REVIEWAVM

Review AVM CS 83. Black Edition: alles-in-een uit Spitzenklasse

Jamie Biesemans | 21 januari 2023 | Fotografie Fabrikant | AVM

SAMENVATTING

Het is makkelijk om te blijven doordraven over de afwerking en bouwkwaliteit van dit AVM-vlaggenschip. Maar als je de Ovation CS 8.3 Black Edition in het echt ontmoet, zal je dat wel zelf merken. Het is echter de enorme functionaliteit in combinatie met een uitstekende geluidskwaliteit waar we over te spreken zijn. Zou iemand hierna nog verlangen naar losse componenten en veel kabels?

PLUSPUNTEN

  • Krachtig én gesofistikeerd
  • Organische sound met ruimte voor veel microdetail
  • Uitstekend streamingplatform en -app
  • Ingebouwde cd-speler
  • Duurzaam en toekomstgericht

MINPUNTEN

  • Onhandige plaatsing USB-poort
  • Remote is optie

AVM bouwt alom gewaardeerde losse componenten, onmiddellijk herkenbaar aan aluminium behuizingen op slagschipniveau. Tegelijkertijd heeft het Duitse bedrijf altijd de overtuiging gekoesterd dat je een alles-in-één-versterker op het allerhoogste niveau kon bouwen. Ontmoet het fonkelnieuwe vlaggenschip: de Ovation CS 8.3. Nu in een zeer bijzondere Black Edition met een stoerdere afwerking én veel verfijning onder de motorkap.

AVM: Audio Video Manufaktur

Vooraleer we diep duiken in wat deze alleskunner bijzonder maakt, willen we toch opmerken dat dit product een gewaagde zet is van AVM. Het Duitse merk positioneert de Ovation CS 8.3 Black Edition immers als ware high-end. Maar dat is een label dat velen eerder associëren met systemen die bestaan uit losse toestellen verbonden met zorgvuldige geselecteerde bekabeling. Qua versterking kan een geïntegreerde oplossing voor hen misschien nog door de beugel. Maar de voorversterker en de eindtrap apart houden? “Beter”, luidt het bij heel wat veeleisende audiofielen.

En dan komt AVM af met een apparaat dat high-endprestaties belooft en in staat is om een stevige 2 x 500 Watt te leveren. Én dat die versterking combineert met uitgebreide streamingopties én een ingebouwde cd-speler. Allemaal in één doos. De Ovation CS 8.3 Black Edition is inderdaad echt één toestel dat je in de woonkamer plaatst, aan goede luidsprekers koppelt en je bent klaar. Een aspect dat we zelf heel intrigerend vinden is de modulaire aanpak die eventuele upgrades mogelijk maken. Mocht het eventueel nodig zijn, dan kan de ingebouwde streamer en DAC vervangen worden door een meer up to date-model. Dat is een element van duurzaamheid dat toch wel geapprecieerd wordt, zeker op dit prijspunt.

Wie AVM kent, zal natuurlijk niet door dit alles verbaasd zijn. Zoals we zelf ontdekten bij een recent bezoek aan het bedrijf uit het Duitse stadje Malsch, pakt AVM het graag op zijn manier aan. En dat betekent al langer inzetten op woonkamervriendelijk, geen-gedoe alles-in-één-toestellen, maar even goed op losse audiocomponenten. Incluis helemaal aan de top de Ovation MA 8.3-monoblokken van bijna 34.000 euro per paar. Het productaanbod van het merk is dan adembenemend groot, en omvat zelfs opvallende lichtgevende draaitafels.

Drie keuzes? Meer dan dat

De Ovation CS 8.3 Black Edition hoort thuis in AVM’s hoogste Ovation-lijn, en is uiteraard verwant aan de ‘gewone’ Ovation CS 8.3. Er is daarnaast een Ovation CS 6.3 die qua uiterlijk en design nagenoeg identiek is én dezelfde streamingopties biedt. Goed om weten: die ‘CS’ staat voor ‘Compact with Streaming’, wat niet wil zeggen dat deze toestellen ultrakleine apparaten zijn. Maar het is ook verre van gigantisch.

