Het Groesbeekse Asgrauw timmert alweer sinds 2010 aan de weg der Neerlandse zwarte metalen en bracht onlangs zijn nieuwste langspeler uit. Op Oorsprong nemen de heren van Asgrauw de luisteraar mee naar een mogelijke dageraad van onze beschaving, waarbij de vertellingen zich richten op mythische buitenaardse goden en hun invloed op ons als mensheid in de moderne tijd.
Asgrauw, bestaand uit drummer Batr, bassist en vocalist Kaos en gitarist en eveneens vocalist Vaal, brengt met oorsprong hun zesde officiële album uit. Een logisch vervolg op de voorgaande albums, terwijl de band zichzelf uit blijft dagen om vernieuwend en progressief te werk te gaan. Niet wat betreft muziek, overigens. Asgrauw nestelt namelijk al van meet af aan in de sound die we kennen van bands uit het begin van de second wave of black metal, met releases voornamelijk afkomstig van Noorse bodem. Nee, Asgrauw ziet zichzelf als verhalenverteller met een missie om steeds variërend te zijn.
Dat laatste lukt zeker, want de band schuwt diversiteit in de thematiek bepaald niet. Eerder kwamen al zaken aan bod als zoals negatieve gedachten en gevoelens, apocalyptische omgevingen, doodscultussen, lokale mythes en zelfs de dood zelf (zoals op het vorige album Façade). Niet bepaald de ogenschijnlijk oppervlakkige thema’s waar buitenstaanders bij black metal het eerst aan denken, maar intellectueel onderlegde verhalen.
"Oorsprong" verkent de dus existentiële reis van de moderne mens en onderzoekt de kloof met onze voorouderlijke wortels, evenals de zoektocht naar onze (mogelijke) oorsprong. Het album is geïnspireerd door de Annunaki, de oude ‘goden’ die vanuit de hemel of de ruimte zouden zijn gekomen. Asgrauw verhaalt op Oorsprong middels een mix van muziek en vertelkunst, waarbij de erfenis van de hemelse wezens centraal staat. Het biedt een blik op de moderne tijd vanuit hun perspectief en eindigt in een krachtige weergave van het lot van de mensheid.
Asgrauw leidt je door de verhalen van Anu en Alalu, Enki en Enlil, en ook die van Gilgamesh en Nergal. Ze tonen aan hoe eeuwenlange strijd om land en rijkdom buitenaardse soorten dreef tot het omzetten van primaten op de aarde (Eridu) in een slavencivilisatie (de Apada). Door zichzelf als goddelijke wezens te presenteren, konden ze de controle over hen behouden. Nu nog, middels religie, wetgevingen en financiële controle. Zolang de mensheid denkt de regie in handen te hebben, zijn ze controleerbaar. Maar de hunkering naar verwoesting blijft op de loer liggen…
Een prachtig verhaal, dat door de heren op hun typische manier van agressieve, maar tevens melodieuze manier tot wasdom is gekomen. Oorsprong verhaalt, vervoert en beklijft. De felle spelstijl van Asgrauw is ontzettend herkenbaar, niet in de laatste plaats door de heerlijke afwisseling van traditionele black metal vocalen uit de strot van Vaal met de meer urgente schreeuwzang en gesproken woord van Kaos, maar ook dankzij de ontzettend strakke spelstijl van multi-instrumentalist Batr en het niet aflatende tempo. Tremolo gitaarspel en vette blastbeats voor wie ervan houdt. Meer dan voorheen bedient Asgrauw zich van soundscapes ter ondersteuning van de tracks, terwijl er ook aan toetsenondersteuning geen gebrek is.
Dat maakt dat Oorsprong geen moment de aandacht van de luisteraar laat verslappen. Asgrauw verhaalt dat het een lieve lust is en overtuigt alweer met een verslavend lekkere sound die black metal liefhebbers overal ter wereld pleziert. Want inmiddels heeft de band zelfs fans in Azië en in de V.S. Terecht.
Klankmatig is de band ook gegroeid, de opname en mix (Batr) en sterke mastering (afkomstig van de getalenteerde Devi Hisgen) zijn dik in orde en passend bij het genre. Ja, nog steeds lekker vuig waar nodig, maar met een stuk meer diepgang dan voorheen. Fijn. Hoewel tracks an sich natuurlijk best prettig kunnen zijn om te luisteren, leent Oorsprong zich toch om bij uitstek integraal beluisterd te worden. Net als het verhaal is ook het album een geheel, met kop en staart. Maar het venijn zit hem (gelukkig) in het midden.
Muziek: 9
Klank: 7.8
Label: Zwaertgevegt (NL) & Hidden Marly Production (JP)
Speelduur: 45:09 minuten
asgrauw.bandcamp.com