typisch voor Atoll, die wel vaker inzet op toekomstgerichte flexibiliteit en modulariteit.

Maar laten we veronderstellen dat de meeste lui die kijken naar een alleskunner als deze SD300 Signature echter in de eerste plaats willen downscalen onder het motto ‘meer met minder'. Die rol is op z’n lijf geschreven.

Toch vinden we die niche-scenario’s wel relevant om te benoemen. De voornaamste kritiek op alles-in-één-versterkers met streaming ingebouwd is dat ze misschien tien jaar van nu op streamingvlak teleurstellen, bijvoorbeeld omdat de app-ondersteuning er niet meer is of een bepaald streamingplatform de deuren heeft gesloten. Het veelvoud aan streamingopties op de Atoll vangt dat deels op, in het ergst geval kun je toch nog verder met het toestel mits je iets als een externe streamer toevoegt. Dat kan niet met alle rivalen. Hypothetisch allemaal, maar vooruitdenken kan geen kwaad.

Gapless? Present! 

De twee analoge cinchparen en vier digitale ingangen maken het aansluiten van externe bronnen mogelijk. Een tv of cd-speler aansluiten gaat zo heel vlot, een platenspeler kan ook. Wel kiezen voor een draaitafel met ingebouwde versterking of een bijkomende phono-voortrap voorzien, want de Atoll beschikt niet over een toegewijde phono-ingang.

Leuk om te hebben, maar waarschijnlijk kies je voor een toestel zoals deze om je (ook) wil streamen. Op dat vlak ontdek je heel wel opties. Naast de eigen Atoll Signature-app – en daar gaan we het zo dadelijk over hebben – kun je muziek afspelen via Spotify Connect, Tidal Connect, Roon of via DLNA. Dat opent de deur naar een mediaspeler-app zoals BubbleUPnP of Audirvana. Bluetooth is er ook, en eigen muziekbestanden afspelen kan via het netwerk of vanaf USB-opslag dat je achteraan insteekt. De SD300 Signature scoort op dit vlak goed, met dank aan de Burr-Brown PCM1792 da-converter. Het speelt nagenoeg alle bestanden af die we aanbieden, tot 96 kHz / 24-bit PCM (FLAC, ALAC, WAC, AIFF) en DSD128. Ook positief: gapless afspelen kan, wat voor klassiek en live-opnames een must is.

Volledige app-ervaring

De Atoll Signature-app is er voor Android en iOS; wij installeren het op een iPad Air en op onze Samsung Galaxy Z Fold4-smartphone. Dat gaat allemaal heel vlot, incluis het verbinden van het toestel met het WiFi-netwerk. Ethernet is ook een optie.

Je ontdekt in de app dat je niet enkel kunt grasduinen in muziek via de ingebakken streamingdiensten (Deezer, Qobuz, Tidal en HighResAudio), je vindt alles om het toestel op afstand te bedienen. Overschakelen naar een digitale ingang om naar de aangesloten cd-speler te schakelen bijvoorbeeld. In die zin is de Atoll Signature-app een volledige vervanger voor de remote.

De app oogt misschien een beetje oubollig door alles in lijstjes te presenteren, het is functioneel wél dik in orde. In de wandelgangen horen we trouwens dat er op vlak van app-design een grote stap zit aan te komen. Dat zal die kleine schoonheidsfoutjes, zoals het presenteren van biografische informatie van een artiest via Qobuz in een heel klein venster, wellicht wel aanpakken. Zoals het nu staat, kun je echter met de Signature-app prima verder. Het is 100 procent functioneel; meer zelfs: voor ons werkte het soepel en waren alle mogelijkheden die nodig zijn present. Als je via Roon, Tidal Connect of een van de andere streamingopties werkt, dan zit je sowieso niet vaak in de Signature-app.

Ontspannend en organisch

Omdat we net een test van een high-end voor- en eindcombinatie van Hegel hadden afgerond, stonden de Focal Sopra N°2’s nog opgesteld in onze luisterruimte. Hoe zou de Atoll met deze prijzige landgenoten omspringen? We moeten zeggen: het beviel. De Atoll toonde zich helemaal niet als underpowered voor deze duurdere high-end speakers, wat toch ergens verrassend was.