Waar zit dan het verschil tussen de drie eerdergenoemde modellen? Kort door de bocht gesteld: in de eindtrap. De CS 6.3 is volledig solid-state, terwijl de CS 8.3 een buizentrap toevoegt aan de klasse D Pascal-versterking. De 1.000-euro duurdere Black Edition gebruikt hiervoor duurdere, speciaal geselecteerde buizen dan de reguliere CS 8.3. Verderop lees je wat er verder nog anders is, want ook de DAC is onder handen genomen.

Typisch AVM is dat deze Ovation geleverd wordt in een heuse flightcase. Voor deze test hoefden we de versterker niet zelf uit te pakken, maar we kunnen ons inbeelden dat dat zeker indruk maakt als het bij je thuis wordt binnengerold. En de zwarte kleur van deze editie lijkt misschien niet zo bijzonder, ware het niet dat AVM in z’n marketing altijd toestellen uitspeelt die verpakt worden in knappe zilverkleurige behuizingen uit geborsteld aluminium. Het is echter niet dat zwart nooit als kleuroptie kan; dat is wel zo. Maar als je pakweg naar High End München gaat, zal je op de AVM-stand vooral die zilveren edities zien. Met daarnaast soms excentriekere edities die bedoeld zijn om de aandacht te trekken en de enorm blikvanger die de CELLINI Chrome-optie is.

Deze blinkende kleurupgrade kun je bij een aantal AVM-producten kiezen, incluis bij de Ovation CS 8.3. Je komt dan ook uit aan 14.990 euro – dezelfde prijs als de Black Edition. Wie nog gekker wil doen: de Ovation CS 8.3 is er eveneens in een volledig transparante behuizing. Wat je dan wel altijd mist is de geüpgrade buizentrap van de Black Edition. Over moeilijke keuzes gesproken… Nu ja, op dit niveau kun je altijd wel bij een dealer peilen naar de mogelijkheid om een custom uitvoering te krijgen. Voor dergelijk maatwerk kon je in het verleden altijd al wel terecht bij AVM, en dat lijkt niet veranderd te zijn.

Midnight Black

De Ovation CS 8.3 Black Edition is dus zwart, excuus: midnight black. Niet een glanzende uitvoering die vooral heel goed stof toont, wel een heel nauwkeurig afgewerkte behuizing uit geborsteld aluminium die een zwarte tint meekreeg. Het heeft iets dofs en er is de textuur van het met de hand borstelen, wat een chique en geraffineerde uitstraling oplevert. 

De bouwkwaliteit is puik, ook bij kritische details, zoals het ontbreken van zichtbare schroeven en waar het massieve voorpaneel aansluit op de rest van de behuizing. Alle knoppen zijn ook gewoon zwart, waardoor ze verdwijnen in het geheel. Het zwarte voorpaneel contrasteert ook best knap met het blauwe display. Wat bijna niet opvalt: de sleuf van de cd-speler.

Het is niet zo dat alle aandacht ging naar een fraai minimalistisch voorpaneel; heel het toestel is op hetzelfde niveau afgewerkt. Dat maakt echt iets luxueus. Alle hoeken zijn bijvoorbeeld afgeschuind, wat de CS 8.3 Black Edition gestroomlijnder maakt dan doorsnee hifi-toestellen in een metalen doos. De bovenkant heeft bovendien nog een verrassing of twee in petto. Naast het grote uitgefreesde AVM-logo is er een gelaserde Black Edition-opschrift en een groot raam zodat je de buizen gezellig ziet gloeien. Kortom, op vlak van looks schiet er absoluut niets te kort, maar op dat vlak scoort AVM – dat hiervoor met een naburige aluminiumspecialist samenwerkt – altijd wel. Zoals je ook binnenkort in het verslag van ons bezoek aan AVM zal kunnen lezen, verkiest het om vooral met lokale partners te werken om zo het Made in Germany-gehalte hoog te houden.

