Kom binnen bij Audio-Life in Buren. Geen winkel, maar een (be)leefomgeving waar je nieuwe en zeer zorgvuldig geselecteerde apparatuur kunt ervaren om de volgende stap in je muziekbeleving thuis te kunnen maken. De ruimtes zijn zo ingedeeld dat je je altijd optimaal comfortabel voelt, net alsof je thuis zit, of bij een concert van je favoriete band, artiest, ensemble of orkest.…
Dit artikel verscheen eerder
in het HIFI.NL jubileumboek
“Kijk, je hebt grofweg twee soorten winkels”, zegt Caspar Bunge: “een waar apparatuur verkocht wordt op basis van specificaties, en een waar verkocht wordt op klank. Dat is volledig gechargeerd natuurlijk, en de focus op mooie high-end met fraaie specificaties kan ik daarnaast heel goed begrijpen, maar wij vallen volledig in de tweede categorie. Klankkleur, timbres, signatuur van merken – dat zijn wij.”
Music-Life
“Onze filosofie gaat namelijk veel meer uit van de muzikale beleving, en dat is echt wat wij nastreven. Als je bij ons een systeem koopt, dan is de wil om te upgraden er óók, maar minder dan bij zaken waar je echt kunt blijven upgraden voor die beste ‘cijfers’. Een hoog-analytisch systeem, enkele tonnen, dat kan. Maar wij streven een set na vanaf 5K waarin al je doelen óók bereikt worden. Ik vind ook echt dat veel audiowinkels bezig zijn met het verkopen van dure apparatuur, maar eigenlijk minder bezig zijn met muziek. Natuurlijk is het zo dat de apparatuur belangrijk is, maar die ondersteunt de boodschap – en de boodschap is om mooie muziek te laten horen waar mensen blij van worden.”
“Die filosofie onderstrepen we met vijf of zes shows per jaar, we moeten het namelijk echt hebben van het horen, het beleven en gezamenlijk van de muziek genieten. En daarbij is livemuziek altijd van de partij, even een cello, of pianist Bert van den Brink, altijd die combi met de echte referentie – versus twee versterkers tegenover elkaar zetten. Daarin maken we echt het verschil wat mij betreft, ten opzichte van de concurrentie.
“Neem een merk als Audio Note: voor die vijf mille haal je de muzikaliteit in huis waarmee alle doelen bereikt kunnen worden, en waarmee alle parameters afgetikt kunnen worden. Het hoeft namelijk niet ingewikkeld te zijn.”
Audio Note
Audio Note heeft een bijzondere status in de audiowereld. In een tijd waarin veel fabrikanten hun producten steeds moderner en complexer maakten, zelfs nog voordat streaming audio de muziekbeleving van de 21ste eeuw ging bepalen, besloot het merk een andere koers te varen. Peter Qvortrup gelooft dat de essentie van muziek niet in technische specificaties zit, maar in emotionele beleving. Hij had, met andere woorden, de filosofie van Audio-Life kunnen schrijven, waarmee het bepaald geen wonder is dat zijn merk zo in de schijnwerpers staat in Buren.
Caspar: “En dan bijvoorbeeld aangesloten op Avantgarde speakers, dat is een topcombinatie. Audio Note gaat daar heel lekker op, die hoorns. Maar als we één actueel model uit moeten lichten uit dat aanbod”, gaat hij desgevraagd verder, “dan is dat de AN-E SPx field coil luidspreker. Speakers die eveneens volledig passen in onze audioqueeste. Rijke, verzadigde klank, volstrekt muzikaal. Luidsprekers die “slechts” muziek maken, de luisteraar raken en emotie overbrengen.”
“Ook Chord Electronics en AVM timmeren lekker aan de weg. Weiss. Grimm. Het aanbod is heel divers, waarbij we ruim onder de tienduizend euro een muzikaal totaalplaatje kunt maken. Daarnaast zijn we geen winkels met prijskaartjes en pinautomaten, geen dasspeldjes, maar beleving en rust en gezelligheid en vrijblijvendheid. Verkoop is een organisch gevolg van die beleving, geen doel op zich – ook al is die verkoop uiteindelijk wel je bestaansrecht natuurlijk, de manier om te overleven."
"In onze beeldspraak gaat vriendschap en muziekbeleving daaraan vooruit. We sluiten gewoon aan bij wat de klant wil en nodig heeft. Thuistesten is altijd mogelijk, we komen het graag aansluiten en uitproberen, en we zijn daarbij nooit te beroerd om de waarheid te vertellen over wat er al staat of welke match gemaakt moet worden. Want weet je, soms staan er peperdure spullen doorheen de jaren verzameld, die bij ons ingeruild worden voor veel toegankelijkere oplossingen die wél de behoefte vervullen in termen van plezier en resultaat.”
The Search for Magic Sound
Bij Audio-Life houden we ons bezig met muziek. En om daar zo dicht mogelijk bij de komen, bij de essentie van de opname, bij de magie. Dat is ook precies wat er in onze slogan schuilt: the search for magic sound.
“Het gaat ons vooral ook om de reden waaróm we die apparatuur verkopen – namelijk muziek,” vult collega Hans Scholten aan. Caspar: “Als je naar apparatuur luistert die wij in onze winkel verkopen, dan waan je je echt even in een jazzcafé. Dan kun je even dat moment hebben dat je echt in het Concertgebouw zit. Waar het vooral om gaat is apparatuur neerzetten die samen de pareltjes vormen in de high-end audio.”
Peter Vijfvinkel, de derde kracht in de driepoot van Audio-Life: “Wij maken altijd de keuze zodanig dat het soort geluid biedt waar wij zelf door geraakt worden.” Hans: “Zoals in het Concertgebouw. Daar hoor je hoe instrumenten moeten klinken, als referentie is. Zó zou een audioset moeten klinken. Waarom komen mensen naar ons? In de eerste plaats omdat ze van muziek houden, echte muziek. Als je dat wil ervaren op een manier die je raakt, kom dan vooral langs, wij nemen je mee en proberen samen die mooie ervaring op te bouwen.”
Hans: “Dat levert vaak een mooie zoektocht op. We hebben klanten die terugkomen voor drie, vier luistersessies voordat we tot de conclusie kwamen dat we de juiste mix gevonden hadden.”
Caspar, afsluitend: “Bij Audio-Life kom je als je een beleving wil krijgen, als je een concert wil horen, of herbeleven en het gevoel te krijgen dat je daadwerkelijk op het podium zit. Als je in je ziel geraakt wil worden door de muziek. Dat is de oplossing die wij je kunnen bieden.” | www.audio-life.nl