Wanneer u denkt aan de kleuren blauw, rood en groen zullen deze normaliter geen associaties met een muziekstreamer opleveren. Bij de nieuwe revolutionaire Voodoo streamingserver van het Amerikaanse Synergistic Research is alles echter anders. Hier maken bovengenoemde tinten namelijk onderdeel uit van specifiek daaraan gekoppelde technologie. Nu zijn bijzondere vindingen Ted Denney, eigenaar en oprichter van Synergistic Research, bepaald niet vreemd.
Magische ervaringen
Al sinds 1992 staat zijn onderneming vooraan als het gaat om producten die op afwijkende wijze de weergave van onze geluidsketen op een hoger niveau moeten brengen. Daarbij moet u denken aan signaal-, aarde en stroomkabels, de materie volledig anders benaderende akoestiekoplossingen, en isolatieproducten die schadelijke trillingen elimineren. Dat er nu sinds kort een geheel zelf ontwikkelde streamingserver aan het assortiment is toegevoegd, zegt veel over de holistische denkwijze van deze opmerkelijke fabrikant.
Ik vind het getuigen van durf en een gezonde mate aan fanatisme, wanneer een kabel- en accessoiresfabrikant zich waagt aan zoiets compleet anders als een streamingserver. Wat het Voodoo- project betreft is deze van start gegaan met de intentie om de laatste grote barrière te overwinnen; de tot voor kort onoverbrugbare hindernis die digitale audio van de beste platenspelers en bandrecorders scheidt.
Wie al wat langer meeloopt kent het vast wel: dat specifieke gevoel van compressie waarbij digitale weergave altijd vlakker lijkt te spelen en de vrijheid en extensie in hoge frequenties mist wanneer het direct wordt vergeleken met de beste lp’s en tapes. De helaas in 2014 overleden oprichter van één van ’s werelds meest toonaangevende audiomagazines, Harry Pearson van The Absolute Sound, verwoordde dat als volgt. “Als je van digitaal wil genieten, luister dan niet naar analoog.” En hoewel digitaal een geliefd formaat is binnen de SR-gelederen, konden ze bij directe vergelijkingen tussen hun digitale apparatuur – vooral bij het streamen via Qobuz en Tidal – en hun geavanceerde platenspeler en bandrecorder die woorden van Pearson maar niet vergeten. Daarom richtte het merk zich jarenlang op het ontwikkelen van de betere digitale- en stroomkabels. Een zoektocht bedoeld om de digitale ervaring dichter bij die van analoog te brengen. Uiteindelijk duurde deze queeste meer dan twee decennia en leverde dat een aantal populaire digitale kabels op. Toch bleef er wat ontbreken. Daardoor werd als volgende stap de aandacht gericht op enkele van de laatste schakels in de digitale keten, namelijk ethernetswitches en netwerkrouters. En opnieuw maakte Synergistic Research een sprong voorwaarts. Tot slot richtte men de blik op het één na laatste en tevens meest invloedrijke component in de digitale audioketen, de server/streamer.
Bouwwijze
Gepokt en gemazzeld door het ontwerpen van aanverwante producten, maakte SR voor de Voodoo van dezelfde lage mechanische resonantiechassis- architectuur gebruik als in de andere SR Active componenten. Hierbij moet
u denken aan het indrukwekkende Galileo Active Ground Block en de UEF Ethernet Switch. Om vervolgens ongewenste trillingen tussen het chassis en de interne circuits uit te bannen, werd de behuizing vervaardigd uit
een combinatie van massieve blokken CNC-gefreesd vliegtuigaluminium en koolstofvezel.
Een bewust gekozen bijkomstigheid is dat dit loodzware chassis tevens kon functioneren als enorm koellichaam. Hierdoor kon het apparaat worden opgebouwd zonder luidruchtige ventilatoren en kon toch de aanzienlijke warmte van de krachtige Linux computer worden afgevoerd.
In het koolstofvezel zijn verder nog twee opvallend gestileerde, uit brons vervaardigde koelroosters aangebracht. Echte blikvangers die mede door het uit koolstofvezel ingelegde SR-logo voor een herkenbaar geheel zorgt.