Alles-in-één met een toekomst 

De Ovation CS 8.3 BE is een alles-in-één. Het idee is dat mensen dit toestel kiezen omdat ze echt met één doos helemaal klaar willen zijn. En toch beschikt het over een heel aantal ingangen, waaronder een paar optische inputs (handig om bijvoorbeeld de tv aan te sluiten) en een USB klasse B-poort. Dat is dan weer nuttig als je toch een andere streamer of een computer wil aansluiten om hi-resmateriaal in de hoogste kwaliteit aan te leveren. Een bron analoog aansluiten kan, zowel via cinch als gebalanceerd. Een toegewijde phono-ingang is er niet, maar wie op dit niveau een platenspeler wil gebruiken zal wellicht toch een aparte phono-voorversterker kiezen. Ok, dat gaat dan weer in tegen het alles-in-één-concept. Maar een phono-voorversterker inbouwen zou toch uitdagend zijn, hoorden we. De XLR-input laat bovendien toe om de AVM op te nemen in een surroundoplossing, aangestuurd door een AV-processor/voorversterker.

Duurzaamheid vinden we toch een belangrijk thema – en net een troef van goede hifi-materiaal. Daarom is het fijn te zien dat deze alles-in-één-versterker toch met je kan meegroeien als je andere keuzes wil maken. Er zijn bijvoorbeeld digitale outputs, zodat je dit toestel later bij een andere DAC en versterker als pure streamer kunt inzetten. Er zijn ook pre- en line-outs, incluis via XLR, zodat je de Ovation CS 8.3 Black Edition pakweg als voorversterker bij een setje van die Ovation MA 8.3-monoblokken kunt gebruiken. Daarnaast zegt AVM dat onderdelen als de DAC en het USB-bord vervangen kunnen worden, mocht er iets beter opduiken. Het bedrijf legt tenslotte een sterke nadruk op herstelbaarheid.

Streaming en meer 

Hoewel de situatie fel verbeterd is, kun je bij het testen van veel hifi-apparatuur met streaming wel eens – om het eufemistisch te stellen – minder volmaakte apps en ervaringen tegenkomen. Dat gevaar loert paradoxaal vaker om de hoek bij kleinere high-endmerken die niet altijd de middelen en kennis hebben om software te ontwikkelen en te testen. Zoals gezegd komt dit tegenwoordig minder voor, met dank aan kant-en-klare streamingmodules (zoals van Streammagic), meer kennis over software en app-usability, en de opkomst van platforms zoals Chromecast en AirPlay.

Maar toch waren we verbaasd dat AVM’s softwareplatform zo volwassen overkwam. Niet alleen presenteert de bijhorende RC X-app (Android en iOS) muziek heel knap en was het soepel in gebruik, het ondersteunt multiroomgebruik. Dat past bij plannen van AVM om custom install-producten uit te brengen om bijvoorbeeld plafondspeakers in de keuken aan te sturen. Je gaat die verschillende toestellen dan gewoon vanuit de app kunnen bedienen.

RC X is eigenlijk een volledige afstandsbediening die op je telefoon of tablet draait. Je kunt het dus gebruiken om muziek te streamen, maar ook om bijvoorbeeld de ingebouwde cd-speler te bedienen of te schakelen naar de tv die op een optische ingang hangt. In de app kun je zelfs ingangen hernoemen en de gevoeligheid instellen, wat handig is. Wil je streamen, dan koppel je Qobuz, Tidal of het Duitse HIGHRESAUDIO in de app zodat je bij die diensten rechtstreeks muziek kunt opzoeken. De presentatie van albums en playlists is knap gedaan, met grote albumhoezen en voldoende informatie. Werkt vooral soepel, dat is even belangrijk.

Omdat de Ovation CS 8.3 Black Edition DLNA/UPnP ondersteunt, kun je eigen muziekbestanden afspelen vanaf netwerkschijven. Dat kan eveneens vanaf een USB-schijf die je verbindt met de versterker. Al is de plaatsing van die USB-poort onderaan op de achterkant niet bepaald handig als je de schijf niet permanent wil laten zitten. De ondersteuning qua muziekformaten is prima, tot 192 kHz / 24-bit in de meeste gevallen. ALAC is de opvallende uitzondering; daar kun je max 96 kHz / 24-bit aanbieden. Wil je hi-res aanleveren tot aan de maximale kwaliteit die de ESS DAC’s kunnen verwerken (DSD128 en 384 kHz PCM), dan moet je via USB klasse B werken. Via de app kun je tevens internetradio beluisteren. Zo blijft het helemaal trouw aan die naam van ‘receiver’.

