REVIEWJBL

Review JBL Live Beam 3: Scherp geprijsde topoortjes met touchscreen

Jamie Biesemans | 25 juni 2024 | JBL

SAMENVATTING

De geboden geluidskwaliteit is heel goed voor een TWS. Uit de doos een tikje baszwaar, maar niet overweldigend. De Live Beam 3 laat zich bovendien makkelijk tunen naar iets anders. Ook: Een steengoede autonomie van negen uur met NC ingeschakeld bijvoorbeeld en LDAC-ondersteuning. De case met het touchscreen moet je eerder zien als een leuk extraatje. Het heeft echt wel een meerwaarde, maar niet voor iedereen.

PLUSPUNTEN

  • Laaddoosje met handig touchscreen en draadloos opladen
  • Draadloos laden
  • Andere pasvormen beschikbaar (Flex en Buds)
  • Intens maar zuiver geluid
  • Noise-cancelling
  • Functierijk

MINPUNTEN

  • Spatial sound
  • Touchbediening soms wat willekeurig (maar wel goed instelbaar via app)

De nieuwe Live Beam 3 draadloze oordoppen zijn officieel niet de topmodellen van JBL. Maar LDAC-ondersteuning, een case met touchscreen en veel functies klinken wèl heel beloftevol. Is dat voldoende om deze oortjes voor onderweg en thuis geduchte uitdagers voor Bose, Sony en zelfs Apple te maken? 

Draadloze oordoppen (of zoals marketeers ze graag noemen, maar verder niemand anders: True Wireless Stereo-dopjes of 'TWS') gaan als zoete broodjes over de toog. Dat is ook de reden waarom zoveel fabrikanten ze aanbieden, wat dan weer leidt tot een overweldigend aanbod. Begin er maar aan de juiste te kiezen...

Veel consumenten opteren dan maar voor een van de twee strategieën: gewoon de goedkoopste nemen die ze kunnen vinden of kiezen voor de zekerheid van een bekend merk. In dat tweede geval is JBL een van de logische keuzes. Samen met Apple, Bose en Sony zijn de Amerikanen bij verre het bekendste audiomerk in de winkel.

Topmodel voor een lagere prijs 

Met de nieuwe Live Beam 3 presenteert JBL draadloze oortjes die wat hoger mikken. Wie het merk vooral kent voor z’n hippe en betaalbare modellen, vindt hier iets wat meer luxe, en meer functies. JBL had natuurlijk al een topmodel, de Tour Pro 2, die concurreert met andere vlaggenschepen, zoals Sony’s WF-1000XM5 of de Apple AirPods Pro. De Live Beam 3 is aan 199 euro een stuk goedkoper dan die premiumtoestellen, maar tegelijkertijd legt het wel specificaties uit dat topsegment voor.

Een adaptieve noise-cancelling, een uitstekende accuduur (9 uur met NC), draadloze laden, ondersteuning voor de betere LDAC-codec (en later Bluetooth LE) en veel functies zijn op papier al indrukwekkend. JBL brengt echter ook de smart case van de Tour-lijn naar deze Live Beam 3. Er dus op het laaddoosje een klein aanraakscherm waarlangs je de oortjes kunt bedienen. Voor sommige lezers lijkt dat vast een gimmick met weinig waarde – en dat was eerlijk gezegd ook onze eerste gedachte toen we eertijds voor TechFi met de Tour Pro 2 aan de slag gingen. Eens je het begint te gebruiken, blijkt zo’n scherm echter heel fijn te werken en net handiger dan steeds naar een app te grijpen.

Wat ook nieuw is: de Live Beam 3 is met z’n dopje en staafje dat langs je oorlel bengelt niet je enige optie.

Wie van de drie? 

De Live Beam 3 staat ook voor een nieuwe aanpak bij JBL, dat hiermee z’n aanbod helderder wil maken én meer keuzes wil geven aan de consument. Dat laatste doet het merk door de nieuwe generatie Live-oortjes meteen in drie form factors of pasvormen uit te brengen: Beam, Bud en Flex.

De Live Beam 3 die we hier testen is een toestel met een dopje en een staafje dat uit je oor hangt, de Live Buds 3 zijn kleinere, discretere toestellen die vooral via een dopje vasthangen, terwijl de meer open design van de Live Flex 3 geen dopje bezit maar een vorm die meer in je oorschelp ligt.

De Flex zal vooral mensen aanspreken die echt niet houden van iets dat in het oorkanaal zit.