EM Cell-technologie
Doordat de Voodoo ondanks zijn fraaie en zeer degelijke bouwkwaliteit zonder display en knoppen aan de buitenkant relatief eenvoudig toont, moge het duidelijk zijn dat het “geheim” van dit apparaat zich onderhuids bevindt. Dat begint met de gepatenteerde EM (Electro Magnetische) Cell-technologie, die exclusief door Synergistic Research is ontwikkeld en een integraal onderdeel van de Voodoo vormt. Deze vinding elimineert hoogfrequente vervorming en conditioneert de DC-voeding en de computercircuits. Hierdoor komt het doel om de luisteraar nog dichter bij de essentie van de muziek te brengen weer een stap dichterbij.
FEQ Ultra Lage Frequentie (ULF-) Generator
Hoewel veel aan de Voodoo streamer “vreemd” en afwijkend overkomt, behoort de FEQ ultralage frequentiegenerator tot een van de unique selling points waar ik tijdens de test mee aan de slag kan. Om het in SR-taal te verwoorden is het apparaat uitgerust met een instelbaar ultralaag frequentiecircuit waarmee het mogelijk is om de klankbalans af te stemmen op een bepaald systeem. Hierbij gaat het zuiver om persoonlijke voorkeuren en het type muziek waar op dat moment de voorkeur ligt. In totaal kan ik kiezen uit vier mogelijkheden, waaronder de al genoemde drie kleuren en een mogelijkheid om de ULF-generator helemaal uit te schakelen. Voor nu wil ik alvast verklappen dat de verschillen voor iedere luisteraar met een fatsoenlijk systeem duidelijk zijn waar te nemen en dat het ervaren muzikale plezier enorm groot was.
Master Fuse en nog veel meer
Last but not least kan worden vermeld dat niet alleen de beste apparaatzekering die SR tot op heden heeft vervaardigd – in de vorm van de kostbare Master Fuse – standaard in de Voodoo is bijgevoegd, maar dat ook een 1,5 meter lange SR Euphoria netkabel en een set van drie SR MIG 3.0 isolatievoeten bij het pakket hoort. Over details gesproken. Nog niet besproken zijn de afmetingen van 46 cm breed, 8,5 cm hoog en 29,2 cm diep en het solide gewicht van 12 kilo, wat veel is voor een server. Ook is het nog goed te vermelden dat de Voodoo streamingserver naar keuze kan worden uitgerust met een SSD harde schijf van 500GB, 2 of 8TB.
Eerste indrukken
De laatste maanden zijn er veel verrassend mooie en goed presterende producten mijn kant op gekomen. Doorgaans zijn goed presterende componenten vooral aangenaam gezelschap omdat ze een bepaalde balans weten te realiseren. Mooie constructie waar het prettig is om naar te kijken, mooie materialen met goede afwerking. De mogelijkheden aan boord die je wenst en een weergave die behalve gebalanceerde eigenschappen liefst ook de fun factor bezit. Wat mij bij de Voodoo als eerste opvalt, is de mooie zware, zwart geanodiseerde en uit massief aluminium delen vervaardigde behuizing. Deze ziet er echt high-end uit, voelt prettig afgerond aan zonder scherpe kantje en is erg solide. Ook mooi vind ik het uit koolstofvezel vervaardigde bovenpaneel. Het geeft niet alleen een mooi contrast met de zwarte behuizing, maar heeft ook zijn nut bij de weergave door een betere energieregulatie.
Kleine uitglijers
Toch zijn er ook wat zaken waar ik vervolgens wat minder blij van word. Een voorbeeld: de best grove zwarte imbus- en kruiskopschroeven. Deze zouden zowel wat kleiner als beter verzonken moeten zijn aangebracht. Voor een lager bedrag zou je nog je schouders op kunnen halen, maar voor de bijna 18.000 euro van de Voodoo vind ik echt dat de fabrikant er wat beter over na mag denken. Een ander aspect wat mij stoort, is dat ik mijn vingers niet goed onder de kast kan krijgen. Het apparaat is weliswaar standaard van harde voeten voorzien, waardoor je ‘m meer naar de rand van je rackplateau of plank kunt schuiven. Maar zelfs dan is het even optillen door het flinke gewicht toch minder gemakkelijk en vanzelfsprekend dan het zou moeten zijn.