Op streamingvlak zijn er trouwens nog voldoende opties voor wie liever de RC X-app niet gebruikt. Spotify-gebruikers zien de AVM gewoon opduiken in de app van de muziekdienst, Chromecast en AirPlay 2 maken het dan weer mogelijk om direct te streamen vanuit de apps van je favoriete diensten. De Ovation CS 8.3 Black Edition is Roon Ready. Het is voornamelijk via deze weg dat we veel muziek beluisterd hebben.

Wat maakt de Black Edition anders?

De Black Edition kost duizend euro meer dan de reguliere Ovation CS 8.3. Wat krijg je voor die meerprijs? Naast de knappe afwerking in wat AVM midnight black noemt en de speciaal geselecteerde buizen, is er nog een aantal zaken. Op papier lijkt het vlaggenschip hetzelfde gebalanceerde viervoudig DAC-gedeelte te bevatten als de reguliere CS 8.3. AVM zegt echter dat het de ESS SABRE 9018 Pro-chips die het ontvangt, test en de allerbeste 2 procent reserveert voor de Black Edition. Deze DAC’s worden gevoed door een aparte voeding, die bij deze uitvoering nog extra verfijnd wordt. Ook de klokken die de DAC’s sturen zouden geselecteerd worden om minder gevoelig te zijn voor temperatuurschommelingen. Dit alles zou perfecte kanaalseparatie opleveren, stellen de ontwerpers, en een signal-to-noise-ratio die nog beter is dan bij de goedkopere versie.

Het zijn heel technische tweaks. Maar een blik op de interne opbouw en wat uitleg maakt snel duidelijk dat het bedrijf nu eenmaal heel gefocust is op engineering en de kleine details. Het is echt een Duits bedrijf op dat vlak.

De opbouw binnenin is bij de Ovation CS 8.3 BE is dan ook even indrukwekkend als de buitenkant, met aparte compartimenten en grounding voor de analoge en digitale luiken. Opvallend is wat AVM de “Chinese muur” noemt, een metalen afscheiding die de drie aparte voedingen isoleert van andere onderdelen. Drie, want twee voor het analoge gedeelte (+ en -) en eentje voor het digitale luik. Ten slotte is er ook een eigen plaats voor de cd-drive, die geleverd wordt door TEAC.

Eerlijk en vol zelfvertrouwen 

Voor deze review trokken we naar het mooie pand van Audio-Life in Buren, waar ook AVM-importeur X-Fi huist. Meestal voeren we tests in de eigen ruimte uit, maar in dit geval was het optimaler om het op locatie te doen. Over de ontvangst en vrijheid om te doen wat we wilden kan er niet geklaagd worden. Het opstellen is het bij een alles-in-één als deze Ovation CS 8.3 Black Edition altijd een stukje eenvoudiger. De voorziene Sonus faber Serafino Tradition-vloerstaanders hoefden we enkel nog wat te verplaatsen. Indrukwekkende luidsprekers, dat kunnen we je wel zeggen, die mooi matchen met de AVM.

De combinatie van de klasse D-versterking geleverd door Pascal en de buizentrap levert iets dat meteen uitstekend klonk. Terwijl we genieten van ‘At Least From Now’ van Benjamin Clementine (cd-kwaliteit via Roon), te beginnen met de geweldige ‘Winston Churchills Boy’, maakt de pure autoriteit en controle indruk. Clementine is misschien wel een van de getalenteerdste zangers die er momenteel rondloopt, met een uniek stemgeluid en in staat om zowel hoge noten te halen als pure kracht te vertolken. Z’n indrukwekkend bereik en de textuur van zijn stem, dat horen we op deze AVM machtig vertolkt worden.

De buizentrap is geen stoorzender noch kleurt te veel, het is een net goede zachte toevoeging die de Pascal-versterking een tikje organischer maakt. Een heel geslaagd huwelijk, zo lijkt het wel. Het verfijnt iets dat al indrukwekkend is, terwijl er ook heel wat vermogen beschikbaar blijft. Terwijl we nog heel diverse muziek uit onze testplaylist afspelen, valt het op hoe moeiteloos de Ovation CS 8.3 Black Edition speelt. Dit is behoorlijk compromisloos – het bewijs dat een alles-in-één-toestel ook high-end kan leveren.