Functioneel én qua prijs zijn er niet zoveel verschillen tussen de drie types. Je kunt dus gewoon de Live-oortjes kiezen die je het comfortabelst vindt. JBL stelt ook een tool beschikbaar die je advies geeft over welke type het best bij je past.

Het is wel pienter van JBL om drie pasvormen te bieden. Voorheen moest je soms noodgedwongen kiezen tussen bepaalde functies en een bepaalde vorm die je meer aanstond. Nu kun je je gewoon laden leiden door wat je comfortabel vindt. Tot op een zekere hoogte, natuurlijk. De Live Flex 3 zal ongetwijfeld minder sterk zijn qua noise-cancelling dan de Bud bijvoorbeeld, vanwege het lossere design van die eerste. Uiteraard is het ook wat losser qua pasvorm dan de Beam 3 en Buds 3. Helaas waren de Live Buds 3 en Live Flex 3 nog niet beschikbaar voor een test. We zoomen dus in op de Live Beam 3, waarbij je toch qua functies kunt rekenen dat de andere twee modellen hetzelfde bieden. JBL is bovendien een merk dat ondanks zijn hippe uitstraling achter de schermen een zeer stevig fundament bezit qua audioresearch. Het mikt daardoor ook heel uitdrukkelijk op een bepaalde sound, waardoor hun toestellen consistent klinken.

Stabiele stijl 

Net zoals (pakweg) de Apple Airpods bestaat de Beam 3 uit een ovaal toestel dat in je oor rust, met daaraan een staafje met touchbediening. Een vertrouwd recept dus, maar hier wel mooi uitgevoerd. Zowel de oren als de bijhorende laadcase is beschikbaar in vier kleuren (paars, blauw, zilver en zwart), waarbij er voor een mattere afwerking is gekozen. We hebben enkel de zilveren en zwarte uitvoeringen gezien, en die zagen er meer ‘premium’ uit dan de instapproducten van JBL. Ook de twee andere kleuren lijken wel wat chiquer en stijlvoller dan de soms schreeuwigere designs van de goedkopere speakers van het merk die op een heel jonge doelgroep mikken.

De satijnachtige afwerking vinden we in elk geval knap overkomen, mooier dan blinkend wit of zwart dat je bij veel concurrenten vindt. Het zorgt er ook voor dat de toestellen en de case niet zo snel vuil lijken te zijn.

Dankzij de combinatie van een dopje dat in je oor past en een bolle kant die in de binnenkant van je oorscherp past is er goede stabiliteit. Rondlopen en zelfs rennen om te voorkomen dat de hond kletsnat uit de tuin binnenholt, uitvallen doen de JBL’s niet gauw.

Zo veel functies op zo’n klein scherm 

Neen, echt opvallend is de touchscreen op de laaddoos niet. Toch niet als het naast je ligt terwijl je op de laptop zit te tikken. Het is gewoon een zwart vlak, zeker bij de zwarte uitvoering valt het nauwelijks op. Tot leven komt het pas als je er op tikt en het ontgrendelt met een veegbeweging. En, als je dat instelt, er een melding binnenrolt op je smartphone.

Wat kan je nu op zo’n klein schermpje van 1,45 inch in diameter? Verrassend veel, ontdekten we vorig jaar toen we met de Tour 2 Pro aan de slag gingen. Inmiddels heeft JBL een reeks extra functies toegevoegd, die je telkens bereikt door te swipen op het scherm. Zo ga je van scherm tot scherm, telkens met een andere functie.

Het eerste toont bijvoorbeeld mediacontrols, het tweede de volumeregelaar, de derde de bediening van de noise-cancelling… en zo gaat het verder, veertien schermpjes lang. Je vindt hier ook zaken als ‘zaklamp’ (het scherm schijnt heel hard zodat je ’s nachts je smartphone kunt opsporen) of ‘Find my Buds’ (zodat je verloren oortjes kunt terugvinden). Mocht je het doosje zelf kwijt zijn, dan kun je bij Find My Device van Google de laatste locatie. Wie vaak dingen misplaatst, vindt in deze oortjes dus een handige helper.

De latere schermen bieden wel keuzes aan die je eigenlijk niet vaak gaat veranderen, zoals de taal van de interface en welke achtergrond het vergrendelscherm toont.

Pro-tip: in de app kun je minder nuttige schermen uitschakelen, dan moet je minder swipen.

Wat is het nut van een touchscreen?