Wat dan weer wel heel positief is, zijn de zeer overzichtelijk geplaatste aansluitingen aan de achterzijde. Terminals die ook nog eens wijd zijn gespatieerd en daardoor iedere dikte kabel bij de aansluitingen (2x USB en 1x Ethernet en stroom) prima toelaten. Verder is aan de achterzijde nog een resetschakelaar en een hoofd aan/uitschakelaar zichtbaar. De “cleane” voorzijde bevat alleen een drukschakelaar waarmee de vier standen van de ULF- generator kunnen worden bediend.
Luisteren
Zoals altijd bij een logerende streamer start ik ook deze test door de Voodoo met mijn eigen Mola Mola Tambaqui DAC te verbinden. Een Nederlands product dat niet alleen over alle mogelijke aansluitstandaarden beschikt, maar ook heel mooi in balans is qua gehoormatige én elektronische eigenschappen. Ook van belang is dat de weergave zeer naturel en toch hoog oplossend overkomt, waardoor je veel informatie over het aangesloten product kunt vergaren. Maar waar normaal mijn Grimm MU1 streamer middels een Siltech Golden Eagle Double Crown AES/EBU digitale kabel met deze DAC is verbonden, bevat de Voodoo alleen maar twee USB-uitgangen. Hierdoor is er sprake van een ander soort verbinding en dat werkt uiteraard gehoormatig door. Ook digitale kabels kunnen immers net als hun analoge tegenhangers grote verschillen laten horen.
Helaas heb ik geen gelijkwaardige Siltech USB kabel van dezelfde serie voorhanden. Daardoor laat ik de SRX USB kabel samen met de andere mij nog onbekende SR-kabels in enkele andere testen meelopen. Hierdoor krijg ik een goede indruk hoe ze zich in verschillende settings gedragen en is het mooi om bevestigd te krijgen dat ze veel lijken op wat ik ook hoor bij de beroemde zekeringen van dit Amerikaanse merk. Dus heel mooi los, luchtig, harmonisch rijk – maar tegelijkertijd ook open, verfijnd en bijna panoramisch qua stereo- ruimtebeleving. Voeg daarbij een hoge mate aan inzage in het muzikale gebeuren zonder nadrukkelijk op de voorgrond te treden en u heeft het plaatje voor een belangrijk deel in beeld.
Bijzondere eigenschappen – blauw
De blauwe stand is door SR als standaard ingesteld en dat vind ik een goede beslissing. Met name omdat de weergave met deze optie meteen natuurlijk snel, egaal, homogeen, beheerst en zonder artefacten overkomt. Hierdoor biedt de Voodoo mij een informatiestroom die enerzijds hoogoplossend is, maar ook door het ontbreken van artefacten anderzijds ook meteen boeit.
Wat ook in positieve zin opvalt is de prachtige laagdefinitie en het fijn geschakeerde panoramische stereobeeld. Niet in de zin van een wijd uit elkaar getrokken fake beeld, maar meer een presentatie waarin iedere muzikant volop de ruimte krijgt en met, heel belangrijk, ook een goede onderlinge interactie!
Met name bij minder kostbare streamers betekent een groot stereobeeld vaak dat de muzikanten bijna met glazen schotten ertussen zitten. Daardoor ervaar je een “lege” ambianceweergave en bestaat het gevaar dat de muziek spontaniteit en zeggingskracht kan missen.