De lichtwarme toets van de SDA300 Signature gaf ‘Profound Mysteries II’ van Röyksopp (deel III verscheen eind november) een aangenaam, omhullend karakter, en ook de jazzfunk met Henry Franklin op Jazz is Dead 14 klonk helemaal zoals het hoorde. Het geluidssignatuur dat de SDA 300 Signature neerzet, past wat ons betreft heel goed bij de grote Focals. Het verdere verloop van ons luisterwerk deden we echter met de Canton Reference 7K-vloerstaanders. Dat zijn leuke luidsprekers met een heel ander karakter en een prijsverhouding die bij de Atoll misschien beter aansluit. Tussendoor: we denken trouwens wel dat deze versterker qua sound vrij makkelijk met veel luidsprekers kan gecombineerd worden.

‘A Light for Attracting Attention’ van Radiohead – sorry, The Smile – huwt het zeurende stemgeluid van Thom Yorke en multi-instrumentalist Jonny Greenwood met de percussietalenten van Tom Skinner. Nog een lid van Sons of Kemets die na het uitdoven van dat verhaal meteen een nieuw project lanceert, net zoals Shabaka Hutchings met The Comet is Coming. Actieve jongens, die ex-Kemets. Vanaf de eerste noten van ‘The Same’ wordt de opbouwende beat met autoriteit en veel body neergezet, een mate van controle die ook de basgitaar op ‘The Smoke’ prachtig vorm geeft. Het stukje kleuring dat de Atoll toevoegt, geeft die vervormde gitaren op ‘You Will Never Work In Television Again’ een ruiger kantje, ook leuk.

Flamenco is muziek die bij uitstek live beleefd moet worden. Met een opname als ‘Los Angeles’ van de veelzijdige Rosalía, met name de openingstrack ‘Si tú supieras compañero’, zijn we echter ook al tevreden. De Atoll met de Cantons serveert het precies zoals het hoort, met de nadruk op emotie: de klagende zangstem dicht op de huid, met eerst enkel de muzikale begeleiding op de Spaanse gitaar wat in de achtergrond. Dit 6 minuten lang nummer eindigt wat excentriek, met een dissonante violen die een wall of sound neerzetten, hier lichtjes afgerond in het hoog. De lichtwarmere tuning en de afwezigheid van een klinische klank is perfect voor deze muziek.

Een gebrek aan power is er niet bij deze alleskunner, dat hadden we al gemerkt bij een reeks technotracks eerder. Maar ook het contrast tussen het hoge gejammer op ‘De Plata’ en het steeds stiller wordende gitaarspel is indrukwekkend vorm gegeven. Hier kun je lang naar luisteren, lijkt het ons.

We kunnen ons inbeelden dat iemand met een SDA300 dit apparaat ook wil gebruiken om een beter tv-geluid te krijgen. Een HDMI-eARC-ingang is er echter niet. Geen ramp echter, want je kunt een van de optische ingangen gebruiken. Dat deze stereo-oplossing interessant kan zijn om de soundtracks van films en tv-reeksen machtig neer te zetten, daar twijfelen we niet aan nadat we de muzikale prestaties hoorden. Als we de Sony KD-65AF9 in de testruimte verbinden met de Atoll en een aflevering van ‘The Old Man’ meepikken, blijkt dat te kloppen. Er is ook geen latentieprobleem, en de dynamische prestaties zijn puik.

Conclusie

De Atoll SDA 300 Signature huwt beter dan verwachte versterkerprestaties met een uitgebreid streamingmenu en een goede app-bediening. Omdat deze Franse versterker bovendien redelijk goed voorzien is qua ingangen – we missen enkel HDMI, eigenlijk – kun je met de Atoll-versterker veel kanten uit. Het vervangt probleemloos een volledig muzieksysteem, terwijl het niet echt een groot apparaat is. Er zijn nog compactere alternatieven, maar de SDA 300 Signature neemt iets meer ruimte in zodat er plaats is voor een echt degelijk voedingsgedeelte. Het eindresultaat: een alleskunner die bovengemiddeld veel kan aansturen.

Atoll Électronique SDA 300 Signature
4.100 euro | www.atoll-electronique.com
Beoordeling 4,5 op 5

MERK

EDITORS' CHOICE