Eerst zagen we het scherm vooral als handig als je deze oortjes gebruikt met een toestel waar geen JBL Headphone-app voor bestaat. Een laptop bij het thuiswerken of studeren bijvoorbeeld. Of als je ze verbindt met een smart tv. De noise-cancelling of spatial audio zomaar inschakelen is dan al wat moeilijker. Via de case gaat het wel vlot. Maar ook bij een smartphone vonden we het best nuttig. Ja, je kunt alles wel via de app en terwijl je rondloopt ga je de case niet bovenhalen. Maar als je ergens zit, dan is het doosje in de buurt houden terwijl de telefoon in de zak blijft comfortabeler werken. Sommigen zullen dit toch aangenamer vinden; zelfs de meldingen zijn minder afleidend dan een smartphonescherm dat altijd oplicht.

Bij het gamen of onderweg een video bekijken was de case ook makkelijker om snel Spatial Sound in te schakelen of een andere EQ-instellingen te kiezen, zonder uit het spel of film te duiken. Kortom, we kunnen zeker zien waarom iemand valt voor zo’n laaddoos met schermpje. Voor anderen zal het minder waarde hebben.

Veel opties in de app 

De JBL Headphones-app die je gebruikt bij al hun hoofdtelefoons en oortjes past zich naargelang het verbonden toestel aan. Bij de Live Beam 3 krijgen we veel opties te zien. Dat komt omdat het slimme laaddoosje zelf ook kan ingesteld worden. Maar ook omdat deze oortjes veel technologie aan boord hebben. De app wordt zo wel wat drukker; gelukkig zijn er veel kleine i-icoontjes waarop je kunt tikken om heldere uitleg te krijgen. Zo ontdek je dat Ambient Sound inschakelen de deur opent naar drie modi: noise-cancelling, Ambient Aware en TalkThru.

Ambient Aware vinden we heel sterk presteren. Je krijgt nog wel omgevingsgeluid binnen, maar heel natuurlijk en net op het juiste niveau zodat het niet storend wordt. Echt heel nuttig thuis of op kantoor. TalkThru kun je automatisch laten werken; dan treedt het in actie zodra je begint te spreken, bijvoorbeeld tegen de barrista in de koffieplek. Je muziek wordt gedempt en je kunt dan goed verstaan wat er tegen je wordt gezegd. Niet dat het zal helpen om die koffiemaker zover te krijgen je naam correct op het bekertje te schrijven, maar daar kan technologie sowieso weinig aan doen.

Persoonlijk geluid 

De audiokennis van de Harman-groep achter JBL zien we bij deze oortjes meermaals doorschijnen. Er is bijvoorbeeld Personi-Fi, een soort gehoortest die even duurt om af te nemen. Na enkele minuten piepgeluiden aan verschillende frequenties tegen een achtergrond van ruis serveert het een aangepaste tuning die rekening houdt met je gehoorkarakteristieken. Dat kan gewoon de impact van leeftijd zijn (hoog en laag begint lichtjes te verzwakken vanaf 20 jaar) of een vorm van schade. Hoe dan ook, het proberen kost niets en je kunt het altijd weer uitschakelen.

De Live Beam 3’s komen ook met een nieuwe automatische meting die doorlopend gebeurt terwijl je luistert. Dit draait minder om je gehoor en meer om te zorgen dat de noise-cancelling optimaal werkt. De pasvorm heeft daarbij een belangrijke rol te spelen, dus dit is een van de zaken waar het naar kijkt.

De belofte van hi-res 

Ten slotte kun je ook helemaal zelf de klank aanpassen via een equalizer. Er is een aantal genrepresets en Adaptieve EQ, wat compenseert voor een slecht zittende dop of luisteren bij lage volumes. Maar je kunt ook helemaal zelf tweaken via een heel goede equalizer die je volledig de vrijheid geeft om een bepaalde frequentie aan te passen. Deze zaken vind je onder een tabje Audio in de app. Dat is de eerste optie ‘Audio met hoge resolutie’, toch bij Android-smartphones. Als je dit selecteert, wordt de ondersteuning voor LDAC ingeschakeld. Deze codec kan – lossy – 96 kHz / 24-bit aan, wat interessant kan zijn als je luistert via Tidal of Qobuz.

Het kiezen heeft wel gevolgen. Heel wat EQ-functies zijn dan niet beschikbaar, waaronder Personi-Fi. Je moet ook de oortjes herstarten, wat een minuut of twee kost. iPhone-eigenaars? Jouw smartphone ondersteunt LDAC sowieso niet, dus je blijft AAC gebruiken (net als de Airpods).