Wat ik in deze stand verder nog ervaar, is het op bepaalde wijze verder uit elkaar plaatsen van het stereobeeld. Niet alleen in de breedte en hoogte, maar ook in de diepte. Daardoor wordt meteen het inzicht in de muziek vergroot en ontstaat een heel fraaie panoramische kijk. Maar deze optie doet meer; de muziek komt er ook meer ontspannen door over en de perceptie van transparantie ervaar ik als groter. Zeker vergeleken met de andere twee standen vind ik blauw als default of standaardwaarde dus goed gekozen.
Rood
Blauw is koel – lees in dit geval: meer uitgelicht en transparant – dus dan zal rood wel warm zijn? Bij mijn brein werkt het in ieder geval zo dat je met zo’n warme kleur automatisch een warmere weergave verwacht. Is dat ook zo? Ja en nee. De weergave wordt in deze stand duidelijk anders gepresenteerd. Het toch al panoramische stereobeeld wordt nu zelfs nog grootser en de fictieve “scherpe” kantjes of zo u wilt meer puntige instrument-omlijning van blauw blijven in rood helemaal achterwege.
Je zou dit type ook een “omarmende”, (nog) meer omhullende en zelfs wat eufonische weergave kunnen noemen. Naarmate ik langer met de Voodoo samenleef, besef ik ook steeds beter welke raakvlakken Ted Denney met analoog heeft ervaren. Deze streamer is namelijk een heel ontspannen en onthaastend apparaat. Het mooie daarbij is dat hij nooit slap, slaapverwekkend of suf is. Het is dus geen platgeslagen geluid met ontbrekende transientweergave, en dat is razendknap.
Groen
Dit is ook een interessante stand en vooral geschikt voor liefhebbers van zang en songteksten. Want groen (bij iedere kleur gloeit dezelfde kleur ook onder de bronzen roosters mysterieus op) zorgt namelijk voor een meer prominent middengebied en een presentatie die er wat meer bovenop ligt. Dit kan heel fijn werken bij luidsprekers die van nature wat minder expressief en meer terughoudend zijn, of wanneer u meer behoefte heeft aan duidelijkheid. Wat ik mooi vind is dat Voodoo met iedere optie en op iedere stand de muziekbeleving altijd intact weet te houden. Je kunt dus je geluid op subtiele maar wel duidelijke wijze naar je eigen hand zetten, maar daarbij de weergave nooit echt verpesten. Het blijft goed en mooi.
SR Voodoo met Master Fidelity NADAC
Hoewel deze test vooral over de SR Voodoo gaat en ik daar veel verschillende randapparatuur bij heb gebruikt – waarover in de volgende alinea meer – licht ik bewust de nieuwe Master Fidelity NADAC D (DAC) en C (Clock) als duo eens extra uit. Dit heeft er mee te maken dat dit apparaat anders is dan alle andere DAC’s (het is de enige native 1-bitter op de markt momenteel) en daardoor precies in staat is om het specifieke gehoormatige deel waar de Voodoo zo uniek in is volledig naar voren te halen. Omgezet in woorden ontstaat er een heel bijzonder type weergave dat is voorzien van een machtig interessant nieuw aspect.
In eerste instantie lijkt het of uw favoriete muziek net zo vertrouwt klinkt als altijd, maar ineens is er een lading – of beter gezegd: gevoel – wat u nog niet eerder bij uw muziek heeft ervaren. Het blijkt niet alleen de onderliggen-de boodschap, maar ook de niet-vertraagde energie zonder enige remming te zijn. Heel bijzonder. Vinylweergave kan dit ook maar dan alleen in het hoge midden en hoog, terwijl tape het in een lager gebied bewerkstelligd. Maar eigenlijk remt hifi deze beleving altijd af en is dit het grote verschil met live. De SR Voodoo en Master Fidelity NADAC D en C slechten voor het eerst voor digitaal deze horde en dat is bijna emotioneel om mee te maken.
Luisteren met aanvullende SR- componenten
In het gedrang van al deze fraaie bouwstenen zou ik bijna vergeten dat de presentatie van bovenstaande combinatie ook tot stand is gekomen door de inzet van een aantal eveneens bijzondere SR- bouwstenen.
