NIEUWS432 EVO

Muziekservers van 432 EVO en luidsprekers van Amphion samen in ruimte 59 op DAE

Het Belgische muziekservermerk 432 EVO zal op het komende Dutch Audio Eventm(DAE) opnieuw samenwerken met de Finse luidsprekerfabrikant Amphion. 432 EVO zal in kamer 59 nu het meest verkochte model demonstreren en dat is de Roon compatible 432 EVO AEON met de unieke 432 Hz omzetting en 432 EVO’s dedicated audio core technologie. Amphion brengt dit keer de vernieuwde Argon 7LS mee, een huiskamer vriendelijke vloerstaander met technologie uit Amphion’s studio monitors.

432 EVO en Amphion in ruimte 59 op DAE

432 EVO heeft tijdens de High End audiobeurs in München de eerste versie van het nieuwe 432OS gdemonstreerd, een besturingssysteem dat voortaan gebaseerd is op een echt enterprise grade Linux OS met een levenscyclus van maar liefst tien jaar, maar dan geoptimaliseerd voor real-time audio.

Alle kennis, eigen ontwikkelingen en tuning van de afgelopen elf jaar zitten reeds vervat in het nieuwe 432OS, waaronder 432 EVO’s dedicated audio core technologie. Dit OS wordt nu op elk model uitgerold sinds September, en is voorlopig kwa bediening nog vrijwel identiek als het oude OS. De 432 Evo AEON kan opgewaardeerd worden naar het vlaggenschip, de 432 EVO MASTER, met de unieke true triple lineaire PSU.

Niet alleen de geluidskwaliteit werd flink opgewaardeerd gebruik makende van dezelfde Roon en LMS versies, maar ook de resistentie tegen gebruikersfouten en de netwerksnelheid zijn nu significant beter geworden. 432 EVO heeft de ambitie om net zoals bij het vorige OS, het nieuwe 432OS maar liefst tien jaar te gaan ondersteunen en bij te werken. Dat betekent dus ook tien jaar security updates, bijkomende backends naast LMS en Roon, nieuwe third party spelers, verbeteringen aan de interface en uiteraard verbeteringen aan de geluidskwaliteit via de eigen update server van 432 EVO.

Voor het netwerk gaat 432 EVO dit jaar voor een dubbele glasvezel opstelling met actieve optische netwerkkabels. Alle 432 EVO’s ondersteunen ondertussen glasvezel Zowel lokale bestanden als Qobuz & Tidal worden op alle demo’s in de betere 432 Hz weergegeven, met een on the fly omzetting.

Amphion Argon 7LS

De demonstraties vinden plaats met gebruik van de Argon 7LS van de Finse luidsprekerbouwer Amphion. Amphion heeft een iets andere kijk op het reproduceren van geluid dan de meeste andere luidspreker fabrikanten. Al in het begin van het 25-jarig bestaan maakt Amphion gebruik van een ‘Waveguide’. Deze techniek stuurt de hoge en middentonen en zorgt voor een veel betere spreiding waardoor een veel homogener geluid ontstaat waar lang naar geluisterd kan worden zonder vermoeidheid. De speciale titanium supertweeter is op specificatie ontworpen door de Noorse driverbouwer SEAS en heeft een frequentiebereik van circa 1,5 kHz tot 25 kHz. De meeste muziektonen worden dus weergegeven door deze supertweeter. Het scheidingsfilter ligt rond de 1,5 kHz zodat de mid/woofers in alle rust hun werk kunnen doen en daardoor krachtiger en veel gedetailleerder klinken. Ook wordt gebruik gemaakt van passieve radiators die aanzienlijk minder kleuring geven dan het gebruik van een baspoort. Het resultaat is dermate overtuigend dat ook professionele gebruikers graag gebruikmaken van Amphion pro-luidsprekers zoals de wereld beroemde Billie Eilish bij het mixen van alweer een wereldhit.

Amphion neemt tevens de Argon 3S en de Argon 1S mee.  De Argon 7LS en de Argon 3S zijn zeer recentelijk toegevoegd aan de “ Loudspeaker Hall of Fame” in het blad Hi-Fi +. Ook de Argon 1 is door Hifi.nl super getest en een best buy vermelding in “ the Ear” geven aan dat het serieuze luidsprekers zijn. Amphion luidsprekers zijn er vanaf 1.000 euro per paar in het wit en zwart en het fraaie walnootfineer.

Wat wordt er zoal neergezet? Dit jaar ligt de focus op een meer toegankelijke en beter betaalbare set. Het totaalbudget van de demoset is ongeveer 20.000 euro en dat was vorig jaar het budget voor alleen de luidsprekers. De rest van de set wordt aangevuld met elektronica die bewezen meettechnisch extreem goed scoort, waaronder een eindtrap op basis van Eigentakt die 432 EVO zelf gebruikt met de One18 studio monitoren van Amphion, en een selectie van DAC’s die zichzelf op shows reeds meermaals bewezen hebben.

En hoe klinkt dat? Ga het zelf horen in kamer 59 op het DAE.

MERK

EDITORS' CHOICE