Krachtig maar met finesse 

Bij JBL verwacht je een goed basfundering, als extraatje bovenop de Harman-curve. Die ‘curve’ is het resultaat van jarenlang onderzoek (onder meer door Sean Olive) naar wat de meeste mensen als het beste geluid ervaren. Wat wij dan weer over de voorbije jaren hebben gemerkt, is dat JBL niet echt van koers verandert is maar wel zijn (high-end) oortjes heeft uitgerust met betere drivers. Dat typische laag is er wel, maar er is ook controle en weinig wolligheid (tenzij je voor de Extreme Bass-preset kiest).

Zo komt het lounge-achtige ‘Crystal Volcano’ van Pantha Du Prince heel afgemeten en meeslepend binnen, en Massive Attacks ‘Angel’ intens. Bij dat laatste komt de stem van Horace Andy goed los van het geheel en zijn de elektrische gitaren heel discreet – je hoort goed de twee gitaarlijnen, een in elk oor. Die eigenschappen maken de Live Beam 3’s capabele oortjes die ook ‘moeilijkere’ nummers goed neerzetten. Het raakt wel, de muziek die we hier horen, al gaat die intensiteit wel wat ten koste van ruimtelijkheid.

Het blijkt uit onderzoek dat heel veel mensen de equalizer bij hun TWS echt gebruiken (meer dan we eerst hadden verwacht). Dat gaat bij deze JBL’s prima, zonder kunstmatigheid, waardoor het niet echt moeilijk is om de weergave aan te passen. De Studio-preset is op dat vlak een aanrader als je een meer neutralere weergave fijner vindt, of een uitstap richting klassiek of bepaalde jazznummers wil maken. De spatial sound-functie is er ook nog, maar zoals bijna altijd creëert deze een ijler, kunstmatiger geluid. Bij films en games nog te overwegen, bij muziek een afrader. Dat is trouwens niet eigen aan JBL, bij veel oortjes functioneert deze functie minder optimaal.

Goede noise-cancelling 

Kun je met de Live Beam 3 muziek luisteren of een video meepikken op de trein? Afgaande op onze tests is dat geen probleem. De ruisonderdrukking is bovengemiddeld efficiënt tegen het lage lawaai dat vermoeit bij OV-tripjes of op het vliegtuig. Totale stilte ervaar je echter niet, zelfs als je handmatig het zwaarste NC-niveau kiest, spraak en hogere geluiden filteren nog door. Dat is op zich niet zo erg, zeker als je thuis of op een open kantoor werkt. Het zakt in elk geval wel naar een heel laag, niet-storend niveau weg. Het belangrijkste is dat het gerommel en lage tonen die echt vermoeien daarmee in ieder geval weg zijn.

Met zo’n TWS kun je ook makkelijk bellen of een videocall doen. De microfoons in de Live Beam 3 doen hun werk zeer goed binnen, maar buiten kunnen ze wel last hebben van windturbulentie. In een heel lawaaierige omgeving maakten ze wel indruk: aan de andere kant was er niets te horen van de (luide) herrie. Met dank aan slimme software. Die filterde echter ook soms onze stem deels weg, wat de verstaanbaarheid toch wat minder maakte. Het was dan ook een omgeving met echt veel lawaai.

Conclusie

Met de nieuwe Live-generatie presenteert JBL draadloze oordoppen die op een hoog niveau presteren – maar toch niet de hoofdprijs vragen. Tweehonderd euro adviesprijs is natuurlijk niet goedkoop, maar je krijgt er wel heel veel voor terug. Een steengoede autonomie van negen uur met NC ingeschakeld bijvoorbeeld en LDAC-ondersteuning. De case met het touchscreen moet je eerder zien als een leuk extraatje. Het heeft echt wel een meerwaarde, maar niet voor iedereen. Wij zien het wel als een plus, omdat het bij gebruik in de bank of aan een bureau een handige manier biedt om snel iets aan te passen. Of te vluchten van dat smartphonescherm.

De geboden geluidskwaliteit is heel goed voor een TWS. Uit de doos een tikje baszwaar, maar niet overweldigend. De Live Beam 3 laat zich bovendien makkelijk tunen naar iets anders. ‘Goed’ is ook het etiket dat erbij hoort qua noise-cancelling, al hadden we graag de belkwaliteit buiten wat beter gezien. Globaal genomen is dat JBL Live Beam 3 echter een heel sterke inzending in een heel competitief segment. Dat JBL je in de vorm van de Live Buds 3 en Live Flex 3 alternatieven biedt met een andere pasvorm, dat is een knappe bonus.

JBL Live Beam 3    
199 euro | www.jbl.com
Beoordeling 4,5 op 5






EDITORS' CHOICE