In deze alinea besteed ik kort aandacht aan de bijgeleverde MIG3- voeten, de UEF switch en het fantastische Galileo SX MKII grounding block. Hoewel ik door tuning van deze set een totaal systeem heb “gesmeed”, dragen deze drie accessoires zeker bij aan het prachtige totaalresultaat. Daarbij zorgen de fraai vervaardigde MIG3-voeten voor een heel los en groots stereobeeld, voorzien van een hogere verfijning, en nog meer lucht dan zonder.
Het is niet dat het zonder in elkaar stort, maar deze voeten onder de Voodoo laten het apparaat wel nog verder excelleren. De UEF-switch doet weer andere dingen en zorgt voor veel rust, schoonheid en een hogere mate aan betrokkenheid. Hij is best kostbaar, maar doet hele goede dingen – zoals de techniek uit de weg gaan.
Luisteren Voodoo met Galileo SX MK II grounding block
Als laatste vraag ik uw aandacht voor het Galileo SX MKII grounding block. Dit apparaat is gebouwd in dezelfde soort behuizing als de Voodoo en is door de volledig transparante bovenkap een echte eyecatcher. Maar er is meer gelijkenissen met de Voodoo en dat zijn de kleuren.
Ook hier zijn blauw, rood en groen weer aanwezig, maar dit keer aangevuld met paars. Zoals verwacht werken de kleuren of beter gezegd de frequenties op ongeveer dezelfde wijze als in de Voodoo. Ook de elektromagnetische cellen om hoogfrequente rommel af te voeren zijn weer aanwezig, maar dan wel in grotere getale en met een krachtiger werking. Gehoormatig is de Galileo de kroon op deze setting. Want wat een ontspannenheid en soms zelfs psychedelisch gevoel kun je hier door een druk op de knop aan de achterzijde mee krijgen.
Voor mensen die wars zijn van dit soort dingen is het waarschijnlijk wel even slikken. Maar voor degenen die zich hieraan over kunnen geven is het een geweldig feest. En door zowel Voodoo als Galileo te combineren, kun je de ontstane indrukken zelfs nog verder vergroten. Geweldig.
Conclusie
Ook zonder het lot uit de loterij – heeft u financieel wel nodig als u dit alles wil aanschaffen – blijkt de Synergistic Research Voodoo streamingserver een heel bijzonder apparaat te zijn. Hoewel de afwerking hier en daar nog wat kleine steekjes laat vallen en ik een streamer die alleen maar USB kan verwerken nooit ideaal vind, zijn het wel bewust gemaakte keuzes. Want deze streamer is de ultieme speeltuin voor door de wol geverfde muziekliefhebbers. Natuurlijk kunt u met kabels, versterkers en speakers naar hartenlust aan de gang om de weergave naar uw eigen smaak en perceptie aan te passen. Maar bij de Voodoo zijn dit soort mogelijkheden ook nog eens met een druk op de knop beschikbaar. Wat ik het meest fascinerend vind, is het hier geen filterinstellingen of DSP-manipulatie betreft, maar veel meer de energievelden stuurt.
De grootste winst is dat de Voodoo op bijna magische en ook zonder de NADAC super DAC het onderbewustzijn aan weet te spreken. Het is dit verschil dat dit apparaat zo’n uniek aanbod op de markt maakt. Wel zijn er natuurlijk nog meer werkelijke topstreamers in deze prijsklasse verkrijgbaar.
Zoekt u echt wat bijzonders en een streaming server die de muziek een invulling kan geven die u nog niet eerder zo heeft ervaren, schroom dan niet en vraag dit bijzondere apparaat bij uiteraard alleen serieuze belangstelling vrijblijvend op audiëntie. Ronald Kemp van distributeur Kemp Elektroniks biedt deze optie zelf aan en ik verwacht dat u zeer waarschijnlijk net zo verbaasd zult zijn als ik dat was. Heerlijk.
Synergistic Research
Voodoo streaming server | 17.495 euro
Galileo SX MKII Grounding Block 9.345 euro
Ethernet Switch UEF | 2.855 euro
www.kempelektroniks.nl