ARTIKEL

Interview Bénédicte Le Nindre (Renault) over samenwerking met componist en performer Jean-Michel Jarre

We spraken met Bénédicte Le Nindre, Directeur User Experience bij de Renault Groep, op de IAA Mobiliteit in München.

De Franse autofabrikant Renault maakte van de recente IAA Mobility in München gebruik om zijn nieuwe Scénic E-Tech, een 100% elektrische gezinsauto, te onthullen. We spraken met Bénédicte Le Nindre, een akoestisch ingenieur die nu Director of User Experience is voor de hele groep, en die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van het geluidsecosysteem op alle nieuwe modellen, evenals de samenwerking met componist en performer Jean-Michel Jarre.

Hoe vind je de geluidservaring opnieuw uit in een voertuig als de nieuwe Renault Scénic? 

Bénédicte Le Nindre: Het komt voort uit een visie en een overtuiging die gedeeld worden door Luca de Meo, CEO van de Renault-groep. Voor hem is de geluidservaring in de auto een belangrijk thema. Daarom wilde hij een exclusieve samenwerking aangaan met een internationaal bekende artiest, en de keuze viel op Jean-Michel Jarre.

Het doel was om de geluidservaring aan boord van het voertuig te verbeteren, omdat dat echt een persoonlijk moment is waarop we geïsoleerd naar muziek luisteren, waarbij we als fabrikant volledige controle hebben over de akoestiek van deze ruimte en het geluid zo goed mogelijk kunnen afstemmen. En dat geldt zowel voor muziek als voor podcasts. We werkten ook samen met Jean-Michel Jarre aan een origineel geluidsontwerp voor de buitenkant, niet alleen om voetgangers en fietsers te waarschuwen voor de aanwezigheid van het voertuig, maar ook om een nieuwe geluidssignatuur te belichamen die specifiek is voor het merk. Tot slot richtte de samenwerking zich op het welkom heten in de auto, met een nieuwe 'welkomstsequentie' die zowel visueel als auditief was.

Hoe was de samenwerking met Jean-Michel Jarre? 

Goed. De visie van Luca de Meo en die van Jean-Michel Jarre kwamen al snel samen, met veel gemeenschappelijke elementen waaraan beiden wilden werken. Dat werd gevolgd door de ontwikkeling van het project, met de oprichting van een toegewijd team van ingenieurs. De resultaten zijn nu te zien in de Renault Scénic E-Tech. Het is ook een kans om te zeggen dat het werken met Jean-Michel Jarre niet alleen te maken heeft met communicatie of marketing, maar ook met concrete, tastbare resultaten, zoals de verschillende geluidssignaturen die samen met hem zijn gecreëerd. Het was een prachtige ontmoeting tussen de artistieke wereld en de industriële wereld, twee werelden die elkaar gewoonlijk niet zo goed kennen.

Sommige fabrikanten zetten in op hifisystemen met meer dan twintig luidsprekers. Anderen, zoals Volvo, hebben besloten het aantal luidsprekers tot een minimum te beperken, zoals in de nieuwe EX30, die genoegen neemt met een soundbar die is ontworpen in samenwerking met Harman Kardon. Wat is Renaults keuze in dit opzicht? 

Onze prioriteit is om goed geluid aan te bieden in onze auto's, met hifi-systemen die voor iedereen toegankelijk zijn. Dat noemen we Pop Culture, een concept dat uniek is voor Renault. Je kunt je voorstellen dat installaties met tientallen luidsprekers niet kunnen worden veralgemeend in ons hele gamma, zowel om technische als om kostentechnische redenen. Dit type installatie is dan ook geen prioriteit voor ons. Bovendien hebben we bij Renault gekozen voor een ecologische aanpak, ook op het gebied van geluid, met een sober gebruik van transducers die in onze voertuigen de boventoon moeten voeren. Voor de nieuwe Scénic hebben we daarom gekozen voor een betaalbaar systeem, waaruit we het beste hebben gehaald, vooral dankzij onze samenwerking met Jean-Michel Jarre.

Hij heeft ook meegewerkt aan de ontwikkeling van het hifi-systeem in de nieuwe Scénic E-Tech. Voor de toekomst blijven we ons richten op less is more, dat wil zeggen op de beste technische verpakking die we kunnen bieden, terwijl we toch toegankelijk blijven en uitstekende geluidsprestaties in onze auto's bieden.

Onze ambitie is simpel: we willen dit geluid en deze geluidservaring naar het hoogste niveau tillen, in lijn met de gezamenlijke visie van Jean-Michel Jarre en Luca de Meo. Kortom, geweldig geluid dat voor iedereen toegankelijk is!

Wie zijn de huidige industriële partners van Renault? 

We werken al een aantal jaar uitstekend samen met Harman Kardon en met Arkamys voor on-board audiosoftware. Ook op dit gebied is onze samenwerking met Jean-Michel Jarre erop gericht om optimaal gebruik te maken van deze industriële samenwerkingen om onze klanten het best mogelijke geluid te bieden.


EDITORS' CHOICE