En pure power. Het voordeel van klasse D is dat je zelfs in dit iets of wat compactere toestel veel vermogen kunt stoppen. Dat geeft bovendien de headroom om dynamische pieken goed te verwerken, een mooie combinatie met de controle die de AVM tentoonstelt. Dat was heel goed merkbaar toen we het volume opendraaiden bij ‘Eating Hooks’ van de Berlijnse technoformatie Moderat en de subtielere jazz van ‘Hungry Ghost’, een track op ‘Mehliana: Taming the Dragon’. Bij dat laatste, waarbij Brad Medhlau op de drums wordt bijgestaan door Mark Guiliana, werd de analoge synthlijn lekker dik en organisch aangeleverd. Een echte aandachtstrekker, maar door de grootschaligheid en resolutie die de AVM levert was het perfect mogelijk te concentreren op de complexe, virtuoos gespeeld percussie. Een lichte tik op de snaardrum, afgewisseld door een snelle basdrum, door het vele microdetail was het gevoel van echt ‘in’ een performance te zitten wel heel sterk.

Streamen staat hoog op het menu bij deze Ovation, maar die cd-speler is er ook nog. Een alles-in-één die ook schijfjes kan afspelen, dat kom je niet zo vaak tegen. De Naim Uniti Star is de enige die we snel kunnen bedenken. Het is misschien een functie die niet iedereen nog wil, maar op zich blijft de muziek-cd nog altijd een heel mooi medium. We zullen vast niet de enigen zijn die nog een paar honderd van die dingen in huis hebben rondslingeren – en misschien komt die cd-revival waar Rolling Stone Magazine het in 2022 al over had wel eindelijk van de grond. Dat dit onderdeel niet snel toegevoegd werd aan het apparaat, horen we als we ‘Beethoven Transformed vol. 2’ van de Britse Boxwood & Brass insteken. Het samenspel van de fagotten en hobos, ondersteunt door krachtige hoorns, op Egmont ‘Overture op.84’ wordt weelderig gebracht, zachtjes in het hoog afgerond om het ontspannen te houden. Dat er nog veel leven zit in dit dode medium, blijkt zo ook.

De vederlichte maar toch resolute aanpak van dit toestel verraste toch wel wat, misschien wel omdat het de eerste keer was dat we echt uitgebreid naar een betere AVM luisterden. Het merk lijkt de juiste dingen na te streven om opnames eerlijk – en misschien wel onverbloemd – maar meeslepend neer te zetten. Zonder twijfel wordt het afspelen van goed bronmateriaal beloond, wat ook perfect kan door die prima streaming/DAC-combi.

De Black Edition maakte iets heel moois van ‘MM 1785’ (ALAC 96/24), een van de interessantste klassieke albums van vorig jaar. Overschakelen van het dartele pianospel van Leif Ove Andsnes naar het volledige orkest bij Piano Concerto n°20 doet de AVM naadloos, met dit prachtig stuk neergezet in een grote concertzaal die wel heel mooi gereproduceerd wordt. Hier zouden we naar kunnen blijven luisteren.

Conclusie 

Het is makkelijk om te blijven doordraven over de afwerking en bouwkwaliteit van dit AVM-vlaggenschip. Maar als je de Ovation CS 8.3 Black Edition in het echt ontmoet, zal je dat wel zelf merken. Het is echter de enorme functionaliteit in combinatie met een uitstekende geluidskwaliteit waar we over te spreken zijn. Dat de Ovation CS 8.3 Black Edition op sonisch vlak overtuigt en captiveert is natuurlijk het allerbelangrijkste.

Je koopt echter een alles-in-één omdat je ook zoek bent naar gebruiksgemak, en dat is iets waar sommige high-end rivalen wel eens steken laten vallen. AVM weet echter zowel het streaminggedeelte als de app-bediening perfect te regelen, waardoor je ook moeiteloos van die compromisloze geluidskwaliteit kunt genieten. Zou iemand hierna nog verlangen naar losse componenten en veel kabels?

AVM Ovation CS 8.3 Black Edition
14.995 euro | www.avm.audio
Beoordeling 4.5 / 5

MERK





EDITORS' CHOICE